וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכול עם הכול: בית חיפאי בעיצוב מקסימליסטי ושונה מאוד ממה שהתרגלנו

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 9:12

אם גם אתם שבעתם מבתים גנריים ומשמימים תעיפו מבט בבית הזה שבעזרת שימוש מתוחכם בחומרים, מרקמים ודוגמאות הוא הכול חוץ ממשעמם. בתקציב שיפוץ של מיליון ש"ח בית ילדותה של בעלת הבית התעורר לחיים והתוצאה ייחודית ומרשימה

בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
תעלות מיזוג חשופות בגוון מוזהב, עיטורים זהובים סביב עמודים קונסטרוקטיביים ונגרות עם פרטי משרבייה גאומטריים. וזאת רק ההתחלה/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
מול כל הפאטרנים, הצבעים והאלמנטים העיצוביים - השקט של הים ניבט מהחלון. מטבח/שירן כרמל

הפרוייקט: שיפוץ בית פרטי בחיפה
הדיירים: זוג + 3
שטח: 200 מ"ר בנוי בשני מפלסים+ 100 מ"ר גינה
תקציב: מיליון ש"ח
תכנון, עיצוב והלבשה: אלה מורגן
נגרות אומן: חיים שיטרית

עיצוב הפנים צבר תאוצה של ממש בעשור האחרון אבל בסופו של דבר רוב הבתים בישראל הם תוצר של שימוש בקווים נקיים ומינימליסטיים וצבעוניות מונוכרומטית על טהרת השחור והלבן. ובכן, את הבית הזה בחיפה שאותו תכננה ועיצבה אלה מורגן עבור זוג בשנות ה-30 לחייהם ושני ילדיהם, אפשר להוציא לגמרי מהמשוואה. סביבת המגורים החווייתית שיצרה עבורם היא תוצר של שימוש מושכל בצבע, חומרים ובעיקר פאטרנים ייחודיים המוטבעים על גבי טפטים ואריחים אותם שילבה בדרכים שונות ויצירתיות גם בפרטי הנגרות עצמם.

אך הבית הזה מעניין מסיבות רבות וסיפורו מתחיל למעשה עשרות שנים אחורה. המגרש עליו הוא יושב נרכש על ידי סבה של בעלת הבית הנוכחית בתקופה בה האזור היה עודנו בתולי וכמעט ולא היו בסביבתו בתים בנויים. אביה, אדריכל במקצועו, לקח על עצמו את מלאכת התכנון ויצר במגרש 3 מבנים. בגיל 8 עברה יחד עם הוריה לגור בבית, שם בגרה וחיה עד גיל 20. כמו רבים מבני גילה עברה למרכז, בילתה, התחתנה וילדה שני ילדים. לימים היא ובעלה החליטו להצפין והיו כבר על סף רכישה של דירה באחת מערי השרון, אך אז חלתה בסרטן השד ומיד אחר כך הגיעה הקורונה ששוב הפכה את היוצרות, לכן השניים שמו את רכישת הבית בהמתנה.

בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
לא היה פשוט למצוא עבורו מקום. פסנתר כנף בסלון/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
פריט הנגרות מאלון מבוקע למעשה מגדיר את כל מבואת הכניסה/שירן כרמל

"כמו רבים אחרים הקורונה שינתה עבורנו את הפרספקטיבה והחלטנו שאנחנו מחפשים בית עם גינה לילדים, מה שגרם לנו להצפין עוד יותר ובסופו של דבר החלטנו לקנות את הבית של אימי, אבי לצערי כבר לא בחיים", משחזרת בעלת הבית. "זה הבית בו גדלתי רוב חיי, בית שלא חשבתי שאחזור אליו כבר, ובטח לא שיהפוך למה שהפך להיות בתום השיפוץ. מבית חלומות הילדות שלי הבית הפך לבית החלומות של המשפחה שלי היום, ובזמן שבנינו את הבית הזה כמעט מחדש, הצלחתי גם לגדל בבטן עוד תינוקת, שנולדה בחיפה והצטרפה ישירות לבית המשפחתי המופלא שלנו".

"כשהגעתי לאתר לראשונה גיליתי בית שניכר ששירת את בני המשפחה נאמנה לאורך עשורים אך באופן טבעי התיישן ולא טעם את צרכי המשפחה הצעירה שהתעתדה לעבור אליו", משחזרת אלה מורגן. "הוא הצריך תכנון מחדש, טיפול מקיף בתשתיות וכמובן עיצוב והלבשה. מצידו של הבעל התבקשתי להכניס פסנתר כנף לחלל המרכזי, לשלב מערכת שמע מקצועית ואח. ומצידה של האישה לתכנן מטבח מפנק, ארון כניסה ושירותי אורחים, כל אלה במעטפת אורבנית-אקלקטית חמימה ומזמינה. התכנון יצירתי ופרקטי, כזה שקולע לצרכי המשפחה. במהלך השיפוץ התבשרנו שבעלת הבית בהריון כך שהתווסף לתהליך גם תכנון ועיצוב חדרה של הפעוטה".

לעוד עיצובים מקסימליסטיים ומלאי עניין:
לא מתיישרים לפי הנורמה: בית צבעוני ומלא בהדפסים
בית צבעוני ושמח בעמק יזרעאל

בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
מערכת שמע מקצועית - צ'ק. קמין - צ'ק. הבית הזה מסמן וי בכל המקומות הנכונים/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
"מבית חלומות הילדות שלי הבית הפך לבית החלומות של המשפחה שלי היום". פינת משחקים לילדים/שירן כרמל

כחלק מהתכנון המחודש הפכה מורגן את הבית על פיו. היא שינתה לחלוטין את תכנון הפנים הקיים ובאישור קונסטרוקטור ביטלה ודיקקה עמודים תומכים. בתוך כך, ניכר שהשקיעה מחשבה בתכנון התשתיות: "החלל הציבורי שבקומת הכניסה חולק על ידי קירות פנימיים וככזה היה חשוך וסגור. הסלון המקורי היה קטן יחסית ובסמוך אליו, היכן שכיום ממוקם המטבח, מוקמה יחידת הורים עם חדר ארונות, שירותים ומקלחת. המטבח המקורי היה ספון בחלל נפרד בירכתי הקומה. את העמודים שהתגלו תוך כדי תהליך שבירת הקירות דיקקנו למינימום האפשרי. כך הפכנו אותם לחלק בלתי נפרד מהקונספט העיצובי - עטפנו אותם בלבן ועיטורים זהובים והם משתלבים בהרמוניה במרחב ומייצרים תנועתיות בחלל".

מורגן דאגה להשאיר כמה אלמנטים מהבית הישן שסברה שישתלבו בעיצוב החדש, כמזכרת לזיכרונות היפים והעבר המפואר שהבית נוצר בתוכו: "דלת הכניסה לבית היא דוגמה לכך. חידשנו וצבענו אותה ויש לה ערך סנטימנטלי עבור בני המשפחה. מבואת הכניסה מוגדרת על ידי ארון עשוי עץ אלון מבוקע - חומר טבעי שחוזר על עצמו באופנים שונים ברחבי הבית. מי שאמון על ייצור ארון זה, כמו גם על פרטי הנגרות האחרים הוא חיים שיטרית- נגר אומן. בחלקו האחד משמש הרהיט כארון מעילים ולהסתרת ארונות החשמל והתקשורת מאחורי חזית אטומה, ובחלקו השני הוא משמש כיחידה פתוחה לתליית תיקים שבחלקה התחתון מגירה לאחסון נעליים. הדופן שפונה לחלל הציבורי מעוטרת משרביה שדוגמתה ממשיכה כחריטה בחזיתות הארון.

עוד בוואלה!

בית המקורבים: הבית שמארח בקביעות חברי כנסת וזמרים

לכתבה המלאה
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
החדר היחיד שעוצב בשחור לבן, אבל גם כאן ממש לא סולידי. חדר רחצה עם אריחים בדוגמת כוכבים שמטפסים גם על חזיתות הארון/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
מבואה חיצונית לנטילת ידיים. שירותי אורחים/שירן כרמל

את רצפת הקומה חיפתה המעצבת באריחי גרניט פורצלן גדולים במיוחד (1.2/1.2 מ') בגוון אפור אבן בהיר: "הבחירה בו נעשתה מכמה סיבות: ראשית זה הוא ריצוף פרקטי לבית עם ילדים קטנים ושנית, הוא מעצים את הירוק הנגלה מבחוץ ומשתלב היטב עם פרטי הריהוט והאלמנטים הבהירים, אותם אני מרבה לשלב בעיצובים שלי בתוספת נגיעות מוזהבות, בפרט בפרזולים. אלמנט מוזהב נוסף שמאוד נוכח בחלל הציבורי היא תעלת המיזוג החשופה שמשמשת גם כאלמנט דקורטיבי ייחודי".

בסלון יצרה מורגן קיר כוח בקומפוזיציה א-סימטרית במישורים שונים ומחומרים מגוונים. מאחוריו חבויות מערכות השמע המתקדמות והקמין. עץ האלון המבוקע חוזר גם כאן ברהיט וחלק מהחזיתות הודגשו על ידי מוטיב חריטה בעץ. בנוסף, תכננה 3 עמודוני עץ שנצבעו בזהב.

בהמשך החלל ניצב פסנתר הכנף המרשים שמיקומו היווה אתגר בעיקר לנוכח העמודים הקונסטרוקטיביים שנחשפו בחלל הציבורי. בסופו של דבר הוא זכה למקום של כבוד ופונה לגינה המטופחת שמסביב. מורגן דאגה להדגיש אותו בעזרת גוף תאורה שתכננה מעליו שמגדיר ומעגן את הפונקציה.

בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
גודלו של האי נקבע על פי המרחק בין שני העמודים. המטבח/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
פינת האוכל שלבקשת בעלת הבית תוכננה כמעין דיינר עם ספסל בנוי/שירן כרמל

באזור בו ממוקם המטבח החדש מוקמה כאמור בעבר יחידת ההורים תחומה על ידי קירות. עם הריסתם התגלו גם הפרשי הגבהים בין רצפת היחידה לרצפת החלל הציבורי אך גם בעיה זו נפתרה על ידי השוואת הגבהים ויצירת מישור אחיד.

חזיתות יחידת הנגרות במטבח נצבעו בתנור בגוון בהיר. במרכז החזית הגבוהה תכננה המעצבת נישה מאלון מבוקע המשמשת כפינת קפה ולאחסון מוצרים שבשימוש יום-יומי. את חלק מחזיתות יחידת הגבוהים יצרה מרשתות ברזל צבועות בלבן ששוברות את המסה האטומה ומקלילות את החלל, בחזיתות הציר הנמוך יצרה דוגמת חריטה בעץ כקריצה לרהיט המדיה שבסלון.

גודלו של האי נקבע על פי המרחק בין שני העמודים ומעליו נתלו שתי מנורות עשויות קש שמשתלבות בהרמוניה בחלל עתיר הדוגמאות והפריטים. בהמשך ניצבת פינת האוכל שלבקשת בעלת הבית תוכננה כמעין דיינר; במרכזה שולחן ברזל שחור לצידו ספל בנוי עשוי עץ, מרופד בחלקו העליון בד בגוון חרדל. השטיח, גם הוא באותה סקלת צבעים, תוחם ומגדיר את הפינה.

בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
עוצב בהתאם לגיל הילדים ולטעמם. חדר הילדים/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
במהלך השיפוץ גילתה בעלת הבית שהיא בהריון, ותוכנן חדר נוסף לפעוטה/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
פינת ישיבה בחדר הפעוטה/שירן כרמל

שירותי האורחים ממוקמים בסמוך לכניסה, שם תכננה המעצבת מבואה חיצונית עם עמדה לנטילת ידיים. את החלל הריק מתחת לגרם המדרגות ניצלה ליצירת פינת הכביסה והמייבש שמוסתרים מאחורי ארונות שנצבעו בגוון אפור אבן. בהמשך ממוקמת מרכזיית התקשורת.

מסדרון פנימי מוביל לאזור בו מצויים פינת משחקים וחדר העבודה של אבי המשפחה. בעתיד, במידה ויחפצו בני הזוג הם יוכלו להסב את החלל ליחידת אירוח - מורגן כבר דאגה לכל ההכנות והתשתיות. בהמשכו של האגף חדר רחצה אותו עיצבה בצבעוניות מונוכרומטית של שחור ולבן. דוגמת הכוכבים שמעטרת את הריצפה כמו מטפסת גם על חזיתות ארון האמבט.

בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
הרבה מוטיבים של אר-דקו. חדר מאסטר שיוצא למרפסת קטנה המשקיפה אל הים/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
מראה מעוגלת שמרככת את הגאומטריות בחלל. חדר רחצה הורים/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
פינת איפור בנגרות חדר השינה/שירן כרמל
בית מקסימליסטי בחיפה, עיצוב ותכנון: אלה מורגן. שירן כרמל,
דוגמת הטפט נחרטה גם בדלת ההזזה שמובילה לחדר הרחצה/שירן כרמל

קומת החדרים תוכננה מחדש. חדרי הילדים עוצבו בהתאם לגילאיהם ולטעמם ועבור ההורים תכננה המעצבת מאסטר שינה שבהמשכו מרפסת אינטימית אותה ריצפה באריחים בדוגמת Art deco fan- דוגמת מניפות ששבה וחוזרת גם בפרטי הנגרות שיוצרו על ידי נגר אומן".

"במקור המקלחת היתה ממוקמת בצידו השני של החלל אך בכדי לרבע את חדר השינה בחרתי להעביר את חדר הרחצה החדש לקיר הנגדי הזוויתי שיוצר מעין משולש, שם מיקמתי את המקלחון. דלת ההזזה שמובילה לחדר הרחצה עשויה עץ עליו חרטנו דוגמה זהה לדוגמת הטפט שעוטף את הקיר. מכיוון שמעל ארון האמבט יש חלון בחרתי לשלב מראה אובלית בצידו הימני. צורתה המעוגלת מרככת את הגיאומטריה הישרה. באזור האסלה יצרתי קופינג מעץ אלון מבוקע בו שתלתי תאורת לד שמייצרת הארה רכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully