וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכד הפשוט במטבח התגלה כשווה יותר מ-6 מיליון שקלים

עודכן לאחרונה: 5.6.2022 / 23:50

מומחה עתיקות גילה במקרה במטבח כד שחשד כי הערך שלו יהיה כ-150 אלף ליש"ט, בעוד המשפחה קנתה אותו בכמה מאות בלבד. כשגילו כי מדובר ביצירה שיועדה לקיסר הסיני, המחיר טיפס לשמיים

הכד הפשוט שישב במטבח התגלה כשווה מיליונים/Dreweatts 1759

כד שישב לו במשך שנים על השיש במטבח בריטי נמכר במכירה פומבית בלא פחות מ-1.5 מיליון ליש"ט (כ-6 מיליון שקלים), למרות שהבעלים שלו לא ידעה כלל על השווי שלו עד שגילתה שמדובר ביצירה בת 250 שנים שנעשתה במיוחד עבור קיסר סין. הכד מהמאה ה-18 נקנה על ידי מנתח בריטי בשנות ה-80 תמורת כמה מאות ליש"ט והועבר לבנו שלא היה לו מושג על הערך וההיסטוריה שלו. רק כשמומחה לעתיקות ביקר בביתו וראה את הכד במטבח הוא הבין מה ישב לו בבית. המומחה העריך את שווי הכד בכ-150 אלף ליש"ט אולם כשהוא הגיע למכירה פומבית הייתה עליו מלחמה גדולה עליו, והוא נמכר בסופו של דבר ב-1,449,000 ליש"ט, שיא בבית המכירות דרוואטס.

"האווירה שם הייתה מחשמלת, אנשים לא הפסיקו להתקשר, זה היה משוגע", אמר אחד הנוכחים במכירה לדיילי מירור. מארק ניוסטאד, יועץ מומחה לקרמיקה אסיאתית עבור בית המכירות סיפר: "אנחנו מרוצים מהתוצאה הייחודית. ראינו התעניינות גדולה מאוד מקונים בסין, הונג קונג, אמריקה ובריטניה. התוצאה הייתה שנוצרה תחרות גדולה מאוד. התוצאה גם מראה שיש דרישה גדולה מאוד בעולם לפורצלן ייחודי באיכות גבוהה".

הכד מהווה דוגמה יוצאת דופן לשימוש בפורצלן בתקופה ההיא והוא בולט בשימוש בטכניקות אמייל יוצאות דופן, עם צבעי זהב וכסף על רגע כחול בוהק. ההערכה בקרב מומחים היא שהיצירה, הידועה כ"אגרטל הגלובוס השמימי", הייתה קשה מאוד לייצור. השם של צורה זו של אגרטל בסינית הוא 'Tianqiuping', כלומר 'אגרטל גלובוס שמימי', מה שמרמז לאיקונוגרפיה סינית, שבה גן עדן מיוצג ככדור.

ככה נראתה המכירה הפומבית

אז איך הוא הגיע למטבח בריטי? כנראה שלעולם לא נדע. מקורותיו הלא ברורים של האגרטל וההיסטוריה של חיילים זרים שבזזו ארמונות במאה ה-19 העלו כמה חששות אתיים כי הוא נשדד על ידי חיילים במאה ה-19 או בתחילת המאה ה-20, אמר מומחה ל- Live Science.

"יכול להיות שהו הייתה מתנה מהקיסר לאחד מפקידיו, ומשפחתו של אותו פקיד יכלה למכור אותו בשוק הפתוח במאה ה-20 כשהיא נפלה למצב כלכלי קשה ומשם הוא אולי נמכר עוד הרבה פעמים. או שיכול להיות שהוא תוצר של הביזה הצבאית של 1860 או 1901, מה שיהפוך את המכירה הפומבית שלו למפוקפקת הרבה יותר מבחינה מוסרית", אמר ג'סטין ג'ייקובס, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטה האמריקאית בוושינגטון, "אנחנו פשוט לא יודעים איך האגרטל עזב את סין וסביר להניח שלעולם לא נדע", אמר ג'ייקובס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully