וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלא אנשים עושים את זה בממ"ד שלהם וזה ממש מסוכן

עודכן לאחרונה: 16.5.2021 / 9:33

החלפת דלתות, סורגים בחלון, או קיצור של דלת ההדף כדי לשים פרקט - אם עשיתם את הדברים האלה בממ"ד שלכם, יכול להיות שפגעתם בבטיחות שלו. מומחים מסבירים למה זה מסוכן ואיך לתקן את זה

מאשה ואיילה נערכות לסופ"ש במקלטים בדרום. ניב אהרונסון
ילדים בממ"ד/ניב אהרונסון

אם אתם גרים בבית או דירה שיש בהם ממ"ד אתם בוודאי מרגישים ברי מזל בימים כאלה. בהישמע האזעקות אתם לא צריכים לצאת לחדר המדרגות או לרוץ למטה למקלט. אתם יכולים לחיות את חייכם בידיעה שבעת הצורך - המרחב המוגן הקרוב אליכם הוא הכי קרוב שיש - ממש בתוך הבית.

זו פריבילגיה מדהימה, ועוד יותר מדהים הוא שיש אנשים שלוקחים אותה כמובן מאליו ומזלזלים בה על ידי עריכת שינויים ושיפוצים בממ"ד שבאים על חשבון הבטיחות שלו. ממ"ד הם ראשי תיבות של מרחב מוגן דירתי, ותקני הבנייה שלו אחידים ומכילים קריטריונים כמו גודל מינימלי של החדר, החומרים שממנו יש לבנות אותו (בטון מזוין), איזו דלת צריכה להיות מותקנת בו וכן מערכות איטום וסינון. הפרטים המלאים אודות תקני הבנייה של ממ"ד מופיעים גם באתר של פיקוד העורף, כמו גם השימושים המותרים והאסורים שלו (ממ"ד לא יכול להיות למשל מטבח או מקלחת).

בין השינויים הנפוצים שאנשים עושים בממ"דים שלהם ניתן למנות: הסרת דלת הבטיחות הכבדה ואחסונה במחסן והחלפתה בדלת דקורטיבית, הדבקת ריצוף אחר מעל הריצוף הקיים (פרקט) דבר שמחייב את קיצור דלת הבטיחות על מנת שתוכל להיסגר ולאטום את המרחב המוגן, התקנת סורגים על החלונות, הפיכת הממ"ד למחסן, החלפת גופי תאורה ועוד. ביקשנו לשוחח עם כמה מומחים כדי להבין אילו מהשינויים הללו מותרים ואילו פשוט מסכנים את החיים שלנו.

דלת של ממ"ד. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
להסיר אותה זה הדבר הכי מסוכן שאתם יכולים לעשות. דלת של ממ"ד/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק
"מותר להשתמש בממ"ד ביום יום וזה בסדר - כל עוד זה לא פוגע במיגון", ד"ר בני ברוש (צילום: מכון התקנים הישראלי)

"המרחב המוגן מלכתחילה מיועד לשימוש דו תכליתי", מרגיע ד"ר בני ברוש, לשעבר מהנדס המיגון הראשי בפיקוד העורף והיום מנהל אגף הבניין במכון התקנים הישראלי ומרצה בפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל. לדבריו "מותר להשתמש בו ביום יום וזה בסדר - כל עוד זה לא פוגע במיגון - לעשות גם משהו שמתאים לצרכים היומיומיים. זה לא אסור, רק צריך להקפיד לעשות את זה נכון".

"יש מצבים שאנשים מעדיפים את האסתטיקה על פני הבטיחות, ומה שקורה זה שמוציאים דלת ממ"ד ואומרים 'נחזיר אותה אם יהיה צורך'. ומה שאנחנו רואים עכשיו זה שאנחנו חיים במציאות מאוד נפיצה ודינמית, וזה לא תמיד אפילו משהו שאפשר להיערך אליו. זה יכול לקרות בן רגע" אומרת מירי צור, מעצבת פנים בעלת ניסיון של שנים בעיצוב דירות קבלן הכוללות ממ"ד.

זה בדיוק מה שקרה לשירה ואוהד (השמות המלאים שמורים במערכת) מנס ציונה. הם הסירו את דלת הממ"ד בדירתם, שמשמש כחדר השינה של אחת מבנותיהם הקטנות ושמו אותה במחסן שלהם. "בלילה הראשון במתקפה הגדולה על גוש דן - היינו צריכים להעביר את הבנות בלילה לממ"ד, שכבנו על הרצפה בלי דלת, שמענו את הבומים החזקים מבחוץ וזה היה מלחיץ מאד. לא עצמנו עין כל הלילה כי לא הרגשנו שאנחנו משאירים את הבנות במקום מבטחים", מספרת שירה. "למחרת בבוקר חיפשנו מתקין דלתות מורשה שיגיע מהר וירכיב לנו את הדלת חזרה. חייבת לציין שעם דלת לממ"ד מרגישים הרבה יותר בטוח וכמעט לא שומעים את הקולות מבחוץ - הילדות יכלו לישון בזמן האזעקות מבלי להתעורר, ואפילו הטריקה שלה יחסית שקטה", היא מוסיפה.

חלון ממ"ד. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה!
אל תתפשרו על הבטיחות. חלון של ממ"ד/מערכת וואלה!, מיתר שליידר פוטשניק

הדבר הכי גרוע שאנשים יכולים לעשות בממ"ד

"יש מי שמוציאים את דלת הממ"ד ושמים במחסן - זה עלול להיות מלכודת מוות לאנשים", ערן סיב (צילום: ינאי דיטש)

"הדבר הכי גרוע שאנשים יכולים לעשות זה להוציא את הדלת של הממ"ד ולשים דלת דקורטיבית במקומה", אומר ערן סיב יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל. "דלת הממ"ד עשויה פלדה קשיחה ומיועדת לעמוד בהדף ורסיסים. אם מוציאים אותה ושמים במחסן זה עלול להיות מלכודת מוות לאנשים. דלת דקורטיבית לא עמידה כמו הדלת המקורית", הוא אומר. לדבריו, דלת לא תקנית תעוף מההדף במקרה של פגיעה ישירה או קרובה ועלולה גם לפגוע ביושבי הממ"ד.

כל המומחים ששוחחנו איתם מודעים לצרכי ואילוצי היומיום של דיירים, ומסכימים שניתן להשמיש את הממ"ד כל עוד מקפידים לא להתפשר על הבטיחות. "אפשר להשתמש בממ"ד כחדר שינה או חדר בעל ייעוד אחר, אבל חייבים להקפיד שהוא יהיה שמיש וערוך לשימוש חירום בכל זמן, משום שאי אפשר לדעת מתי ואיך יתחילו העניינים להסלים", אומרת צור.

"צריך להקפיד שלא חוסמים את הפתחים שלו עם שום דבר, גם לא ארונות. בקירות הממ"ד ישנם פתחי אוורור - במיוחד בחדשים יותר שהתקן המעודכן מחייב לבנות אותם עם מערכון אוורור וסינון. אם מדביקים פרקט על הריצוף הקיים והדלת לא יכולה להיסגר, צריך להזמין דלת מקוצרת חדשה מהיצרן המורשה. בלי קיצורים ואלתורים על המצב הקיים. ואני תמיד ממליצה ללקוחות שלי להתקין תאורת חירום גם בתוך הממ"ד וגם במסדרון שמוביל אליו", היא אומרת.

אלא שלפעמים בעלי הבתים מתעקשים על שינויים מרחיקי לכת יותר. "ההנחיה שלנו לקבלנים היא לא לבצע את השינויים הללו שפוגעים בבטיחות, אבל במידה שהלקוחות מתעקשים, ההמלצה שלנו היא ליידע את הלקוח ולהחתים אותו על כך שהוא עושה את זה על אחריותו הבלעדית", אומר סיב.

זירת נפילת רקטה בפתח תקווה בבוקר שאחרי, 13 במאי 2021. ראובן קסטרו
אף פעם אי אפשר לדעת מתי וכמה מהר יסלימו העניינים. זירת נפילת רקטה בפ"ת, מאי 2021/ראובן קסטרו

אז מה מותר ומה אסור לעשות בממ"ד?

בשיחה עם ד"ר ברוש הוא הדגיש שהחשיבות הגדולה ביותר היא לשמור על האטימות של החלל ועל מרכיביו הבטיחותיים - היינו, הקירות, הדלת וחלון הפלדה וכן, לוודא שאין בו חפצים שעלולים להוות סכנה לחוסים בממ"ד במצב של הדף.

- המרחב צריך להיות אטום. כל חור שקודחים בקירות לצורך של מזגן, כבלים, אינטרנט אלחוטי או כל דבר אחר, עלול לפגוע באיטום של החדר ולהקטין את עובי החתך של הקירות. לכן, יש לבצע דברים כאלה בעזרת אנשי מקצוע מורשים.

- שינויים בדלתות - מותר להוסיף דלת פנימית. התקן החדש לממ"דים בישראל אף דורש שיהיה מקום התקנה לדלת נוספת, משום שמכירים בצורך היומיומי שלחדר תהיה דלת פונקציונלית. התקנה של דלת נוספת חייבת להיעשות בצורה תקנית ומבלי לפגוע בדלת הבטיחות או ביכולתה להיסגר טוב ולהינעל (לרוב נעשה על ידי סיבוב או הטיה נוספת של הידית). בנוסף, יש לוודא שהדלת הנוספת מותקנת היטב כדי שלא תעוף על החוסים במקרה של הדף.

- חלונות - אסור להחליף זכוכיות בחלונות של ממ"ד כי הזכוכית המותקנת היא זכוכית שכבתית שבמקרה שהיא מתנפצת היא שומרת על בטיחותם של החוסים. החלפה של החלון עלולה לפגוע בבטיחות. שימו לב: בחלק מהממ"דים החדשים יותר (כחמש שנים אחרונות) יש חלונות שצריך להוריד אותם בשעת חירום. אם מותקן אצלכם חלון כזה אמורה להופיע עליו הנחיה ברורה לגבי הסרתו בעתות חירום.

- מותר להתקין סורגים בחלון ממ"ד, אבל רק כאלה עם מנעול פנימי שניתן לפתוח במקרה של חילוץ. בנוסף ד"ר ברוש ממליץ לשמור על המפתח לסורגים בתוך הממ"ד ולוודא שכולם יודעים היכן למצוא אותו במקרה הצורך.

- רצוי לא לתלות בממ"ד מדפים עם דברים גדולים. אם חייבים לתלות מדף, עדיף להתקינו על קיר פנימי ולא על קיר חיצוני. אם מונחים על המדף חפצים כבדים, מומלץ להסירם בשעת חירום, מחשש שבמקרה של הדף הם יפגעו בחוסי הממ"ד. ריהוט לא יציב כמו ארונות גבוהים, גם כן מומלץ לא להעמיד כנגד קיר חיצוני או להרחיק מהקיר במקרה חירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully