וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפנט אנשים, הורג ציפורים: בית מראות שחייבים לראות

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 8:20

בית המיראז' בשוויץ הוא מבנה שמחופה כולו במראות שמשקפות את נוף האלפים הציורי שמקיף אותו. המראה שמתקבל סוריאליסטי ומרהיב לעיניים אנושיות, אבל עלול להיות טראגי עבור בעלי כנף

בית מראות יוצא דופן, שממוקם בתוך נוף ציורי בשוויץ, מעורר מחלוקת לאחרונה בקרב גולשי הרשתות החברתיות: תמונות הבית הייחודי, שנבנה בגשטאד שלמרגלות האלפים השוויצריים - אחד האזורים היפים ביותר בעולם, על ידי אמן אמריקאי בשם דאג אייטקן, ללא ספק מרהיבות ולוכדות את תשומת הלב. מדובר בבית שכל כולו מחופה במשטחי מראה המשקפים בחזרה את הנוף עוצר הנשימה שמקיף אותו.

המבנה, המכונה Mirage Gstaad הוקם לפני כשנתיים כמיצב סביבתי ואטרקציה לתיירים ומטיילים. לדברי האמן שבנה אותו, הכוונה היתה לבנות בית שלא יכער ולא יקלקל במאום את הסביבה הטבעית והאסתטיקה שמקיפה אותו. מי שמביט על הבית מבחוץ למעשה יראה את הנוף משתקף אליו בחזרה (וכמובן את בבואתו שלו). עד כמה הוא הצליח בכך? על זה בדיוק הדעות חלוקות.

בית מיראז' עשוי מראות למרגלות האלפים בגשטאד שוויץ. ShutterStock
בכל עונה הוא משתנה יחד עם הטבע הסובב אותו. בית המיראז' בגשטאד, שוויץ/ShutterStock
בית מיראז' עשוי מראות למרגלות האלפים בגשטאד שוויץ. ShutterStock
האם המבנה הייחודי הזה ייעלם ממיקומו הנוכחי בקרוב?/ShutterStock

תמונות של בית המיראז' שהועלו לקבוצת הפייסבוק Abandoned and Haunted World עוררו סערה ופילגו את המגיבים. מחד, היו אלה שנדהמו מהתמונות שמראות את הבית משקף את הנוף סביבו באופן המשתנה ומתאים עצמו לעונות השנה ולשינויים הטבע. ואילו אחרים אמרו שמדובר במפגע אסתטי שפוגע בנוף הטבעי. והיו גם מי שטענו שהמבנה יוצר נזק של ממש לחיי הבר משום הוא מסכן ציפורים שעפות הישר לתוכו ומתרסקות וגם בעלי חיים אחרים עלולים להתבלבל מהמראות.

לטענה הזאת דווקא יש לאמן שיצר את הבית תשובה טובה. הוא סיפר שבעת הקמת המיצב הוא וצוותו עבדו בשיתוף פעולה עם הרשות השוויצרית לשמירה על עופות הבר, והוסיפו פסים שחורים דקים במרווחים של 3 ס"מ לכל רוחב מעטפת המראות של המבנה, כדי לסתור את הסחת הדעת שיוצרות המראות עבור ציפורים נודדות וציפורי הסביבה וכדי שהן יוכלו להבחין בבית יותר בקלות.

בית מיראז' עשוי מראות למרגלות האלפים בגשטאד שוויץ. ShutterStock
לציפורים וחיות בר אחרות זה בהחלט יכול להיות מבלבל. בית המיראז' בגשטאד/ShutterStock
בית מיראז' עשוי מראות למרגלות האלפים בגשטאד שוויץ. ShutterStock
הגולשים פחות התחברו. בית המיראז' בשלג/ShutterStock

בכל אופן, ברשת כמו ברשת - התגובות למיצב המרשים הזה נעו בין בדיחות קרש כמו "יופי. עכשיו אני יכול לעבור לשם ולהפסיק לשלם מסים, כי הרשויות בחיים לא ימצאו אותי", או "הילדים שלי יטרקו דלת פעם אחת וכל המבנה יישבר ויתרסק... מעניין כמה שנים של מזל רע זה לשבור בית שלם עשוי ממראות...?", לבין זעזוע מוגזם: "זה מבנה מבחיל, צריך להרוס אותו תכף ומיד".

רק מיעוטם של הגולשים בקבוצה התייחסו אל המבנה כאל יצירת אמנות ואמרו כי הוא מוצא חן בעיניהם. בלי קשר לתגובות הגולשים, בית המיראז' בגשטאד ככל הנראה לא יאריך ימים, משום שהוא מראש תוכנן כמיצב שאושר למשך שנתיים. על פי התכנון המקורי אמורים לפרק אותו בחודשים הקרובים, ועדיין לא ידוע האם הוא יוקם מחדש במיקום אחר, ואם כן, היכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully