וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות בז' עצובים: לאן נעלם הצבע מחדרי הילדים?

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 12:04

האם זו השפעה של כלכלת המיתון, החיבה האינסטגרמית לפיד מונוכרומטי, או סתם טרנד סקנדינבי שיצא משליטה? ניסינו להבין למה כולם מעצבים חדרי ילדים בבז' חיוור ומדכא והאם אנחנו מגדלים דור של ילדים שלא יכירו צבעי יסוד?

תינוק משחק עם צעצועי עץ. ShutterStock
מי שאב את הצבע מחדרי הילדים? תינוק ניטרלי משחק בצעצועי עץ/ShutterStock

בסדרת סטוריז סאטיריים שכותרתה Verner Herzog's sad beige toys for sad beige children (ליין צעצועים דמיוני של במאי הקולנוע הגרמני ורנר הרצוג שמכונה צעצועי בז' עצובים לילדים בז' עצובים) הצליחה הקומיקאית היילי דה-רוש לבודד טרנד נפוץ ומתמיה שהעלים את כל פלטת הצבעים מחדרי הילדים, והותיר בהם רק שאריות חיוורות של גוונים ניטרליים.

הפוסטים והסטוריז של דה-רוש זיהו במדוייק לא רק את התפוצצותו של טרנד העיצוב הניטרלי, אלא גם את התוצאות הנלוות שלו - האם אנחנו מגדלים דור של ילדים שלא יכירו את צבעי היסוד עד לגיל שבו יוכלו לעמוד על דעתם? לאן נעלמו כל הצעצועים הצהובים-אדומים-כחולים-ירוקים-כתומים, שגירו את חושינו כשאנחנו היינו ילדים?

כמו כל טרנד גם זה הגיע אלינו בייבוא מחו"ל דרך הצינורות המהירים והמשכנעים של האינסטגרם והפינטרסט. ונדמה שגם בישראל קשה למצוא היום טיפת צבע בחדרי תינוקות וילדים מעוצבים. ולראייה גם יוצרת התוכן הישראלית תימור גלר התייחסה לתופעה הזאת באחד מהרילס ההומוריסטיים שהעלתה לאינסטגרם שלה, שבו נראית 'בלוגרית אופנה' מלמדת את בנה הפעוט צבעים ("ניוד, אופוויט, אבן, בז', בלונד..." וכו'). אולי זה טבעי שהפלטפורמה ששימשה מצע גידול פורה לטרנד החיוור, תהיה גם הראשונה להתהפך עליו. אבל בינתיים קשה לומר שהביקורת הצינית מאטה את התפשטות החיוורון הזה.

עוד על עיצוב חדרי ילדים:
עולם הילד: המדריך המלא לעיצוב חדר הילדים המושלם
הם בחיים לא יצאו מהבית: חדרי מתבגרים שגם אתם לא הייתם רוצים לעזוב

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
חדר ילדים תמונה באדיבות נירלט עיצוב מיכל רוזנבלום. שירן כרמל,
ההעדפה של גווני הבז' מגיעה מההורים וטעמם האישי. חדר תינוקות בגוונים ניטרליים, עיצוב פנים: מיכל רוזנבלום, באדיבות נירלט/שירן כרמל

"עיצוב חדרי ילדים הפך בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מעיצוב הבית", אומרת שרון פרגר לשם, מנהלת קשרי אדריכלים בחברת נירלט. "בשלב הינקות חדרי התינוקות מעוצבים כך שיעניקו תחושת רוגע, נועם ושלווה לתינוק ולהוריו. בתקופת זו החדר משמש בעיקר את ההורים המטפלים בתינוק. התינוק אינו מודע לעיצובו הכללי של החדר, ועיקר פעילותו היא שינה. אך עובדה זאת תקפה למספר חודשים בלבד, עד אשר התינוק גדל במקצת".

כלומר לדבריה, ההעדפה של גווני הבז' מגיעה מההורים וטעמם האישי, ולא מאיזו אג'נדה התפתחותית שהפכה את צבעי הקשת למוקצים. "בהשפעת הטרנדים בעולם לעיצוב בגוונים טבעיים וחומרים טבעיים בנוסף להשפעת העיצוב הסקנדינבי המדבר על מעטפת בגווני פסטל בהירים ורכים ליצירת חלל רך, המשרה אווירה חמה ונעימה, הרבה הורים בוחרים לעצב את חדר התינוק בגוונים בהירים, אולם דבר זה משתנה מהגיל שהילד עומד על דעתו ויודע לדבר ודורש חדר בהתאם לאישיותו והעדפותיו".

חדר ילדים סקנדינבי עיצוב: הלל אדריכלות. עודד סמדר,
"צבעוניות משפיעה על האנרגיה ורמת המוסחות של הילדים". חדר ילדים בעיצוב הדס רוט, הלל אדריכלות/עודד סמדר
חדר ילדים מונוכרומטי עיצוב סטודיו דולו. עוזי פורת,
"הגיאומטריה יוצרת מספיק עניין בחלל ומייתרת את הצבע". חדר ילדים נורדי בעיצוב סטודיו דולו/עוזי פורת

מעצבת הפנים הדס רוט מ"הלל אדריכלות" דווקא חושבת שיש כאן גם אג'נדה התפתחותית - "עם השנים אנחנו רואים שינוי בכל עולם הילדים: מתחדדת ההבנה שכל הצבעוניות משפיעה על האנרגיה ורמת המוסחות של הילדים. אפשר לראות את זה מרמת הצעצועים ועד לעיצוב החללים שמקיפים אותם. יש היום חזרה לחומרים הטבעיים שמכניסים לנו שלווה ורוגע לחלל. יש שימוש יותר בעץ בגוונים מרגיעים. גם המשחקים יצאו מחדרי השינה ונמצאים לרוב בחלל נפרד (חדר משחקים)".

הסקנדינבים אשמים?

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהחיבה העזה לגווני הבז' היא חלק ממגמה רחבה יותר, שמשפיעה לא רק על עיצוב הבית, אלא גם על אופנה. הסקנדינבים וגם היפנים הם המקורות הגיאו-תרבותיים של הזרמים הללו (עם סגנונות עיצוב נורדיים וג'פנדיים), אבל אלה מזמן קנו להם אחיזה בלב לבו של המיינסטרים. בבסיס הטרנדים הללו עומדת התפיסה שהעניין בחלל נובע מצורניות וחומריות, ולאו דווקא מצבע. ואליהם מצטרפות גישות חינוכיות אלטרנטיביות כמו חינוך מונטסורי ואנתרופוסופי שזוכים לפופולריות גוברת בשנים האחרונות וגם הם מתיישבים היטב על הניקיון הצבעוני והעיצובי.

חדר ילדים עיצוב נעמה רודין אשר. נעמה רודין אשר,
השמרנות הצבעונית הזאת מתיישבת היטב על כלכלת המיתון ששוררת כרגע בעולם. חדר ילדים בעיצוב נעמה רודין אשר/נעמה רודין אשר
חדר לילדה/נערה - עיצוב נעמה רודין אשר. דניאל אדרי,
"עיצוב חדרי ילדים הפך בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מעיצוב הבית". חדר לנערה בעיצוב נעמה רודין אשר/דניאל אדרי

"העיצוב הנורדי שנכנס לחיינו בשנים האחרונות הביא איתו גאומטריה שלעיתים מייתרת את הצורך בשימוש בצבע, והמגמה באה לידי ביטוי גם בחדרי תינוקות וחדרי ילדים. ניתן לעצב חדר תינוק או חדר ילדים בצבעים ניטרליים רגועים, כשאת החמימות מקבלים על ידי שימוש בחומרים טבעיים כמו עץ, והגיאומטריה יוצרת מספיק עניין בחלל", אומרת מעצבת הפנים עדי קליין מסטודיו דולו.

כנראה שבשנה-שנתיים הקרובות נמשיך לראות חדרים של "תינוקות בז' עצובים" כמו שדה-רוש מכנה אותם, כי הטרנדים האלה לא מראים סימני התפנות מהשטח. מה גם שכלכלת מיתון שאליה נכנס העולם יוצרת לרוב השפעות שמרניות על עולמות האופנה והעיצוב. אבל מעניין יהיה לראות מה יקרה אחר כך, שכן לטרנדים כאלה לרוב מגיעה תגובת נגד. וייתכן שבעוד כמה שנים מעכשיו נהיה עדים למגמה מקסימליסטית של חדרי ילדים שנראים כמו מתחם פיינטבול אחרי סופ"ש עמוס במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully