וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הספר: הספריות עושות קאמבק - וכך תשלבו אותן נכון בבית שלכם

בעבר הספרייה הייתה חלק בלתי נפרד מכל בית, ואולם בשנים האחרונות היא נעלמה כמעט לחלוטין. אז עכשיו מגיע הקאמבק המתבקש. איך משלבים נכון ספרייה בבית? הנה כל הטיפים

ספריות ומערכות קיר, עיצוב ענבל ברקוביץ. אלעד גונן,
כולנו רוצים בבית פריטים בעלי ערך תרבותי שמשדרים תחכום וחמימות/אלעד גונן

בעשורים האחרונים נראה היה כי הספריות נעלמו מהבתים, אבל עכשיו הגיעה שעת הקאמבק. לחזרתן של הספריות אל המרחב יש כמה סיבות. הראשונה קשורה לעובדה שככל שתודעת עיצוב הבית גוברת, כולנו מחפשים לשלב פריטים בעלי ערך תרבותי שמשדרים תחכום וחמימות. סיבה שניה, חשובה לא פחות אך לגמרי מפתיעה, קשורה לריבוי מערכות כמו מיזוג אוויר, מולטימדיה וחשמל שנטמעות מבעדן באופן אלגנטי ונקי.

ספריות ומערכות קיר, עיצוב ענבל ברקוביץ. אלעד גונן,
"הספריות נתפסו בעבר כמסורבלות, היום הן פיסוליות"/אלעד גונן

"במשך הרבה שנים סבלו הספריות מתדמית בעייתית", מסבירה מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ. "הן החלו להיחשב כאובייקט מסורבל שאינו תואם את הסגנון המינימליסטי שכבש את הבתים בישראל. על פניו, הקדמה הטכנולוגית היא שהובילה לירידת הספריות מגדולתן, אך היא גם זו שגורמת להן לשוב ובענק".

לדבריה, "טכנולוגיות הייצור המתקדמות מאפשרות לנו כיום לייצר ספריות מעודנות, מינימליסטיות, אווריריות ופיסוליות שהופכות להיות עוגן בחלל. וזה לא נעצר שם: רבים הבינו שספריות יכולות לשמש כאלמנט נהדר לחצוץ ולתחום בצורה מקורית בין מפלסים, מבלי לחסום ולאטום את המרחב".

"בנוסף לכך, המזנון ששימש כרהיט המולטימדיה האולטימטיבי מתחת למסכי הטלוויזיה, מפנה את מקומו לקירות טלוויזיה גדולים שמתוכננים בקפידה. מדובר בפריט נגרות שמסתיר בחלקו העליון לא רק את מערכות השמע, אלא גם את מערכות החשמל והמיזוג".

עוד בוואלה! בית ועיצוב

צבע הקיר, מיקום השולחן: כך תעצבו חדר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

לכתבה המלאה
ספריות, עיצוב יפרח בן צבי. שי אפגין,
הספרייה יכולה להיות חוצץ בחלל/שי אפגין

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי מחזק את דבריה של ברקוביץ, ומסביר כי הספריות החדשות מהוות נדבך מרכזי גם במבואות הכניסה לבית, בסוויטות השינה ובמבואה שבקומת המגורים. "ההבדלים המהותיים בין ספריות הממוקמות בחלל הציבורי לבין ספריות בחדרים הפרטיים, סובבים בעיקר סביב העיצוב עצמו ובחירת חומרי הגמר", הוא מסביר.

"בדרך כלל בחללים ציבוריים יש נטייה לבחור בעיצוב ניטרלי, על-זמני וייצוגי, לכן שם בדרך כלל עובדים עם חומרים קלאסיים בצבעוניות שקטה. דווקא בחדרי השינה ניתן קצת יותר 'להתפרע' מבחינת הצבעוניות, ושם באמת נפגוש ספריות עשויות מעץ אלון, אגוז או MDF צבוע בתנור. במידה ומדובר בספריות צבועות, חשוב ביותר להקפיד לעבוד עם צבעים על בסיס מים שאינם רעילים. עוד בולט השימוש בחומרים כמו ברזל, פליז ושפע של חומרים טבעיים, שהופכים את הספרים לפריט אותנטי שמשתלב נפלא בתפיסת העיצוב האקולוגית העכשווית".

ספריות, עיצוב יפרח בן צבי. שי אפגין,
ספריות משלל חומרים/שי אפגין

על מנת שלא ליצור עומס גרפי וגודש צורני בחלל, חשוב לתכנן קומפוזיציה מבעוד מועד של הנחת הספרים והאביזרים. "מומלץ לבחור בקומפוזיציה שתהיה נאמנה לסגנון החלל", מסביר מעצב הפנים יוסי שאול. "בחלל מודרני לדוגמה, מומלץ לעבוד עם קומפוזיציות א-סימטריות או עם העמדה שמשלבת ספרים המונחים אופקית ואנכית. באותה נשימה חשוב לתכנן כחלק מהקומפוזיציה גם את מיקומם של פרטי הנוי והאקססוריז כדי ליצור איזון נכון בין כל הפריטים. גובה ספרי קריאה לדוגמה אינו עולה לרוב על 20 ס"מ, כך שהמדפים עבורם צריכים להיות מתוכננים בהתאם. לעומתם, ספרי השראה, אומנות, עיצוב וכו' מודפסים בגדלים משתנים, ולכן חשוב להקצות להם מדפים יעודיים".

"בספרייה אחת ניתן לשלב מדפים בעלי עובי משתנה, חלקם סגורים וחלקם פתוחים. יש להחליט אם הספרייה תשמש כמחיצה בין חללים, ואז ניתן יהיה להשתמש בה משני צדיה, או שתהיה מוצמדת לאחד הקירות", מפרט בן צבי. "אחת המגמות השולטות כיום בתחום היא שימוש בחומרים משולבים. זאת ועוד, הטכנולוגיות העכשווית מאפשרות ליצור מראה נטול חיבורים ותפרים. חשוב לזכור שתכנון מדויק ונכון יבטיח לא רק ספרייה שנראית טוב, אלא גם אמצעי לשמור על סדר וארגון בחלל".

ספריות טופ אודיו. יח"צ חו"ל,
כדאי לתכנן את הנחת הספרים בתוך הספרייה/יח"צ חו"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully