וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנות או נמות: איך השפיעה הקורונה על שוק האמנות העולמי

שלומית אורן ולילך הניג, מאמר אורח

4.11.2020 / 7:19

שוק האמנות הוא שמרן ולא ממהר לאמץ שינויים, אבל מגיפת הקורונה לא השאירה לו יותר מדי ברירות. בלי ירידי אמנות כמו Art Basel ובלי האנרגיות של רצפת המכירות הפומביות, בתי המכירות המובילים בעולם נאלצו להמציא את עצמם מחדש

יריד FRIEZE בלונדון, 2019. לינדה ניילינד,
איך יוצרים קשר עם הקהל ועם אספנים גם כשהגלריות והמוזיאונים סגורים? מבקרים ביריד האמנות FRIEZE בלונדון, 2019/לינדה ניילינד

וירוס הקורונה משפיע כמעט על כל תחום בחיינו היום ומאלץ כל אחד מאיתנו להתאים את עצמו למגבלות החדשות. קברניטי שוק האמנות נאלצו גם הם לשנות את הדרך בה הם מתנהלים. באופן מסורתי שוק האמנות הוא שמרן ולא ממהר לאמץ שינויים, אבל פני הדברים לא הותירו להם ברירה.

בגל הראשון כל בעלי הגלריות הגדולות בלונדון הקימו קבוצת ווטסאפ משותפת להתייעצות כיצד להתמודד עם המשבר ומנהלי המוזיאונים חברו גם הם ויזמו פעילויות לשימור הקשר עם הקהל שלהם, גם בימים שבהם המוזיאונים סגורים או מוגבלים בקבלת קהל.

החשש הגדול היה מפגיעה בשוק האמנות, שבו מתרחשות קניות ומכירות של יצירות אמנות, והוא המניע את כל התחום ושומר על חיוניותו. כבר בחודש יוני התקבל איתות חשוב מבתי המכירות הפומביות הגדולים סות'בי'ס וכריסטי'ס, שהצליחו לנהל מכירות מרשימות, למרות האתגרים הרבים.

התמחרות על מסכים

במכירה פומבית יש חשיבות גדולה לאנרגיה על רצפת המכירה. התחרות בין הקונים היא זו שדוחפת את המחירים כלפי מעלה ומביאה למכירות במחירי שיא. בשונה מהרגיל, לאור המצב המיוחד המכירה התנהלה כולה באופן וירטואלי, כאשר אף אחד מהרוכשים הפוטנציאליים לא הורשה להיכנס לרצפת המכירה. כדי לא לאבד את האנרגיה שיוצרת את הדינמיקה של המכירה העלו בסות'בי'ס את הנציגים שהיו בקשר טלפוני עם הרוכשים על המסכים, והם אלה שיצרו את אווירת ההתמחרות.

עוד בוואלה!

יותר גדול: מה למדנו מהאמריקנים על עיצוב?

לכתבה המלאה
מכירה פומבית וירטואלית של בית המכירות סות'בי'ס בלונדון בזמן מגיפת הקורונה. יח"צ,
התחרות בין הקונים היא זו שדוחפת את המחירים כלפי מעלה. מכירה פומבית וירטואלית של בית המכירות סות'בי'ס בלונדון/יח"צ

תוצאות המכירה עלו על כל הציפיות והניבו הכנסה של יותר מ-361 מיליון דולר. בכריסטי'ס מכירת הסתיו המסורתית הוקדמה לתחילת אוקטובר ונוהלה ממש כמו אירוע בידור שבתחילתו התראיינו מומחים והסבירו על הפריטים הבולטים המוצעים למכירה ובאמצעות טכנולוגיית VR יצרו אשליה שכולם יושבים יחד באותו חלל, אף על פי שנמצאו ביבשות שונות. אחר כך עברו לשלב המכירה שנראה קצת כמו שעשועון טלוויזיוני וזו כמובן הייתה המטרה - לתת שואו שיחליף את החוויה הרגילה בחוויה שונה ומרתקת, אך לא טובה פחות.

גם בית המכירות הפומביות הישראלי תירוש, נאלץ לדחות את המכירה המסורתית מחודש יוני לחודש ספטמבר, תוך שמירה על הנחיות התו הסגול. בסך הכול נמכרו בדרך זו מעל ל-90% מהיצירות שהוצעו למכירה במחיר כולל של 2.4 מיליון דולר שהם גבוהים בכ-35% מהתחזיות המוקדמות. הדבר מעיד על חוסנו של שוק האמנות המקומי ועל הביקוש הער, למרות הנסיבות.

יריד FRIEZE בלונדון, 2019. מארק ברוון,
ירידי אמנות כמו Art Basel ו-Frieze אחראים ל-50 אחוזים מהמכירות של גלריות רבות בעולם. מבקרת ביריד Frieze בלונדון, 2019/מארק ברוון

ירידי אמנות הפכו בעשור האחרון לגורם מרכזי בשוק - גלריות רבות מדווחות שכ-50% מהמכירות שלהן מתבצעות בירידים. בירידים הבין-לאומיים הגדולים כמו Art Basel ו-Frieze מציגות מאות גלריות במתחם אחד את המיטב של יצירות האמנות ואספנים מכל העולם מגיעים כדי ליהנות מהמבחר ומהתחרות ולרכוש פריטי אמנות. מובן שהקורונה היא האויב מספר אחד של מודלים מסוג זה. כדי להתאים את עצמם למציאות, המירו הירידים את היריד הגשמי ליריד ווירטואלי, וכך אספנים יכולים לשבת בביתם, יהיה היכן שיהיה, להתרשם מפריטי האמנות ואף לרכוש את הפריטים שנכונים עבורם.

כמו שבתי המכירות, הגלריות, הירידים והמוזיאונים נדרשו לחשיבה יצירתית כדי למצוא דרכים חדשות לעשות את פעילותם המקצועית, כך גם אמנים. רבים מהם מפתחים קשר בלתי אמצעי עם הקהל שלהם באמצעות הרשתות החברתיות ובונים מודלים חדשים למכירה דרך האינטרנט. אחרים מפתחים קווי מוצרים ושירותים חדשים אשר מותאמים לצרכי הקהל שלהם. במקביל, גם אספני האמנות נאלצו להתאים את עצמם: המכירות אונליין נמצאות בעלייה מתמדת בשנים האחרונות, אולם ב-2019 הגיעו בסך הכול ל-9% מכלל המכירות של פריטי האמנות בעולם. שנת 2020 גרמה לשינוי דרמטי, אם כי צפוי, וגרמה למכירות האונליין להכפיל את עצמן.

יריד FRIEZE בלונדון, 2019. לינדה ניילינד,
ההערכה היא, שהשינויים בשוק האמנות יישארו גם לאחר חלוף המגיפה. מבקר ביריד Frieze בלונדון, 2019/לינדה ניילינד

ברור היום לכל הגורמים בשוק האמנות שאי אפשר ללכת לאחור וגם אחרי שגלי הקורונה יחלפו ויהיו מאחורינו, השינויים שגרמו להם יישארו איתנו, וזאת משום שהם בסך הכול מגדילים את ההיצע ומרחיבים את סל המוצרים, השירותים והחוויות שהשוק הזה מציע.

קלייר מק'אנדרו, חוקרת מוערכת של שוק האמנות ומפיקת הדו"ח השנתי של UBS, מנבאת כי בעתיד נראה היברידיזציה הולכת וגוברת בשוק, כאשר המודלים הישנים ימשיכו להתקיים לצד מודלים חדשים שנוצרו ואחרים שיתפתחו בעתיד.

שלומית אורן היא בוגרת MBA וכן תואר שני ב-Art Business מסות'בי'ס בלונדון, בעלת הבלוג SO-ART, מנהלת קהילת אספני האמנות בישראל ובעלת רקע בניתוח וניהול השקעות.
לילך הניג שמול היא בוגרת תארים במנהל עסקים ותואר שני בעיצוב משולב ובשלהי תואר השלישי שלה באמנות בינתחומית, מנהלת מחלקת תכנון עיצוב והום סטיילינג בחברת שניר נדל"ן ובעלת רקע ניהולי בחברות הייטק גדולות.
ושתיהן יחד שותפות במיזם שניר & SO-ART - קורס דיגיטלי ליסודות הניהול והיזמות למעצבים ואמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully