וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 שנים של פשטות: להכניס את הבאוהאוס לתוך הסלון

השנה מציינים ברחבי העולם מאה שנים להיווסדו של ביה"ס הגרמני לעיצוב שהפך שם נרדף עם סגנון עיצוב בינלאומי, המזוהה במיוחד עם העיר הלבנה. לרגל המאורע הושקו מספר קולקציות שמאפשרות להכניס את הסגנון המודרני-גיאומטרי הזה גם לסלון שלכם

מבנה בית הספר לעיצוב באוהאוס בדסאו גרמניה. ShutterStock
למרות חיי המדף הקצרצרים שלו הצליח להטביע חותם אדיר על מרחב האדריכלות בעולם. מבנה בית הספר לעיצוב באוהאוס בעיר דסאו בגרמניה/ShutterStock

המושג באוהאוס המתגלגל על לשונם של רבים ברחבי העולם, הפך שם נרדף לסגנון בנייה ייחודי. אלא שלמעשה, מדובר בשמו של בית ספר גבוה לעיצוב ואמנות אשר נוסד בגרמניה בשנת 1919 על ידי האדריכל וולטר גרופיוס, והפך לתנועה המייצגת רוח חדשנית ואוונגרדית ועיצוב פונקציונלי. השנה מציינים 100 שנים לתנועת הבאוהאוס ולהיווסדו של בית הספר לבאוהאוס. בית הספר הגרמני אמנם פעל במהלך 14 שנים בלבד (1919-1933), אך למרות חיי המדף הקצרצרים שלו הצליח להטביע חותם אדיר, עם השפעה ניכרת על מרחב האדריכלות והעיצוב של ימינו.

בית הספר הוקם לראשונה בווימאר, במטרה לסייע לגרמניה המוכה והשסועה לאחר מלחמת העולם הראשונה להשתקם מבחינה תרבותית וחברתית. בהמשך, בשנת 1925 הועתק מקום מושבו לעיר דסאו. בשנתו האחרונה פעל בית הספר בברלין, עד אשר נסגר בסמוך לעליית הנאצים לשלטון. בראשו של בית הספר עמדו האדריכלים וולטר גרופיוס, מקים בית הספר, האנס מאייר ולודוויג מיס ואן דר רוהה. הבאוהאוס דגל בחינוך חזותי, פוליטי ותרבותי בראייה הוליסטית, מתוך תפיסה אוונגרדית המתייחסת למרחב האדריכלי כאל כלי לשינוי חברתי. בית הספר עסק בתחומים של עיצוב פנים ועיצוב רהיטים וכלי בית, ולמעשה מקצוע האדריכלות לא נלמד בו בשלב הראשון. היו בו מחלקות לציור, עיצוב גרפי, טיפוגרפיה, נגרות, אריגה, קדרות, צילום, תנועה ועבודה בברזל. בבסיס התפיסה עמד שילוב בין אמנויות, אומניות, מלאכות, ורתימתם לצרכים החדשים של העולם המודרני.

כורסת מונדריאן טולמנ'ס. טולמנ'ס,
צמצום כל אובייקט לצורה ולצבע טהורים. כורסת Red & Blue בהשראת מונדריאן, קאסינה לטולמנ'ס/טולמנ'ס

תכני הלימוד בבית הספר הושפעו מאד מתהליכי האורבניזציה, מהצמיחה החדה במעמד הבורגנות העירוני בגרמניה, מתהליכי המכניזציה ומשיטות הייצור ההמוניות שהתפתחו באותה תקופה. הגישה דגלה בסגנון פונקציונאלי, חף מקישוטיות, המדגיש את האדם ואת צרכיו הפשוטים ומתנער מהסגנון המצועצע. שיטת הלימוד דגלה בגישה מולטי דיספלינרית, המשלבת בין עבודת הקראפט השונות לבין התיאוריות, כחלק מרכזי בתהליך החניכה, תוך קריאת תיגר על ההבחנה הדיכוטומית שהייתה נהוגה בין אמנות "גבוהה" לבין מלאכות הקראפט.

עוד באותו נושא

דירה ברמת גן זכתה בפרס בתחרות עיצוב בינלאומית

לכתבה המלאה

ביה"ס לעיצוב המשפיע ביותר במאה ה-20

הבאוהאוס נחשב לבית הספר לאמנות ועיצוב המשפיע ביותר במאה ה-20, ואקדמיות מודרניות רבות הוקמו על-פי המודל שלו. למרות שבית הספר פעל במהלך 14 שנים בלבד, התחנכו ולימדו בו אדריכלים מפורסמים רבים, אשר השפיעו רבות על מרחב האדריכלות והעיצוב, ולימים פיתחו את הסגנון הבינלאומי, המהווה כיום אחת האסכולות החשובות ביותר באדריכלות המודרנית.

הסגנון הבינלאומי - אשר תרומתו לנוף האדריכלי של תל אביב היא מכרעת, ואף זיכתה את העיר הלבנה בתואר "אתר מורשת תרבות עולמית" - הוא נדבך מרכזי וחשוב בתולדות המודרניזם. הפן הבינלאומי בא לידי ביטוי בסגנון בנייה שיכול להתמקם בכל מקום בעולם, והוא כולל רעיונות קלים ליישום ולמימוש כמו פונקציונליות, הימנעות מקישוטיות, וקשר למרחב המקומי.

מזנון אלינג בעיצוב האדריכל ההולנדי חריט ריטפלד קאסינה לטולמנ'ס. טולמנ'ס,
המזנון המקורי הושמד בשריפה, אך שוחזר ב-1951 תחת פיקוח האדריכל עצמו. מזנון אלינג בעיצוב חריט ריטפלד, קאסינה לטולמנ'ס/טולמנ'ס

תנועת הבאוהאוס סללה את הדרך למינימליזם נעדר הקישוטיות, והשפיעה רבות על מרחב העיצוב המודרני, החל מעיצוב מטבחים ועד רהיטים. הסגנון העיצובי של הבאוהאוס הוא נקי ופשוט, ומרבה לעשות שימוש בקווים ישרים ואלמנטים אחרים ההופכים את תוצריו לקלים ופשוטים, הן לייצור והן לשימוש. עיצובי הבאוהאוס מבטאים למעשה גישה פונקציונלית, הקוראת לצמצום כל אובייקט אל הקווים והאלמנטים הבסיסיים שלו. ככזה, הוא הפך שם נרדף לעיצובים נקיים ויזואלית ובעלי צורניות בסיסית.

קווים ישרים וצורניות גיאומטרית בסיסית

לרגל חגיגות 100 השנים להקמת בית הספר ותנועת הבאוהאוס, השיקו במותג האיטלקי קסינה (Cassina) מהדורה מיוחדת של אחד העיצובים המאפיינים ביותר את הסגנון. מזנון Elling Buffet עוצב בשנת 1919 על ידי האדריכל ההולנדי חריט ריטפלד Gerrit T. Rietveld. בשנת 1923 הזמין גרופיוס את ריטפלד להציג בבית הספר את עבודותיו אשר נחשבו למהפכניות. גרופיוס האמין שעבודותיו של ריטפלד מבטאות היטב ומדגימות את עקרונות השימוש במרחב של הסגנון הניאופלסטי, העוסק בצמצום כל אובייקט לצורה ולצבע טהורים, תוך שימוש בקווים ישרים ובצורניות גיאומטרית בסיסית.

המזנון המקורי שעיצב ריטפלד הושמד בשריפה, אך בשנת 1951 הצליחו לשחזר אותו, תחת פיקוח האדריכל עצמו, והוא מוצג כיום במוזיאון Stedelijk באמסטרדם. כעת לראשונה, לרגל חגיגות 100 שנים לבית הספר, החלה קאסינה לייצר את המוצר, בשיתוף פעולה עם הקרן למורשת ריטפלד, האחראי לעיצובי באוהאוס רבים, ביניהם כיסא הזיג זג המפורסם, כורסת Utrecht האיקונית וכורסת Red & Blue בהשראת מונדריאן, אבי הניאופלסטיזם - כולם מיוצרים אף הם על ידי קאסינה ומשווקים בישראל ברשת טולמנ'ס.

קולקציית באוהאוס של המעצבת שרית שני חי. רוני כנעני,
מתוך קולקציית הבאוהאוס של שרית שני חי/רוני כנעני
קולקציית באוהאוס של המעצבת שרית שני חי. רוני כנעני,
מתוך קולקציית הבאוהאוס של שרית שני חי/רוני כנעני

בסצינת העיצוב המקומי לא נשארו אדישים לחגיגות 100 השנים לבאוהאוס, אשר מתוכו צמח הסגנון הבינלאומי בעל ההשפעה המכרעת על המרחב העירוני בישראל. המעצבת שרית שני חי בחרה גם היא להצטרף לחגיגות 100 השנים לבאוהאוס, עם השקת קולקציה ייחודית החוגגת את השפה האסתטית.

הצבעים השולטים בקולקציה הם אפור וורוד והיא מאופיינת בשפה עיצובית נהירה, הנעה בין האמורפי לגיאומטרי ובין הגריד לא-סימטרי. בין הפריטים הכלולים בקולקציה ניתן למצוא מערכת ישיבה מודולרית, ספריות, שולחנות, מיטות, שטיחים בעבודת יד ופריטים משלימים נוספים. "הרגשתי שחגיגות 100 השנים לבאוהאוס הן הזדמנות ייחודית לייצר קולקציית רהיטים חדשה, הנושאת את רוח ועקרונות הבאוהאוס ומשלבת בין פונקציונליות לאסתטיות גבוהה", אמרה המעצבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully