וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הישראלים מאירים את הבית יתר על המידה"

אור רוזנשטיין

10.6.2018 / 12:37

מעצב הדני כריסטיאן פלינדט קפץ לביקור בישראל, התאהב בתל אביב, השיק את מותג התאורה לואי פולסן איתו הוא משתף פעולה, ואף גילה לנו כמה תובנות על השימוש של הדנים בתאורה הביתית לעומת הישראלים. ראיון

תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט. יחצ, קרני תכלת,
גוף התאורה שהכי מזוהה עם העיצוב הדני/יחצ, קרני תכלת

מעצב התאורה הדני כריסטיאן פלינדט (46) נהנה מהשקיעה התל-אביבית. "אני חושב שבשנה הבאה אשכנע את החברים שלי לבוא לטייל כאן" הוא חושב בקול רם. "כל שנה אנחנו נוסעים לטייל ביחד, והשנה אני אחראי על היעד". פלינדט נמצא במחוזותינו לביקור קצר בלבד, לצורך השקתו מחדש של מותג התאורה לואי פולסן בחנויות קרני תכלת.

מדובר במעצב רהיטים בהכשרתו, הידוע בעיקר בשיתופי הפעולה שלו עם מותג התאורה הנודע וכן, בעיצוב כיסאות המאופיינים בסגנון פיסולי. הוא אחד המעצבים הידועים שנמנים על רשימת הכישרונות האדירה ששיתפו פעולה עם ענקית התאורה הסקנדינבית הוותיקה לאורך השנים, ביניהם גם שמות נוספים כגון פול הננינגסן, ארנה ג'ייקובסן, ורנר פנטון, לואיס קמפבל ואלפרד הומאן.

לקריאה נוספת:
מ-145 שקלים: גופי תאורה שישדרגו פלאים את סביבת המגורים
מקונדומים ועד בקבוקי קמפרי: מעצב התאורה שאתם חייבים להכיר
אור התוף: ראיתם פעם תאורה שעשויה מקנבס?

תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט. יחצ, קרני תכלת,
מעיצוב רהיטים לגופי תאורה - המעצב הדני כריסטיאן פלינדט/יחצ, קרני תכלת

בשיחתנו מתברר כי החברה הדנית כבר נוכחת במרחב הישראלי. "טיילתי כאן בתל-אביב ושמתי לב שהרבה מתאורת הרחוב ביפו העתיקה, בשוק הפשפשים ובטיילת עוצבה על-ידי לואי פולסן. אפילו התאורה במגדל השעון ביפו עוצבה על-ידינו," הוא מוסיף בהתלהבות.

"המפגש שלי עם לואי פולסן החל לפני 12 שנה כאשר סיימתי את לימודי עיצוב. אמנם בהכשרתי אני מעצב ריהוט, אבל החברה זיהתה משהו באופן העבודה שלי עם חומרים ופנתה אליי לצורך עיצוב תאורה. למען האמת, מעולם לא דמיינתי את עצמי כמעצב תאורה, אך החיבור הזה עבד ומאז, אני מעצב עבורם באופן קבוע. בפועל, אני עדיין עובד כמעצב עצמאי - וגם לואי פולסון מעסיקה אותי כעצמאי ולא כעובד החברה, למרות שלפעמים זה לא נראה ככה" הוא צוחק.

"המסע שלי עם החברה התרחש בתקופה מאוד מסעירה בתחום עיצוב התאורה - כניסתה של נורת ה-LED כשחקנית משמעותית ובסופו של דבר כמחליפתה האולטימטיבית של נורת הליבון המיושנת. כאשר התחלתי לעבוד עם לואי פולסן, גופי התאורה שתכננתי היו דקורטיביים ועוצבו סביב נורת הליבון, ובמהלך הדרך נאלצתי ללמוד עוד ועוד כישורים טכניים על מנת להתמודד עם האתגר החדש שהציבה בפניי נורת ה-LED. העבודה עצמה נעשתה יותר טכנית באופן משמעותי כי הפסקנו לגמרי להשתמש בנורות ליבון, וכעת ההתמחות שלי בתחום מאפשרת לי לעצב סוגים רבים של גופי תאורה - החל מתאורה אדריכלית ותאורת חוץ וכלה בתאורת רחוב ותאורת בית חולים".

עוד באותו נושא

לא עוצרת באדום: המעצבת שהפכה לאימפריה בזכות ריהוט חוץ

לכתבה המלאה
תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט. יחצ, קרני תכלת,
תאורה עמומה מועדפת במיוחד על העם הדני/יחצ, קרני תכלת

איך העבודה שלך מתחברת למה שקורה עכשיו בסצנת התאורה בדנמרק?
"השם הגדול ביותר בתאורה הוא ללא ספק לואי פולסן, אבל לאחרונה גם רואים הרבה מעצבים וחברות קטנות שעוסקות בתחום. הריהוט הדני, כמובן, תמיד היה שם דבר בעולם ויש לו היסטוריה ענפה, ורואים את זה גם בתאורה. ערכי העיצוב הדני מנוסחים היטב בדי.אן.איי של לואי פולסן, והעבודה שאני עושה עבור החברה מתבססת עליהם: פונקציונליות, חיסכון באנרגיה, הבנת האיכויות של האור עצמו וכן, עיצוב תוך כדי מחשבה על צרכי המשתמש. אמנם החיסכון באנרגיה הוא ערך יחסית חדש, אך מדובר בתחום שהמדינה משקיעה במחקר שלו סכום השווה ל-12 מיליון שקלים מדי שנה (לערך), מתוך מטרה לבנות מסד נתונים פתוח ונגיש לציבור. אנחנו רואים את החשיבות של זה מבחינה אקולוגית, אבל גם מבחינה כלכלית".

מה לגבי Value for money?
"בהחלט. אנחנו רוצים לדעת שהלקוח שלנו מקבל את התמורה הטובה ביותר עבור כספו. בכלכלה של היום חשוב לתכנן לא רק את עלות הפרויקט עצמו, אלא גם את עלות התחזוקה שלו. כאן נכנס החיסכון בחשמל באופן ברור ביותר".

תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט. יחצ, קרני תכלת,
תאורה בעלת תמורת צבע חמימה/יחצ, קרני תכלת

מאיפה באים הרעיונות הטובים שלך?
"תלוי בפרויקט. בשני הפרויקטים האחרונים שעשיתי, הרעיונות הגיעו מאופן החיתוך של המנורה. כאשר אני מסתכל על עיצוב מנורה, אני מדמיין אותה כמוצר נפחי מלא באור שממנו אני צריך לחתוך או לפסל על מנת לקבל צורות שונות של תאורה. העבודה שלי נובעת באופן רב מהתנסות בצורות שונות של חיתוכים וקיפולים - כמו אוריגמי של אור. כאשר אני מבצע חתך או קיפול בגוף התאורה, אני מביט על האור המתקבל משני כיוונים: מצד אחד, האור שיוצא ישירות מגוף התאורה, ומהצד השני, הצורה שבה האור נופל על גבי האובייקט. בעצם מדובר בעיצוב הצורה של האור - אור של מנורה הרי לא דומה לאור טבעי, ואני כמעצב צריך לחשוב גם על הדרך שבה האור מתקבל וגם על האופן שבו הוא גורם לאנשים לנוע במרחב. כמובן, מכיוון שאין אור ללא חושך, עיסוק נוסף שלי הוא עבודה עם הצל עצמו".

"המנורה החדשה שלי, למשל, מעוצבת בצורה של דיסק. רציתי שהאור שמגיע מהמנורה יישפך על השטח באופן מדורג - מעין גרדיאנט או שיפוע אור - וייתן מראה של אור מורכב בעל שכבות רבות ועומק, קצת כמו האור שמתקבל כשאנחנו מסתכלים על השמים ומסתירים את השמש בעזרת היד. מלבד החיתוך עצמו, גם סוגים שונים של ציפויים מסייעים לי להגיע לאפקט הזה".

"לעומת המנורה הזאת יש את תאורת הרחוב שעיצבתי לאחרונה, והצרכים בפרויקט כזה שונים לחלוטין - ליצור בטחון ותאורה אבל לעשות זאת בדרך שלא מעוורת את הנהגים ברכבים השונים. את המנורה הזו עיצבתי בהשראת C3PO מסטאר וורס - יש לו עיניים עגולות וחיתוך דק לרוחב הפנים. תמיד תהיתי למה הוא נראה ככה, הצורה הזאת לא הגיונית בכלל עבור מישהו שצריך לחיות על כדור הארץ. ההיגיון אומר שצריך להפוך שם את כל העניינים ולתת לו משקפי שמש."

תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט. יחצ, קרני תכלת,
תחזיקו חזק - המנורה הזאת עולה 50 אלף שקלים/יחצ, קרני תכלת

אתה מקבל ממנו השראה או מנסה לתקן את בעיות הראייה שלו?
"לא בדיוק, אבל כשראיתי את העיניים שלו, הבנתי איך אור יכול לצאת מתוך הגוף הזה. בתאורת רחוב, המשמעות של זה היא אור רב ובלתי ישיר. התאורה שיוצאת מה-LED הולכת בכיוון נגדי למכוניות ויוצרת סביבה מוארת אך בטוחה למשתמשי הדרך. אני מאוד גאה בפרויקט הזה, כי הוא מהווה מחשבה מחדש על האופן שבו אנחנו מעצבים תאורת רחוב".

איזה תאורה היא הכי מושלמת לבית?
"אני תמיד אומר שאין תאורה מושלמת. התאורה המושלמת באמת היא כמובן אור טבעי, והיא הדבר שאנחנו מחפשים בתאורה. יכול להיות שלכל מקום יש את התאורה המושלמת עבורו - אם מסתכלים למשל על ההבדל בין תאורה ביתית בדנמרק ובישראל - הבתים שלכם מאוד מאוד מוארים. אפילו יתר על המידה עבורי. בדנמרק, יש לנו בבתים הרבה גופי תאורה שפועלים ברמות שונות של חוזק ועמעום על מנת ליצור אווירה מושלמת. אנחנו מאוד מאוד אוהבים, למשל, להשתמש בנרות לצורך תאורה. אור מהסוג הזה יוצר את מה שאנחנו מכנים Hygge, או הוגה; תחושה מאוד נעימה ואינטימית. ההבדלים הללו נובעים מהתאורה הטבעית ולכן, הם כנראה נכונים עבורנו - בעוד הישראלים מחפשים את השמש שהם רגילים לקבל במהלך היום, השמש הדנית היא מאורע יחסית נדיר - היא מופיעה בערך חצי מהשנה - והאור שאנחנו רגילים אליו ביום-יום שונה לחלוטין מהאור שאנחנו רואים כאן. התאורה אצלנו בבית היא משהו שגורם למשתמש להתקרב אליו - וככה אנחנו מתקרבים גם אחד אל השני. זה מאוד עוזר בקור הדני. מצד שני, שמתי לב שבמסעדות הישראליות התאורה מאוד מאוד דומה לתאורה שאנחנו רגילים אליה בדנמרק. איך היא גורמת לך להרגיש?". זאת תאורה חמימה, יש בה משהו אנושי מאוד
"בדיוק. ואז אתם יוצאים אל סביבות מאוד מוארות, כי זאת תרבות התאורה שלכם".

תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט. יחצ, קרני תכלת,
תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט/יחצ, קרני תכלת
תאורה בעיצוב כריסטיאן פלינדט. יחצ, קרני תכלת,
לוק דני שובב/יחצ, קרני תכלת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully