וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הנדל"ן: "אנשים מבקשים לחלק את הבית, כדי שתהיה יחידה לילדים"

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 8:07

מחירי הדיור הגבוהים וההאטה בשוק הנדל"ן עובדים דווקא לטובתם של אדריכלים ומעצבי פנים, שהציבור סוף סוף מכיר ביכולתם להפיק את המקסימום מהחללים הקיימים - אבל גם שם ההתייקרויות מכות בעוצמה

בוגרת הסטודיו של ברברה ברזין. שלומית גליקס. עודד סמדר,
מעצב פנים טוב עושה הרבה יותר מלהתאים וילון לספה - עיצוב פנים: שלומית גליקס, בוגרת ביה"ס לעיצוב של ברברה ברזין/עודד סמדר
"אחרי שנים שעיצוב הפנים סבל מיחסי ציבור גרועים במיוחד ואחוז גדול באוכלוסייה כלל לא הבין מה למען השם מעצבי פנים עושים, בשלוש השנים האחרונות המקצוע שלנו חווה רנסנס"

אחרי שנים של עלייה במחירי הדירות, ששיאה נרשם בשנה החולפת - אז קפצו המחירים בשיעור מצטבר של כמעט 19%- תחילתה של שנת 2023 מסמנת שינוי מגמה. ההשתוללות נטולת הרסן מצד היזמים, הקבלנים ומוכרי הדירות, ומנגד האינפלציה הגואה שמובילה לעליה חדה בהחזר המשכנתא החודשי, גורמות לרבים לוותר (לפחות בשלב זה) על החלום. כבר עתה נראה שהיקף העסקאות יורד דרמטית ונכון לכתיבת שורות אלה שוק הדיור נמצא בשפל שלא נראה כמותו קרוב לשני עשורים. מה עשו התהליכים האלה לתחום עיצוב הפנים, שמשיק בצורה כל כך קרובה לנדל"ן?

"ההאטה בשוק הנדל"ן רק מחזקת ומעצימה תהליך מבורך שהתחיל בתקופת הקורונה: אחרי שנים שעיצוב הפנים סבל מיחסי ציבור גרועים במיוחד ואחוז גדול באוכלוסייה כלל לא הבין מה למען השם מעצבי פנים עושים, בשלוש השנים האחרונות המקצוע שלנו חווה רנסנס", אומרת ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת בי"ס ותיק ללימודי עיצוב פנים.

לשיטתם של גורמים בענף הנדל"ן המגמה רק תוסיף ותתעצם בשנה הקרובה והיא עשויה להוות נקודת מפנה שתשנה את פני הדברים בשנים הבאות; כבר עתה נראה שמשפרי דיור, שמתעתדים לעבור לדירה חדשה או מרווחת יותר, מתפשרים ודורשים על דירתם הנוכחית מחיר ריאלי בהרבה. אחרים, שתכננו לעבור, בוחרים לעת עתה לשבת על הגדר וממתינים לירידה משמעותית אפילו יותר ויש גם את אלה שלאור הטלטלות מוותרים מראש על התענוג ובוחרים להתאים את מגוריהם הנוכחיים בדיוק לצרכיהם - המרוויחים הגדולים הם מעצבי הפנים שמסייעים להם בכך.

ברברה ברזין, מעצבת פנים. יאיר דניאל,
עיצוב פנים כבר לא נתפס כמותרות. ברברה ברזין/יאיר דניאל
שלומית גליקס בוגרת סטודיו ברברה ברזין לעיצוב פנים. עודד סמדר,
תכנון מחדש של המרחב הקיים חוסך הרבה עלויות בהשוואה לרכישת דירה חדשה. עיצוב פנים: שלומית גליקס, בוגרת ביה"ס לעיצוב של ברברה ברזין/עודד סמדר
"הישראלים סוף-סוף מבינים שלא כל מי שגר בבית יודע לתכנן אחד כזה, כמו שלא כל מי שנוהג במכונית יודע גם לתכנן רכבים, ולא כל מי שיש לה רחם היא באופן אוטומטי אמא. תכנון ועיצוב רעים הם רעל לנפש ומשפיעים כמו שג'אנק פוד עושה רע לגוף"

"אם עד לא מזמן רבים סברו שבמשוואה של עיצוב פנים - אסתטיקה מול פרקטיקה, האסתטיקה לוקחת בגדול, תכנון מרחב המגורים הקיים והתאמתו לצרכים המשתנים, לטעם ולמאוויים, הוא המפתח לשפר דרמטית את איכות החיים מבלי להיכנס להרפתקה כלכלית שלא ברור כיצד תסתיים. עיצוב פנים כבר לא נתפס כמותרות אלא ככלי לייצר חללים שמעכשיו כשאנחנו בעיצומו של משבר כלכלי הציבור הרחב כבר מבין ששפיעים על האנרגיה של בני הבית, על הלך הרוח של כל אחת ואחד מהם, על העשייה והתפוקה וגם על האינטראקציה שלהם עם הסביבה".

ואיך הם עושים זאת? לדברי ברזין, "אם עד לא מזמן הישראלים היו בטוחים שרק עשירים פלצנים נעזרים בשירותים של מעצבי הפנים כי 'מה הם כבר עושים?, מתאימים את הווילון לספה?!' כיום הם מבינים שהאחריות המוטלת על כתפיהם גדולה בהרבה משחשבו. מעצב פנים טוב הוא איש מקצוע בעל הבנה עמוקה במערכות מתקדמות והנדסת אנוש. הוא נמדד ביכולת שלו לקרוא, לנתח ולהבין חללים ולאתר את נקודות החוזקה שקיימות בדירות ובבתים ישנים, כאלה שאדם מן הישוב היה שוקל פשוט להרוס. המצב הכלכלי מוביל רבים להתאים את הקיים לצרכים המשתנים ולתכנן מחדש את המרחב הביתי הקיים במקום לקנות דירה חדשה - החלטה שמצמצמת משמעותית את העלויות".

"בתוך כך, הישראלים סוף-סוף מבינים שלא כל מי שגר בבית יודע לתכנן אחד כזה, כמו שלא כל מי שנוהג במכונית יודע גם לתכנן רכבים, ולא כל מי שיש לה רחם היא באופן אוטומטי אמא. מניסיון של יותר מ-40 שנה אני יכולה לומר בצורה חד משמעית שתכנון ועיצוב רעים הם רעל לנפש ומשפיעים באופן דומה מאוד למה שג'אנק פוד עושה לגוף".

לעוד כתבות על שיפוצים חכמים ומשני חיים:
המשופצר מכפר אז"ר: איך מוסיפים חדרים לבית מבלי לשנות את שטחו?
כמו שלכם, רק יותר יפה: דירת 4.5 משופצת בנס ציונה

"הבית כבר לא תואם את הצרכים, אבל אין כסף לדירה חדשה"

האדריכלית אירית מנדלוביץ' סיטבון מזהה גם היא את שינוי המגמה: "יותר ויותר בעלי נכסים מבינים שהדבר הנכון עבורם כרגע הוא להשביח ולהתאים את הקיים לצרכים. לדירות ישנות למשל, יש יתרון שהשטח שלהן גדול משמעותית מזה של דירות בפרויקטים חדשים. רבים בוחרים לנתב את סכומי העתק שהיו משלמים בפרויקט חדש, תוך ויתור על שטח ניכר, לטובת שיפוץ והתאמת החלל הקיים לצרכים העדכניים. זה הליך יותר משתלם. אנחנו מתכננים קומפוזיציה שונה ומוסיפים פונקציות חשובות כמו חדר שינה או עבודה, או לחילופין הגדלת האגף הציבורי".

עוד בוואלה!

הילדים לא רצו לעזוב את הקן, אז היא יצרה דירה משלה בתוך הבית

לכתבה המלאה
מטבח הוד השרון , אדריכלית אירית מנדלוביץ'-סיטבון. שי אפשטיין,
"בבניה הפרטית אין בשלב זה פגיעה אמיתית". בית פרטי בבנייה חדשה וחכמה, תכנון ואדריכלות: אירית מנדלוביץ' סיטבון/שי אפשטיין

"כאדריכלית אני פוגשת לא מעט בעלי בתים פרטיים שילדיהם בגרו; הבית כבר לא תואם את הצרכים ומנגד אין להם את הסכום הנדרש כדי לסייע לבן או לבת לרכוש דירה משלהם. אנחנו לוקחים את המבנה הקיים ובהתאם לחוק מחלקים אותו אחרת, או לחילופין מגדילים אותו ומייצרים יחידת מגורים נפרדת לזוג צעיר שתשמש אותם נאמנה למספר שנים ראשונות לפני היציאה לעצמאות. יש גם את אלה שמנצלים את האופציה הזאת כדי לייצר הכנסה פסיבית ומשכירים את יחידות הדיור".

לדברי מנדלוביץ'-סיטבון שוק הבניה חווה טלטלה של ממש: "יש משבר אמיתי שנוצר בעקבות עליית מחירים מתמדת, לא רק של חומרי הגלם אלא גם של שכר הפועלים שרק ממשיך לזנק. במציאות של 2023 קבלן או שיפוצניק נדרשים לשלם כמעט 40% יותר ביחס למשכורת הממוצעת של הפועלים מלפני שנתיים או שלוש. שכר הטרחה של הקבלנים עלה גם הוא בקרוב ל-20% כמו גם מחירי החומר ה"לבן" ,שמשמעו חומרי הגמר. לדוגמה, אם לפני שנה גבו 80 ₪ עבור מטר רץ של גרניט פורצלן, היום המחיר האמיר כבר ל-120 ₪. יוקר המחיה עולה, אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט צריכים להתפרנס ומי שמשלם את המחיר, תרתי משמע, הם הרוכשים והמשפצים".

אדריכלית אירית מנדלוביץ סיטבון. יהודית הופמן,
"אני פוגשת לא מעט בעלי בתים פרטיים שילדיהם בגרו; הבית כבר לא תואם את הצרכים ומנגד אין להם את הסכום הנדרש כדי לסייע לבן או לבת לרכוש דירה משלהם". אדריכלית אירית מנדלוביץ'-סיטבון/יהודית הופמן
פרוייקט בקיבוץ חולדה. אדריכלית אירית מנדלוביץ' סיטבון. יהודית הופמן,
"יותר ויותר בעלי נכסים מבינים שהדבר הנכון עבורם כרגע הוא להשביח ולהתאים את הקיים לצרכים". בית בקיבוץ חולדה, אדריכלית אירית מנדלוביץ' סיטבון/יהודית הופמן
"לא פעם אני מצמצמת את היקפי העבודה, חושבת שוב עם הלקוחות מה חשוב לבצע ומה פחות. בסוף הכול זה נגזרת של כסף והתפקיד שלנו כאדריכלים ומעצבים הוא למזער את הנזקים מבלי לפגום באיכות החיים, גם במחיר של למצוא פשרות"

"כדי להישאר במסגרת התקציב עלינו להיות יצירתיים ולהישאר כל הזמן עם היד על הדופק, לא פעם אני מצמצמת את היקפי העבודה, חושבת שוב עם הלקוחות מה חשוב לבצע ומה פחות. בסופו של דבר הכול זה נגזרת של כסף והתפקיד שלנו כאדריכלים ומעצבים הוא למזער את הנזקים מבלי לפגום באיכות החיים שלהם, גם במחיר של למצוא פשרות. אם תקופת הקורונה גרמה לנו להסתכל הביתה פנימה והובילה לביצוע שינויים מרחיקי לכת בסביבת המגורים, הרי שכיום אחוז הולך וגדל נמנע מלשפץ את כל הבית ומסתפק בשדרוג אזורים מסוימים. יש לא מעט פרויקטים שאני בוחרת להעביר למעצבי פנים. כאשת מקצוע, השאיפה שלי היא לאפשר לבעלי הנכסים לשפר את איכות החיים אחרת אני חוטאת לתפקידי. אחד הדברים החשובים במקצוע שלנו הוא גם להבין את היקף העבודה. מתי נכון לבצע ומתי לא".

"במקביל, שכר הטרחה של האדריכלים עלה משמעותית וזה קשור בעיקר לסחבת בקבלת היתרי הבניה", היא מסבירה. "חלק גדול מהרשויות מוסיפות עוד ועוד דרישות תוך כדי תנועה, וזה מתגלגל על הגב של הלקוח. אנחנו מתנהלים מול מערכות מורכבות ואיטיות ולצערנו גם לזה יש מחיר. עם זאת, בעוד שבענף הדירות אכן נרשמת האטה משמעותית, בבניה הפרטית אין בשלב זה פגיעה אמיתית. החלום הישראלי נותר בית עם גדר לבנה. מה שכן, טכניקות הבניה משתנות - אנשים עוברים לבניה מתקדמת שמוזילה עלויות. הקונסטרוקציות החדשות מאפשרות לנו לייצר הרבה יותר אלטרנטיבות, קירות הבטון והבלוקים מפנים את מקומם לבניה ברלסים, שלדי פלדה ולוחות על בסיס צמנט, שעוברים תהליכים ומשמשים לחיפוי החזיתות. בתוך הבית, החלוקה מתבצעת על ידי קירות גבס, כל אלה מוזילים את העלויות ומזרזים משמעותית את קצב הבניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully