וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבע הקיר, מיקום השולחן: כך תעצבו חדר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

בין 5 ל-10 אחוזים מהילדים סובלים מבעיות קשב וריכוז. כדי להקל עליהם את ההתמודדות, החדר שלהם צריך להיות מותאם לצרכים שלהם. אז על מה בדיוק צריך לשים דגש? הנה הטיפים החשובים

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

(בווידיאו: 5 דברים שלא ידעתם על המוח)

אחת התופעות השכיחות בקרב ילדים היא הפרעת קשב וריכוז. לפי ד"ר רונית גלילי מוסברג, מומחית בנוירולוגיה ממדיקל סנטר שבהרצליה, בין 5 ל-10 אחוזים מהילדים סובלים מההפרעה הזו וכ-70% מהם ימשיכו לסבול מההפרעה גם בבגרותם. משום שמדובר בתופעה נפוצה, חשוב לקחת אותה בחשבון כשמעצבים חדר לילדים או מתבגרים שסובלים מהבעיה.

"כשמעצבים חדר עבור ילדים עם בעיות קשב וריכוז, צריך לחשוב על החדר כעל חלל המחולק לפי הפונקציות השונות - לינה לחוד, למידה לחוד, משחק לחוד, ואחסון לחוד, ולא חלל אחד גדול המכיל את כל הריהוט יחד", מסבירה מעצבת הפנים חן שדמי שרף מבית מרכז העיצוב דן דיזיין סנטר. לדבריה, החלוקה הזו מונעת גירויים חיצוניים.

המעצבת טוענת כי יש לתחום את אזור הלינה שבו מיטה, שידה ותאורה ולהפריד אותו מאזור המשחקים ומאזור הלמידה - שבו שולחן, כיסא, אפשרויות אחסון ותאורה מתאימה. "את אזור המשחקים מומלץ למקם ליד החלון שמכניס אור טבעי. הסיבה לכך היא שזה אזור שבו יש פחות בעיה של הסחות דעת מהמתרחש מחוץ לחלון".

ילדה שוכבת על שטיח וקוראת ספר. ShutterStock
"את אזור המשחקים מומלץ למקם ליד החלון שמכניס אור טבעי"/ShutterStock

"הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בחוסר שקט, קושי בהשלמת משימות, נטייה לקפוץ מעניין לעניין ותגובתיות יתר לגירויים חיצוניים", מחדדת ד"ר גלילי מוסברג. "כיוון שילדים עם הפרעות קשב וריכוז חיים באי-סדר מחשבתי, יש חשיבות לכך שחדרם יספק לכם שקט ומיקוד".

לדבריה של שדמי שרף, בניגוד לחדרי ילדים אחרים - כשמדובר בילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז עדיף לוותר על טפטים, מדבקות קיר, ציורים או קירות צבועים בגוונים חזקים. ד"ר גלילי מוסברג מסכימה: "עקב רגישות יתר לגירויים המסיחים את הדעת, חשוב לעצב את החדר בצבעים שקטים, בהירים ואחידים - כמו אפרפר, ירוק וכחול בהיר, עם כמה שפחות אלמנטים. מומלץ להימנע מצבעים חמים ובולטים כמו אדום או צהוב, שמושכים את העין. האור צריך להיות נעים ורך ולא אור חזק מידי או ישיר. את שולחן הכתיבה כדי למקם ליד קיר חלק ונקי ולא מול חלון, כדי לשפר את הריכוז".

חדר ילדים. ShutterStock
עדיף לוותר על טפטים, מדבקות קיר, ציורים או קירות צבועים בגוונים חזקים/ShutterStock

עוד היא מוסיפה: "ילדים עם הפרעות קשב מתקשים בסדר ובארגון, ולכן הם נוטים לאבד חפצים ולשכוח היכן הניחו אותם. לכן, חשוב שבחדר לכל חפץ יהיה מקום ייעודי. מקום קבוע לילקוט בית הספר, מקום קבוע למפתחות הבית וכדומה. שולחן העבודה צריך להיות מסודר ופנוי מחפצים שאינם קשורים ללימודים. כמו כן, כדאי תמיד להקפיד שנפטרים מחפצים מיותרים. את החפצים, הספרים, המשחקים והצעצועים כדאי למקם במגירות או קופסאות - ולרשום על כל קופסה מה היא מכילה. כיוון שמכשירים אלקטרוניים, כמו טאבלטים, קונסולות מחשב וטלוויזיות מסיחים את הדעת, כדאי לצמצם את הימצאותם בחדר הילדים".

לדבריה של שדמי שרף, "כשזה מגיע לטקסטיל - יש לבחור בסגנון רך ועדין עם דוגמה שאינה חזקה או דומיננטית מידי. כדאי לבחור וילונות בגוון בהיר חצי שקוף ולהעדיף שטיחים ללא דוגמה או בעלי דוגמה עדינה. ד"ר גלילי מוסברג מסכמת: "כל ילד מתמודד בצורה שונה עם הפרעות הקשב שלו, כך שכדאי לשתף את הילד בעיצוב החדר ולשמוע ממנו מה יסייע לו ליצור אווירה רגועה ושלווה בחדרו".

חדר ילדים מבולגן. ShutterStock
"חשוב שבחדר לכל חפץ יהיה מקום ייעודי"/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully