וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הג'וקים חוזרים: אלה השיטות הנכונות להיפטר מהם - ואלו שעושות את ההפך הגמור

28.5.2022 / 23:39

ברשת תמצאו לא מעט שיטות וטיפים שמציעים לכם ל"עשות זאת בעצמכם" בכדי להיפטר מג'וקים - אך רק מעטים מהן אכן אפקטיביים. בואו נשבור כמה מיתוסים

האם חלב ג'וקים הוא מזון העל הבא?/מערכת סיפור בדקה

יש שני דברים בלתי נסבלים בקיץ: לחות וג'וקים. נגד הימים השרביים אין ממש פתרון מלבד הבחירה הטבעית להישאר במזגן, אולם כדי להיפטר מהג'וקים יש לא מעט שיטות מלבד הדברה ותרסיסים כימיים, שתוכלו להשתמש בהן בבית מבלי לבזבז יותר מדי כסף ומאמץ.

לתיקנים האימתניים יש מוניטין רע - ובצדק. הם מבחילים למראה, אוהבים לפלוש לנו לבתים, מהירים מדי כדי שנצליח ללכוד אותם, יודעים גם לעוף ולטפס לנו על הקירות - ויותר מכל זה הם גם מסוכנים לבריאותנו. אז נכון, ג'וקים לא עוקצים אבל הם מעבירים מחלות, בעיקר מחלות מעיים. "נמצא כי מקקים נושאים מחלות כמו סלמונלה, סטפילוקוקוס, סטרפטוקוקוס ו-E. coli על ידי איסוף חיידקים בעמוד השדרה של רגליהם", אמר סקוט הודג'ס, אנטומולוג מוסמך מ-Arrow Exterminators, "יתר על כן, הרוק והגללים שלהם מכילים חלבונים אלרגניים הגורמים להתפרצות אלרגיה ולהגברת תסמיני אסתמה, במיוחד אצל ילדים".

מאחר שג'וקים לא מהססים לזחול על כל דלפק במטבח, בכיור ואפילו בתוך קופסאות מזון יבש כמו דגני בוקר וקרקרים - הם יכולים להעביר את המחלות האלה אליכם. מקקים נמשכים לפסולת מזון יותר מכל דבר אחר, אז שמירה על בית נקי היא קו ההגנה הראשון שעליכם לנקוט בו. הבית לא חייב להיות מבריק, אך ניגוב אזורים דביקים וטאטוא פירורים בסוף כל יום יכולים לסייע רבות בהרחקת מקקים.

ג'וק. YewLoon Lam, ShutterStock
שיט. הם חזרו. כך תצליחו להיפטר מהם/ShutterStock, YewLoon Lam

הג'וקים מתרבים במהירות, אז אם אתם מוצאים אחד או שניים בבית שלכם - אל תניחו שהם שם לבד. לפעמים זה לא מספיק להיפטר מהג'וק שנקלע לדרככם עם ספריי נגד ג'וקים, כפכף או מטאטא. מומחים ממליצים לבצע הדברה ולא שוללים שימוש בדברים שאתם יכולים להכין בעצמכם בבית. אבל איזה? ברשת תמצאו שלל "תרופות סבתא" למכה הזאת, אך רק חלק מהן עובדות באמת. אחרות, שעליהן ודאי שמעתן, הן סתם בזבוז זמן וכסף.

מומחי ההדברה של ניו יורק, ה-MMPC, ניפצו כמה מיתוסים על "קוטלי תיקנים תוצרת בית", שממש לא עומדים בהבטחות שלהם. "רבים פונים לפתרונות ביתיים כדי לחסוך בזמן ובעלויות של העסקת מדביר מקצועי", נכתב באתר שלהם, "אך יש סיבה שאנשי מקצוע בתחום ההדברה כמעט ולא ממליצים על תכשירים ביתיים. רבים מהם פשוט אינם אמינים, לא נכונים ואפילו יכולים להחמיר את המצב. בזבוז זמן יקר עם שימוש בתכשירים לא יעילים, במקום להזמין מיד מדביר, מאפשר לג'וקים בביתכם להתרבות ולהתפשט. עם זאת, יש כמה פתרונות יעלים שאולי בכל זאת שווה לנסות אותם".

אז בואו נעבור על רשימת הטיפים הנפוצים ברשת ונבהיר סופית - מה עובד ומה לא?

נתחיל בטיפים שעובדים:

חומצת בורית - בהחלט עובד ואף מומלץ

חומצה בורית (או בורקס) היא אבקה לבנה פשוטה למדי הנמכרת כמדביר "עשה זאת בעצמך" נגד חרקים. הוא אכן יעילה בהדברה, אם כי אנא זכרו לעקוב אחר כל הוראות הבטיחות בעת השימוש בה בביתכם.

מחקרים מצאו כי חומצה בורית פועלת על מקקים ע"י הרס רירית המעיים שלהם וגם ע"י פעולתה כרעלן עצבי. ניתן פשוט לפזר מעט מהחומר לאורך מקומות שבהם יש ג'וקים פעילים, וכשאלה יעברו דרך אבקת החומצה הבורית - היא תצמד לגופם ותביא למותם.

חומצת בורית פועלת בצורה הטובה ביותר כאשר המקקים אוכלים ממנה. לכן, דרך יעילה יותר להשתמש בה היא לערבב אותה עם דברים שמקקים אוהבים לאכול. אתם יכולים למצוא מספר "מתכונים" ברשת להכנת כדורי פיתיון של חומצה בורית ממרכיבים שונים שכבר יש לכם במטבח.

בתרחיש האידיאלי, הג'וקים יאכלו את הפיתיון, ישוטטו בחזרה לקן שלהם וימותו שם. אז מקקים אחרים יאכלו את הג'וקים המורעלים וימותו בעצמם. לכן, לא מומלץ להשתמש בחומצה בורית באותו זמן שאתם משתמשים במלכודות ג'וקים, כיוון שהמלכודות מונעות מהג'וקים המורעלים לחזור לקן כדי להרעיל אחרים.

זכרו שחומצה בורית היא חומר המשווק כקוטל מקקים ולכן הימנעו משימוש בו עם כלים שאיתם אתם אוכלים בדרך כלל.

אדמה דיאטומית - עובד יופי

אדמה דיאטומית משמשת גם כקוטל "עשה זאת בעצמך" נפוץ נגד ג'וקים. היא יכולה להיות יעילה גם נגד חרקים מזיקים אחרים, כמו פשפשי מיטה, נמלים ופרעושים.

החומר הלבן האבקתי הזה עשוי ממאובנים זעירים וטחונים של אצות ימיות חד-תאיות הנקראות דיאטומים. במבט תחת מיקרוסקופ, אדמה דיאטומית נראית כמו גלילים זעירים עם קצוות חדים כתער ומשוננים. כאשר מקקים, או חרקים אחרים, באים במגע ישיר עם אדמה דיאטומית, החלקיקים החדים והמיקרוסקופיים מגרדים את הכיסוי החיצוני של השלדים החיצוניים שלהם, שבדרך כלל מתפקדים כדי לשמור על לחות. כתוצאה מכך, הג'וקים הפגועים מתייבשים בהדרגה ומתים מהתייבשות.

למרות שהמומחים רואים באדמה דיאטומית שיטה בהחלט יעילה נגד ג'וקים, זה לא פתרון קסם שיעילים את הג'וקים בן לילה. תצטרכו לפזר כמות לא קטנה של אדמה דיאטומית מסביב בבית ולחכות שהם יעברו במקום. גם כשזה יקרה, יכול לקחת זמן עד שהמקקים ימותו.

שימו לב שאם אתם מחליטים להשתמש בחומר הזה, אז בחרו רק בדיאטומי המסומן כ"דרגת מזון". הסוג השני של אדמה דיאטומית ("דרגת בריכה") מיועד למטרות סינון מים בבריכות שחייה, במערכות מי שתייה ובאקווריומים - ועלול להיות מסוכן מאוד לבריאות שלכם אם אתה נושמים אותו בטעות.

אדמה דיאטומית. ShutterStock
אדמה דיאטומית/ShutterStock

סודה לשתיה וסוכר - עובד חלקית

סודה לשתיה עם סוכר נחשבת כקוטל ג'וקים שנוי במחלוקת. יש אנשים שנשבעים שזה עובד, בעוד אחרים טוענים שזה מיתוס ושהתערובת רק מחמירה את המצב. אז מה הסיבה לחילוקי הדעות?

השיטה הזו למעשה כוללת ערבוב של סודה לשתייה יחד עם סוכר (המשמש כפיתיון) והאכלת המקקים בתערובת. בתיאוריה, סודה לשתייה פועלת כקוטל חרקים על ידי תגובה עם מים ליצירת גז (פחמן דו חמצני). כאשר תיקן בולע ממנה, הסודה לשתייה יוצרת גזים בקיבתו שהוא לא מצליח להיפטר מהם. בסופו של דבר, כשהלחץ מהגזים מגיע לנקודה שגופו לא יכול להתמודד איתו, הג'וק מת.

קשה למצוא מחקרים שבדקו את היעילות של סודה לשתייה כקוטלת מקקים, ואלו שנמצאו היו די מעורפלים. מחקר אחד מצא שסודה לשתיה וסוכר יעילים בערך כמו חומצה בורית כשהם מוזנים לג'וקים בתנאי מעבדה, אך לא ברור האם התוצאות הללו יחזיקו במצב אמת.

בעיה אחת כזו היא שמקקים יכולים לפתח סלידה גנטית מסוכר המשמש כפיתיון במלכודות ג'וקים, שיכול לעבור לצאצאיהם. משמעות הדבר היא שסודה לשתייה עשויה להרוג כמה מקקים, אך לאחר זמן מה הם עשויים ללמוד להימנע מכך. חכמים אלה.

חיסרון פוטנציאלי נוסף הוא שהתרכובת הזאת לא תהרוג אותם מיד. מקק יצטרך לאכול הרבה מזה בפרק זמן קצר כדי שהוא יפיק מספיק גז שיהרוג אותו.

סודה לשתייה דורשת גם מים כדי "להפעילה" - וג'וקים לא צורכים הרבה מים. אם בכל זאת החלטתם לנסות את זה בבית, הניחו מיכל קטן של מים ליד תערובת הסודה לשתייה והסוכר כדי להגביר את השפעת הסודה לשתייה. בסוף יצא שהכנתם לו ארוחה שלמה. שווה את המאמץ? אולי פחות.

איזופרופיל אלכוהול - עובד חלקית ופחות יעיל

פתרון נפוץ נוסף נגד ג'וקים הוא ריסוסם באלכוהול איזופרופיל. עד כה לא בוצעו מחקרים על הריכוז המדויק הדרוש כדי להרוג תיקנים, אך בריכוז גבוה זה בהחלט עושה את העבודה.

עם זאת, זהו פתרון פחות אידיאלי מכמה סיבות. ראשית, האדים של האיזופרופיל עלולים לגרום לגירוי בדרכי הנשימה והם גם דליקים מאוד. שנית, עליכם לרסס כל מקק ישירות כדי "לגמור אותו" - והמקקים, כפי שאתם יודעים, מהירים מאוד. גם אם תצליחו להגיע אליו, המינים הגדולים יותר יספגו כמה שפריצים וישרדו לאורך זמן.

לסיכום, איזופרופיל אלכוהול אולי יהרוג מקק או שניים, אך הוא מסוכן ולא יעיל במיוחד עבור בית שהג'וקים שורצים בו.

פרוסות מלפפון - עובד בתיאוריה

לא בטוח ששמעתם על השיטה הזאת, אבל מתברר שיש אנשים שמניחים פרוסות מלפפון במקומות מסוימים במטבח במטרה להדוף את הג'וקים. לנו, זה נראה כמו להכין לג'וקים ארוחה חינם. מחקר של אוניברסיטת Benha מצא שעל אף שהמלפפון הוא לא המאכל האהוב על ג'וקים, הוא עדיין משך 1-2 מהם במשך 6 שעות ניסוי.

אולם, מחקר של האקדמיה למדע של אוהיו מצא שכאשר פרוסות המלפפון היו "מרוסקות היטב" הן אכן דחו מקקים בגלל מספר תרכובות שנמצאות במלפפונים. עם זאת, הניסוי נערך בשטח זעיר של 9 ס"מ על 17 ס"מ, כך שאין ערובה לכך שזה יעבוד לכם על דירה שלמה.

אנחנו ממליצים להימנע ל ולא להשאיר ערימות קטנות של פרוסות מלפפון מרוסקות ברחבי הבית. סתם בלגן מיותר.

סבונים וחומרי ניקוי - עובד חלקית

מה לגבי ריסוס ג'וקים בסבון או חומרי ניקוי? ברשת תמצאו המלצות לשימוש בחומר ניקוי לכביסה, מרכך כביסה ו/או נוזל לשטיפת כלים נגד ג'וקים. זה האחרון אפילו אושר על ידי מחקר שמצא כי 95% מהתיקנים הגרמנים הבוגרים עשויים למות מתמיסת סבון כלים של 1% במים. לפי אוניברסיטת קנזס, "הסיבה שסבון עובד אינה מתועדת היטב, אבל זה בהחלט עובד".

עם זאת, כדי שסבונים או חומרי ניקוי אחרים יהיו יעילים, עדיין יש למצוא ולרסס כל מקק בנפרד וגם במקרה זה הם לא ימותו מיד ולא ישפיעו על מצבם של שאר המקקים בבית.

מוצרי ניקיון. ShutterStock
מוצרי ניקיון/ShutterStock

וכעת נעבור לטיפים שהוכחו כלא יעילים:

קפה - לא עובד

אומרים שקפה הוא חומר רעיל לג'וקים והארומה שלו דוחה מזיקים. לפיכך, רבים מציעים לפזר קפה סביב הבית כדי להרחיק מקקים. עם זאת, במחקר משנת 2020 שפורסם ב-International Journal of Science and Healthcare Research, חוקרים בדקו ומצאו כי קפה טחון אינו יעיל כלל בהרחקת תיקנים.

מיתוס זה נובע ככל הנראה מהעובדה שהקפאין שבקפה הוכח כבעל תכונות קוטלות חרקים. למעשה, קפאין וחומרים דומים משמשים את הצמחים בהדיפת זחלי יתושים, זחלי חיפושיות קמח ומזיקים דומים אחרים. ג'וקים, לעומת זאת, אינם נמצאים ברשימה.

עוד בנושא:
רופא מזהיר שיש ג'וקים בקפה שלכם - ואנשים נשבעים שיפסיקו לשתות

ג'וק בתוך כוס קפה. Nuphoya, ShutterStock
ג'וק בתוך כוס קפה/ShutterStock, Nuphoya

עלי דפנה - לא מספיק טוב

פיזור של עלי דפנה בבית היא שיטת "עשה זאת בעצמך" נפוצה להרחקת ג'וקים. לכאורה, אם תפזרו עלי דפנה בפח האשפה או בפינות ארונות המטבח שלכם, המקקים יתרחקו מהריח.

עם זאת, חיפוש במאמרים אקדמיים אחר "Laurus nobilis" (השם המדעי לעלי דפנה) ו"Blattella" (הסוג של התיקן הגרמני הנפוץ בישראל) במרכז הלאומי למידע ביולוגי, לא מצא מאמרים על תכונות דוחות תיקנים של העלים עצמם. הדבר נכון גם כאשר מחפשים את הסוג השני הנפוץ בארץ - התיקן האמריקני ("Periplaneta").

לשמן האתרי המופק מעלי דפנה יש פוטנציאל להרוג מזיקים מסוימים, אך הדבר כרוך במריחת שמן מזוקק מהעלים בצורה כזו שהחרקים ייחשפו אליו ישירות. בקיצור, פיזור של כמה עלי דפנה פשוט לא יעשה את העבודה.

עלי דפנה. Artoday
עלי דפנה/Artoday

מיץ לימון - מטעה

אנשים רבים סבורים שניקוי הבית במיץ לימון ומים יסייע בהרחקת תיקנים. אולי עבור הניקיון זה יעיל, אך הג'וקים לא ילכו לשום מקום.

הלימון מכיל לימונן, שלמעשה דוחה ג'וקים. עם זאת, כמו עם עלי דפנה, תצטרכו להשיגו בגרסת שמן אתרי בריכוז גבוה מספיק כדי שתהייה לו איזושהי השפעה על ג'וקים.

יתר על כך, שמני הדר מתאדים במהירות. לימונן מתאדה ב-2/3 מהזמן שנדרש לאותה כמות מים להתאדות. מסיבה זו, אנו מאוד סקפטיים שזה יעשה את העבודה.

מיץ לימון. Giphy
אל תבנו על מיץ לימון/Giphy

דפי מרכך - כל כך לא נכון

יש שאומרים כי דפי מרכך דוחים ג'וקים אם מניחים אותם על הקרקע כך שהג'וקים יעברו עליהם. בעוד שמחקר בודד מאוניברסיטת קנטקי מצביע על כך שדפי מרכך דוחים זבובים קטנים, לא נמצא שום מחקר שהציע שיש לדפים השפעה דומה על ג'וקים.

אז מאיפה הגיעה השמועה הזו? לינלול הוא אלכוהול שמקורו בצמחים והוא זה שמעניק לדפי המרכך את הריח המיוחד שלהם. החומר אכן יכול לשמש כדוחה מזיקים, אבל דף המרכך הממוצע שלכם אינו מכיל מספיק ממנו כדי שלמקקים בכלל יהיה אכפת.

דפי מרכך. ShutterStock
דפי מרכך/ShutterStock

לסיכום, חומצה בורית ואדמה דיאטומית הן הפתרונות היעילים ביותר נגד ג'וקים.

בנוסף לזה, מומלץ למנוע גישה של ג'וקים למזון ומים בביתכם, לחסום כל גישה אפשרית שלהם מבחוץ (במידת האפשר כמובן) ולשמור על ניקיון הבית. הטיפים האחרונים לא בהכרח יפתרו מכת תיקנים קיימת, אך הם יעזרו למנוע מהמצב להחמיר בזמן שאתם מתקשרים למדביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully