וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלגית וההולנדי שמצליחים לסחרר את עולם העיצוב

הם התאהבו על ספסל הלימודים, הקימו ביחד את סטודיו ג'וב לפני 17 שנה ומאז, הם מצליחים לעורר גם את אלה שאין להם שום זיקה לעיצוב. בארסנל הצורות שלהם תמצאו חרקים, שלדים וקופים שחוזרים על עצמם ברפטטיביות אסתטית

מערכת וואלה!

(בווידאו: סטודיו ג'וב מגיע לניו יורק. 2016)

חצופים, מלאי תעוזה, הומור, צבע ותחכום הם רק חלק מהמאפיינים של סטודיו ג'וב ההולנדי. צמד המעצבים שעומד בראש המותג הבועט, מתפקדים גם כזוג בחיים האישיים. נינקה טינגל הבלגית ובן זוגה ג'וב סמית ההולנדי, נפגשו לראשונה באקדמיה לעיצוב של איינדהובן בהולנד. היא במסלול ללימודי עיצוב גרפי והוא בעיצוב התעשייתי. לפני 17 שנה פתחו השניים סטודיו בבלגיה ובהולנד, בדצמבר 2009 התווסף גם חלל תצוגה באנטוורפן החולש על 250 מ"ר (בשטח ששימש בעבר כמפעל לסיגרים). היום, השניים עומדים בראש מותג הנחשב לאחד המבוקשים בסצנה הבינלאומית.

צמד המעצבים של סטודיו ג'וב בדומה למעצבים הגדולים כדוגמת פיליפ סטארק, רון ארד, מרסל וונדרס ואחרים - משתפים פעולה עם המותגים הגדולים. מותג העיצוב ההולנדי Moooi עושה זאת כבר מספר שנים והתוצאה היא בין היתר שטיחים ורהיטים עשירים בהדפסים ותבניות מקוריות שחוזרות על עצמן. הרבה מהפריטים של סטודיו ג'וב מאופיינים ברפטטיביות של מוטיבים גרפיים הנלקחים מתקופות פרה - היסטוריות, דרך המהפכה התעשייתית ועד צורות דמיוניות. ביניהם, נמלים וחרקים קטנים, שלדים של יצורים שונים, חפצים שימושיים מהיום יום שחוזרים על עצמם בהדפסים ומוגשים כטפטים עשירים וצבעוניים לקירות או ריפודים לספות ייחודיות. האופן שבו סטודיו ג'וב מעצב את המוטיבים הללו (Pattern) מאוזן ובעל פרופורציות אלגנטיות, בין אם מדובר בבחירה של צבעים עזים ובין אם היא נעה בין השחור ללבן.

פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
נינקה טינגל וג'וב סמית/יח"צ

מעבר לחזרה על מוטיבים, סטודיו ג'וב מאופיין יותר מכל בטשטוש הגבולות שבין עיצוב לאמנות, אלא שבמקרה האמור הפונקציה של הפריטים העונים על קריטריון "עיצוב" ברורה לחלוטין, אם כי כמובן אלו אינם קולעים לטעמם של הציבור הרחב ובטח שלא ישתלבו בכל סביבת מגורים. בדיוק כמו יצירת אמנות שיש להתאימה לסביבה בה היא ממוקמת. תערוכת היחיד שנערכה לכבוד השניים בניו יורק בשנה שעברה (צפו בווידאו שלמעלה) מצליחה להבהיר את קו התפר הייחודי של השניים בצורה הטובה ביותר. בין הפריטים שעוצבו לכבוד התערוכה אפשר היה לראות מסגד הפוך ועשן של תאונת רכבת (ברונזה ואלומיניום) המתפקדים כשולחנות מקוריים, כך גם טרקטור שמחזיק בגוף תאורה ובננה מקולפת שגם היא מקור ייחודי של אור. ואם ממש מוכרחים להגדיר את הסגנון של סטודיו ג'וב על פי העבודות הללו מדובר באוונגרד עם שילוב של פנטזיה ואירוניה. (ג'וב לא אוהב שמתייחסים אליו כמעצב או אמן פוסט-מודרניסטי) באמצעות אלה מצליחים המעצבים למשוך ולסקרן קהלים גדולים יותר - ולא רק את חובבי האמנות והעיצוב.

שילוב של מוטיבים מוזהבים נכנסים אף הם לארסנל החומרים של סטודיו ג'וב. הצבע המנצנץ למרחקים מעניק לשלל הפריטים כמו מעמד של תכשיטים גדולים יקרי ערך.

עוד באותו נושא

גם אם אתם לא בעניין של ואן גוך עיצוב הפנים פה יפיל אתכם

לכתבה המלאה
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
גופי תאורה בעיצוב בננות עם קליפה מוזהבת. מהדורה מוגבלת עבור סלטי/יח"צ

"היסטוריה היא חלק מההשראות שלנו" כלשונו של ג'וב כפי שנכתב בספר "Monkey Business" שיצא לכבוד התערוכה בניו יורק בשנה שעברה. "מעולם לא למדתי ספרי היסטוריה כדי לקבל השראה. אנחנו לוקחים מההיסטוריה מה שאנחנו צריכים ומתי שאנחנו צריכים. בסופו של דבר, זה הכל סובב סביבנו: הנרקיסיזם".

חלק מהפריטים שעוצבו על ידי סטדיו ג'וב מאופיינים בלוק פופ גוטי. צבעוניות רועשת וזהב מנצנץ אל מול שחור קודר ואפל. בדיוק כמו העליות והמורדות שמתרחשות באנושות במהלך השנים - או אפ תרצו - היסטוריה.

פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
מנורת טיפאני עבור סלטי במהדורה מוגבלת/יח"צ

בין הפרויקטים הגדולים שעליהם סטודיו ג'וב חתומים נמנה מוזיאון חרונינגן שבצפון הולנד (2010). הוא מורכב משלושה מבנים צבעוניים שונים זה מזה עם אדריכלות פוסט מודרנית הנחשבת ליצירת אמנות בפני עצמה. שלושה אדריכלים מובילים אחראים לתכנון המבנים. שאת המבנה הגלילי הכסוף עיצב פיליפ, על המגדל המוזהב אחראי אלסנדרו מנדיני וצמד האדריכלים קופ הימלב תכננו את המבנה הכחול בעל הצורה הדה-קונסטרוקטיבית. על עיצוב הפנים הופקדו מספר מעצבים - ביניהם סטודיו ג'וב. צמד המעצבים קיבל לידיו את אולם קבלת הפנים של המוזיאון. הם בחרו לעצב את החלל כלאונג' מרווח ואקסקלוסיבי, בהשראת מועדון אדונים אריסטוקרטי מהמאה ה-19. רצפת פרקט, קירות מחופים במראות המכפילות את החלל וחלונות מעוטרים בוויטראז'ים ססגוניים המעניקים לאולם מראה יוקרתי ומכובד. (אנשי מוזיאון חרונינגן החליטו למנף את העיצוב המוצלח של סטודיו ג'וב ולכן, הוא מוצע גם להשכרה עבור אירועים פרטיים, למי שמעוניין בחוויית בילוי תרבותית).

פרויקט נוסף עליו אחראים נינקה וג'וב שזכה לתהודה רבה, היא וילה פרטית של מר קויפ - בעלי מפעל סיגרים "רויאל אג'יו סיגרס" השוכנת בברכאייק (Bergeyk) כפר קטן בדרום הולנד. את הווילה תיכנן בשנות ה-60 מר שטרנברג שהיה תלמידו של של האדריכל הנודע חריט גיטפלד. ב-2009 עת המקום הפך למוזיאון פרטי סטודיו ג'וב הוזמנו לעצב מחדש את כל פנים הווילה.

פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
גולגולת עציץ עבור Qeeboo/יח"צ

בשבוע העיצוב שנערך במילאנו בחודש אפריל האחרון, סטודיו גו'ב הציגו שיתופי פעולה רבים. כתב ידם המוכר שעורר לא פעם חיוך בקרב המבקרים הוכיח את ההצלחה של השניים ואת היכולת לחדור אל ליבם של האנשים - ממש כמו שעושה אמנות. בין הפריטים החדשים, גולגולת גדולה שנעשתה בשיתוף פעולה עם "Qeeboo", שראשה מיועד לעציץ ובדרך הזאת עלי הצמחייה משמשים כמו שיער לגולגולת; גם הכריש נעשה בשיתוף פעולה עם אותו המותג והוא משמש כמתקן מטריות בתוך הפה הפעור. לאותו מותג עיצבו בסטודיו ג'וב גם גוף תאורה שנראה כפנס מוזהב ואלומת האור שלו היא למעשה המנורה עצמה; למותג הריהוט האיטלקי Gufram שציין בשנה שעברה יום הולדת 40 עיצבו סטודיו ג'וב שולחן שמתוכו אדי הקדירה משמשים משטח שולחן; עבור Selleti עיצבו מנורת טיפאני אמנותית במהדורה מוגבלת ועבור Nodus הושקה קולקציה של שטיחים עם חרקים.

עוד כתבות משבוע העיצוב שנערך במילאנו, 2017:
מותג השטיחים הספרדי חוגג 30 עם פריטים מיוחדים
חיימה חיון במייצג מסכות מדהים בארמון של נפוליאון וג'וזפין
כך כבשו הילדים את זירת העיצוב העולמית
איך אומרים כורסה באיטלקית?

פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
מתקנים למטריות בעיצוב כרישים, עבור Qeeboo/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
גוף תאורה בעיצוב של פנס עבורQeeboo/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
שטיח חרקים עבור Nodus/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
שולחן בעיצוב סירמוזהב ועשן שחור, עבור Gufram/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
ארונית שחורה עם עיצוב הגלובוס, עבור Gufram/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
כלי הגשה ממתכת עם מוטיבים של שלדים של יצורים שונים, עבור Ghidini1961/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
מראת קיר בעיצוב של מחבת, עבור Ghidini1961/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
מייצג מרצדס של סטדיו ג'וב/יח"צ
פריטים לבית בעיצוב סטודיו ג'וב ההולנדי. יח"צ,
שעון קיר עבור סלטי/יח"צ
תערוכה של סטודיו ג'וב בניו יורק. מערכת וואלה!
שולחן מסגד הפוך שהוצג בתערוכה שנערכה בניו יורק בשנה שעברה/מערכת וואלה!
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כורסה בריפוד של סטודיו ג'וב עבור Moooi/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולם קבלת הפנים במוזיאון חרונינגן בעיצוב סטודיו גו'ב/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מזרקה" בעיצוב סטודיו ג'וב - אוסף פרטי כפי שהוצגה במוזיאון חרונינגן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully