וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תיפטרו מעש המזון - וזו הסיבה שהוא כה נפוץ אצלכם

4.7.2022 / 23:43

גם אתם הבחנתם בהם פתאום? כבכל תחילת קיץ, עש המזון חזר לפקוד את המטבח שלנו ושוב התחילה לה המלחמה הבלתי נגמרת הזאת בהם. הנה כמה דרכים להיפטר מהם - וגם הסיבה שהם מגיעים אלינו הביתה מלכתחילה

כיצד ניתן להפטר מעש המזון?/TIKTOK

אחרי שנפטרנו מזבובים, יתושים, ג'וקים וחולדות - הגיע הזמן לטפל באחת המכות היותר נפוצות של תחילת הקיץ - עש המזון. האם גם הבית שלכם הוצף לאחרונה בפרפרי עש אפורים זעירים המתנופפים להם בצורה לא יציבה במטבח? זיהיתם כמה קורים חשודים בדלתות הארון או בקופסת דגני הבוקר שלכם או אפילו בתוך צנצנות תבלינים? ייתכן שאתם חולקים את האוכל היבש שלכם עם עש המזון - והגיע הזמן שנפטר גם ממנו.

מיהו העש?

העש הוא חרק קטנטן בגודל של 10 מ"מ שצבעו חום-אפרפר והוא שייך למשפחת הפרפראים. ישנם יותר מ-120 אלף מיני עשים בעולם, אך אלו שאנו נתקלים בהם בבית הם עש המזון ועש הבגדים, שנפוצים לרוב בעונת המעבר. עש המזון נמשך למזון יבש ומחפש לו אריזות מזון פתוחות להטיל בתוכן את ביציו. לרוב מדובר באריזות לא אטומות של קטניות או דגנים, כמו פסטה, אורז ושעועית, בתוכן אנו עלולים לגלות ביצים ופרפרים קטנים הניזונים מהמזון. חיבתם למזון יבש הופכת אותם למזיק העיקרי במתקני אחסון מזון.

אז איך הם נכנסו לבית שלכם - ומה אתם יכולים לעשות כדי להיפטר מהם? הנה מה שהיה למומחים ב-The Conversation להמליץ לכם.

עש המון. ShutterStock
מצטערים אך אינך רצוי פה. עש המזון/ShutterStock

כמו למינים אחרים, לעש המזון יש ארבעה שלבי חיים: ביצה, זחל, גולם ובוגר. הסימן הראשון להדבקה בעש המזון הוא לעתים קרובות המראה של פרפרי עש בוגרים שעפים בנתיב זיג-זג לא יציב ברחבי המטבח שלנו. על אך שקיומם מפריע לנו בעין, עשים בוגרים אינם ניזונים כלל. הצרה האמיתית היא כאשר נקבות עש מטילות את ביציהן בתוך או סביב האוכל שלנו. הביצים הזעירות בוקעות לכדי זחלים בצבע שמנת שבקושי נראים וקטנים מספיק כדי לזחול לתוך מיכלי מזון שאינם אטומים באופן מספיק טוב, שם הם מתחילים לאכול.

כשהם גדלים, זחלים מייצרים כמויות גדולות של רצועות משי וצואה, שניהם עלולים לזהם מזון. ברגע שהזחל מגיע לגודלו המלא, הוא עוזב את המזון בחיפוש אחר מקום בטוח ליצור פקעת, כמו סדק בקיר, מכסה מיכל, חריץ או פינה. לפעמים הם מופיעים בצירים של דלת המזווה. כמה שבועות לאחר מכן, עש בוגר מגיח מהפקעת, מוכן להתחיל שוב את מחזור החיים הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
זחל עש המזון. ShutterStock
הזחלים קטנים וכמעט בלתי נראים/ShutterStock

איך הוא הגיע אלינו?

למרבה הצער, סביר להניח שהבאתם אותו איתכם הביתה. על אף שעש המזון יכול לעבור בקלות דרך דלתות וחלונות, רוב הנגעים נוצרים כשאנחנו מביאים הביתה בלי לדעת בכלל ביצים וזחלים של עש במזון היבש שלנו.

מטבחים מלאים במיכלים לא אטומים ומזון שנשפך במגירות או מדפי המזווה מהווים פיתוי שנקבת העש לא מסוגלת לעמוד בפניו בחיפושיה אחר המקום האידיאלי להטיל את ביציה. כמו חרקים רבים, עש המזון מתפתח מהר יותר בטמפרטורות חמימות. בטמפרטורות חמות נקבות גם מטילות יותר ביצים וזחלים נוטים יותר לשרוד עד לבגרות. עם זאת, חשיפה ממושכת לטמפרטורה של מעל 40 מעלות צלזיוס היא קטלנית לביצים וזחלים.

בעוד שאת עש המזון ניתן למצוא בכל תקופה של השנה, הטמפרטורות החמות של סוף האביב ותחילת הקיץ הן לרוב מושלמות לתמיכה בגידול מהיר של אוכלוסיית החרק הזה. כן, בדיוק עכשיו.

אז איך נפטרים מהם?

1. חסלו את מקורות המזון שלהם. אחסנו מוצרים יבשים במיכלים סגורים עם מכסים אטומים היטב. החרקים עלולים לחדור דרך קופסאות פלסטיק וגם אטבים המיועדים לשמירה על טריות המזון לא תמיד יעילים במניעת העש.

2. קשה לראות את זחלי עש המזון. חפשו את רצועת המשי שהם מייצרים, שעלולות לגרום לגרגרי מזון להידבק זה לזה. גושי הקרומים הללו בולטים לרוב יותר מהזחלים עצמם ויעזרו לכם לאתר אותם.

3. כדי למנוע מביצים וזחלים לטפוס טרמפים על הרכישות שלנו, הניחו מזון יבש במקפיא למשך שלושה עד ארבעה ימים. זה אמור להרוג את כל הביצים והזחלים שעשויים להיות נוכחים שם. אם כבר הבחנתם בעש המזון במטבח שלכם, בדקו היטב את כל מקורות המזון הפוטנציאליים כולל תבלינים, דגנים, מזון יבש לחיות מחמד, פסטה, זרעים, אגוזים, תה, פרחים יבשים ופירות יבשים.

4. עש המזון משגשג בסביבה מלוכלכת. הקפידו לנקות היטב את ארונות המטבח והמזווה ביסודיות. נקו והשליכו כל מזון שנשפך על המדפים, מתחת לטוסטרים או מאחורי מיכלי אחסון. אפילו כמויות קטנות של מזון יכולות לתמוך באוכלוסיות זחלים משגשגות.

האם מצאת קורים חשודים על המזון היבש שלך? סימן שיש לך עש בבית. ShutterStock
מצאתם קורים חשודים על המזון היבש שלכם? סימן שיש לכם עש בבית/ShutterStock

5. זחלים יכולים לעבור מרחקים ניכרים כדי למצוא מקום בטוח להכין בו פקעת, אז הקפידו לבדוק מדפים, קירות, חריצים ותקרות. ניתן להסיר פקעות עש על ידי ניגוב עם מטלית לחה או עם שואב אבק.

6. זרקו לפח. קורים הגורמים לאוכל להתאחד לגוש אחד וריח עז של ריקבון, הם סימנים לכך שהמזון שלכם נגוע בעש. השארה של מזון עם ביצים תגרום להופעה מחדש של העש ולכן יש להשליך לפח כל מזון שאתם חושדים שעלול להיות נגוע.

7. הדברה חשמלית וריסוס. ישנם מכשירי אולטרה סגולים להדברת מעופפים, בין השאר פרפרי העש. אלו מנורות אותן מחברים לחשמל ואלו מחשמלות את החרקים ומחסלות אותם. תמיד אפשר גם לפנות לריסוס - יש לפנות את ארונות המטבח, לקרוא למדביר ולצאת מהבית למשך 5 שעות. כשמאחסנים בחזרה את המזון בארונות ודאו שאתם לא מחזירים מוצרי מזון שעלולים להיות נגועים בביצים שיתחילו את הזיהום מחדש.

8. מלכודות עש מזון דביקות. ניתן להשתמש בהן כדי לנטר ולהקטין את אוכלוסיית העשים. מלכודות אלו עשויות קרטון מכוסה בדבק עבה, הן מושכות אליהן פרפרי עש בעזרת כימיקל המחקה את ריח נקבת עש המזון. זכרים נמשכים למלכודת ונדבקים אליה. מכיוון שמלכודות דביקות מכוונות רק לזכרים, לא סביר שהן יעצרו את ההתפרצות בעצמן. השתמשו בהן תמיד לצד אחסון מזון נכון וניקיון.

שימו לב: סביר להניח שתרסיסים קוטלי חרקים לא יהיו יעילים מכיוון שזחלי עש המזון והביצים מוגנים לרוב בתוך מיכלי מזון. אין לפזר קוטלי חרקים על או ליד מזון.

כה זה נראה כשעש המזון משתלט:

@sadiesprocleaning Do you think you have PANTRY MOTHS? #pantrymoths #foryoupage #FYP #DirtyRottenCleaners #SadiesProCleaning @aetv @tiktok @crimescenecleaners ♬ original sound - iamjadefox

ומה אם אכלנו ביצי עש או זחלים ללא ידיעתנו?

על אף שזה ודאי מטריד למצוא זחלים זעירים בדגנים שאתם נהנים מהם כל השבוע, אכילה בטעות של זחלי עש מזון לא תגרום לכם לבעיות בריאותיות כלשהן. בהתחשב בנפיצות שלהם במזון מאוחסן, סביר להניח שכבר צרכתם ללא ידיעתכם ביצי עש וזחלים רבים. תודה לאל שזחלים הם בדרך כלל רק מקור מצוין לחלבון.

  • עוד באותו נושא:
  • עש
  • חרקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully