וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם מושג איך נראה בית ספר מבפנים בימינו?

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 11:20

שנת הלימודים נפתחה בשעה טובה וחלק מהתלמידים חזרו אל בי"ס שנראה מאוד שונה מזה שלמדו בו בשנה שעברה. וגילו לשמחתם שאת המסדרונות האפרוריים החליפו הרבה צבעים בוהקים

בית הספר שז"ר בכפר סבא תכנון: מירון לוי. שי גיל,
יצירת סביבה שמחה. בי"ס שז"ר בכפר סבא/שי גיל

מחקרים רבים מעידים על השפעת הצבעוניות בתוך מנגנון של רגשות ולמידה. לשמחתנו, אנו חווים בזמן האחרון את השימוש בצבע כאמצעי ליצירת סביבת למידה שמחה, פרודוקטיבית ונכונה. בעבר הרחוק יותר, בתי הספר היו גושי בטון נטולי צבע, השראה ושמחה - אפורים ומשמימים, כבר כמה שנים שאנו עדים לשינוי משמח בנוגע לעיצוב ותכנון בתי הספר, יותר ויותר מרחבי למידה בעלי אופי וקונספט צבעוני הניכרת בהם מחשבה ותכנון, הבנת הצרכים והתייחסות לאינדיבידואל. סביבה טכנולוגית מתקדמת, חיבור לטבע, חיבור לרגישות סביבתית ירוקה, כל אלה היוו חלק מהתהליכים הנדרשים.

מגמת השינוי ותפיסת העיצוב במרחבי הלימוד באה לידי ביטוי גם באזורים החיצוניים לרבות קירות המבנים ובחצרות וגם במרחבי חללי הפנים והכיתות, שם מורגשת בשנים האחרונות העדפה לצורות ישיבה מגוונות ומרחבי למידה אלטרנטיביים, שיוצאים מהקופסה של הכיתה הקונבנציונלית והאפרורית שבה מסודרים שורות שורות של שולחנות וכיסאות אחידים.

בית הספר שז"ר בכפר סבא תכנון: מירון לוי. שי גיל,
כוכי ישיבה ופופים שמעודדים את הילדים לשהות ולנצל את מרחבי בית הספר. בי"ס שז"ר בכפר סבא/שי גיל
בית הספר שז"ר בכפר סבא תכנון: מירון לוי. שי גיל,
הצבעים מסייעים לתלמידים לנווט במרחב ויוצרים "סביבה אופטימית, מרגיעה ומכילה". ביה"ס שז"ר בכפ"ס, תכנון: מירון לוי/שי גיל

"יש מאמץ לייצר סביבת לימודים מזמינה מאד בפנים ומבחוץ. התמקדנו בחללי ישיבה מגוונים גם על חשבון כיתות מיותרות שפורקו ואפשרו יצירת אזורים גדולים יותר אשר מאפשרים שימוש משתנה - למידה עצמאית, למידה חוקרת ולמידה בצוותים. נבנו דיינרים ופוזרו פופים במרחבים ציבוריים המעודדים את הילדים לשהות, לעבוד ולנצל היטב את סביבת בית הספר. הקפדנו על מקסימום חללים ללא מחיצות", אומר מירון לוי, אדריכל שאחד הפרוייקטים שעבד עליו לאחרונה היה שיפוץ בית הספר שז"ר בכפר סבא.

לדבריו, הדגש בפרוייקט היה על 3 עקרונות: בהירות ונגישות השימוש במבנה, קשר איכותי בין פנים לחוץ ויצירת הצללה איכותית ועיצוב חדש ורענן המתאים לערכים הפדגוגיים של בית הספר. את כל העקרונות הללו הוא הביא לידי ביטוי בין השאר בעזרת בחירה בצבעים בולטים וברורים. "הצבעים השולטים בעיצוב החלל הם כחול ים, ירוק עז, צהוב שמש - צבעים ששולבו במיקומים שונים בכדי להדגיש את מערכת התנועה ולייצר תחושה מפת דרכים ברורה למשתמש תוך יצירת סביבה אופטימית, מרגיעה ומכילה".

בית הספר היסודי לבנות אל תורי בירושלים. עיצוב: עידית אבו. שי אפשטיין,
"הדיון ברלוונטיות של ביה"ס נעשה מורכב יותר כשמתמודדים עם מבנה ישן ופרדיגמות ארכאיות של תוכן וצורה". ביה"ס אל תור המשופץ, תכנון: עידית אבו/שי אפשטיין

"השאלה בנוגע לרלוונטיות של בית הספר, הן בתצורתו והן ברעיונות שהוא מגלם לאור המציאות בה אנו חיים, עולה היום יותר מתמיד", אומרת עידית אבו, שעיצבה את בית הספר היסודי לבנות אל תורי בירושלים. "אין ספק שאחד מהדגשים המשקפים רלוונטיות, היא זהותו של בית הספר כפועל בזיקה ישירה והדוקה עם הקהילה בתוכה הוא נמצא".

בפרוייקט שלה, התמודדה אבו עם מבנה ישן מאוד, שתוכנן כאשר התפיסות לגבי תפקידו ומהותו של בית הספר בחיי הקהילה היו שונות מאוד מהיום. "הדיון ברלוונטיות בית הספר, נעשה מורכב יותר, כאשר אנו מתמודדים עם מבנה ישן הטומן בחובו פרדיגמות ארכאיות של תוכן וצורה. בית ספר אל תורי, מתנהל במבנה ישן שלא טופל כבר למעלה מעשרים שנה".

השינוי לא יכול לבוא ב"בום"

ומאידך, הבינה אבו, ששינוי בתפיסה רבת שנים צריך להיעשות תוך התחשבות בתהליכים שעוברים על הקהילה שאותה הוא משרת: "הרעיון היה לייצר מרחב רעיוני אחד ללא הפרדה בין המרחב הציבורי לכיתות הלימוד. מרחב ורסטילי שיודע להכיל שינויים ודינמיות, אך גם לאפשר את המקום הבטוח למעבר הדרגתי משיטות החינוך המסורתיות לתהליכי למידה מותאמים למציאות", היא אומרת.

בית הספר היסודי לבנות אל תורי בירושלים. עיצוב: עידית אבו. שי אפשטיין,
"היה לי חשוב לייצר חלל צבעוני ושמח, לאור הדלות הקיימת בחוץ"/שי אפשטיין
בית הספר היסודי לבנות אל תורי בירושלים. עיצוב: עידית אבו. שי אפשטיין,
"השתמשתי בצבעים עזים, אך יחד עם זאת אפשרתי מרחב רגוע וזורם באמצעות מעטפת של רצפה, קירות ותקרה מינימליסטיים ואחידים". ביה"ס היסודי לבנות אל תורי בירושלים/שי אפשטיין

גם במקרה של ביה"ס הזה השימוש בצבעוניות היה מכוון מאוד. "חשיבות גדולה ניתנה לסוגיית הצבע והצורה: אחד הדברים שתפסו את עיני בפעם הראשונה שהגעתי למקום, היה ציור קיר ענקי ודומיננטי של נוף המסגדים וכמובן כיפת הזהב. היה לי ברור כי עלי לשמר באיזשהו אופן את תמונת הנוף המבטאת את השקפותיהם ואמונותיהם של אנשי הקהילה בעיצוב העתידי. היה לי חשוב לייצר חלל צבעוני ושמח, לאור הדלות הקיימת בחוץ. כמי שהצבע מהווה את מגרש המשחקים שלה, השתמשתי בצבעים עזים, אך יחד עם זאת אפשרתי מרחב רגוע וזורם באמצעות מעטפת של רצפה, קירות ותקרה מינימליסטיים ואחידים בצבעוניות המונוכרומטית שלהם".

ביה"ס ענבלים במודיעין - עיצוב עידית אבו. שי אפשטיין,
לא רק בכיתה - למידה תוך כדי תנועה, בכל רגע או מקום נתון. ביה"ס ענבלים במודיעין/שי אפשטיין

"כאשר אנו מדברים על המונח חדשנות בחינוך, אנו בעצם מנסחים מחדש מנעד שלם של ערכים כמו ורסיטליות, דינמיות, גמישות, יצירתיות, רלוונטיות, סקרנות, יזמות תעוזה ועוד. כאשר הנחת היסוד טוענת ללמידה בכל רגע ומקום נתון, וזאת מתוך הבנה והקשבה לדפוסי העבודה המשתנים מתלמיד לתלמיד" מוסיפה אבו, בהקשר של עיצוב בית הספר 'ענבלים' במודיעין, שם עוצבו מרחבי למידה חוץ-כיתתיים.

בית הספר מושתת על עיקרון הלמידה מתוך תנועה המתבסס על מדעים במובן הרחב של המונח. מנהלת בית הספר הבינה כבר מזמן כי הלמידה נעשית בכל מקום, בכל רגע וכמובן בכל צורה והיה זה טבעי לגמרי, להכשיר את המרחבים הציבוריים בקומת הלימוד כחוויית למידה שלמה ובלתי נפרדת מהישות הכיתתית, לאפשר לתלמידים את ההזדמנות ללמידה חווייתית בכל עת שיבחרו.

"היה לי חשוב לייצר צבעוניות המשדרת מצד אחד רוגע ושלווה ומצד שני מעוררת לפעולה ותנועה. על מנת להתאים ולדייק את הנראות כך שתתאים למנעד רחב של גילאים, יצרתי הפשטה צורנית ומנימליסטית של האובייקטים בחלל", מסבירה אבו.

ביה"ס ענבלים במודיעין - עיצוב עידית אבו. שי אפשטיין,
הצבע הצהוב מסייע בהגברת יכולת הריכוז ומשפר את הזיכרון. מרחב למידה בביה"ס ענבלים במודיעין, עיצוב: עידית אבו/שי אפשטיין
ביה"ס ענבלים במודיעין - עיצוב עידית אבו. שי אפשטיין,
לשימוש בצבע במרחבי למידה יש השפעה גדולה על מוחות צעירים. ביה"ס ענבלים במודיעין/שי אפשטיין

לשימוש בצבע בחללים יכולות להיות השפעות שונות, כפי שמלמדים לא מעט מחקרים שנערכו בנושא לאורך השנים. ולא פעם השימוש בצבעים במבני חינוך נעשה תוך התחשבות במטרות שהצבעוניות עשויה לקדם, כמו השריית אווירה מסויימת, מניעת הסחות דעת או הדגשה של גורמים מסויימים. שרון פרגר לשם, מנהלת תחום אדריכלים ב"נירלט" מעלה כמה נקודות חשובות המסתמכות על מחקרים לשימוש בצבע במרחבי מחייה ולמידה בקרב הדור הצעיר:

  • צהוב - אחד משלושת צבעי היסוד. מחקרים מלמדים שהצהוב האנרגטי והחם עשוי לעודד פעילות נפשית וגופנית מוגברת. הצבע מעורר את מערכת העצבים ומסייע בעידוד הזיכרון ובהגברת יכולת הריכוז.
  • כתום - הצבע התוסס הזה הוא שילוב של שני צבעי יסוד; האדום הדומיננטי ומלא התשוקה והצהוב האופטימי והעליז. לצבע הכתום יש נוכחות בולטת, המסבה אליו תשומת לב מיידית ותורמת לקבלת החלטות מהירה. זהו צבע חם, שאהוב מאוד על ילדים. מחקרים מוכיחים שהוא מסייע בטיפול התאוששות מטראומה. הוא מגרה ומעודד התנהגות ספונטנית, תורם לאינטראקציה חברתית טובה ולתחושת ביטחון מוגברת.
  • ורוד - מעורר שמחה וקסם. ורוד חם משדר שובבות בעוד שוורוד בהיר משדר רוך. השימוש בורוד מהווה כלי יעיל ליצירת סביבה מרגיעה, חיובית והרמונית, שמנטרלת אלמנטים נוספים.
  • סגול - מעודד דמיון ויצירתיות ונחשב לצבע מרומם נפש, מרגיע ומעניק תחושת רוחניות.
  • כחול - הוא צבע השמים והים ונחשב לצבע שמשדר ערכים של יושר, כנות, אמינות, ביטחון וסמכות. הצבע הכחול הוא אחד משלושת צבעי היסוד. לצבע השפעה חיובית על הגוף והנפש והוא משרה תחושת טוהר, שלווה ורוגע.
  • ירוק - הוא צבע הטבע והצמיחה ונחשב לצבע המשדר חיים, התחדשות, בריאות ואנרגיה. ירוק הוא הצבע הדומיננטי בטבע והוא נחשב לצבע המרגיע ביותר שהעין האנושית חווה. בנוסף, מיוחסות לו גם יכולות ריפוי, והוא תורם מבחינה בריאותית ליציבות ולסיבולת. ירוק משדר רעננות ונעורים ומסייע להקל על חרדה, על דיכאון ועל מתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully