וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 שיטות טבעיות להיפטר מיתושים בבית - והאם המלכודות באמת עובדות?

7.6.2022 / 0:10

תרסיסים דוחי יתושים אכן עושים את העבודה שלהם - אך האם מלכודות היתושים עושות עבודה דומה? ספוילר: לא. הנה 7 שיטות טבעיות לגמרי להיפטר מיתושים בבית ובחצר

פירות הדר כקוטלי יתושים?/זווית

העולם עבר מהפכות רבות והתקדמות טכנולוגית היסטרית במהלך עשרות השנים האחרונות - ועדיין לא נמצא פתרון חסין ויעיל לחיסול היתושים לצמיתות. אממה, אחרי שגילינו שיש כמה שיטות "עשה זאת בעצמך" יעילות מאוד להרחקת ג'וקים וגם כמה שיטות מפתיעות להרחקת זבובים מהמטבח, יצאנו לבדוק מה עושים עם המכה הכי עוקצת של הקיץ - מכת היתושים. מתברר שגם במקרה שלהם, יש כמה שיטות שלא שמענו או ניסינו בעבר. גם הופתעו לגלות שדברים שבהחלט חשבנו שעובדים, לא עושים את העבודה המתבקשת ולא שווים את כספנו. אז בואו נעשה לכם סדר.

תחילה נציין שזה חשוב להיפטר מיתושים בבית ובחצר. אז נכון שברוב המקרים זה יסתיים בעקיצות טורדניות וזה הכל - אך יתושים גם מסוגלים להפיץ מחלות כמו מלריה, זיקה, קדחת מערב הנילוס ודנגי. ישנם חומרי הדברה ליתושים, תרסיסים שמכילים את הכימיקל DEET שבהחלט עובדים בדחיית יתושים, אך יש גם דרכים טבעיות לעשות זאת, כמו צמחים דוחי יתושים שניתן לשתול בבית, שמנים לעור ואפילו אלכוהול. אז הנה שבעה דברים שתוכלו לעשות כדי להיפטר מיתושים או/ו למנוע את כניסתם לביתכם מלכתחילה:

יתושה מוצצת דם. AlessandroZocc, ShutterStock
הבא להורגך השכם להורגו/ShutterStock, AlessandroZocc

1. רוקנו מים

מים עומדים הם המקום המושלם ליתושים ולהטלת ביצים. יתושים אוהבים מקווי מים - ודליים, כלים או עציצים עם מים שאינם מכוסים הם כר גידול פוטנציאלי להם. למרבה הצער, לפעמים יש לנו הצטברות מים במקומות שאנחנו אפילו לא מודעים אליהם.

"בעלי בתים צריכים לסרוק את המבנה שלכם, בכל האזורים שבהם מים עלולים להצטבר. אזורים כמו תחתיות לעציצים, מרחצאות ציפורים, משחקי חצר לילדים, מרזבים סתומים - רשימת המאגרים האפשריים היא כנראה אינסופית", אמר טימות'י בסט, המנהל הטכני ב-Terminix ואנטומולוג מוסמך, "זכרו שזו לא משימה חד פעמית, בעיקר כשיש גשמים. בעוד שתוחלת החיים יכולה להשתנות לפי מינים, בתנאים אידיאליים (קיץ) יתוש עשוי להתפתח מביצה לבוגר תוך כשבעה עד עשרה ימים. אז ככל שהמים נשארים עומדים זמן רב יותר, כך עולה הסבירות שבעלי בתים ונכסיהם יעודדו ריבוי יתושים".

יש מקורות מים עומדים שבעייתי לנקז אותם ולכן מומלץ להשתמש במוצרים עם בצילוס טורינגיינזיס (BTI), אותם ניתן להוסיף למים ולהרוג זחלי יתושים. הם אינם רעילים לילדים, חיות מחמד, דגים וחיות בר אחרות.

כשזה מגיע למטבח שלכם, שימו לב שהכלים שעדיין לא עברו שטיפה אך מלאים במים מכוסים היטב. בנוסף, אם כבר הכלים במטבח מלאים במים, הוסיפו סבון - כי הוא עשוי ללכוד את היתושים. הרעיון הוא שלמים תהיה שכבה טובה של קצף מעל, כך שברגע שהיתוש יבוא במגע עם הסבון - הוא ילכד. זה טריק שתקף לכל מאגר מים בבית למעשה. נסו ותראו.

מים עומדים. ShutterStock
אל תתנו לזה לקרות/ShutterStock
מים עומדים. ShutterStock
או לזה/ShutterStock

2. חצר וצמחייה

שמרו על חצר גזומה ומסודרת. ד"ר ננסי טרויאנו, אנטומולוגית מוסמכת ב- Ehrlich Pest Control אמרה: "במהלך הימים החמים, היתושים מבלים את זמנם במנוחה על צמחייה נמוכה כדי להימנע מהתייבשות. שמירה על דשא קצוץ, הסרת צמחייה עודפת, מילוי עצים חלולים או גדמים והסרת פסולת עלים אלה דברים שיכולים לעזור בצימצום בתי הגידול של היתושים".

בנוסף לכף, יש כמה צמחים דוחי יתושים מומלצים. הנה כמה מהם:

לבנדר - לבנדר הוא ריח שאנשים רבים אוהבים ויתושים לא. צמח זה משבש את חוש הריח של היתושים, מה שמאוד מועיל עבורנו כי היתושים משתמשים בחוש הריח שלהם כדי לעקוץ. הלבנדר לא דורש תחזוקה - רק שמש וניקוז קבוע.

טגטס - פרחים שנתיים קלים לגידול שפורחים מסוף האביב ועד הגשם הראשון באוקטובר. הם פולטים ריח שמרתיע יתושים ומרחיק גם חרקים אחרים כגון זבובים לבנים וחיפושיות מסוימות.

עשב לימון - (מוכר גם כלמון גראס) צמח זה הוא המרכיב הטבעי הנפוץ ביותר בחומר דוחה יתושים כימי. ניתן לשתול צמח זה בקלות והוא בעל תחזוקה נמוכה. עדיף לשתול אותם באדנית גדולה מכיוון שהם אינם שורדים בתנאי מזג אוויר חמים או קרים מדי. ניתן לשתול אותם ישירות באדמה באזור שטוף שמש.

נפית - צמח זה הוא בעל תחזוקה נמוכה, אך הוא יכול לפלוש לאזורים אחרים בגינה שלכם מאחר שהוא צמח שוטה. עם זאת, הוא דוחה יתושים מדהים. מחקר שבוצע במדינת איווה מצא שנפית עשוי להיות יעיל פי עשרה מה-DEET, הכימיקל המשמש ברוב החומרים דוחי החרקים.

רוזמרין - לצמח הזה יש ריח שמרחיק יתושים, כמו גם חרקים אחרים כמו עש הכרוב וזבובי הגזר. הם גדלים טוב באקלים חם ויבש. אתם יכולים למקם את הצמחים האלה בכל רחבי הבית שלכם לצורך קישוט דוחה יתושים, מכיוון שניתן לגזום אותם לכל סוגי הצורות והגדלים.

ריחן מצוי - לעלי בזיליקום יש ריח חזק שמרחיק יתושים וחרקים אחרים. צמח זה צריך לשמור על לחות, להיות בעל ניקוז טוב ועם הרבה חשיפה לאור השמש. ניתן לשתול אותו באדניות או בגינה.

ציטרונלה/פלרגוניום חריף- זהו עוד צמח דוחה יתושים פופולרי בשל ריחו. יש לו ריח לימוני חזק, ממש כמו עשב ציטרונלה. הריח החזק הזה הוא מה שמרחיק יתושים וחרקים אחרים. הם גדלים בצורה הטובה ביותר באקלים חם, שטוף שמש ויבש, אך ניתן לגדל אותם גם באקלים קר אם זה באדניות עם גיזום קבוע.

נענע - זהו צמח נוסף בעל ריח חזק הדוחה יתושים, כמו גם חרקים אחרים, כמו זבובים ונמלים. ניתן להשתמש בנענע בגינה להדברת מזיקים, ומכיוון שהיא לא רעילה - אתם יכולים לייבש ולפורר את העלים שלה ולפזר אותם בבית כדי להרחיק מזיקים.

עלי מנטה. ShutterStock
צמחי נענע מרחיקים יתושים. הידעתם?/ShutterStock

3. מאווררים

מאווררים יעילים בהרחקת יתושים ממרפסות או פטיו. פתחו מאווררים במהירות הגבוהה ביותר, כי יתושים שונאים מרחבים עם רוחות כבדות המקשות עליהם לעוף. "מאווררים ניידים הממוקמים אסטרטגית עשויים להפחית באופן ניכר את היתושים באזורים מקומיים", אומרת ד"ר ננסי טרויאנו, "אלה ירתיעו יתושים כי הם חלשים בתעופה".

מאוורר. Giphy
פתחו מאוורר, גם אם לא חם לכם/Giphy

4. רשתות (לא חברתיות)

הדרך הטובה ביותר להיפטר מיתושים הוא לא לאפשר להם להיכנס לביתכם מלכתחילה. רובם נכנסים דרך רווחים בדלתות או בחלונות ולכן חיוני לבדוק את הרווחים הללו, לראות אם יש כבר ישוב קטן של יתושים באזור - ולסגור אותם.

התקנת רשת יתושים על החלונות היא גם אחת משיטות "ההרחקה" הטובות ביותר נגד יתושים. "חשוב לעצור את כניסת היתושים לביתכם", אמר ד"ר קלבורן, "רשתות הן התשובה הטובה ביותר להרחקת יתושים. זכרו שהם גם מאוד נמשכים לאורות. בבית במושב או בכפר, אור יחיד ימשוך אותם ממרחק של מספר קילומטרים".

רשת לחלון. ShutterStock
שימו רשתות. יעיל נגד כל סוגי החרקים/ShutterStock

5. תערובת של פריטי מזון שייתושים שונאים

אם תהיתם כיצד להיפטר מיתושים באמצעות פריטים זמינים במטבח, הנה לכם דוגמא שעובדת. יתושים שונאים ריח הדרים וציפורן. חליטת לימון עם ציפורן היא אחת הפתרונות הביתיים הקלים ביותר להדברת יתושים. אם אין לך אותם בבית, אתם יכולים גם לכתוש כמה שיני שום ולאסוף את המיץ בבקבוק. ריסוס המיץ הזה סביב החלונות יעזור להיפטר מהיתושים בחדר ולמנוע מאחרים להיכנס.

ציפורן. ShutterStock
חליטת לימון עם ציפורן תרחיק יתושים/ShutterStock

6. שמנים אתריים לעור

מרחו על העור שמנים אתריים עם קמפור. הריח של שמנים אלה יבטיח שאף יתוש לא יעקוץ אתכם. זוהי תרופה יעילה ליתושים בעיקר אם אתם יוצאים לטבע ושוהים באזור הררי או קרוב ליערות.

היו מודעים למגבלות: "בדרך כלל, הפתרונות הטבעיים נמשכים לפרק זמן קצר יותר מאשר המוצרים המכילים תרכובות כימיות כמו ה-DEET", אומר ד"ר קלבורן. "יש כמה בעלי השפעה טובה יותר. לדוגמה, מחקר אחרון הראה ששמנים אתריים של אקליפטוס וציפורן יעילים במעט יותר מחצי במניעת נחיתת יתושים על עור חשוף מה-DEET, שהוא חומר דוחה יתושים יעיל מאוד למריחה על העור או על הבגד".

בשמים טבעיים לבית. ShutterStock
שמנים אתריים עם קמפור, אקליפטוס וציפורן יעילים בדחיית יתושים/ShutterStock

7. אלכוהול

זו אולי הדרך היצירתית ביותר להיפטר מיתושים בבית. היתושים לא מסוגלים לסבול את ריח האלכוהול, וזה מעולה לחובבי האלכוהול שאתם. אפילו בירה תרחיק אותם. הניחו צלחת מלאה באלכוהול ליד החלון ותנו לזה לעבוד.

האם דוחי היתושים הכימיים באמת עובדים?

התשובה היא כן. אם הפתרון טבעי פחות הולך לכם - לכו על הכימיקלי. השיטה הנפוצה ביותר להפחתת יתושים בבית היא שימוש בחומרים כימיים דוחי יתושים: רובם מגיעים בצורת תרסיס שניתן לפזר מעל החלונות, במטבח, באמבטיה ובאזורים שונים שבהם יתושים נראים לעין. חפשו דוחי יתושים שמכילים את אחד המרכיבים הפעילים הבאים: DEET, picaridin, IR3535, שמן אקליפטוס לימון (OLE), para-menthane-diol (PMD) או 2-undecanone.

יתוש יתושים עקיצה עקיצת יתוש עקיצת יתושים. ShutterStock
התרסיסים עובדים. המלכודות פחות/ShutterStock

ומה עם מלכודות היתושים?

מלכודות יתושים הן פתרון שנוי במחלוקת, לדברי ד"ר קלבורן. "עבור רוב המלכודות המסחריות, חומרי המשיכה בהם הן משתמשות כמו פחמן דו חמצני מביאים למעשה יותר יתושים ממה שהמלכודות הורגות בפועל", הוא אמר, "היתושים עשויים להימשך לאזור על ידי 'החומר המושך', ואז במקום למות שם - לעקוץ אותנו. חלק מהמלכודות לוכדות כמויות גדולות של יתושים אבל זה לא אומר שהן מפחיתות את מספר העקיצות".

מנורות קוטלות יתושים עשויות גם להרוג חקרים מועילים - וכן גם הן נמצאו כלא יעילות במיוחד. "שני המחקרים המבוקרים היחידים שנערכו עד כה בידי חוקרים עצמאיים באוניברסיטת נוטרדאם הראו שקוטלי היתושים היוו רק 4.1 אחוז ו-6.4 אחוזים בהתאמה מהלכידה היומית לאורך עונה שלמה", כך דווח ב-AMCA (האגודה האמריקאית לבקרת יתושים), "חשוב עוד יותר היה הממצא בשני המחקרים שלא היה הבדל משמעותי במספר היתושים שנמצאו בחצרות עם או בלי קוטלי יתושים".

מלכודות יתושים. ShutterStock
מלכודות יתושים/ShutterStock

נרות ציטרונלה - בספק

נר ציטרונלה הוא פריט שנמצא בשימוש נרחב. הפופולריות שלו היא מסיבה טובה - יש לו כמה תכונות דוחות יתושים והוא גם בהחלט מריח טוב. ד"ר טרויאנו אמרה: "השימוש בהם עשוי להרתיע כמה יתושים, תלוי במוצר בו אתם משתמשים והיכן אתם מניחים אותו. עם זאת, שימוש בנר ציטרונלה לא יגן עליכם מפני עקיצת יתוש. יש להשתמש בו בשילוב עם מוצר דוחה יתושים אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully