וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדריכל המשפיע ביותר בעולם לשנת 2017

מבין 100 האנשים המשפיעים לשנה הנוכחית - מגזין טיים האמריקאי בחר אדריכל אחד בלבד שייצג את התחום. סר דיוויד אדג'יה ממוצא טנזני אחראי לעשרות מבנים ציבוריים בעלי מאפיינים מסורתיים של תרבות אפרו-אמריקאית

דיוויד אדג'יה. GettyImages
דיוויד אדג'יה/GettyImages

האדריכל הבריטי יליד טנזניה, סר דיוויד אדג'יה, הוכרז לאדריכל המשפיע ביותר בעולם על ידי מגזין TIME היוקרתי. אדג'יה מכונה במגזין TIME אדריכל בעל חזון, והוא האדריכל היחידי בין 100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם בשנת 2017, לפי המגזין.

לא מדובר בפעם הראשונה בה זוכה אדג'יה, בן לדיפלומט גנאי, בפרסים משמעותיים. הוא זכה במדליית העיצוב היוקרתית בפסטיבל העיצוב בלונדון, פרס הממציא של הוול סטריט ג'ורנל וזכה לשבחים רבים על מעורבותו בהקמת המוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות אפרו-אמריקאית בארצות הברית, ועוד. אדג'יה, שהגיע לבריטניה בגיל תשע אחרי שנדד עם משפחתו למצרים, לבנון ותימן, מחזיק משרדים בלונדון, ניו יורק ואקרה (בירת גאנה) ומעורב בפרויקטים רבים באירופה, צפון אמריקה, המזרח התיכון, אסיה ואפריקה. בין עבודותיו: מרכז נובל לשלום באוסלו, המוזיאון לאמנות עכשווית בדנוור, קולורדו, המוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות אפרו-אמריקאית בוושינגטון (עליו זכה בפרסים רבים כאמור), וגם הקמת האגף החדש של מוזיאון הסטודיו לאמנות אפרו-אמריקאית בהארלם בניו יורק, ובו שוכן אוסף מרשים של אמנות שחורה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המוזיאון הלאומי האפרו אמריקאי שתיכנן אדג'יה בוושינגטון הבירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אדג'יה, בעל חזון אדריכלי לצד כישרון, מכהן גם כמרצה באוניברסיטאות פנסילבניה, ייל, הרווארד ופרינסטון. עבודותיו מעוררות שיח תרבותי ומזוהות עם שילוב רב-גוני של חומרים. הבחירה דווקא בו לאדריכל המשפיע בעולם לשנת 2017 מנומקת על פי המגזין בנוסח הבא: "אדג'יה הוא אחד מאנשי החזון האדריכליים הגדולים של זמננו. עבודתו מושרשת עמוק הן בהווה והן בהקשר המורכב של ההיסטוריה".

אפשר לקחת את המוזיאון כדוגמה לאופן העבודה המאפיין את אדג'יה. הוא שאב השראה ממסורות אדריכליות אפריקאיות וגם מחיי הקהילה האפרו-אמריקאית של הארלם. במסגרת התכנון סייר לא מעט ברובע שמזוהה עם הקהילה האפרו-אמריקאית של התפוח הגדול והטמיע חלק מהמאפיינים של חיי היום-יום שזיהה בעבודתו. כך למשל בחר לתכנן גרם מדרגות חיצוניות, האופייניות לבנייה ברובע ומשמשות למקום מפגש, ואת חלל הכניסה תכנן כגרם מדרגות הפוך המשמש כמעין אזור התכנסות קהילתי בו נערכים שלל אירועים. רבים היללו בזמנו את הבחירה שלו וקבעו כי "זה ראוי לשבח שאדריכל שחור בכיר מקבל השראה מאדריכלות עממית אפרו-אמריקאית". הוא גם פועל באופן מתמיד לשילוב אדריכלים אפריקאים בפרויקטים שלו ברחבי העולם בכלל ובאפריקה בפרט.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הפנטהאוז של אלכסנדר מקווין. מערכת וואלה!
אדג'יה תכנן בין היתר גם דירות ובתים פרטיים - אחד מהם היה הפנטהאוז של מעצב האופנה אלכסנדר מקווין/מערכת וואלה!

אדג'יה שותף לסדרת הספרים "ארכיטקטורה באפריקה" (שאפשר לרכוש ברשת), שבמסגרת הכנתם ביקר ב-53 ערים אפריקאיות גדולות וצילם עם צוותו אלפי בניינים ואתרים משמעותיים בארכיטקטורה מטרופולינית אפריקאית. כל עיר מוצגת בהיסטוריה תמציתית, לצד תמונות, עובדות, מפות, הדמיות לוויין, וכמובן הערות ורשמים אישיים של אדג'יה.
על קבלת תואר האבירות הבריטי סביב יום הולדתו ה-50 אמר אדג'יה "אני לא רואה בקבלת התואר חגיגה אישית, אלא חגיגה של הפוטנציאל העצום והאחריות של האדריכלות להשפיע על שינוי חברתי חיובי. זו אחריות שאנחנו כאדריכלים צריכים להביא משהו חיובי לעולם. אני גאה להמשיך לעבוד בשירות שליחות זו כשגריר תרבותי עולמי".

בהצהרה רשמית של בית הנבחרים מטעם מסדרי אבירות נאמר על ההחלטה להעניק לאדג'יה את התואר סר: "אדג'יה זוכה בתואר על תרומתו האדריכלית. הוא אחד האדריכלים המובילים של דורו ושגריר תרבות עולמי של בריטניה", במקביל ציינו את ההישג המשמעותי ביותר שלו – תכנון המוזיאון ההיסטורי לתרבות אפריקאית בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully