וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לאדמה: המרתף כבר מזמן לא רק מחסן - אלא חלל עיצובי משגע

בעבר המרתף שימש בעיקר כחלל אחסון, אבל בשנים האחרונות הוא הפך לחדר נוסף בבית שעשוי ברמה הגבוהה ביותר - חלל אירוח אלטרנטיבי, מיני-קולנוע, חדר משחקים, משרד ביתי ואפילו חדר כושר. הנה כל מה שצריך לדעת על עיצוב המרתף

מרתף עיצוב ענבל ברקוביץ'. אלעד גונן,
להשבחת המרתף יש ערך נדל"ני-כלכלי/אלעד גונן

"עד לא מזמן מרתפים שימשו בעיקר כמחסנים וכאזור שבו הוטמעו מערכות המים והחשמל. היום המגמה היא לנצל את החלל יקר הערך הזה למגוון מטרות, ביניהן מגורים, פנאי ואירוח", מסבירה שירלי דן, בעלת משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב הבית. "מרבית המרתפים מתוכננים כקומה שלמה. לעיתים מדובר גם במאות מ"ר, כך שלהשבחתם יש גם ערך נדל"ני-כלכלי", היא אומרת. "הוא משמש עבור רבים כאזור אידיאלי ליחידות אירוח, חדר עבור נער מתבגר, חדר משחקים, קולנוע, משרד ביתי, מרפאה או סטודיו".

לדברי האדריכל מיקלה סימאונה, "דווקא בשל המיקום שלו, המרתף מהווה חלל אידיאלי להתנתק מחיי היום היום. את המרתף אפשר להסב למיני-קולנוע, חדר משחקים או חדר כושר - וכך להעצים את ההתנתקות בעזרת הפעילויות האלו. זאת ועוד, נכון שהמרתף הוא חלק מהבית - אבל העיצובים שלו יכולים להיות נועזים ומעט שונים מהאופי הכולל שנבחר לבית".

מרתף עיצוב שירלי דן. שי אדם,
מרתף עם חצר אנגלית שמשמשת כפתח אוורור ותאורה טבעית/שי אדם

דן מסבירה כי קיימות שתי שיטות בנייה מרכזיות של מרתפים. האחת, קומה שלמה מתחת לאדמה ללא פתחי אוורור ואור טבעיים. השנייה, מרתפים עם חצר אנגלית שמשמשת כפתח אוורור מובנה וטבעי. את החצר יוצרים באמצעות הנמכת הקרקע ופתיחת חלון לקומת הקרקע, שעל פי תקן חייב להיות מוגן בסורג מתכת. המטרה המרכזית של החצר היא להכניס אור ואוויר לחדרים שנמצאים מתחת לקרקע ובחלק מהמקרים הפתח משמש גם כיציאה נוספת מקומת המרתף".

"ביצוע החצר האנגלית מבוצעת על ידי חפירת שקע בקרקע ויצירת מרווח שהוא למעשה 'החצר'", מסבירה דן. "המרווח גדול ומאפשר מעבר של בני אדם. הוא יכול לשמש גם דלת ולא רק חלון. בצורה זאת פותחים מעבר נוסף לחצר הבית, מעין דלת אחורית, דבר שמעלה את ערכו של הבית". לדבריה, "החצר האנגלית דורשת אטימה מוחלטת ומערכות ניקוז בגלל קרבתה לאדמה והמפלס הנמוך. העבודה עליה צריכה להיות קפדנית ומקצועית תוך שימוש בחומרי איטום איכותיים".

עוד בוואלה! בית ועיצוב

הרימו ראש: הגיע הזמן שתשקיעו בעיצוב התקרה בבית שלכם

לכתבה המלאה
מרתף עיצוב שירלי דן. שי אדם,
משרד במרתף/שי אדם
מרתף אדריכל מיקלה סימאונה. עודד סמדר,
"רבים מסבים את המרתף לאולם קולנוע ביתי"/עודד סמדר

לדברי דן, "רבים מסבים את המרתף לאולם קולנוע ביתי. הסלון העליון מיועד לאירוח פורמלי ואילו המרתף הוא חלל בילוי אלטרנטיבי". אופי הבילוי במרתפים הוא נגזרת של המבנה האקוסטי הייחודי, שמוסיף ליצירת חווית סאונד וצפייה מושלמת. בהתאם לגיל בני המשפחה אנו מתאימים את החלל ואת מגוון מוצרי האודיו החכמים. אותם מוצרים לרוב 'נבלעים' בתוך הקיר, כך שתכנון המרתף חשוב כבר בשלב הראשוני".

"יש גם כאלה שהופכים את המרתף לחדר משחקים למבוגרים", ממשיכה דן, "עם שולחן ביליארד, ספות נוחות, חדר כושר ועוד. אחרים מעדיפים להוריד את הטלוויזיה מהסלון למרתף. אין ספק שמאזור שכיהן כמחסן , הפך המרתף לפנינה עיצובית מרתקת, פונקציונאלית ובהחלט ססגונית".

מרתף עיצוב יוסי שאול. שי אפשטיין,
חדר משחקים למבוגרים/שי אפשטיין

ומה באמת בנוגע לעיצוב? לדבריה, "חשוב להעניק לחלל גוונים בהירים שנותנים תחושה של מרחב ולשים דגש על תאורה. לעתים צריך להשקיע במרתף יותר מאשר בקומות העליונות בשל העובדה שהחלל חשוך וחשוב להתגבר על תחושת המחנק עם עיצוב נכון לצד תשתית נכונה".

"בלי קשר לשימושו המיועד וכמובן קבלת האישורים וההיתרים השונים מהרשויות, ההחלטה קשורה גם לפן הכלכלי. אם לא בונים את המרתף בזמן בניית הבית כולו, יהיה קשה מאוד , עד בלתי אפשרי לבנות אותו בהמשך. כך שגם אם החלטתם לוותר על מרתף בשלב בניית הבית, מומלץ להשקיע בהכנת המעטפת. בעוד כמה שנים אולי תחליטו אחרת", מסבירה דן.

מרתף עיצוב אליתה ליוינג. יח"צ,
מרתף לפי אליתה ליוינג/יח"צ

באזור המרתף לתאורה יש השפעה מכרעת. חשוב לספק תאורה איכותית, ועדיף צמודת תקרה שתתפרס על כמה שיותר נקודות, כך שכל האזורים יקבלו אור. לירן אלקולומברי, מנהל השיווק ב"קמחי תאורה", מסביר: "במידה ויש במרתף אזור שבו רוצים להתמקד, כמו בר משקאות, פינת עישון או שולחן סנוקר, מומלץ למקם גוף תאורה מרכזי בהדלקה נפרדת מעליו. ליתר החלל כדאי לעשות שימוש בגופי תאורה צמודי קיר אורכיים (שמאירים למעלה ולמטה) כדי לא לסנוור את הנוכחים במרתף. אם אתם בשלב הראשוני של עיצוב המרתף, כדאי לדאוג שיהיו כמה שיותר נקודות חשמל ושקעים, מאחר ומדובר בחלל שלרוב סובל מחוסר תאורה טבעית". אלקולומברי מסכם: "הקפידו לחשוב על כלל התרחישים האפשריים בקומה זאת על מנת ליצור את כל ההכנות הדרושות".

מרתף עיצוב שירלי דן. גלעד רדט,
במרתף עדיף תאורה צמודת תקרה שתתפרס על כמה שיותר נקודות/גלעד רדט
מרתף עיצוב קמחי תאורה. יח"צ,
ועוד הצעת הגשה לתאורה קצת יותר צבעונית/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully