וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקש על עץ: כמה עולה לעשות פרקט בבית?

עודכן לאחרונה: 15.7.2021 / 10:11

עץ או למינציה - מה עמיד יותר ומה ההבדל במחיר? פישבון או דוגמת קורות קלאסית? והאם יש דבר כזה פרקט עמיד למים? בדקנו את כל מה שצריך לדעת לפני שמחליטים לקנות ולהתקין פרקט בבית

עד לפני שני עשורים פרקט עץ עוד נחשב לסמל סטטוס של יוקרה, שרק מי שידם היתה משגת היו יכולים להרשות לעצמם. לאט לאט התחילו להגיע גם התחליפים, אבל בואו נודה על האמת - עד לפני כמה שנים הם נראו כמו חיקוי זול. אלא שבשנים האחרונות פרקטי הלמינציה התחילו לסגור את הפער האסתטי. המחיר הפך נגיש יותר ומפה לשם, זה רק אנחנו או שכו-לם מתקינים פרקט בזמן האחרון?

"פרקטים הם אחד הטרנדים היותר בוערים לאחרונה וגם לעתיד הנראה לעין", אומרת לימור יוספיאן מנהלת מוצר בקבוצת נגב, שמשווקת הן פרקטים מעץ והן פרקטי למינציה. "זה משהו שמשדרג בכמה רמות את העיצוב והערך של הבית. זה שינוי מאוד קל לא יקר שעושה הבדל עצום בעיצוב של הבית. זה מרגיש כמו שיפוץ. לדעתי, זה השינוי שיש לו יחס עלות-תועלת הכי יעיל שאפשר לעשות".

לעומתה, שלומית זלדמן, הנדסאית אדריכלות, מתרעמת על הסיווג של פרקט כ'טרנד'. "אין טרנד של פרקט. זה לא טרנד, הוא קיים, חי ובועט. והתחיל לקבל תאוצה בארץ לפני למעלה מעשור. מאז ומתמיד אני מקפידה לשים פרקט בכל הבית".

PARADOR פרקט למינציה באדיבות קבוצת נגב. PARADOR,
סגרו את הפער האסתטי מול פרקטי העץ. פרקט למינציה PARADOR, באדיבות קבוצת נגב/PARADOR
FREVINI פרקט עץ באדיבות קבוצת נגב. FREVINI,
מוסיף חמימות ונעים יותר לדרוך עליו. פרקט עץ FREVINI, באדיבות קבוצת נגב/FREVINI

רצפות פרקט באמת קיימות כבר הרבה זמן. והן היו אופייניות בעיקר לארמונות אירופיים במאות ה-16 וה-17. באותה תקופה נהגו לשבץ את לוחות העץ בתבניות גיאומטריות שהיוו תחליף לרצפות השיש היוקרתיות. עד לא מזמן את הפרקטים המודרניים שהכרנו נהגו להתקין בצורה של קורות ישרות. אלא שלאחרונה רואים יותר ויותר שימוש בתבניות גיאומטריות מורכבות יותר - כמו דוגמת הפישבון והשברון.

"הפישבון נכנס לארץ כשהתחיל טרנד הבתים הכפריים בסגנון פרובנס", אומרת זלדמן. "ברגע שזה גלש לספקים הוא צבר תאוצה גם בבתים מודרניים. הוא עשיר ומגוון בצורניות שלו, מעשיר את הרצפה, הופך דירה למעניינת ומשתלב נפלא גם בבתים מודרניים. הוא אפילו מתאים מאוד גם בענף המשרדים".

באילו סגנונות עיצוב מתאים לשלב פרקט?
"פרקט יכול להתאים לכל מיני סגנונות", אומרת זלדמן. "יש כל כך הרבה סוגים של פרקטים, וכל אחד מתאים לסגנון אחר. הפרקט משדר מימד של חמימות וגם הרבה יותר נעים לדרוך עליו". עם זאת, היא מדגישה, שיש לקחת בחשבון את הקונספט של הבית לפני שמחליטים על פרקט. "אם לדוגמא יש הרבה רהיטים מעץ בבית, אז עץ על עץ פחות הולך כי זה יוצר תחושת עומס. אין נכון או לא נכון - צריך לחשוב על כל האלמנטים בחלל. על רצפת עץ פחות כדאי לשלב ריהוט עץ. אבל כן אפשר לבחור פרקט צבוע בגוון לבן או גוון אחר כדי לטשטש את העץ".

עוד בוואלה!

המדריך שיעיף לכם ת'תחת: איך בוחרים אסלה לבית?

לכתבה המלאה
PARADOR פרקט למינציה באדיבות קבוצת נגב. PARADOR,
אם יש לכם הרבה רהיטי עץ, עדיף לבחור בפרקט בגוון לבן כדי להמנע מעומס. פרקט למינציה מולבן PARADOR, באדיבות קבוצת נגב/PARADOR

"שוק הפרקטים עבר את המהפכה המשמעותית ביותר בתחום עיצוב הבית, בזכות טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות לייצר מגוון סוגי פרקט, בכל הגדלים, ובכל סגנונות העיצוב. נוסף ליתרון הוויזואלי, קיים יתרון מהותי גם במחיר, כך שהצרכנים יכולים לבצע שדרוג עיצובי אמיתי לכל חלל שיחפצו בו, מבלי לחרוג מהמסגרת התקציבית", אמרה שלי אמיר, מנהלת השיווק של קבוצת נגב.

לדברי סיון קאופמן, מנהלת קשרי אדריכלים במתחם לעיצוב הבית "החממה", ישנם 5 קריטריונים שכל אדם צריך לשאול את עצמו לפני שהוא בוחר פרקט:

  • מבחן הצורך: מי הולך לגור בחלל? פרוגרמה וצרכים של בני הבית.
  • מבחן העמידות: רמת העמידות הפיזית של הפרקט בו אנחנו מעוניינים.
  • מבחן הזמן: מה דורש הפרקט מבחינת תחזוקה? מה תקופת החיים שלו?
  • מבחן המגע: האם הוא נעים לי? ( אני הולך לדרוך עליו בכל יום).
  • מבחן העלות: האם הוא מתאים לתקציב שלי? ולא לשכוח לקחת בחשבון גם עלויות תחזוקה תקופתיות.

עץ או למינציה?

בהתלבטות בין פרקט עץ לפרקט למינציה, זלדמן נחרצת וחד משמעית: "פרקט עץ תמיד יראה טוב יותר. מה שיפה בו זה ההתיישנות שלו. אבל אם כבר הולכים על פרקט למינציה, אז עדיף לבחור בזה העמיד למים".

פרקט עץ

קולקצית הפרקטים של החממה המתחם לעיצוב הבית. החממה,
תמיד יראה טוב יותר. פרקט עץ, באדיבות החממה - מתחם לעיצוב הבית/החממה

פרקטים נחלקים לשתי קטגוריות עיקריות - עץ ולמינציה. פרקט העץ כשמו כן הוא - עשוי מעץ אמיתי. עץ הוא חומר טבעי, וזה אומר שיש לו יכולת להתחדש ולהשתנות בהתאם לחשיפה לשמש, בלאי ושינויי טמפרטורה. המראה של העץ אינו אחיד, ולכן מי שקונה אותו צריך לאהוב את המראה המשתנה והאורגני. עץ נחשב גם חומר שמבודד מצויין, גם מרעשים וגם מחום וקור.

לפרקט עץ יש שני סוגים: תלת שכבתי - עשוי 2 שכבות בסיס ושכבת מדרך (שכבת המדרך היא השכבה העליונה שעליה דורכים ונראית לעין). שכבת הבסיס עשויה לרוב מעץ צפצפה או אורן ושכבת המדרך לרוב עשויה מעץ אלון. פרקט רב-שכבתי - מורכב מ-7 שכבות מודבקות בלחץ שמעליהן שכבת מדרך מעץ אלון.

פרקט בדוגמת פישבון בחדר רחצה בעיצובה של שלומית זלדמן. עמית גושר,
פרקט עץ בדוגמת פישבון בחדר רחצה בעיצובה של שלומית זלדמן/עמית גושר

פרקט עץ אמיתי ניתן להשיג היום במגוון רחב של גוונים, ולא רק בגווני עץ (קיימים היום פרקטי עץ גם בלבן או בשחור ובגוונים נוספים). וכן בשלושה סוגי גימור: לקה - גמר זה פחות נפוץ בישראל ונחשב למעט מיושן, שמן - גימור שהיה נפוץ יותר לפני כמה שנים ודורש תחזוקה בדמות חידוש השמן על ידי איש מקצוע אחת לשנתיים בערך, וגימור UV Oil - גימור זה מייצר מראה אותנטי, מגן על המשטח ומונע כתמים מבלי לפגוע במראה הטבעי של העץ.

התקנה:
התקנה של פרקט עץ נעשית בהדבקה על הרצפה עם דבק. הדבקה של עץ היא התקנה יקרה יותר, ואם הולכים על דוגמה כמו שברון או פישבון זה גם מייקר את העלויות כי מלאכת ההרכבה וההתקנה היא סוג של אומנות.

מה עוד חשוב לדעת לפני שקונים פרקט עץ?

  • העץ נושם - מתרחב כשחם, מתכווץ כשקר. לכן, באקלים קיצוני נראה תגובה של העץ.
  • אפשר להעביר את העץ תהליכים נוספים שישפיעו על המראה שלו, כמו למשל עישון - חושפים את העץ לחומרים מחמצנים שמאיצים את ההזדקנות שלו ואח"כ צובעים אותו. פרקטים שעוברים עישון נצבעים לעומק של כמה מילימטרים. ואז יש אפשרות לעשות לו שיוף/חידוש בלי לאבד את הצבע.
  • למרות שהוא יקר יותר, הוא זוכה לפופולריות רבה לאחרונה. באחת הרשתות המובילות ששוחחנו איתן העריכו שכ-40-45 אחוזים מהלקוחות שרוכשים פרקטים כיום בוחרים בפרקט עץ.
FREVINI פרקט עץ באדיבות קבוצת נגב. FREVINI,
מחירו של פרקט עץ מתחיל מ-189 ש"ח למ"ר ויכול להגיע גם ליותר מ-400 ש"ח למ"ר.פרקט עץ של FREVINI באדיבות קבוצת נגב/FREVINI

כמה עולה פרקט עץ?
מחיר הפרקט מושפע מכמה גורמים: עובי הפלאנק (הקורות), עובי שכבת המדרך, מקור חומר הגלם (עץ מאירופה נחשב עמיד וחזק יותר), תהליך העיבוד שעובר העץ ורמת המיון (דרגה רגילה 'ראסטיק' מראה מגוון, 'קלאסיק' - יש עיניים בעץ אבל קוטרן לא עולה על 3 ס"מ, 'סלקט' - נקי מעיניים בעץ. זה אומר שמישהו מיין את הסחורה ובדק כל פלאנק).

מחירים: פרקט עץ מ-189 ₪ למ"ר ועד 450 ₪ למ"ר, התקנה של פרקט עץ: בערך 100 ₪ למ"ר להתקנה רגילה, התקנה בדוגמת פישבון/שברון כ-150 ₪ למ"ר.

פרקט למינציה

PARADOR פרקט למינציה באדיבות קבוצת נגב. PARADOR,
אין בו עץ בכלל. פרקט למינציה PARADOR, באדיבות קבוצת נגב/PARADOR

פרקט למינציה הוא פרקט סינתטי (כלומר, אין בו עץ בכלל) המורכב לרוב מ-4 יחידות בסיסיות, שכבה תחתונה ממלמין, לוח ליבה עשוי תרכובת של נסורות ודבקים, מעליו שכבת מיקרופילם דקורטיבית המעניקה לפרקט את הצבע והטקסטורה של עץ, ושכבה עליונה עשויה סגסוגת או שרף שמגנה מפני כתמים ושריטות.

פרקט למינציה נותן מראה אחיד לריצוף, בניגוד לפרקט העץ שבו יש שונות טבעית בין לוחות העץ. בפרקט למינציה ההדפסה של דמוי העץ חוזרת על עצמה אחת ל-6 לוחות פרקט מה ששומר על מראה אחיד למדי. למי זה טוב? ללקוחות שלא אוהבים הפתעות.

אחד החידושים בתחום הוא פרקט למינציה עמיד במים (SPC). "כשמדברים על פרקט ועל קהל ישראלי, שאוהב להשתמש במים בשטיפה, אז ה"חיסרון" במירכאות של הפרקט היה שמי שאוהב לשפוך מים לא יכול לעשות את זה עם פרקטים. אז גם עבורם וגם ככל הנראה עקב דרישה שגדלה בעולם, פותח פרקט למינציה עמיד למים", אומרת יוספיאן.

המבנה של הפרקט העמיד למים שונה מפרקטי הלמינציה האחרים - יש לו שכבת בידוד תחתונה אקוסטית, מעליה לוח ליבה מפולימר מלא, שכבת שקף מוויניל מעל ועל זה עוד 2 שכבות: ויניל נגד שחיקה ושכבת ציפוי עמידת UV. כל זה יחד, הסבירה לנו יוספיאן, שלה היכרות עמוקה וקרובה מאוד עם תחום הפרקטים מתוקף תפקידה, מציג מוצר יציב, מבודד רעשים, בעל מגע נעים לכפות הרגליים ומותאם לשטחי התקנה רחבים ולחדרים לחים. גם דרגת השחיקה שלו היא AC5 דרגה גבוהה לעומת פרקט למינציה שאינו נגד מים.

PARADOR פרקט למינציה באדיבות קבוצת נגב. PARADOR,
מכורים לספונג'ה? יש גם פרקטי למינציה שעמידים למים. פרקט למינציה PARADOR, באדיבות קבוצת נגב/PARADOR

התקנה:
פרקט למינציה מותקן בשיטת פאזל זכר ונקבה. מחברים את הלוחות עד ששומעים 'קליק', נותנים מכה בפטיש לקיבוע. נחשבת להתקנה מאוד פשוטה ולרוב לוקחת לא יותר מיום עבודה או שניים (תלוי בגודל החלל).

כמה עולה פרקט למינציה:
המחירים של פרקט למינציה נעים בין 80 ל-150 ₪ למ"ר, כאשר הפרקטים העמידים למים SPC נמצאים בקצה הגבוה של הסקאלה הזאת, אולם לדברי יוספיאן, גם בדרגת המחיר הנמוכה ניתן כיום למצוא פרקטים איכותיים במגוון צבעים וטקסטורות.

מה עוד חשוב לדעת לפני שקונים פרקט למינציה?

  • הוא לא ניתן לליטוש או חידוש כמו פרקט עץ והוא פחות מבודד רעשים מעץ. המראה שלו שטוח יותר, והוא מוצר פלסטי ולא טבעי.
  • לרוב, למינציה תגיע רק בצורת פלאנקים (ניתן לבחור את רוחב הפלאנק) ניתן להשיג כיום פרקט למינציה בדוגמת פישבון, אך לא בדוגמת שברון.
  • פרקט למינציה הוא בחירה נוחה לבתים שבהם מגדלים ילדים קטנים או בעלי חיים (או גם וגם) משום שניתן לבצע בו תיקונים מקומיים - להחליף לוח אחד או שניים, והודות לשיטת ההתקנה הפשוטה לפעמים אפשר אפילו לעשות את זה בצורה עצמאית.
קולקצית הפרקטים של החממה המתחם לעיצוב הבית. החממה,
ניתן להזמין קורות ברוחבים משתנים ולייצר בעזרתן דוגמאות גיאומטריות יצירתיות, למראה ייחודי של החלל. פרקט עץ באדיבות החממה, מתחם לעיצוב הבית/החממה
FREVINI פרקט עץ באדיבות קבוצת נגב. FREVINI,
את זה למשל, אי אפשר לעשות בלמינציה. פרקט עץ בדוגמת שברון של FREVINI באדיבות קבוצת נגב/FREVINI

פישבון, שברון ודוגמאות פרקט נוספות

פישבון - דוגמת הפישבון נוצרת מהתקנה של פלאנקים במאונך זה לזה, כך שהם יוצרים זווית של 90 מעלות ביניהם. כאשר השפיץ של המפגש בין הקורות פונה כלפי מעלה ויוצר מעין דוגמת משולש דמויית אדרת דג. ומכאן גם המקור לשם.

שברון - דוגמת השברון דומה לפישבון, אלא שהיא מצריכה חיתוך של הקורות בזווית של 45 מעלות. בשל כך היא מורכבת יותר ונחשבת ליותר Custom, משום שמדובר בהתאמה מיוחדת של הפלאנקים. בהתאם לכך מדובר גם בהתקנה יקרה יותר.

פלאנקים צרים - ניתן להזמין פרקטים ברוחבים משתנים של הקורות, וליצור בעזרתן דוגמאות שונות. כאן יבואו לידי ביטוי הכישורים והכישרון של המתקין (ולא כל מתקין יוכל לעשות זאת, אלא רק מתקין שנחשב לאמן בתחומו). לדברי קאופמן, ניתן גם לשלב קורות ברוחבים שונים כדי ליצור את הפטרן המבוקש - שתי וערב, א-סימטרי, ועוד. המראה שמתקבל הוא ייחודי ומרשים והחלל מקבל טאץ' אישי יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully