וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחה, רווקים או בני הגיל השלישי? לעצב את הבית בהתאם לדיירים

בית אמור לשקף את אופי הדיירים המתגוררים בו ולהיות מותאם לצרכיהם. מעצבי פנים מסבירים על מה כדאי לשים דגש כשמעצבים את הבית, בהתאם למי שצפוי לגור בו

עיצוב פנים ניצן הורוביץ. עודד סמדר,
כשמעצבים בית למשפחה צריך לחשוב על תחושת גודל ומרווח/עודד סמדר

אנחנו לא צריכים לספר לכם מה המשמעות של הבית. זה המקום המגן שבו כל אדם יכול להיות הוא עצמו בלי מסכות. המקום שבו פותחים כל יום, והמקום שבו סוגרים כל יום. האופן שבו הבית מתוכנן ומעוצב משפיע רבות על החיים, ולכן הוא צריך להתאים באופן מדויק לצרכים של הדייר המתגורר בו.

"עוד לפני שמתחילים לתכנן בית, צריך להבין מי הנפשות המתגוררות בו, להכיר את הצרכים והתחביבים שלהן ורק אחרי היכרות מעמיקה אפשר לעבור לשלב הבא", אומרת שירלי דן, בעלת משרד לתכנון, אדריכלות ועיצוב פנים שבונה בכל פרויקט שאלון צרכים ארוך ללקוחותיה. "אם מדובר בבית למשפחה, חשוב לדעת כמה ילדים יש להם, באילו גילאים, מה הדרישות שלהם ועוד".

השוני מבית לבית הם הפונקציות, הגדלים והסידור של הדברים בחלל, שמתחלפים בהתאם לסטטוס האישי של הלקוח, בין אם זו משפחה ובין אם זוג או אדם בודד. בית מורכב מכל כך הרבה רבדים, ולכן הדבר תלוי לגמרי באדם שעומד מולך. "יעילות היא שם המשחק. בית צריך להיות פרקטי הרבה לפני שהוא יפה, ותכנון נכון יאפשר לדיירים לשמור על הבית לאורך זמן" מסביר המעצב ניצן הורוביץ.

עיצוב פנים שירלי דן. יואב פלג,
"עוד לפני שמתחילים לתכנן בית, צריך להבין מי הנפשות המתגוררות בו"/יואב פלג

הבית המשפחתי

בבית שעיצב מעצב הפנים ניצן הורוביץ מתרוצצים דרך קבע חמישה ילדים. כדי לאפשר להם להתרוצץ, ביקשו ההורים להרחיב את הבית, וחלל גדול ומרווח הוקצה למטבח, כשבמרכזו אי גדול עם אזור ישיבה ואחסון. בצמוד לו פינת אוכל רחבת ידיים המתאימה למשפחה שאוהבת לארח. מאחר שהמשפחה צומחת וגדלה, היה חשוב לו ליצור מראה אחיד שבא לידי ביטוי בבחירת חומרים מצומצמת, צבעוניות מונוכרומטית בהירה ותאורה שקועה ששומרת על מינימליזם.

"המטבח הוא לב ההוויה הביתית הישראלית ולא פעם נעשים בו גם שיעורי הבית", מזכירה דן. "אם מדובר בזוג צעיר עם ילד אחד שיש לו כוונה להרחיב את המשפחה, לא אתכנן בית שיתאים לסטטוס הנוכחי שלו, אלא לסטטוס העתיד לבוא, מכיוון שלא מתכננים בית לשנתיים-שלוש בלבד, אלא חושבים קדימה. אם המשפחה צומחת, אשלב את כל ההכנות הדרושות, אם בנקודות חשמל, מיזוג אוויר ועוד, גם אם כרגע לא ישתמשו בהם".

כך למשל, בבית שעיצבה עבור משפחה עם שלושה ילדים - שניים בגיל העשרה ואחד קטן יותר, יצרה סוויטות עם מקלחות נפרדות, גם אם לא כולם משתמשים בהן כיום, מתוך מחשבה לעתיד. בגינה של בית עם ילדים היא מקפידה על יותר פינות ישיבה, פינת משחק, מיקום לטרמפולינה, מגלשה או נדנדה, ואם הילדים בוגרים, היא אפילו תתחשב במספר כלי הרכב כדי לתכנן כראוי את החנייה.

עוד בוואלה! בית ועיצוב

כן, לא, שחור, לבן: הניגודיות העוצמתית משתלטת על עיצוב הבית

לכתבה המלאה
עיצוב פנים ענבל ברקוביץ. אלעד גונן,
לתכנן בית שיתאים לדיירים הנוכחים, מתוך מחשבה על העתיד/אלעד גונן

בית עבור בני הגיל השלישי

פינת אוכל גדולה שמאפיינת בית עם מספר נפשות יכולה להתאים גם לזוג פנסיונרים, שבניו בגרו והקימו משפחות משלהם אבל הם חוזרים לביקורים בסופי שבוע ובחגים. פרטיות היא חלק מחייו של הגיל השלישי, אבל אהבת האירוח והחיבור למשפחה מאפיינת את הישראלים, ולכן עובדה זו באה לידי ביטוי גם בתכנון.

בפנטהאוז שעיצבה מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ' לזוג בגיל השלישי הוצבה פינת אוכל גדולה הנפתחת לשלושה מטרים, עבור אירוח הילדים שגרים רחוק ומגיעים בסופי שבוע. "בגיל הזה בדרך כלל יש יותר משאבים, או שעוברים מבית גדול לדירה קטנה יותר, וחושבים על ריווח, מעברים ופתחים גדולים לשעת הצורך ולפינוק", מסבירה המעצבת.

התכנון כלל גם שני חדרי שינה שנותרו פנויים בשביל הילדים, אבל שאר החדרים אוחדו לטובת יחידת הורים אחת, והממ"ד צורף כחדר ארונות, שהכניסה אליו היא מתוך דלת היחידה. בנוסף לכך, נבחרו מערכות כמו חימום תת רצפתי ומיזוג אוויר, מקרר יינות, קמין ומרפסת רחבת ידיים לאירוח. "כל מה שנחשב יוקרתי ולא מחייב עבודות בית רבות לגיטימי בשם הפינוק, הנוחות וכמובן המשאבים הפנויים", מסכמת ברקוביץ'.

עיצוב פנים ענבל ברקוביץ. אלעד גונן,
בני הגיל השלישי מוסיפים פונקציות שלא היו להם כשהילדים גרו בבית/אלעד גונן
עיצוב פנים ענבל ברקוביץ. אלעד גונן,
יחידת הורים שהפכו למפנקת במיוחד/אלעד גונן

דירה עבור רווקים, גרושים או הורים יחידנים

כשמתכננים דירה לאנשים שגרים בגפם, אין טיפה מחשבה על משפחתיות. המטבח הוא אי בסלון, משום שהוא לא ממלא צורך משפחתי, והסלון עצמו אינו מיועד לאירוח, אלא יותר לשימושו האישי של הדייר. לכן, במקום מערכת ישיבה סטנדרטית במבנה של ספה וכורסאות, אפשר להסתפק בספה ושזלונג, שתאפשר לדייר להתרווח מול הטלוויזיה.

"דירה עבור רווק ממש לא חייבת להיראות מוזנחת או נטולת עיצוב ושיק", מסביר האדריכל טל אוחיון. המעצב תכנן דירה עבור גבר רווק באמצע שנות ה-30 לחייו. "השיפוץ ארך כחודשיים ושטח הדירה הוא 135 מ"ר, שהיו פעם חמישה חדרים והפכו בעזרת תכנון חכם לארבעה חדרים מרווחים. בעל הדירה ביקש לעצב בגוונים ניטרליים של אפור על גווניו השונים, וכך הצבע בא לידי ביטוי בכל חלקי הבית, בטקסטורות, בריצוף, בצבע הקירות, טפטים, חיפויים בחדרי הרחצה, טקסטיל, אומנות ועוד", מסביר האדריכל. "כדי לאזן ולהכניס חום לעיצוב המונוכרמטי רוב פרטי הריהוט והנגרות נעשו בעץ אלון מבוקע שמעניק תחושה של חמימות ביתית. שילבתי בין האפור והאלון נגיעות צבע מקומיות, בעזרת פרטי אומנות ואביזרים".

עיצוב פנים טל אוחיון. עודד סמדר,
רווק לא צריך פינת אוכל גדולה, ויכול להתאים את החלל לצרכים האישיים שלו בלי להתחשב באחרים/עודד סמדר

תוספת של אדם בבית משנה את התמונה, כפי שקרה בדירה שתכננה מעצבת הפנים שלומית זלדמן לאם יחידנית ובתה. שיפוץ הדירה שלהן תיקן פרופורציות בעייתיות כדי לשוות לה חזות רחבה מגודלה המקורי. לצורך כך, השתמשה זלדמן בפלטת גוונים כללית ניטרלית ובזכוכית מודרנית שתרחיב את מראה החדר, והוציאה מחדרי השינה של השתיים את הארונות, כך שירוכזו בממ"ד הפנוי. הארון פינה מקום להגדלת חדר הרחצה ולהצבה של שידת איפור מפנקת, שאף כוללת טלוויזיה, וכולה מוקדשת לאם. כמו כן, ויתרו השתיים על פינת אוכל והסתפקו בדלפק ישיבה, ולמרפסת נבחר שולחן שניתן להכניסו פנימה בזמן אירוח.

זלדמן מוסיפה כי כשמדובר בהליך תכנון מול אדם אחד, הליווי אינטנסיבי וצמוד יותר, משום שהדיאלוג מתרחש בינה לבין הלקוח בלבד, בלי להתייעץ עם אדם נוסף. "כל המחשבות, התהיות וההתלבטויות נעשות בעצם מולי, אבל כשמדובר בעיצוב לבני זוג, יש להם את הדינמיקה שלהם והדיאלוג מתנהל ביניהם ואז עובר אליי".

עיצוב פנים טל אוחיון. עודד סמדר,
"דירה עבור רווק ממש לא חייבת להיראות מוזנחת או נטולת עיצוב ושיק"/עודד סמדר
עיצוב פנים אדר מיקלה סימאונה. עודד סמדר,
פינוקים שיש רק למי שגר בגפו/עודד סמדר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully