וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיוי קוסאמה: ביקרנו בתערוכה של האמנית היפנית המפורסמת לפני כולם

עודכן לאחרונה: 31.10.2021 / 13:44

40 אלף כרטיסים כבר נמכרו: עשינו סיבוב בתערוכת האמנות הכי מדוברת אי פעם בישראל - הרטרוספקטיבה של יאיוי קוסאמה במוזיאון ת"א - והתאהבנו. זה מה שמחכה לכם שם

רטרוספקטיבה של יאיוי קוסאמה במוזיאון ת"א לאמנות, נובמבר 2021/מערכת וואלה

בעוד שבועיים תיפתח לקהל הרחב תערוכה ראשונה אי פעם של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה (Yayoi Kusama) במוזיאון תל אביב לאמנות. מדובר בתערוכה רטרוספקטיבית גדולה במיוחד, שסוקרת יותר מ-70 שנות יצירה פורות ביותר של אחת האמניות החשובות והאהובות החיות כיום.

קוסאמה בת ה-92 עדיין פעילה וממשיכה ליצור. ובתערוכה הקרובה יוצגו גם מספר יצירות חדשות שהיא יצרה במיוחד עבורה, ביניהן מיצב ענקי שנקרא "זר של אהבה שראיתי ביקום" שנראה כמו זרועות תמנון ענקיות, ורודות ומנוקדות שעולות מן הרצפה אל הגובה, מקיפות ועוטפות את הצופה.

הרטרוספקטיבה במוזיאון ת"א כוללת כמאתיים עבודות וארבעה "חדרי אינסוף" (חדרי מראות ייחודיים ומאוד אינסטגרמיים), חלקן כאמור עבודות חדשות שמעולם לא הוצגו. זוהי אחת התערוכות החשובות והגדולות שהוצגו אי פעם במוזיאון תל אביב, והיא מתפרשת על פני שישה חללים וגלריות, בשני בנייניו, בשטח כולל של כ-3,000 מ"ר. אוצרות התערוכה, בראשן סוזן לנדאו סיפרו כי גם בגילה המתקדם קוסאמה עקבה והיתה מעורבת בכל פרט של הקמת התערוכה, באמצעות הסטודיו שלה ביפן.

תערוכה של יאיוי קוסאמה במוזיאון ת"א. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
אחד מארבעת חדרי האינסוף של קוסאמה שמוצגים בתערוכה במוזיאון ת"א. 'רוחות הדלעות יורדות אל הרקיע', 2006-2007/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק
תערוכה של יאיוי קוסאמה במוזיאון ת"א. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
כן, הרצפה עשויה מפסטה. מיצג של קוסאמה במוזיאון ת"א/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק

במסיבת עיתונאים שנערכה היום במוזיאון סיפרה האוצרת לנדאו כי דווקא משבר הקורונה הצמיח את ההזדמנות הייחודית להביא תערוכה בסדר גודל כזה לישראל - הן מבחינת גודל התערוכה והן מבחינת חשיבותה. והעניין הגדול שמסתמן מצדו של הקהל - 40,000 הכרטיסים הראשונים שהוצעו למכירה אזלו תוך יומיים - מאותת שההשקעה והמאמצים הגדולים שהושקעו בהבאתה ארצה צפויים להשתלם.

קוסאמה היא האמנית המתויגת ביותר ברשתות החברתיות ומאות אלפי אנשים ברחבי העולם מצלמים את עצמם בסביבות הייחודיות שקוסאמה יוצרת ומשתפים את תמונותיהם ברשתות החברתיות. היצירות המוכרות יותר של קוסאמה כוללת פסלי דלעת מנוקדים, חדרי אינסוף - שקירותיהם עשויים מראות המשקפות שוב ושוב את השתקפות המתבונן בתוך סביבה עמוסת דימויים גרפיים (בעיקר עיגולים ונקודות צבעוניות) ומיצגי "פיפ-שואו" שבהם המתבונן מציץ דרך צוהר קטן אל תוך חלל מוקף מראות ובו מיצגי אורות מהפנטים.

תערוכה של יאיוי קוסאמה במוזיאון ת"א. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
לא תרצו לצאת משם. המיצג 'זר של אהבה שראיתי ביקום' שיצרה קוסאמה במיוחד עבור התערוכה הזאת, 2021/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק
תערוכה של יאיוי קוסאמה במוזיאון ת"א. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
בגיל 92 קוסאמה עדיין יוצרת וגם מעורבת מאוד בכל פרט של התערוכה. אחד מחדרי התערוכה/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק

מאחר שמדובר ברטרוספקטיבה התערוכה כוללת גם יצירות מוקדמות מאוד של קוסאמה, שאותן יצרה בשנות ה-50 של המאה הקודמת עוד בהיותה ביפן, ולפני שנסעה לניו יורק. בשנות ה-60 היגעה קוסאמה לבדה לניו יורק והשתלבה בסצינת האמנות המקומית, אף שהגיעה ללא קשרים וללא שפה. תקופה סוערת זו מבחינה תרבותית, אמנותית וחברתית השפיעה רבות על יצירתה וחוללה בה מהפך, שניכר בבירור במסע הכרונולוגי שהתערוכה מובילה את המבקרים לאורכו.

האמנית היפנית יאיוי קוסאמה עומדת במיצג חדר אינסוף 'שדה פאלי' שיצרה, 1965. באדיבות : Ota Fine Arts; Victoria Miro; David Zwirner,
קוסאמה עומדת במרכז אחד מחדרי האינסוף שיצרה: 'שדה פאלי', 1965/באדיבות : Ota Fine Arts; Victoria Miro; David Zwirner

האסתטיקה הממגנטת והמשחקית של יצירתה של קוסאמה קשורה קשר הדוק למחלת הנפש שעמה מתמודדת קוסאמה מאז ילדותה. כבר בגיל 10 היא אובחנה כמתמודדת נפש, והעיסוק שלה באמנות הוא במידה רבה חלק מההתמודדות והטיפול שלה. הסטודיו שלה, שבו היא יוצרת את יצירותיה הייחודיות והחד פעמיות, ממוקם מעבר לכביש של המוסד הפסיכיאטרי שבו היא מתגוררת בטוקיו. מדי בוקר היא הולכת ליצור בו, ובסוף היום שבה למוסד הטיפולי שבו היא מתגוררת כבר עשרות שנים.

התערוכה תוצג במוזיאון תל אביב בזכות שיתוף פעולה עם סטודיו קוסאמה בטוקיו ועם מוזיאון מרטין גרופיוס באו בברלין. היא תיפתח רשמית ב-15 בנובמבר 2021 ותוצג במוזיאון ת"א עד לאפריל 2022.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully