וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיליפ סטארק מעריץ יזם ישראלי ולא יודע שהוא הסתבך. ריאיון

המעצב העסוק בעולם הוא שטותניק שמצטלם עם כיסא על הכתף ומוצא הומור כמעט בכל דבר. אבל הוא גם דיפלומט שנמנע מלהביע דעה נחרצת בנושאים רגישים. ראיון מיוחד עם פיליפ סטארק משבוע העיצוב במילאנו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחשב למעצב עם ידי הזהב - פיליפ סטארק/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום הראשון לפתיחת התערוכה המסחרית במילאנו, כשההמון מציף את הביתן המרהיב של המותג האיטלקי Kartell וקריאות התפעלות נשמעות באוויר - בעיקר בשפה האיטלקית, אני פוגשת את פיליפ סטארק. אשתו (הרביעית) ג'סמין אחראית על לוח הזמנים הצפוף. היא הודיעה מראש שיש לנו זמן קצוב ויש לעמוד בזמנים. ככה זה כשאתה המעצב המפורסם בעולם.

הכל מחושב, הכל מדויק והכל בשליטה. ואני חשבתי שאני שולטת בעניינים. ג'סמין מוציאה רשמקול ומניחה אותו מול בעלה. היא לא הולכת לראיין אותו ובטח לא החליטה להיות האסיסטנטית שלי - הכל מוקלט ומתועד. עוד מנהג של מעצב על שלא הכרתי קודם. הרעיון ברור. כך מנהלים אימפריה עיצובית. סטארק (67), הוא המעצב העסוק ביותר בעולם. ממקום מושבו העיקרי שבפריז הוא מצליח להגיע ולעצב לכל נקודה על פני הגלובוס. הוא מעצב כמעט הכל, ממוצרים קטנים המיועדים לשימוש היום יומי ועד למסעדות ומלונות. עבודה במשרדו נחשבת לחלומו הרטוב של כל מעצב צעיר ובכלל, שהייה במחיצתו מלווה בהומור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוף תאורה לקרטל עטוף בשאשראות/מערכת וואלה!, צילום מסך

סטארק מציג מזה שנים בתערוכה שבמילאנו, כחלק משיתוף הפעולה עם מותג הרהיטים Kartell ומצליח בכל שנה לחדש – על אף שמדובר במשימה קשה. סביבת המגורים לא אמורה לשנות תכולתה בכל שנה הרי ומכאן, גדולתם של המעצבים הגדולים בסצנה. אז מה בכל זאת החידוש שלך לקרטל? "קרטל ידועה בחומר הדומיננטי שלה – פלסטיק. קלאודיו לוטי (בעל החברה) ביקש לצקת בה לוקסוס ולמרות שאני לא בחור לוקסוס נרתמתי למשימה. במשך שנתיים ניסינו לפצח את המראה היוקרתי שאפשר להשיג מפלסטיק. בסופו של תהליך שבחן רפלקטים אופטיים, הגענו למוצר שעשוי מפלסטיק כמובן ונראה בדיוק כמו קריסטל. כרגע אני מציג מספר שולחנות כאלה שעשויים כאב טיפוס ובעוד כחצי שנה יצאו לשוק". ואחרי שיצאו לשוק הם צפויים להגיע גם לישראל – להביטאט וחנות הדגל שנמצאת במרכז תל אביב.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנהלת את לוחות הזמנים של המעצב העסוק בעולם. ג'סמין ופיליפ סטארק/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתה מעצב הכל. אופנועים, רהיטים, כלים, אפילו עיצבת יאכטה עם סטיב ג'ובס, השקת קולקציה מיוחדת עם לני קרביץ, אתה חתום על מסעדות ובתי מלון, ועדיין, יש הרבה אנשים שיכירו אותך בזכות מסחטת מיץ או מברשת שיניים שעיצבת לפני שנים. אתה נותן על כך את דעתך? "אני חושב שהאנשים האלה חיים בעבר והם צריכים להתקדם ולחיות בהווה. אין לי שליטה על זה. לפני 20 שנה הבנתי למה חשבו כך. היום לא". אני חיה בהווה, יש לי כלב שאני מאד אוהבת והוא מחכה לי בבית בישראל. חשבת פעם לעצב גם ליין לחיות המחמד שלנו? לפעמים מדובר בדיירים הכי אהובים בבית. "לא. מעולם לא ואני גם לא אעצב פריטים לבעלי חיים. בעידן שבו יש אנשים סובלים מרעב ומעוני, אני לא יכול להרשות לעצמי לעצב עבור בעלי חיים. יתרה מכך אני מסרב לעשות זאת". סטארק אמנם מסרב לעצב לאהובים הפרוותיים שלנו בשל סיבה ראויה אך מפתיעה. למה מפתיעה? כי את המוצרים שנושאים את שמו, לא כולם הרי יכולים לרכוש. הלוקסוס שהוא עיצב אמנם מפלסטיק אבל מחירו איננו צפוי להתאים לכל הכיסים. הערה בעניין מתפיידת ברגע שאשתו, מזכירה שנשארו לנו עוד 5 דקות לסיום. אחריי יש עוד עשרות מראיינים ממדיות שונות בעולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המוצרים החדשים של סטארק - שולחנות פלסטיק שנראים כמו קיסטל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוצאה של מחקר ארוך הוליד שולחנות "לוקסוס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקשר הראשון והיחיד שהיה לסטארק עם ישראל היה מזמן. עת הגיע לעצב את מועדון הדיירים והלובי של מגדלי YOO בתל אביב. כשנבנה עוד לא היו כל המפלצות האדריכליות הסמוכות על הקרקע. השכנים היחידים היו בנייני אקירוב. "זאת הייתה התנסות נהדרת. אני אוהב את הישראלים. אני חושב שהם חכמים. הרבה מאד פטנטים הומצאו על ידי ישראלים, הקשורים לעולם הביטחון והרפואה. זאת מדינה של אינטליגנטיים. השותף הכי טוב שהיה לי בעבודה היה ישראלי - הרצל חבס. יש לו גישה לאנשים, יש לו הבנה באיכות ואהבתי מאד לעבוד איתו". ג'סמין, מחזקת את דברי בעלה. "כן, הרצל הוא היה משהו מיוחד". ספק אם השניים האלה יודעים שהפרטנר שלהם הסתבך. אבל העדפתי שלא לחרב להם את הרושם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ממלונות הבוטיק שעיצב סטארק בבורדו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-83' סטארק עיצב את משכנו של פרנסואה מיטראן שכיהן אז כנשיא צרפת. זה היה בתחילת דרכו וחלק מהפריצה שלו לתודעה נבע כתוצאה מביצוע פרויקט זה. אם נבקש אותך לעצב את ביתו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו איך היית מעצב אותו? "זה לא עניין של סגנון או סטייל. זה לא מתחיל ונגמר בעיצוב. זה הרבה מעבר. עיצבתי בזמנו לפרנסואה מיטראן כי הסכמתי עם דרכו הפוליטית. בעבודה שלי יש שלבים. יש נושא, יש חזון. אני לא מספיק בקיא בפרטים ובפוליטיקה של נתניהו ולכן, אני לא הייתי מעצב לו את הבית". תשובה מפתיעה, לאור העובדה שדרכו של נתניהו מוכרת לכולם, וכמעט שאין אדם שלא שמע על סכסוכנו המקומי עם הפלסטינים. אבל סטארק חתם את מבטו שהיה מחויך עד כה וכך, גם אשתו שישבה לידי. התשובה ברורה.

חשוב להבין שמדובר במעצב שמשתובב וזורק בדיחות והערות משעשעות, שיודע טוב מאד להזהר בלשונו, לפחות מול עיתונאים. כך גם כשנשאל על זיכרונות, מחשבות או בכלל דעה על עבודותיה של זאהה חדיד, האדריכלית המפורסמת ביותר בעולם שהלכה לעולמה במפתיע לפני כשבועיים. "אין לי שום זיכרונות מהאישה הזאת. לא עבדתי איתה אף פעם. לא פגשתי אותה אף פעם. אין לי מה להגיד על העבודות שלה. אני לא מתעסק בלתת ביקורת על פרויקטים של אחרים. העבודה שלי היא לייצר – לא לשפוט".

כיסא לואי גוסט בעיצוב פיליפ סטארק ל- Kartell, חוגג עשור. Handout, GettyImages
סטארק עם הכיסא הנמכר ביותר בחברה קרטל "לואי גוסט"/GettyImages, Handout

בהרצאה שנתת ב- Ted ב-2008 אמרת "אלוהים הוא התשובה כשאין לנו תשובה". אתה מאמין באלוהים? "התכוונתי לכך שאלוהים הוא מלכודת. אנשים פונים אליו כשאין להם תשובות. אבל כשאין לנו תשובות צריך להבין שהדור הבא ימצא אותן. עכשיו תגידי לי את, האם אני מאמין באלוהים?". שהדור הבא יענה.

לעוד עדכונים וחדשות משבוע העיצוב במילאנו - כנסו לכאן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוף תאורה של סטארק לחברת פלוס/מערכת וואלה!, צילום מסך
מסחטה בעיצוב פיליפ סטארק חוגגת 25 שנה. טולמנס,
המסחטה המפורסמת של סטארק כבר בת 26/טולמנס
אופניים בעיצובו של של פיליפ סטארק "פייבל". GettyImages
אופניים עירוניות בעיצוב פיליפ סטארק/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully