וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית שלכם עמוס ומבולגן? זה מה שזה עושה למצב הנפשי שלכם

נועה קופרמן, מאמר אורח

עודכן לאחרונה: 23.8.2022 / 10:09

עידן השפע גורם לבתים שלנו להיות עמוסים, גדושים ומבולגנים מאי פעם. מומחית חושפת את הטיפים שיעזרו לכם ליצור סביבת מגורים מאורגנת והוליסטית, שתשפיע גם על שלוות הגוף והנפש שלכם

איור של בית מבולגן. ShutterStock
סדר בבית שווה סדר בחיים. בית מבולגן, איור/ShutterStock

מרוב עצים לא רואים את היער: אנחנו חיים בעידן של שפע - המוצרים נגישים מאי פעם, תרבות הצריכה שוברת שיאים והקשר בין תכולת הבתים לבין מה שאנחנו באמת צריכים הוא מקרי בהחלט. הבתים של רבים מאיתנו, שאמורים להוות מפלט בסוף יום אינטנסיבי ומאתגר, נראים כמו מחסן. כן, לא רק בדירות קטנות ומאתגרות אלא גם בווילות גדולות.

בכוחם של חללים שאורגנו בקפידה להכניס את הגוף והנפש למוד של שלווה: גודש וויזואלי מפר את האיזון, הוא מייצר תזזיתיות וחוסר שקט ולעומתו הסדר מייצר שקט ורגיעה. הסדר מאפשר גם לאור הטבעי ולנוף לבוא לידי ביטוי, שני גורמים שכידוע משפיעים על כל נדבך בחיינו - על הפרודוקטיביות, האינטראקציות המשפחתיות והדינמיקה הזוגית, לא פחות.

גילוי נאות, אני מודה: יש לי הפרעת סדר. זה לא שהבית הפרטי שלי כל הזמן מסודר. אנחנו חיים, מבלגנים ומלכלכים אבל החוכמה היא למזער את הכאוס על ידי יצירת אזורים ייעודיים לכל פריט וחפץ, אזורים שיעשו לכם סדר לא רק בבית אלא גם בראש. כשהייתי קטנה אמי תמיד אמרה ש"סדר בבית שווה סדר בחיים", אמרה וצדקה.

חדר ארונות פתוח,  נועה קופרמן. עודד סמדר,
מכאן מתחילים - ארונות. חדר ארונות פתוח, עיצוב פנים: נועה קופרמן/עודד סמדר
ארון נעליים. באדיבות רשת דלקוב,
את האזורים הנגישים בארונות מומלץ להקצות לדברים שאנחנו צורכים על בסיס קבוע. ארון לנעליים/באדיבות רשת דלקוב

ישמע קצת מוזר לאור כל אלה, אבל 'פתרונות אחסון' הוא מושג שאני לא אוהבת. לתפיסתי שטח צריך להיות מנוצל באופן יעיל ולא להוות פתח לאגרנות. אם נחשוב על זה לרגע, מחירי הנדל"ן עולים בלי הכרה ושטח הדירות שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו הולך וקטן. סדר יכול לגרום גם לחלל במטראז' מאתגר יחסית להתפרש כמרווח ואוורירי. כשיש סדר יש הרמוניה, בראש ובמרחב.

אז מאיפה מתחילים? מהארונות. קחו את כל החפצים שבארונות ותתחילו למיין. שמרו רק את החפצים והבגדים שבאמת בשימוש. את מה שלא השתמשתם או לבשתם בשנה האחרונה הגיע הזמן לתרום או לזרוק. בשורה התחתונה תאווררו את העומס, כבר תרגישו יותר טוב.

בשלב הבא נהלו שיחה פתוחה וכנה על אורחות החיים שלכם, מה הדברים שאתם אוהבים לעשות בבית, מהם התחביבים שלכם וכמה אתם מארחים. הכניסה לרזולוציות והבנה כיצד אתם מתנהלים בחללים השונים תעזור לכם להבין מה החפצים שאתם באמת צריכים ועבורם תקצו מקום ייעודי נוח ונגיש. את האזורים הנגישים בארונות מומלץ להקצות לדברים שאנחנו צורכים על בסיס קבוע. את האזורים הפנימיים והגבוהים נקצה לפריטים בהם אנחנו משתמשים בתדירות נמוכה יותר ופריטים עונתיים.

עיצוב נועה קופרמן. גם כשהספרייה פתוחה יש סדר. מרינה טרוינקר,
אחסון פתוח חייב להיות מסודר וייצוגי, שלבו גם אחסון סגור לפריטים שרוצים להסתיר. ספרייה בבית שעיצבה נועה קופרמן/מרינה טרוינקר

זאת הזדמנות נפלאה למצוא פתרונות לאזורים שנוטים להתבלגן על בסיס יום-יומי: אני ממליצה בחום להקצות מקום ייעודי ומשותף למטאטא, למגב לדלי ולדייסון, ובסביבת חדר הרחצה ומכונת הכביסה להקצות שתי מגרות - אחת לכביסה לבנה ונוספת לכביסה צבעונית.

ארגון, סדר, לוגיקה

מעבר לסדר עצמו עלינו ליצור לוגיקה - היגיון במיקומים שאנחנו מקצים לאלמנטים וחפצים כך שיהיה לנו פשוט וקל לשלוף אותם בעת הצורה.

אביזרי ארגון, אחסון וחלוקה
יש לי בשורה מעולה עבורכם: ממש לא חייבים להוציא סכומי עתק בכדי לייצר את אותו סדר מיוחל. ניתן לקנות ברשתות ובחנויות עיצוב הבית יחידות מוכנות, נאות ומעוצבות, בשלל וריאציות, סגנונות וגדלים. כל מה שעליכם לעשות הוא להקדיש מחשבה ולמדוד את ממדי החפצים שתרצו לארגן באזור הנתון. מידות גובה, רוחב ועומק יעזרו לכם להגדיר את גובה המדף ועומק היחידה שאתם צריכים.

תכנון מטבח
נכון, מטבח הוא לא אזור שאנחנו מתכננים בתדירות גבוהה אבל אם אתם עומדים בפני רכישת מטבח חדש אני ממליצה לכם בחום לפנות כמה שיותר את משטחי ההנחה והעבודה ואת כל המכשירים כמו טוסטר, בלנדר ודומיהם להסתיר מאחורי ארונות סגורים. גם את ברי המים שתופסים הרבה מקום הגיע הזמן לפנות, ולהחליף בפתרונות סמויים שניתן לתכנן ביחידת הארונות הנמוכים, מתחת לאזור הכיור, כך יתפנו לכם 35-40 ס"מ נוספים לעבודה על גבי המשטח.

מטבח שבו כל מוצרי החשמל מוחבאים בארון ומשטחי העבודה נקיים, עיצוב: נועה קופרמן. עודד סמדר,
אם אתם מתכננים מטבח, השאירו את משטחי העבודה כמה שיותר פנויים. מטבח במראה נקי, עיצוב פנים: נועה קופרמן/עודד סמדר
מטבח פתוח וסגור, עיצוב פנים: נועה קופרמן. עודד סמדר,
מכשירי חשמל קטנים אפשר להשאיר מאחורי דלתות סגורות/עודד סמדר
מטבח פתוח וסגור, עיצוב פנים: נועה קופרמן. עודד סמדר,
כך זה נראה כשזה פתוח. עיצוב: נועה קופרמן/עודד סמדר

אחסון בסלון
קיר הטלוויזיה הוא ללא ספק אחד הקירות הדומיננטיים והמרכזיים בבית הישראלי וככזה הוא המקום האופטימלי לשילוב אלמנטים שנרצה שיהיו נגישים כמו אלבומים, ספרים, משקאות ובמקביל, הוא יכול לשמש כרהיט backup לפינת האוכל והמטבח בו נאחסן כלי הגשה, סכו"ם חגיגי ומפות שלא נמצאים בשימוש תדיר. זהו בדיוק המקום לשלב פריטים שאינם יום-יומיים אך עדיין שמישים שלא מצאנו להם עד כה מקום ראוי.

ספריות, מדפים וכוורות
כוורת יכולה להיות אידיאלית לאזור זה כל עוד זוכרים שגם במראה חם וביתי צריך לשמור על הגיון וארגון. זהו מקום לשלב בין קופסאות או סלסלות (שם נוכל להסתיר פריטים שלאו דווקא נרצה להציג) לבין תאים פתוחים בהם נוכל להציג לראווה ובגאווה ספרים, חפצי אמנות ותמונות משפחתיות. הכוורת יכולה להפוך בקלות לפינה החמה שמספרת את סיפורה של המשפחה. המקום בו נשלב מזכרות, ופריטים שמייצגים אותנו, את תפיסת עולמנו, את התחביבים שלנו וכו'. צרו קומפוזיציה נעימה לעין ותנו כבוד לפריטים, זהו בדיוק המקום לעשות זאת.

אחסון נסתר, בקיר טלוויזיה, עיצוב פנים: נועה קופרמן. עודד סמדר,
מקום אופטימלי לאחסון אלבומים, ספרים ומשקאות. קיר טלוויזיה, עיצוב פנים: נועה קופרמן/עודד סמדר
בר ביתי בתוך ארון בקיר טלויזיה, עיצוב: נועה קופרמן. עודד סמדר,
מנגד, הוא יכול להיות גם אחסון גיבוי עבור כלי הגשה/עודד סמדר

רהיטים מודולריים
אתם עומדים לרכוש שולחן סלון, ספה חדשה או אולי ספסל? מצוין! הרהיטים מודל 2022 הם מודולריים, ארגונומיים ופרקטיים מאי פעם. היצרנים השונים, שמודעים למצוקת המקום בבתים המודרניים משכילים ליצור רהיטים בתוכם ניתן לשלב (בתאים פתוחים ובתאים סגורים ונסתרים בגוף הרהיט) פריטים שונים - החל ממגזינים ושלטים בגוף מערכת הישיבה ועד מגרות אחסון סמויות.

פריטים או רהיטים דו שימושיים יכולים גם הם להוריד מהעומס בבית. כך למשל ספסל ישיבה נוח עליו יושבים לנעול או לחלוץ נעליים שמשמש גם לאחסון נעליים. פתרון שיפנה לנו מקום יקר בארונות הבגדים.

אחסון מתחת למדרגות
אם אתם מתגוררים בבית מפלסים או בית קומות, מומלץ מאוד לנצל את השטח שנוצר מתחת למדרגות. זהו אזור נפלא שלרוב לא מנוצל, וחבל. אם תשכילו לשלב ארון בחלל הזה תוכלו להוריד משמעותית מהעומס בבית.

הכותבת היא מעצבת פנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully