וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותק של דבר: מי קישט את בניין עלית הישן בממתקים ענקיים?

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 20:56

כבר הרבה שנים שאין שם ריח של שוקולד, אבל הצומת שרבים מכירים כ"צומת עלית" בכניסה לרמת גן קושט בממתקים ענקיים וצבעוניים שעושים התקף נוסטלגיה. מי קישט אותו ומה הסיבה?

מפעל עלית הישן מקושט בממתקים ענקיים לרגל חגיגות 100 שנים לעיר רמת גן. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
בניין עלית המקושט בממתקים ענקיים/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו
מפעל עלית הישן מקושט בממתקים ענקיים לרגל חגיגות 100 שנים לעיר רמת גן. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
ריח השוקולד כבר התנדף מזמן, אבל את הנוסטלגיה עוד אפשר להריח/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

"בסוף רמת גן יש מקום מיוחד
שם אפשר לעמוד ולהריח שוקולד"

(ריח של שוקולד, יהונתן גפן)

ריח השוקולד משירו של יהונתן גפן התנדף זה מכבר מהצומת שבכניסה המערבית לרמת גן, באזור הבורסה. אבל השבוע לנהגים שעוברים מדי יום בצומת עלית העמוס חיכתה הפתעה נעימה (לשם שינוי) - במקום בולען, חסימה או חפירה של עבודות הרכבת. בניין עלית הישן, אחד המבנים המזוהים והוותיקים ביותר באזור, קושט כולו בממתקים ענקיים וצבעוניים. המחזה כל כך ססגוני ובולט על רקע נוף בנייני המשרדים האפורים, שקשה להתיק ממנו את המבט.

יוזמת הקישוט היא של עיריית רמת גן, במסגרת חגיגות 100 שנים לעיר, והיא בוצעה בפועל על ידי חברת הפקה שנשכרה לשם כך במיוחד (אלקטרה מרקט). את המבנה המעוגל של בית החרושת הישן שבעבר באמת היו מייצרים בו שוקולד (ממש כמו בשיר) מעטרים מקלות סבא מפוספסים באדום-לבן, טבלאות שוקולד עצומות מימדים וגם פניהם של בזוקה ג'ו ו"עלמה" ממסטיק עלמה הנוסטלגי.

בניין עלית המקושט בממתקים בלילה. דוברות עיריית רמת גן,
וככה זה נראה בלילה/דוברות עיריית רמת גן

בית החרושת - אז ועכשיו

יש לכם קטע עם מבנים לשימור? גם לנו:
דירה רומנטית בבניין לשימור ביפו
דירת הנצח: בית לשימור בירושלים שמערבב בין ישן לחדש

גם ביום רגיל בניין עלית הישן שונה בנוף מגדלי הבורסה שצמחו סביבו בעשורים האחרונים. בית החרושת נבנה על ידי אליהו פרומצ'נקו, איש עסקים רוסי וציוני שהיה בעליו של מפעל שוקולד בלטביה. עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933 פרומצ'נקו זיהה נכון את הכיוון שאליו נשבו הרוחות באירופה והחליט להעתיק את עסקיו לארץ ישראל. מיקום הבניין, שהיה אז בפאתיה המערביים של העיר הצעירה יחסית רמת גן, נבע מהקרבה לת"א ומהעלות הנמוכה של השטח.

המבנה של בית החרושת תוכנן בהתאם לקווים המאפיינים של האדריכלות הבינלאומית (באוהאוס) שהיתה פופולרית מאוד בשנות השלושים של המאה הקודמת, על ידי המהנדס שלמה פונרוב. חזיתו המעוגלת של המבנה שחרוצות בה מרפסות עגולות הפכה לסימן ההיכר של המבנה, ובהמשך גם של הצומת שהפך לנקודת ציון היסטורית ונקרא בפי רבים עד היום "צומת עלית". המבנה המעוגל הוא גם השריד האחרון ממתחם בית החרושת (שכלל עוד מבנים בשטח של כ-15 דונם) שנהרס ועל חורבותיו יקומו מגדלי משרדים. המבנה שנותר הוכרז כבניין לשימור ובשנים האחרונות הוא משמש את המחלקה לאמנות של מכללת שנקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully