וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובה להכיר: הנשים הכי משפיעות בעולם העיצוב

8.3.2017 / 14:53

האחראית על מהפכת השטיחים, זאת שמחוזרת על ידי מותגי העיצוב הגדולים, המושכת בחוטי חברה גדולה וזאת שמורשתה תיזכר לעד. הצדעה לנשים החשובות והמשפיעות בעולם העיצוב

יוטיוב

(בווידאו: מורשתה האדריכלית של זאהה חדיד)

המציאות מראה כי פשוט יותר לשלוף שמות של מעצבים ואדריכלים ממין זכר, שנחשבים לסיפור הצלחה וזוכים להכרה והערכה בינלאומית. הפמיניסטיות שבייננו לבטח יתרעמו על נתון (מצער) זה, אך עם עובדות לא נוכל להתווכח. הסיבה לכך איננה חד משמעית. יש ומדובר במקצוע ששורשיו גבריים עוד משחר ההיסטוריה וכך נשאר עד היום ויש כי הדיון המוכר והידוע סובב גם בתחום הזה סביב תפקיד האישה כאם ורעיה שלא תמיד מאפשר לה לטפח את הצלחתה בקריירה. כך או אחרת, מעצבות, אדריכליות ומובילות דעת קהל בתחום שזוכות למקום של כבוד בזכות כישוריהן מצליחות להגיע לשיאים מרשימים. חמש הבולטות מובאות כאן כציון חגיגי לכבוד יום האישה הבינלאומי. אחת מתוך הרשימה הנוכחית אמנם כבר לא איתנו, אך מורשתה חיה ובועטת. מבנים רבים של האדריכלית זאהה חדיד, ממשיכים לעלות על הקרקע מאז מתה בשנה שעברה ואת מקומה המכובד אף אישה אחרת עדיין לא תפסה.

נני מרקינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעצבת הספרדייה נני מרקינה מנהלת ביד רמה את מותג השטיחים המוביל בעולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שאחראית לא מעט על מהפכה בתחום השטיחים היא המעצבת הספרדייה נאני מרקינה, שהקימה בברצלונה לפני שלושים שנה את מותג השטיחים הקרוי על שמה ומאז, הפכה לשם דבר ברחבי העולם. מרקינה, החלה את דרכה כמעצבת עצמאית שזכתה לבולטות בעולם הטקסטיל בזכות שימוש בטכניקות מסורתיות, עיצובים מתוחכמים ובעיקר סגנון אמנותי המזכיר את שטיחי הקיר של תקופות עתיקות.

מרקינה אוחזת כיום ברשימה נחשקת של המעצבים המובילים בעולם שמעצבים עבורה שטיחים החל ממרון ארד ועד האחים הצרפתיים בורלק. אחד מסימני ההיכר המובהקים של שטיחיה מבוסס כאמור על טכניקה מסורתית של עבודת יד הנעשית על ידי אנשי מלאכה מקצועיים בצפון הודו, שם שוכן מפעל החברה. בנוסף, מרקינה נרתמת למלחמה בהעסקת קטינים באזור המזרח ואחוז ממכירות מותגה מופרש לחינוך ילדים אלו.

במהלך הקריירה זכתה מרקינה בפרסים רבים. ב-2005 גרפה את הפרס הלאומי לעיצוב; ב-2008 השיגה את הפרס הלאומי לתרבות של קטלוניה. מהדורות שונות של שטיחיה זיכו אותה במצוינות עסקית בספרד ונכון לעתה מרקינה מכהנת כנשיאת התאחדות העיצוב הספרדי.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דגם שטיח צ'ילדה שנעשה על ידי מרקינה כמחווה לאמן הספרדי הדגול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בשטיחים של מרקינה ניכרת הקפדה על איכות האריגה שנעימה למגע/מערכת וואלה!, צילום מסך

פטרישיה אורקיולה

פטריציה אורקיולה מתכננת את הפנטהאוז במגדל מאייר. רובי קסטרו, ראובן קסטרו
המעצבת הספרדייה פטרישיה אורקיולה/ראובן קסטרו, רובי קסטרו

תחליטו אתם איך תרצו להגדיר את אושיית העיצוב הספרדייה פטרישיה אורקיולה. יש לה מוניטין מכובד בעיצוב פנים, אדריכלות, עיצוב מוצר ועיצוב גופי תאורה, היא מפיקת תערוכות ושמה הולך לפניה בחברות עיצוב מובילות בעולם כגון B&B ו- מורוסו. אורקיולה אחראית בין היתר לתכנון מלון מנדרין אוריינטל בברצלונה אשר הוכתר ב-2010 על ידי מגזין העיצוב המוערך Interior Design למלון הטוב ביותר ושמה עומד גם מאחורי מלון רשת w בפורטו ריקו. אורקיולה מקפידה לציין כי הדבר שמעסיק אותה בכל תוצר החתום על ידה הינו אורך חייו ומשך הזמן שבו יוכלו להשתמש בו וליהנות ממנו, בין אם מדובר בכורסה או לחילופין בחלל של מסעדה.

ב-2015 אורקיולה עיצבה את הפנטהאוז היקר ביותר במגדלי מאייר שבפינת הרחובות אלנבי-שדרות רוטשילד בתל אביב.
מדובר בדופלקס השוכן בקומות 41-42. הוא חולש על 607 מ"ר בנוסף ל-106 מ"ר מרפסות דק הצופות לים, בריכת שחייה ורצפה שקופה. יש גם סאונה, שני מטבחים, מעלית פנימית, יחידת חדר הורים, חדרי ארונות עצומים, שני סלונים ו-5 חדרי רחצה. "העבודה על הפרויקט הצריכה ממני דיאלוג עם הסביבה. דיאלוג עם העבודה של מאייר. עם הנוף, ובעיקר עם העיר" סיפרה אורקיולה בראיון מיוחד שנערך עם וואלה! בית ועיצוב. "לא כל יום אנחנו מתכננים כזה פרויקט במגדל דומיננטי במטרופולין המשקיף על הים, על העיר העתיקה, ועל מארג אורבני שלם" אומרת אורקיולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פינת ישיבה בעיצוב פטרישיה אורקיולה עבור "מורוסו"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סדרת כורסאות שמנמנות שעיצבה אוקריולה עבור חברת "בי אנד בי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

זאהה חדיד

זאהה חדיד. AP
פטיש לצורות מרחפות - האדריכלית זהה חדיד/AP

היא אמנם כבר לא אתנו, אך מורשתה ממשיכה להבנות ולתעד את תכניותיה. זאהה חדיד האדריכלית המצליחה של כל הזמנים מתה בשנה שעברה מהתקף לב והשאירה אחריה פרויקטים רבים שצפויים להתממש בשנים הקרובות. היא ניחנה בכשרון תכנוני יוצא דופן והייתה לאישה היחידה שזכתה בפרס המהולל בתחום האדריכלות פרס פריצקר ויתרה מזו, נבחרה להיות בין צוות האדריכלים (גברים) שזומנו למתיחת הפנים של המקום המקודש ביותר למוסלמים - מכה. חותמה של חדיד בעולם האדריכלות מזוהה למרחקים, בעודה מעודדת ומחזקת את הסגנון הדה- קונסטרוקטיביסטי.

עוד בנושא:
זאהה חדיד הלכה לעולמה והותירה אחריה לא רק מבנים מרשימים
מחווה אחר מותה: תערוכת רהיטים בעיצוב זאהה חדיד
מה פיליפ סטארק חושב על זאהה חדיד?

בשנים האחרונות חדיד, כמו אדריכלים ומעצבים רבים פזלה מעט לעיצוב אופנה ונתנה מכישרונה גם בתחום זה. מי שזכה לשיתופי פעולה עם הגברת הראשונה של עולם האדריכלות היא חברת "לקוסט", נעלי הגומי של החברה הברזילאית "מליסה", ואף קוקו שאנל שהתהדרה בביתן קונספט במראה שבלול שנדד ברחבי העולם.

השראתה של חדיד, מגיעה לא מעט מתקופת התבגרותה בבגדד של שנות ה- 50, בעידן שבו עיראק ניחנה בליברליזם, חילוניות ובעלת גישה פתוחה למערב, במצב כלכלי משגשג. אביה היה פוליטיקאי, איש כלכלה תעשיין, וממקימי המפלגה הדמוקרטית בעיראק שהיווה עבורה מקור להערצה להתפתח ולהיות אישה עצמאית ומובילה דעה.

בניין הסוהו בבייג'ין, בתכנון זאהה חדיד. ShutterStock
בניין הסוהו בבייג'ין, בתכנון זאהה חדיד/ShutterStock
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעלי עור של לקוסט בעיצוב זtהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

פאולה נבונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטפחת את הדור הצעיר - פאולה נבונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה לפטרישיה אורקיולה, גם המעצבת פאולה נבונה האיטלקייה עוסקת במגוון תחומי העיצוב. בניהם נמנים כלי אוכל, תכשיטים, רהיטים, גופי תאורה, כלים סניטריים וחללים מסחריים ברחבי העולם. בנוסף, נבונה גם עוסקת כארט דירקטורית ומארגנת תערוכות עיצוב. ברשימת לקוחותיה נבונה ניתן למצוא את מותגי עיצוב רבים ביניהם "ארמאני קאזה לצד "קנול", "אלסי", "רוש בבואה" ו"סברובסקי". ב-83' גרפה את הפרס הבינלאומי לעיצוב באוסאקה (יפן).

בדומה לביקורת שמתחה זהה חדיד על החברה הבריטית בשיח המגדרי כשנה לפני מותה, גם נבונה ציינה לא פעם בראיונות שנערכו עמה כי נשים נאלצות להתאמץ יותר כדי להצליח בעולם העיצוב שנשלט בידי גברים. אחד ממאפייניה הבולטים הוא נדידה לבתיה השונים שפזורים בכמה נקודות בעולם, בשעה שאת ההשראות היא שואבת ממחוזות רחוקים ונידחים.

חלק מפעילותה של נבונה הנחשב לסוג של שליחות ואחריות מבחינתה של המעצבת המצליחה הוא לקדם יוצרים צעירים. היא עשתה את זה בשנות ה-80 בסטודיו "אלכימיה" שפתחה יחד עם אלסנדרו מנדיני ומעצבים נוספים, וממשיכה גם היום בסטודיו האישי שלה השוכן במילאנו, המעסיק פרחי העיצוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציית חדר רחצה של פאולה נבונה בהשראת קוקו שאנל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיטה זוגית בעיצוב פאולה נבונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פטריציה מורוסו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבה עיניים נשואות אליה - פטריציה מורוסו/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא מנהלת ביד רמה את המותג הרהיטים האיטלקי "מורוסו" הנושא את שם משפחתה ונחשב לחלוץ בשיתופי פעולה עם מעצבי על. פטריציה מורוסו, חוד החנית של "מורוסו" למעלה משני עשורים, בתם של המייסדים, נכנסה לעסק המשפחתי ושינתה את הסגנון השמרני שאפיין אותו לכזה הנושא אופי ספורטיבי וקליל, הניחן בצבעוניות משוחררת. בתערוכת העיצוב השנתית Salon Del Mobile זוכה מורוסו כל פעם מחדש לביתן מרשים במקום של כבוד הממגנט אליו אלפי מבקרים שמתעניינים בבשורות וההפתעות עליו עמל המותג. בכל שנה משגרת החברה 15 קולקציות חדשות המבטאות את הרוח החדשנית של החברה האיטלקית.

פטריציה נחשבת לחברתו הטובה של המעצב הישראלי רון ארד. הרומן בין השניים החל לפני כ-25 שנה, עת נרקם שיתוף פעולה מקצועי ביניהם. פטרישיה אורקיולה שהוזכרה קודם ברשימה, גם נמנית על מעצביה המקורבים של מורוסו כמו גם הצמד ניפה דושי וג'ונתן לויאן. עולם העיצוב רוחש למורוסו הערכה רבה ולא רק בשל אסתטיקה וסגנון, אם כי בגין היכולת לצלוח תקופות של משברים כלכליים קשים, לשמור על יציבות בעולם שנשלט ברובו המוחלט על ידי גברים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ספה בעיצוב ניפה דושי וג'ונתן לויאן עבור מורוסו/מערכת וואלה!, צילום מסך
חגיגות 25 שנה של שיתוף פעולה בין המעצב רון ארד עם מורוסו. יוטיוב, צילום מסך
כורסה שעוצבה מתוך שיתוף פעולה של רון ארד עם מורוסו/צילום מסך, יוטיוב
6
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully