וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במטבח של גולדה לא היה אי: גלגולו של המטבח הישראלי

עודכן לאחרונה: 4.5.2022 / 6:50

המטבחון הקטן של רה"מ גולדה מאיר הפך לאייקון ולמוסד פוליטי, אבל המטבח הישראלי השאיר את הקיטון הצפוף ההוא מאחור לטובת מטבחים ענקיים, פתוחים ועמוסים בחידושים טכנולוגיים

בסוף שנות השישים, הרבה לפני מי טו וקצת לפני הגל הפמיניסטי, למדינת ישראל כבר היתה אישה בתור ראש ממשלה - גולדה מאיר. מאיר היתה פורצת דרך במובנים רבים, אבל היתה לה את הדרך שלה לעשות זאת, ואי אפשר לומר שהיא נופפה בדגל הפמיניזם. אף שהלכה למעשה היא היתה אישה חזקה, מובילה ובכירה, היא הקפידה לשמור על מראית עין מסורתית בתחומים מסויימים, וייתכן שלא בכדי. את מפגשיה השבועיים עם יועציה הקרובים ביותר ושריה הבכירים היא נהגה לערוך מדי מוצאי שבת בביתה, לקראת ישיבת הממשלה של ראשון בבוקר. לפגישות הללו הקפידה ראש הממשלה להכין כיבוד בדמות עוגה מעשה ידיה. אף שרוב הפגישות הללו נערכו בסלון, הפורום זכה לכינוי "המטבחון", כרמז למטבח שבו הכינה ראש הממשלה מאיר את התקרובת. וגם כשראשי הממשלה התחלפו אחריה, המשיך הפורום המצומצם של ראש הממשלה עם שריו הבכירים ויועציו הקרובים להתכנות - המטבחון.

המטבח של גולדה מאיר בביתה בירושלים היה קיטון צנוע למדי, רחוק מאוד מהמטבחים שנפוצים כיום בישראל. "המטבח הישראלי גדל עם השנים ונוכחותו מורגשת בבית. אם בעבר הוא היה חדרון קטן וסגור הרי שהיום הוא מתהדר בשטח פתוח וגדול, וניכרת בו השקעה גדולה מבחינה עיצובית וכלכלית", אומרת אדריכלית שירה מוסקל מ"הלל אדריכלות".

מטבחים בישראל גדלו בשטחם עם השנים, והם נבדלים בכך ממטבחים באירופה למשל - שם נהוג לבנות מטבחים קטנים יותר עם מקררים קטנים יותר. זה הבדל תרבותי-כלכלי, שנובע מהשוני באורח החיים וההרגלים בין ישראל ואירופה, מסביר יאיר רוזן, מנכ"ל חברתBSH (יבואנית רשמית של מוצרי חשמל לבית ממספר מותגים אירופיים). במדינת ישראל מקרר בנפח 500 ליטר ומעלה נחשב לסטנדרט, בעוד שבאירופה, מקרר 500 ליטר נחשב לגדול מאוד. המקררים שנמכרים לרוב בישראל הם פי 2 בגודלם לעומת המקררים באירופה. בישראל קיים ביקוש למקררים אפילו בגודל של 600 ליטר ומעלה, בעוד באירופה הביקוש הוא למקררים בנפח סביב 300 ליטר. הפערים בגדלים נובעים מהבדלי צריכה ותא משפחתי. בישראל המשפחות גדולות יותר, והישראלים נוטים לארח לעיתים תכופות יותר, בין השאר משום שלרוב בני המשפחה גרים בקרב גיאוגרפית יחסית. לעומת זאת, במדינות אירופה שהן גדולות יותר, בני המשפחה גרים במרחק ותרבות האירוח אינה תדירה כמו בישראל.

בעברו הרחוק המטבח היה עוד חדר, פשוטו כמשמעו. חדר סגור, עם כניסה מיוחדת, שכל כולו מיועד לצורכי בישול והכנת ארוחות. חדר ללא חשיבה עיצובית מיוחדת, נטו חדר שתפקידו נסוב סביב האוכל. ואז, לאט לאט נפתח המטבח. בהתחלה הוא נפתח מעט, כמעין אופן ספייס, אבל עדין מעט סגור ועדין עם מאפיינים בלעדיים משלו. ובמהלך השנים, הוא נפתח במלואו והפך לצלע משמעותית של החלל הציבורי.

המטבח הישראלי - אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל. איתי בנית,
מטבח לאנשים שקונים הרבה אוכל ואוהבים לארח לעתים קרובות. מטבח כפרי בעיצוב שרה ונירית פרנקל/איתי בנית
המטבח הישראלי - אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל. איתי בנית,
האי הפך להיות פונקציה משמעותית. מטבח עם אי ענקי. תכנון ועיצוב: שרה ונירית פרנקל/איתי בנית

לנו יש הכי גדול

נירית פרנקל, ממשרד "פרנקל אדריכלים" מסבירה: "המטבח כיום הוא חלל גדול, שילך ויגדל עוד עם הזמן על מנת לממש את כל הפנטזיות בו. חללים הנעים בין 30-40 מ"ר, הפכו להיות גודל סטנדרטי של מטבח בבתים. האי הפך להיות פונקציה משמעותית - הוא מרכז המטבח ואף עליו מבשלים ומכינים אוכל, הוא הגורם שמאפשר למארח להיות נוכח בעת האירוח ולהיות חלק ממנו, ולא עם הגב לאורחים".

ממקום של בישול למקום של אירוח

לדבריה "עוד בשלב התכנון הלקוחות מביעים רצון להשקיע במטבח. עושה רושם שאנחנו עם שאוהב לבשל ולא פחות מזה גם לארח. המטבח רחוק שנות אור מהפונקציה שלשמו הוא קיים - בישול - הוא מקום לאירוח, הוא מרכז הבית וכך גם ההתייחסות אליו. מקום בו המשפחה הגרעינית נמצאת, ומקום בו גם מתמקד האירוח".

"אחת המגמות שמתחזקות היא של מטבח בעיצוב מינימליסטי, כאשר בשל היותו חלל ציבורי פתוח הוא מתכתב כמובן עם כל החלל", מציין אדריכל רון שפיגל. "כתוצאה מכך מוצרי החשמל שפעם כיכבו להם על משטחי השיש הולכים ונעלמים בזכות מנגנונים ופרזולים איכותיים שמסתירים אותם, על מנת ליצור מראה נקי ומינימליסטי שיוצר מקשה אחת וקווים אחידים".

המטבח הישראלי - מטבח בעיצוב ותכנון רון שפיגל אדריכלים. אלעד גונן,
בעקבות פתיחת המטבח וכניסתו למרחב הציבורי של הבית - משטחי העבודה פונו ומוצרי החשמל הוחבאו. מטבח מינימליסטי בתכנון של אדריכל רון שפיגל/אלעד גונן
המטבח הישראלי - אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל. איתי בנית,
מקטין את החלל? אם יש מטבח מספיק גדול, זה לא משנה. מטבח שחור בעיצוב שרה ונירית פרנקל/איתי בנית

הצבעים הבהירים ממשיכים לשלוט במטבח. הלקוח הישראלי מעדיף את גווני השמנת והלבן שנותנים למטבח מראה נקי, מודרני ואלגנטי, אך יחד עם זאת קיימת פתיחות גבוהה יותר לצבעים נוספים שמכניסים הרבה שיק. לדברי שפיגל בשנים האחרונות ראינו טרנד חזק מאוד של מטבחים שחורים, והוא עדיין דומיננטי. אם כי לדבריו הצבע השחור מתאים בעיקר למטבחים בחללים גדולים, משום שבאופן טבעי הצבע הכהה מקטין את החלל.

המטבח הישראלי - באדיבות ניגא שף FOR HOME. איתי אבירן,
גם המגירות של המטבח יכולות להיות היי-טק. באדיבות ניגא שף FOR HOME/איתי אבירן
המטבח הישראלי - מטבח עם משטחים של למינם איטליה. חו"ל,
הישראלים אוהבים דברים פרקטיים שלא ניזוקים בקלות ומחזיקים שנים. מטבח עם משטחי למינם עמידים/חו"ל

מטבח הייטק

ומה לגבי טכנולוגיה? ישראל מאוד אוהבת למתג את עצמה כאומת הסטארט אפ וההייטק, האם יש לכך ביטוי גם במטבחים שלנו לאורך השנים? "אין ספק שהצרכן הישראלי אוהב גאדג'טים ומכניס אותם בשמחה למטבח. כמעט כל יחידה, מגירה או משטח יכולים בקלות להפוך לחשמליים על מנת להקל על המשתמש בו. לפתוח ולסגור בקלות עם הסנטר, הברך או המרפק, כאשר הידיים נושאות סירים כבדים, מלאות אוכל או מלוכלכות. כמובן שגם מסכי הטלוויזיה נכנסים בברכה לשטח המטבח לצפייה בתכניות או גלישה למתכונים", אומרת יעל מוסקוביץ, מנהלת שיווק ומבעלי ניגא שף FOR HOME.

"מאפיין נוסף שאהוב על הישראלים בבית ובמטבח בעיקר הוא הפרקטיקה. הקהל הישראלי מודל 2022, אוהב פרקטיקה, ומה זה אומר? " מסביר אייל שימן, מנכ"ל למינם-ישראל, "משטחים עמידים במיוחד, עליהם אפשר לחתוך בלי שריטות או סימנים, ספיגת כל סוגי הנוזלים, משטחים שיראו טוב לאורך שנים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully