וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן החיידקים: מדיח כלים או שטיפה ידנית?

עודכן לאחרונה: 30.5.2021 / 6:55

מדיח כלים או שטיפה ידנית עם סקוץ' וסבון - איזו שיטה מנקה טוב יותר את הכלים שלנו? וכמה חיידקים נשארים על כלי האוכל שלנו אחרי שהם כבר נקיים? חוקרים בדקו במעבדה - והתוצאות מפתיעות

שטיפת כלים. ShutterStock
מה נשאר על הצלחת שלנו אחרי קירצוף כזה? שטיפת כלים ידנית/ShutterStock

כשאנחנו מכניסים כלים למדיח הכלים אנחנו לא בדיוק יודעים איזה תהליך הם הולכים לעבור שם בפנים. יש לנו אמונה בכך שהם יצאו ממנו בתום התהליך נקיים, מבריקים ובטוחים לשימוש נוסף מבלי לסכן אותנו בזיהומים שונים שיכולים לנבוע מלכלוך וחיידקים שמתפתחים על כלים משומשים.

בהרבה מהבתים בישראל מותקנים מדיחים שעבדו קשה, במיוחד בשנה האחרונה שכלל סגרים מרובים שבהם כל המשפחה שהתה יחד בבית ימים ארוכים ומלאי ארוחות וכלים מלוכלכים. אבל לא לכולם יש את אותו האמון במדיח שלהם ובינינו מסתובבים אנשים שסבורים ששטיפת כלים ביד, בדרך המסורתית והישנה עם סקוץ' וסבון כלים, היא הדרך האמינה והטובה ביותר לוודא שהכלים יוצאים נקיים.

את הוויכוח ארוך השנים הזה ביקשנו להכריע בניסוי מפוקח במעבדה. מעבדת מילודע ומיגל ערכה את הניסוי, במסגרתו נבחנו ההבדלים במספר החיידקים שנותרו על כלי אוכל לאחר שטיפת כלים ידנית עם סקוץ' לעומת שטיפת כלים במדיח כלים של המותג בוש. ומצאה הבדלים משמעותיים מאוד בתוצאות.

כלים נקיים במדיח. באדיבות בוש,
מה עובר עליהם בתוך המדיח? כלים נקיים/באדיבות בוש

בתחילת הניסוי זוהמו כלי אוכל שונים בחומר אורגני (גבינה רכה למריחה), שהכיל ספירות גבוהות של מיקרואורגניזמים מסוגים שונים. על מנת לייצר מצב קשה לניקוי, הכלים המזוהמים הושארו למשך שעתיים לייבוש בטמפרטורת החדר לפני השטיפה. חלק מהכלים נשטפו באופן ידני עם ספוג סטרילי ייעודי למשך דקה, וחלק מהכלים נשטפו במדיח כלים של המותג בוש (דגם (SMS68MI04E. בשתי השיטות, הכלים נשטפו עם סבון כלים פשוט.

תוצאות הניסוי הראו כי קיים פער משמעותי בין שטיפת כלים ידנית לבין שטיפה במדיח כלים:

1. צלחת גדולה: ספירה כללית של 7,100,000 חיידקים - אחרי שטיפה ידנית נותרו 3,000 חיידקים, אחרי שטיפה של מדיח 60 מעלות - 300 חיידקים, אחרי שטיפה של מדיח 70 מעלות- 10 חיידקים.
2. צלחת גדולה: 6,400,00 חיידקים מסוג שמרים ועובשים - אחרי שטיפה ידנית נותרו 1,200 חיידקים, אחרי מדיח 60 מעלות - 90 חיידקים, אחרי מדיח 70 מעלות - 10 חיידקים.

3. מזלג: ספירה כללית של 7,700,000 חיידקים - אחרי שטיפה ידנית נותרו 2,560 חיידקים, אחרי מדיח 60 מעלות - 800 חיידקים, אחרי מדיח 70 מעלות - 10 חיידקים.
4. מזלג: 4,500,000 חיידקים מסוג שמרים ועובשים - אחרי שטיפה ידנית- 1,800 חיידקים, אחרי מדיח 60 מעלות - 400 חיידקים, אחרי מדיח 70 מעלות - 10 חיידקים.

5. סכין: ספירה כללית של 7,700,000 חיידקים - אחרי שטיפה ידנית - 2,560 חיידקים, אחרי מדיח 60 מעלות - 800 חיידקים, אחרי מדיח 70 מעלות - 10 חיידקים.
6. סכין: 3,900,000 חיידקים מסוג שמרים ועובשים - אחרי שטיפה ידנית נותרו 1320 חיידקים, אחרי מדיח 60 מעלות - 670 חיידקים, אחרי מדיח 70 מעלות - 10 חיידקים.

תוצאות האמת

אינפוגרפיקה השוואה בין שטיפת כלים ידנית למדיח כלים מבחינת חיידקים. וואלה, מערכת וואלה!
אינפוגרפיקה השוואה בין שטיפת כלים ידנית למדיח כלים מבחינת חיידקים/מערכת וואלה!, וואלה

בניסוי נמצא כי קיים פער מהותי בכמות החיידקים שנשארים על כלי האוכל שלנו בשטיפה ידנית לעומת שטיפה במדיח כלים. לדברי מנהלת המעבדה שביצעה את הניסוי, הפער עלול להשפיע מבחינה בריאותית על בני האדם, שכן הניקיון הידני בסקוץ' אינו סטרילי מספיק לעומת שטיפה במדיח.

"היתרון של המדיח הוא האפשרות לשטיפת הכלים במים בטמפרטורה גבוהה. מדובר בטמפרטורה שלא נוכל להגיע אליה בשטיפה ידנית, ב-44 מעלות ומעלה העור שלנו יישרף, לעומת מדיח כלים שיכול להגיע גם ל-70 מעלות", מסביר אסף מוטלו, מנהל מוצר במותג בוש.

לדבריו, ישנם גם גורמים נוספים שמשפיעים על ניקיון הכלים בשטיפה ידנית, "למשל ספוג הכלים שמלא בבקטריות (ולא כולם מקפידים להחליף בכל יום), משטח הייבוש, מגבת לייבוש הכלים וצינור הניקוז עצמו, מלאים בבקטריות שנוספות לכלים שנשטפים ידנית".

כדי לקבל כלים סטריליים בתום פעולת המדיח, מוטלו ממליץ להפעיל אותו על התכנית האוטומטית (45-65 מעלות) וגם להקפיד לנקות את המכשיר עצמו כאשר הוא נותן חיווי על הצורך בכך - ניקוי פילטרים וזרועות, הוספת מלח למדיח ונוזל הברקה, הפעלת תכנית ייעודית לניקוי המדיח וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully