וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדריכל הזה עוצר במעבדה לחקר המוח לפני כל פרויקט. למה? זו הסיבה

איתי פלטי ראה את מעצבי הפנים פועלים לפי אינטואיציה והרגיש שמשהו בזה לא בסדר. אז הוא הקים חברה שלפני כל פרויקט עיצובי בוחנת את צרכי הדיירים במחקר מקדים שמבוסס על חקר המוח והפסיכולוגיה. איך זה עובד? הפרטים בפנים

איתי פלטי. אור דנון,
"השיטה שלי היא תגובה למשבר הזהות במקצוע הארכיטקטורה". איתי פלטי/אור דנון

חשבתם שעולם עיצוב הפנים הוא יצירתי ונטול גבולות אשר נותן דרור לתחושותיו של המעצב שניצב מול פרויקט חדש? אם תשאלו את איתי פלטי (36), אדריכל וחוקר, המציאות קצת שונה. לדבריו, עולם עיצוב הפנים הוא עולם של ניתוח נתונים ומחקר מעמיק. פלטי, מייסד תנועת "הערים המודעות" והבעלים של חברת HUME, פיתח שיטה חדשה - לפני כל פרויקט עיצובי עורכים מחקר שבעזרתו אפשר להבין את הצרכים של הדייר, ולעצב את החלל בהתאם לכך.

"החלטות עיצוביות תמיד מתקבלות על סמך האינטואיציות של המעצב", הוא מספר, "ראיתי את זה - ולא הייתי מרוצה. התחלתי לחשוב איך אפשר לעזור לתהליך העיצוב להיות יעיל יותר, וככה הגעתי לפסיכולוגים וחוקרי מוח. זה היה הרגע שבו נולדה שיטת עיצוב חדשה. לדעתי זו תגובה למה שאני מגדיר - משבר הזהות במקצוע הארכיטקטורה".

עיצוב איתי פלטי יפו. גדעון לוין,
"קודם כל צריך להבין מה החוויה שהלקוח מחפש. כלומר, איזו השפעה הוא רוצה שתהיה לחלל". בית שעיצב פלטי ביפו/גדעון לוין

פלטי בחברה שלו מתמקד בעיצוב תוך דגש על חווית משתמש המבוססת על כלים מתחום הנויורופסיכולוגיה. כלומר, כל החלטה עיצובית מגובה על ידי מחקר מקדים במעבדה למדעי אנוש. העיצוב הסופי נקבע על ידי תוצאות המחקר. אז איך זה בדיוק עובד? "קודם כל צריך להבין מה החוויה שהלקוח מחפש. כלומר, איזו השפעה הוא רוצה שתהיה לחלל, מה הכי חשוב לו בחלל הזה. למשל, אם זה משרד - אתה רוצה שזה יהיה מקום שנוח ויעיל לעבוד בו, אם זה בית ספר - חלל מתאים ללמידה, בית חולים - שההחלמה תהיה מהירה. השיטה שלנו פותחה כדי להבטיח בדיוק את זה".

"יחד עם הלקוח אנחנו מגדירים את הפרויקט ואת המדדים שלו להצלחה. המדדים הללו, שאנחנו קוראים להם 'מדד אנושי', מנחים אותנו בתהליך כולו. אחרי שהגדרנו מטרות, יעדים ומדדים - עוברים למעבדה לבחון מחקרים קשורים ורלוונטיים במדעי המוח ובפסיכולוגיה". במעבדה של פלטי נמצאים חוקרים בינלאומיים שאוספים את כל המידע הרלוונטי וממנו מסיקים מסקנות. "מהתהליך הזה יוצאים עם תובנות שמובילות את תהליך העיצוב", הוא מסכם.

עוד בוואלה! בית ועיצוב

120 מ"ר של סטייל: אתם חייבים לראות את המרפסת המטורפת הזו

לכתבה המלאה
עיצוב נוף איתי פלטי. Sahar Coston Hardy,
"עם המסקנות מהמעבדה מתחילים את תהליך העיצוב". עיצוב גינת משחקים לילדים/Sahar Coston Hardy

האם לפני כל עיצוב יש צורך במחקר?

"המצב האידיאלי הוא שכן, לפני כל עיצוב - לא משנה מה מטרת החלל, נעצור לחקור ולשלב תובנות ממדעי המוח ומהפסיכולוגיה. לא תמיד צריך תזה ענקית, אבל מחקר כן צריך להיות ההתחלה של פרויקט. למעצבים אולי יש אינטואיציה טובה, אבל עם תובנות מדעיות אי אפשר להתווכח והן יכולות לשפר את האינטואיציה של המעצב.

הסיבה החשובה ביותר לבחור להתחיל כל פרויקט עיצובי במחקר היא ההבנה שאנחנו מעצבים לאנשים שונים. מה שמתאים לאדם אחד, לא בהכרח יתאים לאדם אחר. אי אפשר שחלל אחד יעוצב באופן זהה לאנשים שונים. קחו לדוגמה משרד - אנשי התכנית ואנשי משאבי אנוש עובדים באותו חלל, אבל העבודה שלהם שונה. המטרות, המשימות, סדר היום. לכן, גם חלל העבודה שלכם צריך להיות שונה זה מזה".

איתי פלטי משתתף בוועידת הקניונים ורשתות המסחר בישראל, שתתקיים בין התאריכים 15-17 בדצמבר במלון רויאל ביץ' באילת.

עיצוב איתי פלטי יפו. גדעון לוין,
"למעצבים אולי יש אינטואיציה טובה, אבל עם תובנות מדעיות אי אפשר להתווכח".דירה שעוצבה על ידי פלטי ביפו/גדעון לוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully