וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהבטחה: כזה שולחן ליל סדר לא ראיתם

29.3.2018 / 16:56

ארבעה מעצבים מתחומים שונים אותגרו על ידי טולמנ'ס לעיצוב שולחן ליל הסדר. השולחן שמעסיק את כולנו בערב החג - קיבל הפעם פרשנות אחרת ובעיקר מלאה ביצירתיות

יח"צ - חד פעמי

ירון שמואלי
מעצב פנים ומנהל אומנותי בחברות טקסטיל וריהוט, מעצב פרויקטים פרטיים ומסחריים עם אהבה גדולה לטקסטיל עוד מלימודיו בעיצוב אופנה. "מעניין בעיני, ליצור חללים המספרים סיפור בעזרת חומרים, צבע וטקסטורות שונות לכדי חוויה עם ניחוח מעולמות רחוקים".

"בחרתי ליצור שולחן במוטיב "האתניות החדשה", כשהרעיון הוא לעסוק במלאכת יד מסורתית ההופכת נדירה יותר ויותר ולהעניק לה ביטוי חדש ופרשנות שהיא מאד עדכנית ועכשווית. ניסיתי ליצור שולחן המספר סיפור של ארוחה יפנית מסורתית שלקחו לתוך תל אביב של כאן ועכשיו. סיפור המפגיש בין המסורתי לבין סופר טרנדי".

הצבעוניות שנבחרה לשולחן היא צבעוניות מתוך תחזיות 2018-2019 של טרנד ה- Perfect imperfect, התפיסה האסתטית הנגזרת מעולם הואבי-סאבי, המדגיש את היופי שבהיעדר השלמות.

ההשראה לשולחן מגיעה מעולם ההדפסים היפניים - פטרנים של דיו המגיעים מעולם של טכניקות יפניות מסורתיות בעבודת יד, כגון טאי דאי ובאטיק וכן מעולם הקעקועים היפני. מקור השראה זה היווה בסיס לפרשנות מחודשת בדמות מפת בד לבנה אשר נצבעה בעבודת יד בצביעת דיו מקורית. החיבור לכדים של גור ענבר היה חיבור טבעי ומתבקש: הכדים המיוצרים בעבודת יד ויחד עם זאת בעלי שפה ויזואלית מאד עדכנית. התאהבתי בכדים ובפטרנים של גור ענבר ממבט ראשון, ויחד עם גור ענבר יצרנו סדרת אגרטלים ייחודית בהתאם לצבעוניות שנבחרה לשולחן - צבעוניות של כחול וטרקוטה. הכדים יוצרים יחד שלם הגדול מסך חלקיו - זוהי קומפוזציה הרמונית המתאימה במדויק לקונספט של השולחן.
צלחות בון צ'יינה איכותיות, לבנות וחלקות, צ'ופ סטיקס וכוסות אספרסו היכולות לשמש גם לסאקה יפני, נבחרו כדי להשלים את חוויית הארוחה היפנית.

לצד ההשראות מעולם ההדפסים היפני, ישנו חיבור גם לעולם הים. עץ גדול מאחור נדמה לאלמוג גדול, ופיסלוני חיות ים שונות - כוכב ים, מלפפון ים ואלמוג, מוסיפים עולם אסתטי ומימד נוסף לשולחן. על כל צלחת הונח אלמנט מעולם הים, מעין מתנה הממתינה לאורח המגיע לסדר, זיכרון קטן מהארוחה.

לקריאה נוספת:
מנקים מדפים: מבצעים והנחות בחנויות לעיצוב הבית לכבוד פסח
ממגנטים של אירועים ועד יצירות של הילדים: המרורים שיש להעיף מהבית לפני החג
רק לא קערת פירות: מתנות לפסח עד 250 שקלים

טולמנ'ס - עיצוב שולחן פסח. דור קדמי,
דגש על מלאכת היד המסורתית - שולחן בעיצוב ירון שמואלי/דור קדמי

נורית קריב
מנהלת אומנותית וסטייליסטית היוצרת בעולמות התוכן של קולינריה, עיצוב ולייפסטייל מאז 1994. בכתב ידה המדויק, נורית יוצרת דימויים חזקים ואיקוניים אשר מעוררים רגש ובולטים בנוף המקומי באיכותם הנדירה.

"שולחן החג שלי מבטא אביביות, רעננות ומבט חדש על דברים מוכרים. ההשראה לשולחן החג שעיצבתי מגיעה מהחיבור בין תקופת האביב לבין הקונספט של חגיגה. ומכאן נגזרה גם בחירת החומרים - בחרתי לעשות שימוש בפרטי עיצוב העשויים זכוכיות בצבעים שונים, ולצידם פרחים המסמלים עבורי את האביב. כוסות הזכוכית מוסיפות לשולחן קלילות ועידון, ואילו הפרחים מוסיפים צורה וצבע".

השקיפות והצל הצבעוני שמטילה הזכוכית מהלכות עליי קסם מאז ומתמיד. יש בזכוכית משהו קלאסי ונצחי. זה התחיל בילדות, עם ההשתקפויות דרך כוסות הקריסטל של סבתא; המשיך עם גביעי זכוכית חברון ירוקה-כחולה מבית הוריי שנקנו בעיר העתיקה בירושלים; ומתבטא גם היום בחיבה לעבודות זכוכית מודרניות ומעוצבות. הזכוכית מקלילה ומעדנת את מראה שולחן הארוחה. הכוסות והבקבוקים המוגבהים בוהקים ויוצרים משחקים של שקיפויות מרצדות.

גביעי יין ואגרטלי זכוכית הם האלמנטים אשר באופן מסורתי מעניקים לשולחן ערוך את המראה החגיגי, ומכאן נגזר העיסוק בצורה הקלאסית של שולחן החג והניסיון ליצור נקודת מבט אלטרנטיבית ובלתי שגרתית. בשולחן החג שלי בחרתי להפוך כלי זכוכית בעלי צבעוניות פסטלית לגיבורים. בחרתי להשתמש בכלי זכוכית עדכניים ועכשוויים, באופן היוצר מחווה למראה הקלאסי המסורתי, ויחד עם זאת מעניק לחומר הקלאסי פרספקטיבה חדשה.

במקום להעמיד כצפוי את הכלים על השולחן ואת הפרחים בתוכם, בחרתי הפעם להשכיב את הכלים ולפזר את הפרחים, לתת לפרחים להיראות כמו בציור בוטני ולאפשר לצללים לצייר צורות גרפיות וליצור צבעוניות חדשה מהכלים. בחרתי לשחק עם ההשתקפויות והצללים על הרקע הלבן, לתת זווית קצת שונה לרגיל ולמובן. מבט-על על שולחן החג מעניק פרספקטיבה חדשה ומאפשר לראות את הצורניות באופן דו-מימדי, באופן המעניק ביטוי מיוחד לקווי המתאר הגרפיים של האלמנטים המונחים על השולחן, בין אם כלי הזכוכית או הפרחים הזוכים למימד חדש והתבוננת מחודשת.

עוד באותו נושא

שלושה ימים ויש לכם סביבת מגורים מלאה בסטייל לכבוד החג

לכתבה המלאה
טולמנ'ס - עיצוב שולחן פסח. דור קדמי,
מהחיבור בין תקופת האביב לבין הקונספט של חגיגה - שולחן חג בעיצוב נורית קריב/דור קדמי

אדווה הופשטיין
בוגרת בהצטיינות אקדמיה לעיצוב בצלאל. סטייליסטית מובילה בתחום האירוח: מלונות בוטיק, מסעדות ובתי קפה.

"מבחינתי, חללים, באשר הם, מרכיבים סיפור. את הסיפור אני מספרת באמצעות שילוב של טקסטורות, צבעים ואלמנטים שונים. יצירת באלנס עיצובי בין האסטטי לפונקציונלי ובין המוח ללב הוא המפתח ליצירת חלל שנעים לאנשים לחוות, לשהות ולבלות בו. מהות העשייה שלי היא לעורר את התחושות והדמיון שלהם בעזרת הסינרגיה הזאת".

"החשיבה על שולחן לחג הפסח, שהוא חג האביב, הובילה אותי לנושא ההתחדשות ולחיבור עם אמנות האיקבנה ("איקרו?" - לסדר, להעניק חיות; "הנה" - פרח) - אמנות יפנית לסידור פרחים. אמנות זו מתבססת על סידור ענפים ועלים ומתמקדת ביופי ובמשמעותם של קווים. השראתה מגיעה מהתחדשות ופריחה המצויות בטבע ובכך היא מגלמת בתוכה את תמציתו של האביב".

העבודה על השולחן נשענת על הקשר בין הפרח, הענף והאגרטל, ועל ההרמוניה ביניהם. בבסיס האמנות ניצב הכלי, יציר תרבות, יסוד יציב בקומפוזיציה הקובע במידה רבה את סגנון העיצוב. בין שני הקטבים מגשרים מחשבותיו, רעיונותיו ומצב רוחו של היוצר שממלאים את היצירה.

על השולחן מקבץ של אגרטלים שונים ובכל אחד מהם סידור שעוצב במיוחד לפי תכונות הכלי. הסידור משלב את תנועת הענף והצבעוניות עם שלב הפריחה המבטא את מחזור החיים של הצמח. בבחירת האגרטלים שמתי דגש על אקלקטיות מבחינת בחירת החומרים, הצבעוניות והטקסטורה. אגרטלי מתכת, זכוכית, פורצלן ונייר ממוחזר חוברים יחדיו לכדי קומפוזיציה מפתיעה ובלתי שגרתית. האקלקטיות והחיבור הבלתי מתבקש בין החומרים והצבעים השונים הוא זה שיוצר את העניין.

הפרחים הינם פרחי אוריגמי אשר עוצבו על ידי האמנית שלי פרידמן. המפגש בין ענפים חיים ופראיים לפרחי נייר יוצר ניגודיות ויזואלית, כאשר עולם החי והצומח פוגש את הפרחים המתחקים אחר אותו טבע. מתוך ריבוי החומרים והצבעים השונים, נוצרת אחדות, וכמו בטבע -הכול מתלכד לכדי יצירה הרמונית אחת.

טולמנ'ס - עיצוב שולחן פסח. יחצ,
בהשראת האמנות היפנית לסידור פרחים - שולחן חג בעיצוב אדווה הופשטיין/יחצ

צחי רונן
מעצב וארט דיירקטור, המתמחה בסטיילינג לסדרות טלוויזיה וסרטים, עובד כיום עם חברות ההפקה המובילות בארץ.
כמו כן, מלווה לקוחות פרטיים בסטיילינג לבתים ודירות יוקרה דרך מסע חוויתי לקניות איבזור כולל לבית, בשווקים וחנויות מובילות באירופה.

"בכל פרויקט שאני עושה, חשוב לי להתחיל מנרטיב, סיפור אשר סביבו אני מרכיב את העיצוב. הנרטיב הוא זה שיוצק פנימה את התוכן. בעיצוב שולחן החג שלי, הסיפור נבנה סביב הרעיון של האביב כתקופה של צמיחה, פריחה והתחדשות. השאיפה הייתה לקחת את תקופת הזמן הזו ולהקפיא אותה, כמו בחלונות הראווה של הקריסמס המקפיאים נקודת זמן מסוימת בסיפור".

העיסוק בצמיחה ובפריחה הוביל לעיסוק בטבע, והכתיב בחירה במוצרים אשר נוצרו בהשראת הטבע, כמו סט הכלים בעיצובה של זהה חאדיד הנראה כמו אבנים, או מגרדת הפרמזן של אלסי, וכן הלאה מוצרים אשר נולדו ונוצרו בהשראה אורגנית. ניסיתי לחבר בין הקונספט של הטבע לבין הכלים המוצעים בחנות.

יחד עם שגיא ברון - אמן בונסאי, יצרנו יחד גינה יפנית מיניאטורית, בתוכה שילבנו את כל האלמנטים, והכנסנו לתוכה את עולם ההשראה האורגני. הגינה מערבבת בין טבע אמתי מוקטן, שהוא חי וצומח, יצירה חיה, נושמת, משתנה ומתפתחת, לבין אביזרים לעיצוב השולחן שהם אביזרים דוממים, ויחד עם זאת כולם מגיעים מאותה השראה ועברו את אותו תהליך שהיפנים עושים - לוקחים עולם אמתי ומקטינים אותו. כמו שבגינות המינאיטוריות היפניות יש נחל קטן, עץ קטן - כך באופן דומה המעצבים לוקחים את העולם הוויזואלי ועושים לו אדפטציה לפריט עיצוב שימושי.

נבחרו כלים שיכלו לשמש כחלק מהגינה - כלי שנראה כמו אבן, או כלי הנראה כמו אגם. הצבעוניות - לבן וכרום, מתחברת עם הירוק והטבעי שהגיעו מהעולם האורגני האמתי. יש משהו בוויזואליות היפנית שמתאים לרהיטים של טולמנ'ס, יוצר משהו מאד הרמוני ובקלות אפשר לראות את הגינה הזו לצד הריהוט הנמכר בטולמנ'ס.

טולמנ'ס - עיצוב שולחן פסח. יחצ,
כמו בחלונות הראווה של הקריסמס המקפיאים נקודת זמן מסוימת בסיפור - שולחן חג בעיצוב צחי רונן/יחצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully