וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגידו מזל טוב: המנורה הנמכרת ביותר בעולם חוגגת 30

אור רוזנשטיין

27.11.2017 / 0:01

היא מככבת בסרטים רבים, התחיל כגרסה אחת וגדלה לכמה צורות וצבעים ועכשיו, היא סוגרת שלושה עשורים. כך הפכה מנורת הטולומאו שעוצבה על ידי המעצב האיטלקי מיקלה דה לוצ'י לסמל מאיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתאימה במיוחד לשולחן העבודה/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא נולדה באייטיז, יש לה משפחה ענפה והיא בכלל כוכבת קולנוע: לפני שלושים שנה בדיוק השיק המעצב האיטלקי מיקלה דה לוצ'י - ממייסדי קבוצות העיצוב ממפיס, אלכימיה ו-Cavart - את מנורת Tolomeo, ומסתבר שזה היה בדיוק הדבר לו העולם היה זקוק. המנורה, אותה עיצב דה לוצ'י עבור החברה האיטלקית Artemide בשיתוף עם ג'יאנקרלו פאסינה. מאז השקתה הספיקה המנורה המפורסמת לקטוף את תואר המנורה הנמכרת בעולם ולככב בשלל סרטים, ביניהם "לגעת ביופי", "ג'יימס בונד", "האביר האפל" ו-"סיפורו של וויל האנטינג".

אולי קצת קשה לשייך את המנורה בעלת העיצוב הנקי והמינימליסטי - ששמה נגזר מהגרסה האיטלקית לשמה של שושלת המלכים המצרית תלמי - לגישת האוונגארד של המעצב המזוקן שהופיע בטריאנלה 1974 במילאנו לבוש בגדי גנרל מצבא נפוליאון, בידו האחת שלט עליו נכתב: "Designer in General" ובשנייה שקית זבל עליה נכתבה המילה: "פרויקט". אבל הפרפורמנס המוקדם הזה רק בישר על המשך הקריירה של דה לוצ'י: עיצוב פרובוקטיבי לצד חדשנות טכנולוגית ומודרניות, שיטות עבודה בלתי שגרתיות, אקטיביזם וכמובן, עיסוק ער בדיון על תפקידו של המעצב. כל התכונות השזורות בעבודתו של דה לוצ'י כחוט השני ומאירות למרחקים, תרתי משמע. אל טולומאו הגיע המעצב מתוך צורך: צורתה של המנורה מבוססת על התנוחה המוכרת לעייפה של מעצב או אדריכל השעון שעות רבות על שולחן העבודה שלו.

לקריאה נוספת:
הקומקום שגרף מיליוני מעריצים וגם גנבים שמעלימים את הזרבובית המיוחדת מהחנויות
שקוף, אלגנט ומלכותי: הכיסא הנמכר ביותר בעולם
הוא משלנו: כיסא האירוח הטוב ביותר בעולם

מנורת טולומאו בעיצוב מיקלה דה לוצ'י. יחצ,
גירסת מנורה עומדת של טולמאו/יחצ

לא בכדי נחשבת טולומאו לאייקון עיצוב איטלקי מודרני - היא מוצר בסיס בכל משרד שמכבד את עצמו, המלווה האולטימטיבית של שולחן העבודה המודרני. אבל טולומאו היא הרבה יותר מסתם חלק מהציוד המשרדי: היא פרצה כבר מזמן את גבולות המשרד וכיום ניתן לראות אותה ממש בכל מקום - מבתים ומלונות ועד למוזיאונים. טולומאו זכתה בפרסים יוקרתיים כגון Compasso D'oro האיטלקי בשנת 89' ו-Haus Industrieform הגרמני ב-87' כהעיצוב שלה נחשב לאיזון המושלם בין הנדסה ועיצוב.

בסיסה השטוח והעגול של מנורת טולומאו כבד מאוד, וגופה מורכב משתי זרועות אלומיניום ישרות המתחברות אחת לשנייה וניתנות לכוונון ולסיבוב של 360 מעלות באמצעות קפיצים פנימיים וחוטי פלדה נמתחים. המנורה פועלת במקור על פי השיטה הישנה של תאורת 75 או 100 ואט וכיום כתאורת לד, שיטות שנבחרו מפני שהן מחממות פחות ומאפשרות שעות רבות של עבודה לאורה של המנורה.

עוד באותו נושא

המסחטה המפורסמת של פיליפ סטארק חוגגת 25

לכתבה המלאה
מנורת טולומאו בעיצוב מיקלה דה לוצ'י. יחצ,
המנורה מגיעה בשלל צבעים/יחצ

המראה של המנורה אמנם תעשייתי, אבל קליל מאוד ומתאים לסגנונות רבים. שילוב בין מוניטין המעצבים והאסתטיקה המודרנית הפך את המנורה לסמל סטטוס - בעיקר בשל תרבות רכישות הראווה הנפוצה בעיצוב משרדים החל מתקופת עליית ההיי-טק, דרך בועת הדוט-קום ועד לימינו.

הצלחתה המסחררת של טולומאו הולידה עם הזמן משפחת מנורות שלמה, כאשר כיום ניתן להשיג את מנורת השולחן בנוסף לגודל הקלאסי גם את מנורת השולחן בגדלי מיקרו, מיני ומגה. לרגל חגיגות השלושים השיקה חברת Artemide בתערוכת העיצוב הגדול שנערכה במילאנו (סלון דה מובילה) האחרונה גם גרסת מקסי ענקית המתנשאת לגובה 2.2 מטר.

מנורת טולומאו בעיצוב מיקלה דה לוצ'י. יחצ,
ויש גם גרסה ענקית שמשמשת מקומות ציבוריים - מלונות ומסעדות/יחצ

המנורה קיימת גם בגלגולים נוספים - כמנורת קיר, מנורת תלייה, מנורת חוץ בעלת טכנולוגיה מוגנת מים ואפילו גרסה חדשה דו-ראשית. קצה נפשכם בכל המתכת התעשייתית הזאת? יש גם גרסה קטנה וצבעונית המגיעה בשישה גוונים מטאליים עליזים של צהוב, כתום, אדום, ירוק, תכלת וכחול.

בארץ ניתן להשיג את טולומאו בסניפי קמחי תאורה. מחירה של המנורה השולחנית הקלאסית - 850 שקלים בגרסת המיקרו שלה ו-1050 שקלים בגרסת המיני הגדולה יותר. מחיר מנורה צמודת קיר 650 שקלים, טולומאו תלויה בעלת שני ראשים – 1,550 שקלים, טולומאו עומדת – 1,600 שקלים וטולומאו קליפס – 400 שקלים

מנורת טולומאו בעיצוב מיקלה דה לוצ'י. יחצ,
טולומאו בקליפס קטן/יחצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully