וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבחרת ישראל: כך גרף השנה העיצוב הישראלי פרסים בינלאומיים

24.12.2015 / 17:00

מסעדות, משרדים, מבני ציבור, רק תנו למעצבים הישראלים במה ותראו איך הם כובשים את העולם. רשימת הפרסים הבינלאומיים שניתנו בשנה האחרונה, מוכיחה כי ישראל הפכה למעצמת עיצוב

אתר רשמי

(בווידאו: טייסטינג רום, בר יין בתל אביב בעיצוב לוטן זינגר וגלעד זעפרני)

"עיצוב הוא לא משחק כדורגל" אמר לנו רון ארד, בראיון שנתן לוואלה! בית ועיצוב לפני כחמש שנים, במעמד פתיחת מוזיאון העיצוב בחולון. "עיצוב הוא לא עניין לאומי. יש אנשים מוצלחים בכל מקום גם בארץ. ויש אנשים שפשוט עולים על העגלה. האם יש דבר כזה עיצוב ישראלי? קשה לי להגיד" כלשונו של המעצב המוערך.

הריאיון המלא עם רון ארד

את העיצוב הישראלי, אכן לא ניתן לאבחן ולהזהות לפי מאפיינים ויזואליים, חומרים צורות או צבעים. ואולי טוב שכך. ענף עצום שהצליח להתמזג עם המארג הבינלאומי תוך פרק זמן קצר יחסית ראוי להערכה. ולא, אין זה נאמר מהמקום הסובייקטיבי והפטריוטי. הביקורתיות כלפי עצמנו דווקא בתחום העיצוב חיה ובועטת, אבל בצידה העובדות מוכיחות את המצב הנתון. בשנים האחרונות עיצוב "מייד אין יזראל" מצליח לקטוף עוד ועוד פרסים ומקומות ראשונים במסגרת תחרויות עיצוב בינלאומיות. 2015 הייתה ללא ספק הצלחה מסחררת עבור מספר מעצבים ישראלים שסיפקו לנו כאן בארץ, מקומות בילוי זוכי פרסים שריתקו ועניינו את המושכים בחוטים ברחבי הגלובוס.

טייבטינג רום זכה במקום הראשון בתחרות העיצוב של מקומות בילוי העולמית. יואב רוקין,
טייסטינג רם במתחם שרונה שכבש את הבריטים/יואב רוקין

טייסטינג רום

צמד המעצבים לוטן זינגר וגלעד זעפרני מסטודיו OPA גרפו השנה פרס מוערך בעולם העיצוב, במסגרת תחרות בינלאומית של מסעדות וברים, הנערכת בלונדון (Restaurant & Bar Design Awards) . בר היין טייסטינג רום שעיצבו לפני כשנה במתחם שרונה בתל אביב, הצליח להעפיל למקום הראשון בקטגוריית המקומות המעוצבים במזרח תיכון ואפריקה. מן הראוי לציין כי בתחרות זו השתתפו למעלה מ-800 בתי עסק מ-50 מדינות שונות ובשנה שעברה הייתה זו מסעדת טופולופומפו, שגנבה בדיוק את אותה ההצגה - עם מקום ראשון.

מסעדת טופולופומפו גורפת את המקום הראשון בתחרות עיצוב בינלאומית

טייסטינג רום נמצא בחלל מתחת לאדמה, כראוי לשימור יינות. בכניסה לבר ניצב קיר עשוי פסי ברזל שמצדו השני משמש לאחסון בקבוקי יין. ככל שנכנסים פנימה נפתח החלל יותר ויותר. הקיר המרכזי מהווה קיר הטעימות. הוא מכיל מכונות מזיגה ומעליהן מאות כוסות יין נוצצות, המאוחסנות בקוביות שעם שנחתכו בעבודות יד. קיר התצוגה במקום עוצב מלוחות ברזל משופעים כאשר כל לוח הוא משמש דופן מגירת אחסון ליינות נוספים. אחד הדברים הבולטים בעיצוב הוא שימוש מצומצם בחומרים: שעם, ברזל ובטון- כולם בתצורתם הראשונית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראיון עם המעצב רון ארד בפתיחת מוזיאון העיצוב בחולון בתכנונו. דייב שחר
"עיצוב זה לא משחק כדורגל" רון ארד על רקע מוזיאון העיצוב בחולון/דייב שחר

מוזיאון העיצוב חולון

הגאווה השנייה שהגיעה השנה למחוזותינו היא מוזיאון העיצוב בחולון שמציין השנה חמש שנים להקמתו. המוזיאון, שעוצב על ידי רון ארד וזכה לסיקור בינלאומי, נבחר להיות אחד מ-31 מוזיאונים רחבי העולם לקבלת הפרס היוקרתי הניתן למוזיאונים מכוננים בעולם. הפרס מכונה "יעדי התרבות המובילים בעולם לשנת 2015" או אם תרצו האוסקר של המוזיאונים. המוזיאון שהווה כאחד מחמשת הפיינלסטים לקטגוריה באזור המזרח התיכון גרף את המקום השני אחרי כוויית, ותודו שמדובר בכבוד גדול כי עם התקציבים של כוויית די קשה להתחרות. יש לציין עוד בעניין זה כי מוזיאון העיצוב שלנו הינו היחיד השנה שייצג את ישראל בכל הקטגוריות.

חמסה חמסה: תגידו מזל טוב למוזיאון שתכנן רון ארד בחולון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משרד פרסום ומיתוג Open בתכנון דן טרוים/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד מיתוג ופרסום Open

בחודש דצמבר האחרון התכנסו האנשים המשפיעים ביותר בעולם האדריכלות והעיצוב ב- SKY GARDEN שבלונדון, כדי להכריז על הזוכים בתחרות העיצוב הבינלאומית של האתר הבריטי " חדשות עולם העיצוב". 610 פרוייקטים מרחבי העולם השתתפו בתחרות העיצוב הבינלאומית WIN והתמודדו ב-13 קטגוריות שונות, החל מעיצוב מלונות ועד לעיצוב רהיטים ותאורה. משרד המיתוג והפרסום הישראלי,OPEN, קטף את הפרס הנחשב בקטגורית "עיצוב חללי עבודה".

זה לא במקרה שמשרד המיתוג והפרסום, OPEN, בעיצובו של האדריכל דן טרוים העפיל על משרדים מעוצבים מסין, שוודיה, לונדון, ארצות הברית, מקסיקו ועוד. המשרד, שנפתח לפני כשנה בשכונת מונטיפיורי בתל אביב היה בגלגולו הקודם האנגר גדול ונטוש. החלל המוזנח שמשתרע על 600 מ"ר נבחר על ידי משרד הפרסום כחלל שיאפשר להם להגשים את חזונם. חבר השופטים נימק את בחירתו בכך שמשרד הפרסום והמיתוג הישראלי הוא "מקום המשדר כיף בצירוף תחכום בוגר וכי יש בעיצוב החלל איכות גולמית, חשופה ומיידית".

מסעדת פאסטל - מקום ראשון בתחרות עיצוב בינלאומית של סין בקטגוריית המסעדות היפות בעולם. עמית גירון,
פאסטל, הביאה את הסיפתח לשאר הפרסים השנה/עמית גירון

מסעדת פאסטל

מסעדת פאסטל התל אביבית זכתה הביאה אף היא את הכבוד לארץ המובטחת. בתחרות העיצוב הבינלאומית Space Design Award Idea, שהתקיימה בסין בינואר 2015, בקטגוריה: "המסעדה המעוצבת ביותר". תחרות זאת נערכת ביוזמת אתר העיצוב Idea-tops שמרכז למעלה מ-4,000 הצעות מ-35 מדינות בקטגוריות השונות. מתוך מאות מועמדים שהגיעו לשלבים הסופיים, גברו צמד האדריכלים אלון ברנוביץ' ואירינה קרוננברג שקטפו את המקום הראשון.

המסעדה מעוצבת כחלק אינטגרלי מהאגף החדש של מוזיאון תל אביב. מעטפת הבניין נשאבת פנימה וכמו מפסלת את חלל הישיבה והבר, כשפאסטל כאילו עברה במנהרת זמן והתמקמה במרכז החלל ומארגנת את הסועדים בתאים מרופדים. ריצפת המסעדה עשויה עץ עתיק ומשטחי הבר מתהדרים בגוון יין עמוק. מנורות בסגנון ארט-נובו של יציקות קריסטל ומתכת מוזהבת מאירות את החלל שנהנה ביום משפע של תאורה טבעית. בפאסטל שלושה אזורי אירוח: חלל מרכזי, מרפסת הצופה לגן הפסלים של המוזיאון ובר אינטימי, כמעט חבוי, למעשנים – ה"קוקון". בכל אחד מהחללים מגוון סוגי ישיבה המציע חוויית ישיבה לא פורמלית.

נציין בהזדמנות זאת כי קרוננברג וברנוביץ' זכו בספטמבר 2014 באוסקר של סצנת העיצוב הקולינארי הבינלאומי על עיצוב מסעדת טופולופומפו בקטגוריית "אפריקה והמזרח התיכון". זו השנה השישית שטקס זה נערך בלונדון ומושך אליו את צמרת התעשייה הקולינארית, האדריכלים המובילים בעולם, שפים ידועים שם המתפארים בכוכבי מישלן, מסעדנים ומובילי דעת קהל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קוקטייל בר באמסטרדם בעיצוב אירנה קרוננברג ואלון ברנוביץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

קוקטייל בר דוייטש

בפרס הבא אנו ממשיכים עם המעצבים אלון ברנוביץ ואירנה קרוננברג שכבר התחילו להתרגל למעמד חלוקת הפרסים. בסוף חודש אוקטובר האחרון המעצבים התלבשו יפה יפה והתייצבו בטקס חלוקת הפרסים של המגזין הנחשב ביותר בהולנד, הנקרא Entree Awards. את הפרס במקום הראשון קיבלו השניים על עיצוב הקוקטייל בר שממוקם בתוך מסעדת דויטש שבאמסטרדם. המקום ששוכן במבנה מ-1908נמצא תחת שימור חמור ומכאן, הצריך טיפול מדוקדק ומדויק. קרוננברג וברנוביץ', שכבר מנוסים במבנים מסוג זה הצליחו למגנט את ההולנדים וכך, הפרס הראשון ניתן להם בקטגוריה: The Best Cocktail Bar. הצביון העיצובי של הבר מבוסס על מתח בין החומרים הדומיננטיים ביניהם, קטיפה, אבן שחורה וגופי תאורה מקוריים מזכוכית. הקיר המרכזי של הבר שעוצב בהזמנה מיוחדת מהאמן הישראלי, אילן גריבי, נעשה כעבודת אוריגמי. לוחות של ברזל מצופות בכרום המעניקים קלילות לחלל המכובד שלמעשה, מהווה כמונומנט בפני עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלון וולדורף אסטוריה הוא ללא ספק אחד המלונות היפים בעולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלון וולדורף אסטוריה

לא נוכל לסיים את הרשימה החגיגית הזאת בלי להזכיר את מלון וולדורף אסטוריה השוכן בירושלים. המלון המפואר כיכב השנה בין שלושת המועמדים הסופיים לזכייה בפרס מלון היוקרה המעוצב ביותר בעולם "מפתח הזהב". התחרות שמתקיימת תדיר בניו יורק נחשבת לאחד האירועים המכוננים בענף המלונאות הבנינלאומית. המלון נחשב למלון היקר ביותר בישראל, הוא נבנה ב-1929 כמלון פלאס העתיק. על התב"ע של המבנה ניצח האדריכל דוד קרויאנקר (מומחה בחקר מבנים ישנים בירושלים) והאדריכל יהודה פייגין שהופקד על הבנייה. את עיצוב הפנים ביצע האדריכל הטורקי סינאן כפאדר. האחרון על המאפיינים ההיסטוריים ובנייה קלאסית שנותנת תחושה של קפיצה אחורה בזמן, שבאה לידי ביטוי בין היתר באמצעות פתוחי אבן מדויקים ועשירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully