וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מן הון להון: רהיטים עשויים משטרות של כסף

14.10.2015 / 13:52

פרויקט מיוחד של מעצבת הולנדית מציג שיטת מחזור מקורית. לא עוד בקבוקים ועיתונים במכולות המחזורית - גם שטרות של כסף שהופכים לרהיטים בעל ערך

Vimeo

כשאנחנו חושבים על מחזור בעולם העיצוב התעשייתי, מיד עולים לנו בראש בקבוקי פלסטיק משומשים שנגרסים והופכים ליריעות ברזנט, או צמיגי רכב ישנים שהופכים לגומי תעשייתי. אבל אחד החומרים הממוחזרים ביותר נמצא דווקא אצלנו בכיס האחורי, והוא שטרות הכסף שלנו שמחליפים ידיים - ונשלחים לשריפה וייצור מחודש בבנקים המרכזיים של העולם בכל 18 חודשים בממוצע. כסף, ללא הערך שאנחנו נותנים לו, הוא לא יותר מפיסת חומר פולימרי או פשתן מאויירת וכאשר הוא יוצא ממחזור העסקים הוא מאבד את הערך שלו לחלוטין. אז כיצד משמרים ערך של כסף ישן וחסר כל ערך? למעצבת הולנדית היה רעיון.

אנג'לה מאתיס, המתמחה בעיצוב תלת-מימד ופועלת מהעיר רוטרדאם שבהולנד, השיקה לאחרונה פרויקט בשם "ערך" ובו מספר שרשרפים בעיצובה אשר רופדו בחומר שעשוי ממאות שטרות ישנים אשר יצאו משימוש. מאתיס אספה שטרות ממקומות שונים בעולם אותם בחרה לפי הצבעים שמעטרים אותם: רופי אינדונזי, דולר אמריקאי, פאונד אנגלי ויורו אירופאי - והעניקה להם חיים חדשים בדמות שכבת ריפוד צבעונית שהוצבה על גבי שרפרפי עץ בעיצוב מינימלסטי.

מאתיס, אשר זהו אחד מפויקטי הגמר שלה, גרסה את השטרות הישנים בדומה להליך הגריסה שהם עובדים לפני השמדה. לאחר מכן ערבבה את תערובת השטרות בנוזל פלסטי שיצר מהם עיסה גמישה, ואז שיטה וייבשה אותה בהליך חימום מיוחד. את הטסקסטיל הפלסטי שנוצר היא תפרה בדוגמת מעויינים, והתקינה אותו כציפוי לריפוד סדרת השרפרפים - כאשר כל אחד מהם מקבל את הצבע הדומיננטי של השטרות מהם נוצר. למשל, הצבע הירוק המפורסם של השטרות האמריקאיים, הסגלגל של השטרות האנגליים, או החום הבהיר של השטרות האינדונזיים. מאתיס הציגה כדוגמה שטרות נוספים מכל רחבי העולם, ואלה נמצאים כמעט בכל קשת הצבעים ומאפשרים עיצוב במגוון רחב של גוונים.

"הנייר שאנחנו קוראים לו כסף הוא לכשעצמו חסר כל ערך", אומרת מאתיס באתרה הרשמי. "אם הכלכלה משתנה, הוא יכול לאבד הערך של המספר שמודפס עליו - ואז כל מה שאנחנו נותרים עמו זו חתיכה כותנה ופשתן עם קצת דיו. אחרי שלוש שנים של שימוש בממוצע השטר הופך להיות פגום ומלוכלך ונשלך לשריפה. ככל שהעולם הולך ונהיה דיגיטלי יותר, שטרות הסכף כפי שאנחנו מכירים אותם יילכו וייעלמו. אז מה בכלל צופן העתיד לשטרות הנייר?"

מדהים: טפטים עשויים מחרקים אקזוטיים
כך נראית האסלה היקרה בעולם
לא תאמינו שזו בעצם ספה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד דרך מחזור/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יושבים טוב/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך זה נראה ממש מקרוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully