וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאה יורשת לאדריכלית זאהה חדיד

30.4.2018 / 11:21

טיים מגזין בחר בה כאדריכלית המשפיעה ביותר בעולם לשנת 2018, היא ידועה ידועה כדמות נשית דומיננטית לצד שותפיה הגברים, ובעידן של לאחר מותה של זאהה חדיד היא נחשבת לאחת הנשים החזקות ביותר בעולם האדריכלות. ולמקרה שעד היום לא שמעתם את שמה - תכירו את אליזבת דילר

פרויקטים של האדריכלית של אליזבת דילר.
פארק היי ליין בניו יורק

אליזבת (ליז) דילר היא האדריכלית המשפיעה ביותר בעולם לשנת 2018, כך קובע מגזין טיים היוקרתי. דילר, אמריקאית ממוצא פולני ובת לנצולי שואה, היא האדריכלית היחידה שהתברגה השנה לרשימת 100 האישים המשפיעים ביותר בעולם אשר עורך מדי שנה המגזין האמריקאי. דילר כונתה במגזין "בעלת חזון שבנתה מוזיאון איקוני", וזו הפעם השנייה שהיא זוכה בו למעמד המכובד.

דילר בת ה-63, בוגרת בית הספר קופר יוניון לאדריכלות בניו יורק, נולדה בשנת 1954 בעיר לודג' בפולין וב-1959 היגרה לארצות הברית. יחד עם בן זוגה (והמורה שלה לשעבר) ריקרדו סקופידיו היא ייסדה ב-1979 את משרד העילית דילר-סקופידיו, כיום בשותפות עם צ'רלס רנפרו, והחברה התפרסמה בזכות עבודתה על פארק היי ליין בניו יורק והמכון לאמנות בת זמננו בנמל בוסטון. "היא רואה בדמיונה דברים שכל היתר מאיתנו צריכים לראות בשביל להאמין", כתב עליה בטיים הפילנתרופ אלי ברוד. "היא יכולה להפוך מטאפורה לטיח ולבנים". היא ביקרה בישראל לראשונה בשנות השישים, והגיעה לארץ מאז כמה פעמים, בין היתר על מנת להשתתף בסימפוזיון לאדריכלות נשים במסגרת פסטיבל האישה השנתי בחולון.

לקריאה נוספת:
יחיד מסוגו בעולם: הבית המוטרף שתיכננה זאהה חדיד לפני מותה
מורשתה של האדריכלית החשובה בעולם
מה חושב פיליפ סטארק על זאהה חדיד

אליזבת דילר - האדריכלית המשפיעה בעולם. GettyImages
בזכות עצמה ללא תמיכה של גבר - אליזבת דילר/GettyImages

דילר מופיעה בטיים תחת קטגוריית "טיטאנים" לצד מייסד חברת טסלה אילון מאסק, אשת הטלוויזיה אופרה ווינפרי ומנכ"ל חברת אמזון ג'ף בזוס. בשנה שעברה האדריכל היחיד ברשימה היה הבריטי יליד טנזניה סר דיוויד אדג'יה, מי שהיה מעורב בהקמת המוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות אפרו-אמריקאית בארצות הברית. הבחירה של המגזין השנה באדריכלות אישה באה על רקע קמפיין metoo# העולמית שהדגיש שוב את חוסר השוויון ואת תת הייצוג של נשים לעומת גברים, גם בעולם האדריכלות, והיא גם מדגישה את העובדה כי הפרס היוקרתי ביותר בעולם האדריכלות - פרס פריצקר - הוענק רק לשתי נשים מאז הושק בסוף שנות השבעים. דילר ידועה כדמות נשית דומיננטית במיוחד במשרדה, לצד שותפיה הגברים, ובעידן של לאחר מותה של זאהה חדיד היא נחשבת לאחת הנשים החזקות ביותר בעולם האדריכלות - ולכזו שאינה "חוסה" תחת שמו של שותף גבר לעשייה המקצועית.

"אולי זה בגלל שהיא אשה בתחום שנשלט על ידי גברים, או אולי כי היא במקור היא הייתה אמנית קונספטואלית - יחד עם השותף שלה לאמנות, לאדריכלות ולחיים ריק סקופידיו", כתב ברוד. "אבל מה שלא תהיה הסיבה, ליז רואה הזדמנויות איפה שאחרים רואים אתגרים. היא יכולה לעשות את הבלתי אפשרי". רק לאחרונה העניק גם העיתון "וול סטריט ג'ורנל" לדילר-סקופידיו-רנפרו את פרס משרד האדריכלות המשפיע ביותר של השנה.

עוד באותו נושא

סר דיוויד אדג'יה נבחר לאדריכל המשפיע ביותר לשנת 2017

לכתבה המלאה
פרויקטים של האדריכלית של אליזבת דילר.
The Broad, מוזיאון לאמנות מודרנית בלוס אנג'לס בתכנון דילר ומשרדה

על הפרוייקטים הבולטים ביותר של דילר מהשנים האחרונות נמנה מוזיאון האמנות ברוד בלוס אנג'לס אשר בנייתו הושלמה בשנת 2015, ובכתבה משבח טיים את העיצוב של הלובי החיצוני של המוזיאון הפוטוגני. מבנים בולטים נוספים שנבנו תחת ידה של דילר הם בניין המוזיאון לאמנות ברקלי, בניין המחלקה לאמנות באוניברסיטת סטנפורד, בית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולומביה. משרדה התפרסם כאמור בעקבות פארק ההיי-ליין בדרום מערב מנהטן, ניו יורק, שהוקם על קילומטר וחצי של תשתית מסילת רכבת עילית נטושה. לאחר השלמתו של הפארק הייחודי בשנת 2009, הופיעו דילר וסקופידיו לראשונה ברשימה היוקרתית של המגזין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully