וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמונט לרמברנדט

סטודיו ג'וב, מרטן באס וחיימה היון עיצבו מחדש את מוזיאון חרונינגן ההולנדי. גם אם אתם לא בעניין של ואן גוך, עיצוב הפנים יפיל אתכם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוזיאון חרוניגן מבחוץ/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ומבפנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגל גואה של מוזיאונים מעוצבים, מעין תור הזהב של אדריכלות היכלי האמנות בעולם. בחלקם, האדריכלות כה אטרקטיבית עד כדי כך שהיא לעתים עולה ביופייה על היצירות המוצגות בתוך המבנה עצמו. דוגמאות לכך הן מוזיאון "מודרנה" בשבדיה, שנפתח השנה, וגם יצירת המופת של רון ארד שלנו, שניצבת בגאון בחולון. לעומתם, מוזיאון "חרונינגן", השוכן בעיר הנושאת את אותו השם בצפון הולנד, נחשב למפגן אסתטי מרשים הן מבפנים והן מבחוץ.

המבנה האדריכלי של המוזיאון במתכונתו הנוכחית מורכב משלושה מבנים: מבנה גלילי כסוף שעוצב על ידי פיליפ סטארק הצרפתי, מגדל צהוב שתכנן אלסנדרו מנדיני האיטלקי ועוד אחד כחול, בעיצוב צמד האדריכלים קופ-הימלב(ל), שהלכו על דה-קונסטרוקטיביות. עיצוב הפנים של המוזיאון עבר לאחרונה רצף ניתוחים פלסטיים ונפתח מחדש למבקרים בשבוע שעבר. על השדרוג הפנימי הופקדו סטודיו ג'וב, מארטן באס וחיימה היון, שיצרו ביחד חזיון מרהיב של צבעים, צורות וחומרים. כעת, מלבד יצירות האמנות המוצגות במוזיאון, וביניהן אוספים פרטיים של אמנים מקומיים, המבקרים צפויים ליהנות גם מעיצוב פנים מרגש שכידוע, לא תמיד זוכה לתשומת לב במוזיאונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסעדת מנדיני, בעיצוב מרטן באס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלל במוזיאון, בעיצוב אלסנדרו מנדיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוד החנית של העיצוב

שלושת המעצבים שנבחרו להוביל את המשימה נחשבים לבולטים בסצנת העיצוב העולמית. מרטן באס, יליד גרמניה, התפרסם עקב שרשרת פרובוקציות משלהבות. פרויקט הגמר שלו בלימודי העיצוב שבאיטליה נקרא "סדרת העשן", וכלל פריטים של מעצבים מפורסמים כגון גאודי והזוג איימס כשהם - לא פחות ולא יותר - שרופים. זירת העיצוב נדלקה על הרעיון ודרבנה את באס להכין קולקציות נוספות של פריטים מאוכלים בציפוי חומר פלסטי קשיח. במוזיאון ההולנדי, באס ויתר על האפקט המפויח לטובת קולקציה אחרת שלו, הנקראת "קליי" וכוללת כסאות וגופי תאורה עשויים חמר סינתטי בעבודת יד, המשתלבים במסעדת "מנדיני" שבמוזיאון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלל הכניסה, בעיצוב סטודיו ג'וב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בני הזוג ניינקה טינגל הבלגית וסמית ג'וב ההולנדי, שניהם מסטודיו ג'וב, ידועים בשל עבודותיהם הייחודיות, שנעות בין עיצוב לאמנות, כך ששיתוף הפעולה במוזיאון ההולנדי היה אך טבעי עבורם. את לאונג' קבלת הפנים עיצב הסטודיו של השניים בהשראת מועדון אדונים מתחילת המאה ה-19, המעניק לנכנסים אליו מידה של הדרת כבוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עבודות של חיימה היון בפביליון שעיצב מנדיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיימה היון הספרדי, שהשיג לעצמו מקום טוב בצמרת המעצבים העולמית, ידוע כמעצב שובב והומוריסטי. בדומה לסטודיו ג'וב גם היון משלב אמנות בפרויקטים השונים שלו, והוא נחשב לאחד המעצבים היותר מחוזרים בעולם על ידי חברות עיצוב מוערכות. רשימה חלקית ביותר: לחברת ArtQuitect הוא עיצב כלים סניטריים לחדרי רחצה, ל-Swarovski הכין גופי תאורה, לחברת ההנעלה הספרדית Camper תכנן מספר חנויות קונספט בבירות שונות בעולם (וגם כמה זוגות נעליים) ובעבור חברת Baccarat עיצב כלי קריסטל מרהיבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרכז המידע החדש/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפביליון שעיצב מנדיני במתכונתו הקודמת של המוזיאון, שנותר בעינו, מוצגים פריטים שהיון עיצב, ומלבדם הוא האחראי על עיצוב מרכז המידע החדש, המציע למבקרים מידע וחומר אינפורמטיבי על פרטי האמנות והתערוכות שמוצגות במוזיאון. המרכז מרוהט בשולחן בעל זרועות ששלוחות לכיוונים שונים, על כל אחת מהן זרועים מסכי מחשב מתקדמים. מלמעלה משתשלים גופי תאורה מוזהבים המהווים אחד מסימני היכר של המעצב הספרדי.

במתכונתו הקודמת, מרכז זה נראה כמו דומיו במוזיאונים בעולם – ספריה עמוסה לעייפה בספרים, מגזינים וחוברות. כזו שלא ממש עושה חשק להיכנס ולנבור בתוכה. זו הסיבה שברוב המקרים המבקרים פשוט העדיפו לוותר על הביקור במרכז המידע או במקרה הטוב לקצר את השהייה בו. עתה, בזכות העיצוב של היון, יש סיכוי שהמבקרים יתפתו להיכנס ולשאוב מידע ולו בשביל להתענג על הכסאות היפים והחלל החוויתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully