וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשתלה שמציעה שירות "עזרה ראשונה" לעציצים תשושים

אם יש לכם בבית צמח שראה ימים טובים יותר וזקוק להחייאה, אבל אתם לא יודעים איך להציל אותו, אתם מוזמנים להגיע למומחים במשתלה של קיבוץ רמת רחל, שיאבחנו וינסו לעזור - בחינם

כל מי שמגדל עציצים בבית, ובמיוחד מי שניסה וכשל, מכיר את השלב שבו נדמה לכם שמשהו לא טוב עובר על הצמח, אבל אתם לא ממש יודעים מה הבעיה או איך לעזור לו. הרבה פעמים קשה לוותר ולגזור את דינו של עציץ שעבר זמנו, וקשה עוד יותר להודות שהבעיה היא בנו - כי כנראה שאנחנו עשינו משהו לא בסדר. יותר/פחות מדי מים? אולי שכחנו לדשן? אולי התעפצנו בשלב שהסבירו לנו במשתלה לאיזה תנאים הוא זקוק כי בדיוק חשבנו יותר על איזה כלי יתאים לו ויראה טוב בסלון שלנו?

בדיוק בשביל זה מציעים במשתלה של קיבוץ רמת רחל שירות מיוחד וחמוד מאוד שהוא סוג של בית הבראה לעציצים תשושים. מדי שבוע ביום חמישי בין השעות 13:00-15:00 הקהל הרחב מוזמן להגיע עם עציצים שזקוקים לעזרה ראשונה, ולקבל אבחון ועצות לטיפול. השירות מוצע בחינם לחלוטין על ידי נדב בן דב, מי שמנהל כיום את המשתלה בקיבוץ ויזם את הקמתה, ובעבר שימש גם כרכז הנוי של הקיבוץ.

סוקולנטים במשתלה בקיבוץ רמת רחל. באדיבות המצולמים,
"פשוט רצינו לעשות משהו נחמד". משתלת רמת רחל/באדיבות המצולמים

"הרעיון לשירות הזה נולד מזה שרצינו פשוט לעשות משהו נחמד, לאו דווקא בכסף. וגם מזה שראינו במשתלה שיש לא מעט אנשים שמתוסכלים ממה שקורה לעציצים שלהם בבית, אבל כשהם מגיעים למשתלה ומתארים את המצב או רוצים להתייעץ מאוד קשה להבין ככה איך לעזור להם", אומר נדב בן דב. "כשהם מגיעים לכאן עם הצמח אני בדרך כלל רואה ישר מה הבעיה".

מה הבעיות שמגיעים איתן בדרך כלל?
כמעט תמיד זה חוסר/עודף מים, יותר/פחות מדי שמש או מזיקים. לפעמים יש מקרים של מחלות בקרקע או מחלות שורשים, שגם אותן קל לאבחן במבט. אבל לפעמים יש מקרים קצת פחות מובחנים, כמו למשל מישהו שהציב את העציצים שלו ליד ההסקה - וזה מה שהרג אותם. או תעלומה כמו מקרה של אישה שהתעקשה שלא משנה מה היא עושה 'פשוט לא הולך לה' עם העציצים. כשהיא הביאה אותם למשתלה לבדיקה הרחתי את האדמה ושמתי לב לריח חזק של שתן. מסתבר שיש לה חתול שהשתין באופן קבוע בכל העציצים וזה מה שהרג אותם".

אז מה קורה כשמגיעים אליך עם עציץ תשוש? הוא מתאשפז במשתלה?
"(צוחק) לא, אני לא בית חולים. אבל אני משתדל לתת את נקודת ההתחלה הכי טובה שאפשר לטיפול, ולתת הנחיות מדויקות לתנאים שהצמח צריך. המשתלה שלנו אמנם מתמחה בסוקולנטים, אבל לי יש רקע כגנן ואדריכל נוף, כך שאני מבין גם צמחי בית וגם צמחי חוץ".

עציצים עם עלים צהובים. ShutterStock
מיקום נכון, השקיה נכונה ודישון קבוע. עציץ עם עלים מצהיבים/ShutterStock

"יש אנשים שמגיעים גם עם סיפורים של קשר רגשי לצמחים - למשל, הגיעה מישהי עם קקטוס וסיפרה שהעציץ הזה היה מונח על אדן החלון של אמא שלה שנפטרה או מישהו עם שיח ורדים שהיה של סבא שלו... גם אם נראה שאי אפשר להציל את הצמח, במקרה כזה שברור לי שהקטע הוא גם רגשי אני מותן מקסימום תשומת לב שאפשר, בשביל בן אדם כזה זה דבר גדול. אבל יש גם מקרים שבהם אין מה לעשות כבר, וגם את זה אני צריך למצוא דרך לבשר".

3 הדברים הכי חשובים לדבריו של בן דב בהקשר של טיפול בצמחים הם: מיקום נכון, השקיה נכונה ודישון קבוע. אבל יש לו גם עוד טיפ: מוזיקה. "אני לא פריק של זה, אבל אני מאמין שאם משמיעים לצמחים מוזיקה, יש לזה השפעה. אני כל הזמן משמיע מוזיקה במשתלה 24/7 אפילו בלילה יש פה מוזיקה - כבר שנים. זה נחמד ועושה אווירה טובה". הוא אפילו הרכיב פלייליסט מיוחד לצמחים בספוטיפיי, אם בא לכם לנסות לחשוף גם את העציצים שלכם לקצת תרבות.

שירות ספא לעציצים ניתן בכל יום חמישי, בין השעות 13:00-15:00 במשתלה בקיבוץ רמת רחל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully