וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצרת הארץ: המעצבים הישראלים שמצליחים מעבר לים

עשרה מעצבים מוכשרים הצליחו לכבוש מדינות שונות ורחוקות מעבר לים. הם זוכים לכבוד והערכה ואפילו קוטפים פרסים נחשקים. מניו יורק ועד יפן, כך עיצוב ישראלי נראה בעולם

אבי כהן

(בווידאו: ראיון מיוחד עם המעצב דרור בן שטרית בביקורו בישראל)

לא מעט מעצבים ישראלים שחיים, עובדים ויוצרים מעבר לים זוכים לכבוד והערכה ואפילו קוטפים בפרסים בינלאומיים. ההכרה הרבה פעמים הגיעה עם העובדה שהם כבר לא חיים בישראל וההצלחה הרחוקה שלהם היא למעשה הצלחה של המקום ממנו באו. ההשראות, גם הן מגיעות ממחוזות ילדותם וכך, עשרת המעצבים הבאים מהווים קלף קולקטיבי של מה שנקרא עיצוב ישראלי מרומם נפש. ואף מילה על רון ארד.

דרור בן-שטרית

מעצב המוצר והפנים דרור בן שטרית, למד באיינדוהבן שבהולנד, עבר לתקופה קצרה לפריז ולאחר מכן קבע את מושבו בניו יורק. ב-2002 הקים סטודיו עצמאי הנושא את שמו - DROR השוכן בסוהו שבתפוח. בן-שטרית משתף פעולה עם מותגים מובילים כגון: קפליני, אלסי, Boffi, Tumi, סברובסקי ועוד. לקפליני עיצב כמה פרויקטים, בהם כורסת Peacock המפורסמת וכמה כיסאות ורהיטים נוספים בשלל חומרים וטכניקות. בן-שטרית אף המציא את QuaDror - מעין קונסטרוקציה דו מימדית ההופכת לתלת מימדית בשלל שימושים, למשל רגליים של שולחן אוכל. הוא מעורב בפרויקטים נדל"ניים כשהמפורסם שבהם שוכן באבו דאבי.
בן-שטרית זכה בפרסי עיצוב רבים, מציג במוזיאונים וגלריות שונות בעולם, מרצה לעיצוב באוניברסיטאות בארצות הברית ומכהן במועצת המוזיאון לאמנויות ועיצוב בניו יורק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרור בן שטרית בשיתוף פעולה עם מותג התיקים טומי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אריק לוי

המעצב אריק לוי נחשב לאחד מבכירי המעצבים (והאמנים) הישראלים בעולם. בגיל 27 עזב את הסטודיו לעיצוב שלו בארץ, למד עיצוב תעשייתי בשוויץ ב-91' ואף זכה כבר באותה שנה בתחרות של Seiko Epson Inc. הזכייה הובילה אותו ליפן עד שקבע את מושבו בפריז. לצד פועלו באקדמיה באירופה, המשיך לעסוק בעיצוב רב-תחומי - עיצוב מוצר, תכשיטים, עיצוב פנים, עיצוב תערוכות ועיצוב במות. לוי היה מהראשונים שרתם את פלאי הטכנולוגיה של הדפסה בתלת מימד לטובת עיצוב אובייקטים. הוא עוסק באופן מתמיד בחקר צורות וחומרים חדשים, במקביל לעיסוק באמנות. יצירותיו מככבות באוספי הקבע של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ושל מרכז פומפידו בפריז וכן בגלריות נחשבות ברחבי העולם. במסגרת חברת Ldesign, שהקים עם המעצב פיפו ליאוני, עיצבו השניים רהיטים וחפצים לחברות כמו ויטרה, Vibia, Delta light וארטמידה - (הנמכרים בארץ בלעדית בקמחי תאורה), Desalto, Punt, אדידס, סמסונג, קאסינה, פיאט, איקאה, ועוד. את הרהיטים בעיצובו של לוי אפשר להשיג בארץ בהביטאט.

בין היתר הוכתר לוי בתואר מעצב השנה על ידי מגזין ELLE Decoration ב-2010 וזכה בפרס על עיצוב בקבוק בושם שעיצב ל-Issey Miyake. הוא השתתף וזכה בתחרויות עולמיות כמו Red dot design, Wallpaper design, Design PLUS Award.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אריק לוי, חי ויוצר בפריז/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופי תאורה בעיצוב אריק לוי למותג התאורה ויביה, להשיג בקמחי/מערכת וואלה!, צילום מסך

רון גלעד

אין חובב עיצוב שלא מכיר את מנורת העכביש האייקונית שעיצב רון גלעד. מדובר במנורה מפורסמת המורכבת מ-16 מנורות קריאה ומכונה "אינגו היקר" שכן, העשתה כמחווה למעצב התאורה אינגו מאוורר. גלעד זכה למעצב השנה במגזינים הנחשבים Wallpaper ו-Elle Decor ב-2013. הוא זוכה להצלחה עולמית, משתף פעולה עם חברות עיצוב בינלאומית, מציג במוזיאונים ובגלריות נחשבות והיד עוד נטויה. הוא חולק את זמנו בין ניו יורק, מילאנו ותל אביב. גלעד זכה בפרסים רבים, בהם פרס על ספסל שיש שעיצב לחברת Salvatori, גופי תאורה שעיצב ל-Flos, רהיטים שעיצב ל-Cassina ול-Molteni ועוד. הרהיטים והחפצים שהוא יוצר מתאפיינים בקו מינימליסטי נקי, אך גם בהומור ומעין אשליה אופטית, למשל ארונות מחוברים מדורגים הנראים כמו אקורדיון או מחיצה, שער מעוגל המורכב משתי דלתות היוצרים עניין אצל המתבונן. גופי תאורה בעיצובו נמכרים בארץ בקמחי תאורה ורהיטיו נמכרים בטולמנ'ס.

תערוכת יחיד למעצב רון גלעד במוזיאון תל אביב
רון גלעד מצליח לסחרר את האיטלקים

רון גלעד. Monica Castiglioni,
המעצב רון גלעד/Monica Castiglioni
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוף תאורה בעיצוב רון גלעד כמחווה לאינגו מאוורר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בועז כהן, סטודיו BCXSY

בועז כהן ובת זוגו סייאקה יממוטו הקימו יחד את סטודיו BCXSY באמסטרדם ב-2007 והם מגדירים אותו קואופרטיב אינטרדיסציפלינרי, מה שאומר שהם מעצבים בתחומים שונים. העבודות של השניים מוצגות על במות נחשבות בעולם, בהן מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, Salone del Mobile, וגם מוזיאון העיצוב בחולון. הם יוצרים במגוון רחב של חומרים, מבד ונייר דרך עץ ועד זכוכית.

אחד ממוצרי הדגל של הסטודיו הוא Origin part I, שעיצבו בשיתוף פעולה עם רב אמן של עבודות עץ מטוקיו. במסגרת שיתוף הפעולה יצרו מחיצות עץ המשלבות טכניקות מיפן וטכניקות שונות אחרות. בחלק ההמשך של הפרויקט הם התחקו אחר עבודות הרקמה הבדואית בעיירה לקייה שבנגב וארגו שטיחים.

בועז כהן וסיאקה יממוטו. Floor Knaapen,
בועז כהן ובת זוגו סייאקה יממוטו/Floor Knaapen
גוף תאורה בעיצוב בועז כהן. Marta Musial,
גוף תאורה פיסולי בעיצוב בועז כהן וסייאקה יממוטו/Marta Musial

Raw Edges, שי אלקלעי ויעל מר

בני זוג שי אלקלעי ויעל מר בעלי הסטודיו Raw Edges, העתיקו את מקום מושבם ללונדון. ב-2007 הקימו את הסטודיו שלהם עם תמהיל עשיר של מוצרים בהם, סדרת משטחים המזכירים את דוגמת אדרת הדג (fish-bone) בצבעוניות ובטכניקה חדשניות; יצרו רצפות ל-40 חנויות של סטלה מקרטני ברחבי העולם בטכניקה דומה הכוללת תהליכי בישול וצביעה של עץ וגם את ספסלי Endgrain. השניים שיתפו פעולה עם חברות בינלאומיות גדולות, בהם לואי ויטון, Airbnb, Cappellini, אבן קיסר, ועוד. לאחרונה עיצבו שטיח בדגם Lake עבור חברת Gorlan, המהווה מחווה למזרקה המפורסמת והשנויה במחלוקת של יעקב אגם בכיכר דיזנגוף - השטיח נמכר בבלעדיות ברשת טולמנ'ס. השניים זכו עליו ועל יצירות נוספות בפרסים יוקרתיים ובשבחים והיו מועמדים כמה פעמים לקבלת פרס העיצוב במוזיאון העיצוב בלונדון.

שי אלקלעי ויעל מר. Oliver Hess,
שי אלקלאי ויעל מר - סטודיו Raw Edges, בשיתוף פעולה עם מיטב המותגים בעולם/Oliver Hess
כיסאות עור בעיצוב שי אלקלעי ויעל מר. יח"צ,
כיסאות בעיצוב שי אלקלעי ויעל מר ללואי ויטון - הוצגו בשבוע העיצוב האחרון שנערך במילאנו/יח"צ

רפאל נבות

המעצב רפאל נבות למד באקדמיה לעיצוב באיינדהובן, הולנד, ולאחר מכן עבר לפריז, שם הוא יוצר וגר עד היום. נבות מעצב רהיטים, גופי תאורה, תכשיטים, עיצוב פנים לחללים מסחריים ובתי מגורים, ואף מעורב בעיצוב בית מלון בפריז. מאחוריו שורה של שיתופי פעולה עם חברות עיצוב מובילות כמו קפליני, אלסי, סוורובסקי ואפילו הבמאי ההוליוודי דיוויד לינץ' הזמין אותו ליצור עמו חלל קונספטואלי בפריז בשם Silencio המשמש לבילוי במתכונת של מועדון חברים והיכל ליוצרים.

נבות מציג את עבודותיו בגלריות ובמוזיאונים בעולם, לצד חללי תצוגה של מיטב החנויות. בארץ אפשר למצוא את עיצוביו בטולמנ'ס והוא אף עיצב את אולם התצוגה החדש של הרשת בהרצליה. בעבר, אמר נבות כי החליט לא להתמקד בפלח יצירה אחד: "במהלך הלימודים התקבלה החלטה להתחיל ליצור בין התחומים מתוך משימות שמאוחר יותר התפתחו להזדמנויות ורק בשנים האחרונות לבחירות. תחום העיצוב התגלה לי בהפתעה כתחום רחב ממה שהכרתי והחופש לגלות ולהשתנות בתוכו משך אותי. אני זוכר את הרגע בו הבנתי שעיצוב הוא בעצם כל מה שנתפס בעין ושאיתו אנו באים במגע יום יום; יושבים עליו, ישנים עליו, שותים ממנו, לובשים אותו, משחקים בו, מדברים בו, מתרחצים בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעצב רפאל נבות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שולחן עץ בעיצוב רפאל נבות לקפליני/מערכת וואלה!, צילום מסך

צורי גואטה

המעצב צורי גואטה, בוגר לימודי עיצוב טקסטיל בשנקר, גר ומעצב בפריז מ-2000. את דרכו החל בתערוכות טקסטיל בפריז, אז פנה מיוזמתו לשורה של מעצבי על, בהם טד לפידוס, טיירי מוגלר ואחרים, והציע את שירותיו כמעצב. גואטה, שהקים סטודיו הנושא את שמו, עושה שימוש בטכניקות טקסטיל חדשניות, לא מעט בזכות עבודתו במשרד חזאית הטרנדים לי אדלקורט. גואטה מעצב ומשתף פעולה עם בתי אופנה מובילים כמו שאנל, איסי מיאקי, ז'אן פול גוטייה, כריסטיאן לקרואה, טיירי מוגלר, כריסטיאן דיור, ג'ורג'יו ארמאני, בלנסיאגה, לואי ויטון, קרל לגרפלד ואת הפירות אפשר לראות בכל שבועות האופנה ועל מסלולי התצוגות הנחשבות. בראיונות עבר אמר גואטה שאין בעיניו חומר רב-גוני כמו בד, ושהוא מעורר את החושים, הזיכרונות והרגשות. גואטה משתמש בטקסטיל ובטכניקה של הזרקת סיליקון לעיצוב של חפצים לבית, בהם גופי תאורה, וילונות, אגרטלים וגם אביזרי אופנה ותכשיטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעצב צורי גואטה ממזג בין עולם האופנה ועולם העיצוב/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוף תאורה בעיצוב צורי גואטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלומי חזיזה

המעצב הרב-תחומי והאמן שלומי חזיזה חי ומעצב בסאן ואלי בקליפורניה תחת המותג H.Studio. לפני כן עוד הספיק לעצב בארץ מסעדות כדוגמת מסעדת נרגילה, ואז החל לחלום על יצירה מעבר לים. הסטודיו שהקים חזיזה מונה כיום ארבעה סניפים - שניים בלוס אנג'לס, אחד בצפון קרוליינה ונוסף בלאס וגאס - המנוהלים על ידי צוות של כ-80 מעצבים שעובדים עם חזיזה. המותג הנושא את שמו מציע רהיטים, טקסטיל, אקססוריז, שטיחים, יצירות אמנות כמו פסלים, גופי תאורה ותכשיטים ביותר מ-4,000 נקודות מכירה ברחבי ארצות הברית, בהן גלריות וחנויות יוקרה. חזיזה מפתח גם ליין של בגדי גברים תחת המותג שלו וגם מפעיל אתר סחר גדול ופורטל אמנות המאגד 14 אלף אתרי אמנות מעשרות מדינות.

ב-2012 השיק חזיזה ביחד עם פרסיליה פרסלי קולקציה מיוחדת של רהיטים ומוצרי טקסטיל, הנקראת על שמה Priscilla Presley Home. הסגנון מבוסס על מראה קלאסי עם נגיעה גותית של 120 פריטי ריהוט, מוצרי טקסטיל, גופי תאורה וחפצים משלימים. פרסלי שנחשבת לחובבת מושבעת של בעלי חיים (בעיקר סוסים) ואף תומכת בעמותות הפועלות למענם, ביקשה מחזיזה שעל חלק מהמוצרים החדשים יש הדפסי קטיפה צבעונית של בעלי חיים.

עוד על שיתוף הפעולה של חזיזה ופרסלי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעצב שלומי חזיז - מרהיטים ועד חפצי אמנות/מערכת וואלה!, צילום מסך
קולקציית רהיטים ודקורציה של פרסיליה פרסלי בשיתוף המעצב הישראלי שלומי חזיזה. בנין ודיור
שיתוף פעולה של שלומי חזיזה ופרסיליה פרסלי הוליד קולקציית רהיטים מפונפנת/בנין ודיור

גיל אבן צור

האדריכל גיל אבן צור גר ועובד בניו יורק מזה 12 שנה, שם הוא מתכנן, מעצב ובונה פרויקטים וגם עורך שיתופי פעולה עם אדריכלים אחרים. אבן צור למד אדריכלות בניו יורק ב-99 ולאחר סיום לימודיו, בהם זכה בפרס התיזה CUNY best thesis award על תכנון של בניין מרכז רוחני, הוא החל לעבוד במשרדו של חתן פרס פריצקר, האדריכל ריצ'רד מאייר. במהלך תשע שנות עבודה במשרדו של מאייר, היה שותף בכיר בבניית כמה פרויקטים נחשבים ומובילים. בין הידועים שבהם: מוזיאון ארה פאציס על גדות נהר הטיבר ברומא ובמגדל המגורים 165 צ'רלס על גדות נהר האדסון בניו יורק, שאף זכה בפרס אגודת האדריכלים האמריקאי The AIA Award.

במהלך העבודה אצל מאייר, שימש אבן צור כאדריכל מוביל בתכנון ובניית מגדל מאייר היוקרתי בפינת הרחובות רוטשילד ואלנבי בתל אביב. על הפרויקט הזה אמר כי "המגדל מציג עצמו כאובייקט קל אך מונוליטי הפונה ומשדר אל העיר במידה שווה לכל כיוון. מהרגע הראשון הבנו שהבניין, בגלל גובהו ונוכחותו, יהווה חלק מנוף העיר כולה". בכדי להתמודד עם בעיות של אקלים ואור, בנוי הבניין ממערכת רב-שכבתית של זכוכית ואלומיניום.

ב-2012 פתח אבן צור את משרד Architecture Workshop בניו יורק ותל אביב. המשרד עובד על מגוון פרויקטים בארצות הברית, ישראל ואירופה. לאחרונה סיים אבן צור בניית מרכז מבקרים לשמן זית בעיר בולטימור. המוזיאון נבנה בתוך מבנה תעשייתי בין 150 שנה ומכיל בתוכו חללי תצוגה, חללים רב שימושיים להרצאות וסדנאות, חדרי ישיבות וחדרי טעימה וניסוי של שמנים.

משרדו של אבן צור ממוקם ברובע הארלם והמיקום ללא ספק משפיע על יצירתו - הוא מתכנן בניינים העוסקים בתפר שבין צרכים פרקטיים של שימוש יום-יומי של אנשים, תוך ניסיון להיות קשוב להם, כל זאת מתוך ההבנה שלסינרגיה בין העולמות הפנימיים והרוחניים שלו ושל העומד מולו יש משקל גדול בביטוי האסתטי והאדריכלי של המבנה. אבן צור מכהן גם כמרצה לאדריכלות בפקולטה לארכיטקטורה ב-NYIT.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדריכל גיל אבן צור/מערכת וואלה!, צילום מסך
פטריציה אורקיולה מתכננת את הפנטהאוז במגדל מאייר. רובי קסטרו, ראובן קסטרו
מגדל מאייר בתל אביב/ראובן קסטרו, רובי קסטרו

אלעד יפרח

L'OBJET הוא מפעל החיים של אלעד יפרח, מעצב ישראלי שטייל בעולם, צבר חוויות וקבע את משכנו ואת יצירתו בניו יורק. יפרח הוא מעצב מוצר המשלב בעבודתו השפעות ים תיכוניות, כור מחצבתו. הוא רוכש חיבה מיוחדת לעמי האזור הקדומים, למסורות, לחומרים, לכלי שיט ועוד. עם זאת, הוא מרחיב את גבולות המסורת ושוזר בה חדשנות חומרית וצורנית. יפרח עושה שימוש הן בטכניקה והן בחומרים איכותיים כדי ליצור חפצים נאים, בהם כלי אוכל והגשה, חפצי נוי, רהיטים ואביזרים שימושיים לחלל מחרסינה, פורצלן, מיני מתכות, אבנים ואבני חן, גבישים נוצצים, זהב, עורות ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעצב אלעד יפרח/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שולחן צד בעיצוב אלעד יפרח/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully