וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו ההחלטה הכי חשובה בעיצוב מטבח, מלא אנשים טועים בה

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 11:20

מטבח עם אי הפך לסמל סטטוס ופריט חובה כמעט. אבל אם תתעקשו עליו בכל מחיר אתם עלולים להתחרט. איך מחליטים לאיזה חלל הוא מתאים ומתי עדיף לוותר עליו לטובת פינת אוכל רגילה?

בשנים האחרונות אי במטבח הפך מפנטזיה נחשקת לכמעט סטנדרט. כולם רוצים אי במטבח, ורבים אכן מוציאים את השאיפה הזאת לפועל.

הפונקציונאליות שלו, לצד העובדה שהוא מיועד לאחסון ובישול, הופכים אותו לרלוונטי ביותר עבור הצרכן הישראלי. הבחירה באי זה או אחר, בעיצוב, ובחומרים, הינה פונקציה של מקום, מספר בני המשפחה, תקציב ומאפייני השימוש לכן כשניגשים לתכנן אי חשוב להגיע כשכל הפרטים אודות הצרכים הפרקטיים ואופן ההתנהלות שלכם במטבח כמשפחה ברורים וידועים.

בית פרטי בהוד השרון בעיצוב הלל אדריכלות שירה מוסקל והדס רוט. עודד סמדר,
הנה דוגמה לאי שיכול בכיף להשתבץ בפנטזיות של כל אחד ואחת מאיתנו - אי ענק בצבע סגול בהיר, עיצוב: הלל אדריכלות/עודד סמדר

"מרבית האיים פותרים היום שתי בעיות: הראשונה, בעיית אחסון והשנייה, מקום ישיבה לארוחות משפחתיות", אומר גיא נתן, סמנכ"ל השיווק של מטבחי זיו, שמכיר היטב את החיבה של המשפחה הישראלית למטבח עם אי. "אם עד היום היו עושים מטבחים בצורה ר' או ח', ברגע שיש לי חלל פתוח אז כל החלק באי שפונה במטבח יכול לשמש אותנו לאחסון, או מיקום כיור וגז. מנגד, מהצד השני יש לנו מקומות ישיבה, נוכל לוותר על פינת האוכל, ולהגדיל את האי של המטבח לגדול מאוד שיכיל אפילו 6 מקומות ישיבה ואז נהנים מכל העולמות".

דלפק סמוי נשלף מאי במצב פתוח וסגור מטבחי זיו. ישראל כהן,
אי ענק בצורת רי"ש עם דלפק עץ סמוי על מסילות שניתן לשלוף כדי לייצר עוד מקומות ישיבה, מטבחי זיו/ישראל כהן

עם זאת, ברוב הדירות הישראליות קשה להכניס אי גדול מאוד למטבח מבלי להתפשר על זרימת התנועה בחלל. כדי להתמודד עם זה פותחו פתרונות חכמים, כמו דלפק עץ שחבוי בתוך האי ויכול להישלף החוצה בעזרת מסילות סמויות, ולהגדיל את מספר מקומות הישיבה באי במקרה הצורך, או לספק משטח עבודה נוסף. כשהוא אינו בשימוש, הדלפק חבוי בין משטח העבודה לארונות, והחלל נותר פנוי עם זרימה טובה יותר.

אולם, לרוב כשבעלי הבית מפנטזים על אי, הם רואים בעיני רוחם אי גדול שכל המשפחה מתכנסת סביבו באופן יומיומי ולמעשה הופך ללב של הבית. "רוב האיים בבית ישמשו כמקומות ישיבה לבני המשפחה, האי הופך להיות מרכז הבית ובני המשפחה ישבו אחד מול השני (2 מול 2, או 3 מול 3)", אומרת מעצבת הפנים קרן גנס "זוהי דרך מצוינת בה האי הופך להיות מרכז אכילה משפחתי בבית ויש כאלו שאף מבטלים בשביל זה את פינת האוכל הקלאסית. מבחינת נראות, בהרבה מטבחים תצורת המטבח מאפשרת רק אי ובו ישיבה בשורה. מבחינה ויזואלית האיים הלו נראים אלגנטיים ומסוגננים, אבל מבחינה פונקציונלית, התחושה של הישיבה בשורה פחות איכותית ויוצרת ניתוק בין היושבים", אומרת גנס.

מטבח עם אי בתכנון ועיצוב הלל אדריכלות. מאור מויאל,
רוצים שהאי יהיה הלב המשפחתי של הבית? הציבו מקומות ישיבה מנוגדים. מטבח עם אי בעיצוב הלל אדריכלות/מאור מויאל
עיצוב קרן גנס. אסף פינצ'וק,
אפקט הוואו. איים עם מקומות ישיבה בשורה אחת נראים אלגנטיים ומסוגננים יותר. מטבח בעיצוב קרן גנס/אסף פינצ'וק

לפעמים פשוט אי-אפשר

אי הוא אלמנט עיצובי דומיננטי בחלל, ולפעמים המציאות פשוט לא מסתדרת עם הפנטזיה הזאת: "בבתים קטנים מומלץ לוותר על אי ולהעדיף פינת ישיבה ואם יש מקום אז דלפק קטן מתקפל על הקיר לארוחות זריזות", אומרת מעצבת הפנים גנס ומחדדת "'דחיסה' של אי לחלל קטן יכולה רק להזיק לו ולהדגיש את הצפיפות".

איך תבדקו אם האופציה של אי בכלל אפשרית עבורכם? לגנס יש כלל אצבע: "אם לא נוצר לכם מרחק של לפחות מטר בין האי לבין ארונות המטבח כדאי שתוותרו עליו". גם מעצבת הפנים הדס רוט מזהירה מפני התעקשות על אי במיקום שאינו מתאים. "מיקום לא טוב של האי יכול להפריע לפתיחת מוצרי חשמל או מגירות, או להוביל למצב מגביל שיש דברים שאי אפשר לפתוח בו זמנית במטבח. וישיבה לא נינוחה סביב האי - תהפוך כל ארוחה למשחק של "זוז!, זוז אתה!" בין בני המשפחה", מפרטת רוט.

בית יוקרתי ומפואר בשרון תכנון עיצוב ואדריכלות - שירלי דן. שי אדם,
יש לכם מספיק מקום? למה שלא תתקינו שני איים. מטבח בעיצוב שירלי דן/שי אדם
מטבח ALPES INNOX. באדיבות ניגא שף FOR HOME,
אם יש לכם כיור או כיריים על האי, מומלץ להימנע ממשטח עץ/באדיבות ניגא שף FOR HOME
מטבח עם אי בתכנון ועיצוב קרן גנס. אסף פינצ'וק,
שימו לב שהמרחק מאפשר לכם לפתוח מגירות ודלתות. מטבח בעיצוב קרן גנס/אסף פינצ'וק

כשהגודל הוא לא אישיו

"כשאנחנו מדברים על אי במטבח שאין לו מגבלת מקום אפשר בהחלט לשקול את האופציה להתקין שני איים מקבילים שמתאימים לחללי מטבח גדולים ומרווחים." אומרת יעל מוסקוביץ', סמנכ"לית השיווק של ניגא שף-FOR HOME. "מדובר באופציה מפנקת במסגרתה על אי אחד מתבצע הבישול ועל השני הישיבה או ערבוב ביניהם, או חלוקה לפי אי בשרי ואי חלבי, עבור משפחות שומרות כשרות".

משטחי למינם. למינם ישראל,
גם אי לישיבה וגם פינת אוכל - אם יש מקום, אז למה לא?/למינם ישראל

החלטתם ללכת על אי במטבח? קראו את המדריך הזה:

מעצבת הפנים הדס רוט מהלל אדריכלות כבר תכננה עשרות מטבחים עם איים, כך שהיא מכירה מקרוב את התשוקה הישראלים לאיים, אך חשוב מכך יודעת לפרוט אותה להנחיות קריטיות לביצוע איכותי, שיהיה לא רק אסתטי אלא גם פונקציונלי ונוח לעבודה במשך שנים.

גובה האי - את גובה האי יש לבחור לפי גובה המבשלים סביבו, הגובה הממוצע הוא 90-91 ס"מ.
המשטח של האי יכול להיות ממגוון רב של חומרים, או שילוב ביניהם. בין היתר - קוריאן, אבן קיסר, גרניט, עץ, נירוסטה, קונצ'טו ועוד. שימו לב: כאשר האי כולל כיריים או כיור, מומלץ להימנע מפלטת עץ.

מרחק אידיאלי - המרחק הרצוי בין האי לארונות המטבח האחרים, המקרר והכיור הוא 110-120 ס"מ אומרת רוט. "אם אין ברירה והמקום אינו מאפשר, גם מטר אחד זה בסדר. אבל אם יש מקומות ישיבה סביב האי משני הצדדים, כדאי לשמור על מרחק מינימאלי של 120-130 ס"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully