וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר גדול: מה למדנו מהאמריקנים על עיצוב?

לא הרבה, האמת. הסגנון האמריקני בעיצוב נוטה להיות שמרני מדי עבור החיך הישראלי, ושיטות הבנייה וחומרי הגלם גם הם שונים בתכלית. אז מה בכל זאת ייבאנו מארה"ב לבתים בארץ הקודש?

מנורת שולחן מחסני תאורה. מחסני תאורה,
מרחבי מחייה גדולים ומרווחים, בלי לוותר על הפרדה בין חללים. סלון רשמי עם אח/מחסני תאורה

אחרי ארבע שנים רוויות דרמות, סנסציות ומאבקים בטוויטר יצאו אזרחי ארה"ב לקלפיות ויחליטו על זהותו של הנשיא שיוביל אותם בשנים הבאות, כשמשבר הקורונה עדיין בשיאו והעולם כולו כמרקחה. לרגל אחד הימים המסקרנים והחשובים בשנת 2020, החלטנו לבדוק כמה מהמאפיינים הבולטים בעיצוב האמריקני.

מבתי הבוקרים ובתי המדבריות שבדרום ועד ללופטים התעשייתיים בלב המטרופולינים הגדולים, את הבניה והעיצוב בארה"ב קשה עד בלתי אפשרי לסכם בכמה מילים - ככה זה כשמדובר במעצמה ענקית שמשלבת סגנונות ומושפעת מתרבויות וזרמים שונים. אם מנסים בכל זאת למצוא קו מקשר, הסגנון האמריקני הוא כזה שמעודד שיתוף ואירוח ועל כן ההעדפה תהיה לתכנון מרחבי מחיה כמה שיותר גדולים, אך מבלי לוותר על הפונקציונליות וההפרדה בין הפונקציות השונות. ניתן לראות זה בפינות האוכל שבבתים האמריקניים ממוסגרות בחדרים נפרדים, במטבחים רחבי ידיים שמאובזרים במכשירי חשמל גדולים במיוחד, במבואות הכניסה המרשימות ובסלונים.

נברשת של מחסני תאורה. מחסני תאורה,
לפינות האוכל בבתים האמריקניים מוקצה חדר נפרד, רשמי וסגור. נברשת מעל פינת אוכל/מחסני תאורה
גולדשטיין גלרי טפט. יחצ חול,
פינת אוכל רשמית עם טפט פרחוני של גולדשטיין גאלרי/יחצ חול

הישראלים שואפים להידמות לאמריקנים במובנים רבים, אך אחד ההבדלים הבולטים בין ישראל לארצות הברית הוא שיטות הבניה: בעוד שכאן הבתים בנויים מלבנים ובטון, הבניה האמריקנית דוגלת בניצול משאבי טבע זמינים, שמוזילים דרמטית את העלויות ומקצרים את משך התהליך. כך הפך העץ לאחד החומרים המובהקים לבניה והאמריקנים מרבים לשלב אותו גם בעיצוב הפנים.

הגיאוגרפיה מכתיבה את העיצוב

בתוך כך, המבנה ועיצובו מושפעים מאוד מהמיקום הגיאוגרפי - במדינה שמתפרסת על פני שטח עצום יש הבדלים מהותיים באקלים ותצורות הטבע הן רבות ומגוונות. כך לדוגמא ומבלי לעשות הכללות, ברבים מהבתים ששוכנים בסביבה מיוערת נראה שימוש בולט בעץ כמוטיב עיצובי, שילוב של גוונים חומים וירוקים, תוספת של בולי עץ לצורכי הסקה אך גם לדקורציה וממש כמו בסרטים נראה שם על הקירות גם פוחלצי חיות יער שלא שפר עליהן מזלן.

לעומתם, בבתים שקרובים לים נראה שימוש במוטיבים מעולמות הנאוטיקה כמו סירות ועוגנים ופלטת צבעים רגועה יותר של גוונים כחולים ובהירים.

גולדשטיין גלרי טפט. יחצ חול,
הם לא ספונטנים,אבל הם אוהבים לארח. סלון בסגנון כפרי/יחצ חול

בארה"ב הגודל כן קובע ורבים מהבתים - במיוחד באזורים הפרבריים, גדולים מהממוצע בטח ובטח זה הישראלי. הם מוקפים גדר לבנה וגינה מטופחת וירוקה ובקדמתם מרפסת עץ מוגבהת מהקרקע, שאנחנו מכירים היטב מהסרטים.

ספונטניות היא אמנם מונח שלא כל כך שגור בתרבות המקומית אך האמריקנים בהחלט ידועים ככאלה שאוהבים ומרבים לארח. ברבים מהבתים יש חדר משפחה קז'ואלי, ובאגף נפרד סלון פורמלי מרשים וגדול ממדים בעל תקרה גבוהה ומרשימה. לרוב יהיו בו מערכות ישיבה גדולות ומפנקות, שולחנות קפה גדולים ושולחנות צד ותמונות משפחתיות שנתפסות בתרבות המקומית כסוג של מאסט שמעטר חלקים רבים בחללים הציבוריים. הסגנון אולי ייתפס בעינינו הישראלים כקלאסי ושמרני אך באותה נשימה הוא מרשים וניכר כי לאומה האמריקנית מאוד חשובה הנראות.

מטבח סטודיו קרמיקה. יח"צ חו"ל,
המטבחים גדולים ומכשירי החשמל עצומים. מטבח בסגנון אמריקני/יח"צ חו"ל

אם יש חלל שהוא גדול משמעותית בארה"ב ביחס לרוב מדינות העולם הוא כמובן המטבח שמשמש להרבה יותר מאפיה ובישול. בדומה לארץ, גם שם הוא משמש כציר חשוב ומרכזי וכולל פינת אוכל יום יומית אך בשונה מאצלנו, הסגנון המינימליסטי פחות שולט ובולטים יותר מטבחים בסגנונות התעשייתיים והכפריים. מוצרי החשמל במטבח גדולים בהרבה מאלה האירופאים וכוללים מקררי SIDE BY SIDE גדולי ממדים, תנורי אפיה רחבים או כפולים ועוד.

ומהמטבח, לחדרי הרחצה שם בניגוד אלינו הישראלים שבחרנו להחליף את האמבטיות במקלחונים מטעמי נוחות וחיסכון במקום, שם המצב שונה בתכלית. בבתים רבים נראה שילוב של מקלחון גדול ומפנק לצד אמבטיות גדולות שבחלקן משולבים ג'טים והן יכולות לתפקד כג'קוזי לכל דבר.

חדר רחצה עם אמבטיה פרי סטנדינג וחיפוי טראצו סטודיו קרמיקה. יח"צ חו"ל,
גם בחחדרי הרחצה הם לא בעניין של חיסכון במקום. אמבטיה פרי סטנדינג/יח"צ חו"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully