וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוחה! מחקר מצא שספוג המטבח מכיל יותר חיידקים מאשר צלחת פטרי במעבדה

עודכן לאחרונה: 8.3.2022 / 23:42

באיזו תדירות אתם מחליפים את ספוג הכלים שלכם? מחקרים מראים שממש לא בתדירות הנכונה. זו הסיבה המלחיצה שתעודד אתכם להתחדש בסט ספוגים חדש

מהם הפריטים הכי מזוהמים בהם אנחנו משתמשים מדי יום?/מערכת "סיפור בדקה"

מתי בפעם האחרונה החלפתם את ספוג הכלים שלכם? מספר מחקרים שנערכו לאחרונה גילו שחיים להם שם יותר חיידקים מאשר בצלחת פטרי במעבדה, כך שאנחנו מקווים שהתשובה לשאלה ששאלנו אתכם היא מינימום פעם בחודש.

לדברי המומחים, אתם למעשה שוטפים את הכלים שלכם עם הפריט הכי מלוכלך בבית. ספוגים, כמו גם קרשי חיתוך, מכונים לעתים קרובות "שטחי רבייה לחיידקים". מחקר מאוניברסיטת Furtwangen בגרמניה גילה לאחרונה שבספוג מטבח יש מעל ל-362 מינים שונים של חיידקים החיים בו. זה אומר שהוא מכיל יותר חיידקים מכל מקום אחר בבית שלכם - וחיידקי קולי צואתיים וסלמונלה הם רק שניים מאלה שגדלים להם שם. זה מדאיג במיוחד מכיוון ששני חיידקים אלה נקשרים להרעלת מזון - ואף אחד לא רוצה להסתכן בכך שיימצאו במקום שבו הם אוכלים.

ספוגית לניקוי כלים. ShutterStock
זה רק נראה נקי: לא משנה כמה סבון תעמיסו עליו, הוא שורץ חיידקים/ShutterStock

על אף שמקובל לחשוב שניקוי של הספוג יעשה את העבודה, זה לא כל כך פשוט. הטריק לניקוי הספוג - חימום הספוג במיקרוגל לא ממש יהרוג את החיידקים. להפך, יש מי שטוען שטריק הניקיון הזה יכול רק להחמיר את המצב, שכן הסביבה החמה עלולה להביא לריבוי החיידקים. אחת הדרכים הקלות ביותר למנוע מחיידקים להצטבר בספוג הכלים שלכם היא דווקא לתת לו להתייבש לחלוטין כדי למנוע לחות שעלולה לגרום לאורגניזמים להתרבות.

בכל מקרה, לא משנה איך תנסו לנקות אותו - אם זה במיקרוגל, במדיח כלים או השרייתו בחומץ, אף שיטה לא יעילה לגמרי. במקום זאת, הדרך הטובה ביותר להרחיק את החיידקים היא פשוט להחליף את הספוג כל שבוע או שבועיים. כדי לשמור על הספוג לאורך זמן רב יותר, הציעו מומחים להשתמש במטלית רחצה לניקוי משטחים ודלפקים כפי שעושים במסעדות. כך תוכלו לשטוף את המטלית ולהשתמש בה שוב ושוב.

בובספוג גיף. Giphy
ספוג מטונף/Giphy

מחקר נוסף בנושא שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת דיוק מצא נתונים דומים. הממצאים החדשים מראים שלא הלכלוך המצטבר אלא מבנה הספוג הוא זה שהופך אותו למלכודת חיידקים. בדומה לבני אדם, מינים מסוימים של חיידקים אוהבים לחיות עם חבריהם החיידקים, בעוד שאחרים מעדיפים לחיות לבד. החוקרים גילו שמיני חיידקים המעדיפים "סביבת דיור מעורבת" נוטים יותר לחיות בספוג המטבח שלכם עקב המבנה שלו. "כפי שמתברר, ספוג הוא דרך פשוטה מאוד ליישם חלוקה רב-שכבתית כדי לשפר את הקהילה המיקרוביאלית הכוללת", אומר לינגצ'ונג יו, פרופסור להנדסה ביו-רפואית ב-Duke, בהודעת האוניברסיטה. "אולי בגלל זה, המבנה של הספוג מהווה בית גידול מושלם לחיידקים".

הממצאים מצביעים על כך שסביבות מבניות עם מרווחים גדולים ביניהם יכולים לסייע לחיידקים לשגשג. כשבדקו את מבנה ספוג מטבח, הצוות מצא שהוא מאפשר כר גידול חיידקים יותר מכל ציוד מעבדה אחר שבדקו. ראו הוזהרתם!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully