לופט תל אביבי, 40 מר, עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצוק,
לופט תל אביבי, 40 מר, עיצוב פנים קרן גנס/אסף פינצוק

מיני מי: איך חיים בדירה זעירה של 30 מ"ר?

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 10:58

יוקר המחייה ומחירי הדירות המאמירים הובילו רבים לרכוש דירות זעירות - איך מכניסים מטבח, סלון, פינת עבודה ושולחן אוכל לדירה פיצפונת? אנשי המקצוע מגלים את הטריקים הגאוניים של החיים בקטן

אישה אחת, גרה בתוך אבטיח גדול נורא
היו לה שני שרפרפים וכסא ומנורה
היא חתכה לה חלון וחצבה לה סלון
ותלתה שם תמונה והכניסה ארון


כך כתבה נורית זרחי (ושרה חווה אלברשטיין הנהדרת) על האישה שגרה באבטיח בשיר ילדים מוכר ואהוב. אנחנו עדיין לא נדחקנו למגורים בתוך פירות העונה, אבל בקצב שמחירי הנדל"ן מאמירים, ייתכן שנגיע לכך בקרוב (אם בכלל נוכל להרשות לעצמנו גם את זה - כי גם מחירי הפירות כבר עולים כמו דירה קטנה).

בשנים האחרונות גובר הביקוש לדירות הקטנות, במיוחד בערי המרכז ובראשן כמובן תל אביב, שבה כל מטר רבוע שווה הרבה מאוד כסף. בדירות הזעירות, שגודלן נע בין 30 ל-50 מ"ר, צריך עדיין להכניס את כל הפונקציות החשובות למגורים ולחיים, וזה דורש חשיבה יותר יצירתית מהרגיל, שלעתים מולידה גם הברקות של ממש. ביקרנו בשלוש דירות קטנטנות שכאלה ושוחחנו עם מי שעיצבו אותן, על החוכמה הגדולה שבעיצוב בקטן.

לופט תל אביבי, 40 מ"ר

לופט תל אביבי, 40 מר, עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצוק,
לפתוח, לאוור, להאיר. לופט בלב ת"א בעיצוב קרן גנס/אסף פינצוק
  • מעצבת פנים: קרן גנס
  • סגנון: לופט תל אביבי
  • מטראז': 40 מ"ר
  • מיקום: לב ת"א

תוחלת החיים וקצב גידול האוכלוסייה מובילים לשינויים דרמטיים במרחבים האורבניים בעולם וגם כאן בישראל. לדברי מעצבת הפנים קרן גנס "קיימת עלייה בביקוש לדירות 2 חדרים עליהן מסתערים לא רק סטודנטים ויזמים שמסבים אותן ליחידות נופש, אלא גם זוגות צעירים בתחילת דרכם ובני הגיל השלישי שמבקשים לחיות בקרבת נכדיהם או ליהנות מכל מה שיש למרכזי הערים להציע".

אחד האתגרים הגדולים בתכנון מרחבי מגורים קטנים בשטחם היא היכולת להכיל את כלל הפונקציות הנדרשות מבלי שהתוצאה תראה עמוסה וצפופה יתר על המידה. בדירה הישנה הזאת בתל אביב שררה אווירה קודרת, היא היתה חשוכה ומחולקת לכוכים. מטרת העל בפרויקט היתה לפתוח, לאוורר ולהאיר את החלל ככל שניתן.

עוד בוואלה!

סודות העיצוב: איך הופכים דירת מחיר למשתכן לדירת פאר, וכמה זה יעלה?

לכתבה המלאה
לופט תל אביבי, 40 מר, עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצוק,
פעם היה פה קודר. לופט תל אביבי מואר/אסף פינצוק
לופט תל אביבי, 40 מר, עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצוק,
את חדר השינה ניתן לנתק או לחבר לחלל המרכזי, בהתאם לצורך ורצון הדיירים/אסף פינצוק

על מנת ליצור OPEN SPACE מרווח בחרה המעצבת קרן גנס להשתמש בשטח המרפסת כחלק אינטגרלי משטח הדירה העיקרי. כיום היא מאכלסת את אזור המטבח והסלון שנהנים מוויטרינה מקיר לקיר באורך 6 מטרים! הנפרסת לאורך הדירה כולה, כך דיירי הבית נהנים מאור היום החודר מבעד לחלונות ומהצמחייה הירוקה העוטפת סביב, ובערבים מסביבה אורבנית ותוססת הנמצאת במרחק נגיעה.

חדר השינה החדש עבר לירכתי הדירה ובאפשרות הדיירים לנתקו מהחלל הציבורי באמצעות דלתות זכוכית שתוכננו במיוחד. במהלך היום החדר נפתח והופך גם הוא לחלק מה- OPEN SPACE, כאשר במידת הצורך ניתן להסיט את וילון ההאפלה ולהנות מפרטיות מלאה.

לופט תל אביבי, 40 מר, עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצוק,
המרפסת הפכה לשטח אינטגרלי של הדירה ומכילה כיום את המטבח/אסף פינצוק

על אף גודלו (או קוטנו), המטבח בדירה פונקציונלי וידידותי לעבודה. הוא תוכנן בצורת ר' ועוצב בקווים ניטרליים ונקיים שאינם מעמיסים על החלל. בתוך כך הוא כולל שפע של מקומות אחסון, מואר ופונה לגינה. היות והסלון ופינת העבודה משמשים דיירים שמרביתם זוגות צעירים או סטודנטים הם תוכננו כציר דינמי, כך שתתאפשר גמישות בהעמדת פונקציות הריהוט הנדרשות בהתאם לדיירים השונים.

דירה לזוג בת"א, 52 מ"ר

הלל אדריכלות דירת 52 מ"ר בתל אביב. עודד סמדר,
"צריך לוותר על פונקציות – אחרת זה לא יעבוד". דירת נופש אורבנית/עודד סמדר
  • עיצוב פנים: הלל אדריכלות - אדריכלית שירה מוסקל ומעצבת הדס רוט
  • סגנון: דירת נופש אורבנית
  • מטראז': 52 מ"ר

הדירה בת 52 מ"ר, ממוקמת בתל אביב, והיא משמשת את בני הזוג כדירת נופש. הם מתגוררים באזור השרון ומגיעים אל הדירה בסופי שבוע שאותם הם מבלים בעיר הגדולה. מבחינת המבנה של הדירה יש בה בחלל אחד ציבורי הכולל מטבח, סלון, מרפסת. המטבח מאוד פונקציונאלי וכולל אי שתוכנן תוך ויתור על פינת האוכל. הפונקציות החשובות שזה מטבח, וסלון - צומצמו למינימום כדי שיהיה נוח ופרקטי בלי להכביד על החלל, ובלי לחסום אותו.

"הריהוט לא מכביד וקליל, הריהוט הסלוני פוצל לשתי פינות ישיבה כדי לפתוח את החלל, ונוצר סלון מפורק ולא קונבנציונאלי. היה לנו חשוב לשמור על קלילות ונקיון עיצובי, כאשר הצבע בא לידי ביטוי בריהוט. גם המדרגות קלילות ואינן מכבידות על החלל", מסבירה אדריכלית שירה מוסקל, מ"הלל אדריכלות".

הלל אדריכלות דירת 52 מ"ר בתל אביב. עודד סמדר,
ריהוט קליל ולא מכביד פוצל לשתי פינות ישיבה בסלון, כדי לשמור מרחב פתוח וניקיון עיצובי/עודד סמדר
הלל אדריכלות דירת 52 מ"ר בתל אביב. עודד סמדר,
המטבח קטן, אך פונקציונלי. האי בא על חשבון פינת אוכל. דירת נופש אורבנית בעיצוב הלל אדריכלות/עודד סמדר

חדר השינה קליל, עם מתלה פתוח לבגדים ושידה, ללא ארון גבוה. כי השימוש הספציפי בדירה הזאת אינו מחייב בכמויות גדולות של אחסון. דגש רב הושם בעיצוב על מנת ליצור אווירה וחוויה.
גם סקלת הצבעים חוזרת על עצמה: הצבעוניות עדינה וניטראלית, במטרה ליצור שפה אחידה בלי להעמיס.

הלל אדריכלות דירת 52 מ"ר בתל אביב. עודד סמדר,
"להקליל לא רק בכמות האלמנטים, אלא גם ב'רעש בעיניים' מבחינת צבע". חדר שינה מינימליסטי בדירת לופט/עודד סמדר

"המטרה לחשוב פונקציונאלית. להקליל זה לא רק בכמות האלמנטים, אלא לקחת בחשבון גם 'רעש בעיניים' מבחינת צבע. צריך לוותר על פונקציות - אחרת זה לא יעבוד. לא להקטין את הפונקציות, אלא לוותר על חללים" מסכמת מוסקל.

ממתק של דירה (לשימור), 30 מ"ר

אדריכל בועז שניר, דירת 30 מר בת"א. ולרי זיוז,
קודם היתה כאן קליניקה לפסיכולוןגיה. דירת קרקע בת 30 מ"ר בבניין לשימור ליד הים בת"א/ולרי זיוז
  • תכנון ועיצוב: אדריכל בועז שניר
  • סגנון: דירה לזוג בבניין באוהאוס לשימור בתל אביב
  • מטראז': 30 מ"ר

דירת הלופט הזאת ממוקמת בקומת הקרקע של בניין באוהאוס בקרבת הים, שהוכרז כמבנה לשימור. שטחה כ-30 מ"ר, והיא שימשה בעברה כקליניקה לפסיכולוגיה עד שלאחרונה נרכשה על ידי בני זוג בשנות ה-40 לחייהם, שמתגוררים בצפון וביקשו לייצר לעצמם דירת נופש קטנה ופרקטית בעיר.

כאמור במקור שימשה הדירה כקליניקה והיתה מחולקת לשני חדרים של 15 מ"ר כל אחד שבינם חצצה דלת. האדריכל בועז שניר החליט לפתוח את החלל לכדי מרחב אחד עם מינימום מחיצות, על מנת לייצר תחושה של מרחב.

אדריכל בועז שניר, דירת 30 מר בת"א. ולרי זיוז,
מרחב אחד, עם מינימום מחיצות. מחיצה אוורירית ורב שימושית במטבח/ולרי זיוז
אדריכל בועז שניר, דירת 30 מר בת"א. ולרי זיוז,
"לשמר מוטיבים מבניים עד כמה שניתן ולהחזיר עטרה ליושנה". לבני סיליקט אופייניות לבנייה החלוצית בת"א שנחשפו במהלך השיפוץ/ולרי זיוז

החלוקה בין הפונקציות היא מינימלית ומרומזת. יש למעשה רק חציצה אחת בנויה שמפרידה בין אזור הרחצה לחלל הפתוח ומחיצה אוורירית עשויה ברזל שמעגנת את האי במטבח ומגדירה מעין מבואת כניסה. בתוך כך היא חוצצת גם בין הפנים האינטימי לבין דלתות הכניסה שעשויות זכוכית. שימוש נוסף של המחיצה הוא לאחסון פריטי מטבח, תצוגה של פריטי נוי ותפקוד כבר משקאות.

"אחד הדברים שהנחו אותי לאורך התהליך לשמר כמה שניתן מוטיבים מבניים ולהחזיר עטרה ליושנה. שאפתי לחשוף עד כמה שניתן את קירות המעטפת ולהאדיר את לבני הסיליקט שמאפיינות מאוד את הבניה החלוצית בימיה הראשונים של תל-אביב", אומר שניר.

אדריכל בועז שניר, דירת 30 מר בת"א. ולרי זיוז,
"חייבים לעשות ויתורים". אדריכל בועז שניר במהלך השיפוץ של הדירה/ולרי זיוז

לגבי התפיסה הכללית שלו בבואו לעצב חללי מגורים קטנים, הוא אומר שלא תמיד מה שנראה מובן מאליו הוא הבחירה הנכונה. "הגיוני לחשוב שרהיטים מודולריים שנגלים על פי דרישה הם הפתרון, אבל הדבר שיותר נכון לעשות דווקא הוא לרכז מספר פונקציות וגם לעשות ויתורים. לחשוב פונקציונאלית: לדוגמא להפוך את המטבח גם לפינת אוכל, לבחור מערכת ישיבה לא קונבנציונאלית על מנת לספק תנועה חופשית בחלל, כמו כן נכון להשתמש בפלטת צבעים מונוכרומטית בהירה שתוסיף חמימות לחלל", הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully