וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב רטרו: שנות ה-70 התקשרו, והן בדרך חזרה אלינו

עודכן לאחרונה: 3.11.2021 / 10:59

עיצוב רטרו הוא משהו חדש שנראה כמו משהו ישן. בחורף 21-22 שנות ה-60 וה-70 העליזות והסוערות עושות קאמבק ומביאות איתן את כל ההדפסים והצבעוניות שהתגעגענו אליהם

מתוך תפיסה שנעה קדימה ואחורה, אל העתיד ואל העבר, בלטו בחדשנותם פרטי הרטרו, בכל תערוכות העיצוב שהתקיימו בחודשיים האחרונים ברחבי הגלובוס. פריטי עיצוב אלו חגגו שילובים מרתקים בין חדש לישן, בין הווה לעבר ובין עכשווי לעל-זמני. ניכר כי שנות השבעים והשישים, שבתחומים כמו אופנה, תרבות ומוזיקה כבר זכו לקאמבק, חוזרות למרכז העניינים בתחום עיצוב הפנים והשנה אף יותר מתמיד.

המילה רטרו מגיעה מלטינית (retro) ופירושה "אחורה" או "בתקופה האחרונה" ובעיצוב הוא משמש כדי לתאר משהו חדש שמעוצב כמו ישן. בניגוד לווינטג', שהוא ישן ממש, רטרו הוא חדש בסגנון ישן. כלומר רהיטים מודרניים שמעוצבים כמו פעם, ומאופיינים בצבעוניות ובפטרנים שהיו נפוצים בתקופות קודמות. קצת אירוני ש"רטרו" הוא מושג שמתייחס לעבר, בזמן שהוא כמעט תמיד מבטא את ההווה העכשווי.

RENBY- בדי ריפוד וטקסטיל להלבשת הבית בסגנון רטרו (1). RENBY,
בכל תערוכות העיצוב של החודשיים האחרונים בלט טרנד הרטרו. בדי ריפוד וטקסטיל בסגנון שנות ה-70/RENBY
RENBY - חורף 2022 טפטים בהשפעת  סגנון רטרו- קאמבק.. RENBY,
יותר מאשר עוד ריגוש עיצובי חולף נעדר רגש ואנושיות. טפט צבעוני בסגנון רטרו, קולקציית הטפטים של רנבי לחורף 2022/RENBY

סגנון הרטרו בעיצוב נוקט סוג של מחאה על קיבעון המודרניזם כשהוא מספק צורך פסיכולוגי עמוק וקבוע יותר מאשר עוד ריגוש עיצובי חולף נעדר רגש ואנושיות. בשל כך הרטרו מתרחק מחומרים קרים ומנוכרים כמו ניקל, נירוסטה וזכוכית ומסמל יותר מכל אווירה חמה וביתית המעוררת תחושות נוסטלגיה.

אז למה דווקא עכשיו? יש הסבורים כי עידן הפוסט קורונה גרם לנו להתמלא בערגה לתקופות קודמות, יפות יותר בחיינו. אחרים טוענים כי המעטפת הנוסטלגית המוכרת והידידותית, מפיגה את הטכנופוביה שיש לנו ממוצרים עתירי טכנולוגיה.

כך או כך, רטרו בעיצוב הבית מעניק תחושה על-זמנית של עיצוב מוכר ויציב, בייחוד בעידן הגאדג'טים המתוחכמים והקצב המהיר של השינויים המתחוללים בכל תחום בחיינו.

עוד בוואלה!

יאיוי קוסאמה: ביקרנו בתערוכה של האמנית היפנית המפורסמת לפני כולם

לכתבה המלאה

מאפייני עיצוב הרטרו

הרטרו למעשה קורא תיגר על חיי המדף הקצרים של אופנות ומוצרים ובעיקר נגד המינימליזם והקווים הנקיים שאפיינו את העשורים האחרונים.

מגמת הרטרו מזקקת את ההומניזם של העידן החדש הדוגלת בעיצוב לטווח ארוך. צורות גיאומטריות, צבעוניות נעימה, ריבוי של פטרנים וטקסטורות - אבל הכול במידה וללא החשש שיהפכו ללא רלוונטיים בזמן הקרוב.

טולמנ'ס דוט. כורסא בעיצוב גיאומטרי. טולמנ'ס דוט,
צורות גיאומטריות, צבעוניות נעימה, ריבוי של פטרנים וטקסטורות. כורסה בפרינט גאומטרי, טולמנ'ס דוט/טולמנ'ס דוט

יש הטוענים כי הרטרו תואם את רוח התקופה ונובע בעיקר מאחריות המעצבים לסביבתם. עיצוב עם אורך חיים ארוך.

אדריכלים ומעצבי פנים רבים מאמצים את סגנון רטרו, בין אם בעיצוב טוטאלי של החלל, או בעיצוב מרומז עם קריצה לתקופה ההיא.

RENBY - חורף 2022 טפטים בהשפעת  סגנון רטרו- קאמבק.. RENBY,
הערבול הפסיכדלי הזה יציל אתכם מהחדגוניות של העיצוב הפונקציונלי הנוקשה. טפט רטרו/RENBY
טולמנ'ס דוט. גוף תאורה שולחני עם אהיל הנושא פטרנים גיאומטריים. טולמנ'ס דוט,
הקפידו לאזן פריטים נוסטלגיים עם פריטים בסגנון קליל ואוורירי יותר - שלא יצא לכם כבד. מנורת שולחן עם אהיל פסיכדלי/טולמנ'ס דוט

חורף 21-22 מסתמן כהתגלמות הנטייה להתרפק על שנות ה-60 וה-70 אשר אז וגם היום מצילות אותנו מהחדגוניות של העיצוב הפונקציונאלי והנוקשה. אלמנטים גרפיים, הדפסים המאופיינים בערבול פסיכדלי, הדפסי הקליידוסקופ הגיאומטריים ופרינטים פרחוניים המשתחררים מכבלי המודרניזם יככבו בעיצוב הבית בעונה הקרובה והם כאן כדי להשאר.

החוכמה עם הטרנד הזה לא מסובכת, אבל קריטית: כדי להימנע ממראה עמוס היוצר חוסר שקט, חשוב לאזן את פריטי העיצוב הנוסטלגיים ולשלב אותם עם סגנונות עיצוב שייתנו תחושה מרעננת אבל אוורירית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully