וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלב המדבר: מבנה מטריף בתכנון של זאהה חדיד

26.10.2016 / 13:56

חצי שנה לאחר מותה של האדריכלית המוערכת בעולם, תכניות של זאהה חדיד למבנה המורשת של ערב הסעודית מקבלות אישורי בנייה. שילוב של לוק עתידני ומסורת במבנה שנראה כמו נווה מדבר

מערכת וואלה!

היא הלכה לעולמה לפני כשנה, השאירה אחריה מאות מבנים בעלי מראה עתידני ובעיקר חותם שמזוהה עם כתב ידה הייחודי ועכשיו, התכניות שעליהן עמלה בשנים האחרונות מקבלות אישורי בנייה. משרדה של האדריכלית המוערכת זאהה חדיד שהפכה לאייקון בינלאומי ממשיך לעבוד במרץ על פרויקט יוקרתי במיוחד. מדובר בעיצוב מוזיאון למורשת ערב הסעודית שיחלוש על כמעט 9,000 מ"ר. הוא כולל גלריה לתערוכה קבועה, ספריה, אולם הרצאות, כיתות חינוך לגיל הרך ואולמות מחקר לתיעוד אתרים ארכאולוגים. עיצוב המבנה התחשב בתנאים הגיאוגרפיים, החום שמאפיין את המקום והקשר של האדם עם הטבע, כפי שהוא בא לידי ביטוי בואדי חניפה. אבל מלבד פאר האדריכלות והצורה הייחודית שזאהה תכננה, חשוב לזכור שבעולם הערבי בחירה באישה שתתכנן את מבנה המורשת הוא צעד גדול שמחזק את מעמדה.

בניין הסוהו בבייג'ין, בתכנון זאהה חדיד. ShutterStock
בניין הסוהו בבייג'ין, בתכנון זאהה חדיד/ShutterStock

חדיד הייתה קונצנזוס. האישה החזקה ביותר בתחום שנשלט בידי גברים. היא לא חששה מתגובות וביקורות שהמבנים שלה ספגו. האישה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר לאדריכלות (2004). האישה היחידה שהתמודדה בתחרות שיפוץ הגדלת מכה. והערב (חמישי) הכל נדם. זאהה חדיד הלכה לעולמה ואיתה גם הסגנון הייחודי שהמציאה והובילה בנחישות ללא התפשרות.

חדיד במהלך חודש פברואר 2016 במחלת הברונכיטיס והתאשפזה בבית חולים במיאמי, אך ב-31 במרץ האחרון היה זה התקף לב שעצר הכל, ותוך שעות ספורות עשרות ידיעות בנושא החלו להציף את הרשת מכל קצוות העולם. זאהה חדיד מתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שדה תעופה העתידי בבייג'ין, סין, שייבנה בתכנון האדריכלית זאהה חדיד. Render by Methanoia © Zaha Hadid Architects,
שדה תעופה העתידי בבייג'ין/Render by Methanoia © Zaha Hadid Architects

חיה ופעלה למעלה משלושה עשורים בלונדון, אך נולדה בבגדד למשפחה אמידה ומוכרת. היא סיימה לימודי מתמטיקה באוניברסיטה האמריקאית בביירות ומשם המשיכה ללימודי אדריכלות ב-AA.

בתום לימודי האדריכלות חדיד החלה לעבוד במשרדו של האדריכל ההולנדי רם קולהאס, אך תוך שנים ספורות הבינה שהיא רוצה לעמוד בראש משרד מוביל ומכאן, ב-1980 פתחה בלונדון משרד משלה. המשרד שמונה כ-350 עובדים אחראי על כ-1,000 הפרויקטים שחדיד חתומה עליהם ברחבי העולם. לצידם עוד 150 עובדים פזורים בשטח ומלווים צמוד את בניית הפרויקטים. אלו מאופיינים בדי אן איי קבוע של מראה עתידני, דיגיטלי, דה קונסטרוקטיביסטי (צורות נשברות, מרחפות, מתעגלות). חדיד כמו מאתגרת את הבנייה העכשווית עם תכנון שמזכיר סצנות מסרטי מדע בדיוני, שזכה לא מעט לביקורות קשות. ברשימה המתארכת של פרויקטים לבית היוצר של חדיד נמנים מוזיאון רוזנטל לאמנות מודרנית בסינסינטי, ארצות הברית, מרכז ספורט המים שנבנה לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו בלונדון ב-2012, מוזיאון מקסי לאמנות עכשווית בצפון רומא, המבנה המרכזי של BMW‏ בלייפציג, גרמניה ועוד ועוד.

למרות מותה של חדיד, בחודשים האחרונים משתחררים אט אט פרויקטים שתכננה ויוצאים לפועל על ידי הצוות שליווה אותה ויד ימינה שממשיך דרכה פטריק שומאכר.

ספריה ומרכז הלמידה באוניברסיטה לכלכה ומנהל עסקים בוינה, אוסטריה, בתכנון זאהה חדיד. ShutterStock
ספריה ומרכז הלמידה באוניברסיטה לכלכה ומנהל עסקים בוינה, אוסטריה/ShutterStock

עוד בנושא:

זאהה חדיד. AP
האישה היחידה ששרדה את החומות באדריכלות הגברית - זאהה חדיד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully