וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומנות למתחילים: כך תכניסו את האמנים האייקונים הביתה בלי להוציא הון

מצד אחד, אומנות עדיין נחשבת לבעלי אמצעים ומביני עניין בלבד, ומצד שני יש ניסיון להנגיש אותה לכלל. אז הנה שלוש קולקציות מעולם עיצוב הבית שעושות כבוד לאמנים אייקונים מהעולם ויגרמו לכם להכניס את האומנות הביתה, בלי להוציא הון עתק

חיפוי קיר בהשראת פרידה קאלו. יח"צ חו"ל, גולדשטיין גלרי טפט,
עושים כבוד ליוצרת. קולקציית חיפויי קיר בהשראת פרידה קאלו/יח"צ חו"ל, גולדשטיין גלרי טפט

עד היום אומנות נחשבת בעיקר נחלתם של פילוסופים, בוהמיינים ובעלי אמצעים בלבד, אך לצד זה, כן יש ניסיון להנגיש אותה לכלל האוכלוסייה. מותגי עיצוב בינלאומיים רבים עושים בזמן האחרון שימוש נרחב באלמנטים מעולמות האומנות, ובכך פותחים את הדלת, שהייתה תמיד סגורה, לעולם האומנות עבור רבים שמעולם לא טרחו להתעניין בה.

הצורך להמציא את עצמך מחדש הוביל את מותגי עיצוב הבית לפנות לעולמות העיצוב ולשאוב מהם השראות. כך נולדו קולקציות רבות שעושות הומאז' בדרך כזו או אחרת לאמנים אייקונים מההיסטוריה. מעבר לעובדה שהתוצאה צבעונית וייחודית, מדובר גם בצעד מבורך של הנגשת עולם האומנות לכלל.

חיפוי קיר בהשראת פרידה קאלו. יח"צ חו"ל, גולדשטיין גלרי טפט,
"בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר שיתופי פעולה בין מעצבים ואמנים". קיר בסגנון קאלו/יח"צ חו"ל, גולדשטיין גלרי טפט

במובנים רבים, האמונות משיקה לארכיטקטורה ועיצוב הפנים, אך עדיין רבים נמנעים מלשלב אותה במרחב הביתי. יש לכך כמה סיבות. הראשונה, העובדה שאומנות מקורית ואיכותית עולה הרבה מאוד כסף. הסיבה השנייה היא שפריטי אומנות לרוב דומיננטיים בבית ומשתלטים על החלל, ומי שלא לגמרי בקיא בעולמות האומנות מעדיף שלא לעשות בו שימוש במרחב הביתי. גם עבודות אומנות מינימליסטיות מכתיבות טון לעיצוב הבית ודורשות מהחלל להתאים את עצמו אליהן וכך קורה שרבים פשוט מוותרים על שילוב אומנות בבית.

לדברי אוה קמחי, מבעלי חברת קמחי תאורה, "על אף שעיצוב הפנים הוא תחום בפני עצמו, הוא מושפע ממגוון עולמות כמו אופנה, עיצוב מוצר וכן, גם אמנות. כולם יחד מרכיבים את החוויה שכל אחד מבקש ליצור עבור עצמו ומשפחתו. בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר שיתופי פעולה בין מעצבים ואמנים. הגבולות בין ציור, עיצוב מוצר ופיסול הולכים ומטשטשים ואלה שרוצים להכניס את האמנות אליהם הביתה מוצאים אותה גם בפריטי העיצוב שהם רוכשים. האדריכלים ומעצבי הפנים השכילו גם הם להבין שהקורלציה בין התחומים לא רק שעובדת, אלא מעשירה ותורמת לנראות ולקונספט".

עוד בוואלה! בית ועיצוב

קיר מפשתן, כריות ממשי: הבדים שפרצו את גבולות הארון ועברו לעיצוב הבית

לכתבה המלאה
חיפוי קיר בהשראת פרידה קאלו. יח"צ חו"ל, גולדשטיין גלרי טפט,
חיפויים נועזים, צבעוניים ותוססים/יח"צ חו"ל, גולדשטיין גלרי טפט

דוגמה לדרך להכניס את האומנות הביתה, בלי לעשות זאת באופן ישיר, אפשר למצוא בקולקציית חיפויי הקיר של CARMEN, שעוצבה בהשראתה היוצרת המקסיקנית האייקונית פרידה קאלו, ומיובאת ארצה על ידי גולדשטיין גלרי טפט. קאלו אומנם נחשבה בחייה כאמנית שולית, אך כיום היא נתפסת כאחת הציירות היחודיות והמחוננות שפעלו במאה ה-20 - ותשאלו את אנה ארונוב. היא מושא הערצה עבור רבים בעולם, והדיוקנאות העצמיים כמו גם האלמנטים הבוטניים שלה ממשיכים להשפיע עד היום. קולקציית חיפויי הקיר מחבקת את התרבות הדרום אמריקאית הטמפרמנטית והתוססת לתוכה נולדה קאלו.

בהתאם לכך, בקולקציה ישנם חיפויים נועזים, צבעוניים ותוססים שמייצגים נאמנה את הפולקלור של היבשת. לדוגמה, פרחים בצבעוניות עזה, ענפים מופשטים באפקט רקמה ויתר אלמנטים מהטבע שמוטבעים על רקעים שונים בגווני שמנת, בז', כחול, ירוק ועוד. בין האלמנטים לרקע ישנה ניגודיות שמדגישה את האומנות של קאלו. הקולקציה היא פרשנות מודרנית ליצירותיה.

מנורות בהשראת מונדריאן. יח"צ חו"ל, קמחי תאורה,
המנורות כפופות לסדר אופקי אנכי נטול אלכסונים ועקומות. קולקציית תאורה בהשראת מונדריאן/יח"צ חו"ל, קמחי תאורה

ומאמריקה הלטינית - להולנד, שם פעל במקביל לקאלו הצייר פיט מונדריאן. בתחילת דרכו יצר תמונות נוף וטבע דומם לפי חוקים אקדמיים נוקשים, אך עם השנים נפתח לאסכולות אחרות והושפע מהפוביזם והקוביזם. מונדריאן העדיף צבע על פני רישום. האובייקטים נעלמו אט אט מעבודותיו, עד שהם הפכו לאסופה של קווים אופקיים ואנכיים שמסודרים סביב ציר מרכזי.

עבודותיו מספקות עד היום השראה לעיצוב הבית - ולא בכדי. הקווים המדויקים והמוקפדים בעלי ההיגיון והסדר שנהג לצייר מתכתבים עם הסגנון המודרני והתעשייתי. האמן היווה מקור השראה מובהק גם למותג התאורה הספרדי Metalarte, שמיובא לארץ על ידי חברת קמחי תאורה, ואלה הקדישו עבורו קולקציה שלמה הנושאת את שמו.

סדרת המנורות בקולקציה שעושה כבוד למונדריאן ממחישה את חתימת ידו באופן מובהק. היא ארטיסטית, תלת ממדית ופרקטית. בדומה לעבודותיו, המנורות כפופות לסדר אופקי אנכי נטול אלכסונים ועקומות. בניגוד לעבודותיו הצבעוניות, בקולקציה ישנה צבעוניות מוגבלת של שחור, ברונזה וזהב.

מנורות בהשראת מונדריאן. יח"צ חו"ל, קמחי תאורה,
בקולקציה ישנה צבעוניות מוגבלת של שחור, ברונזה וזהב/יח"צ חו"ל, קמחי תאורה

אמן נוסף שזוכה היום לקולקציה בהשראתו הוא אנדי וורהול, שרבים מייחסים לו את השינוי שהתחולל בסצנת האמנות בשנות ה-60. וורהול האמריקאי השתייך לתנועת הפופ ארט הססגונית שעוסקת בקשר בין אמנות לתרבות פופולרית, והוא ידוע בנטייתו לטשטש את הגבולות המוכרים בין מוצרים תעשיתיים לאמנות.

וורהול, פרסונה צבעונית ווירטואוזית, הותיר רושם רב על קברניטי המותג הספרדי Enrico Cassina ומעצבי קבוצת Maade שהחליטו לכבד אותו בקולקציית פרזול מעוצבת בשם ROCOCO' POP עם טוויסט קטן - היא משלבת בין הסגנון הקלאסי האריסטוקרטי מתקופת לואי ה-15 לבין הגאונות התוססת והצבעונית של וורהול.

"בעיצוב ידיות הקולקציה נקטו המעצבים בגישה דינמית מתקדמת שמבקשת לשלב בין אסכולות עיצוב ותקופות", מסביר לירן פורמן, מנהל השיווק של חברת דומיסיל, שמייבאת את הקולקציה. "הם יצרו מחווה לסגנון הרוקוקו מהמאה ה-18 שמהווה את אחת מאבני הדרך בעולם העיצוב לאחר שחקרו את האפשרויות הגלומות במשחק בצבע, שהוא הדבר החם כרגע בעיצוב פריטים לבית. הצבעוניות העזה שמזוהה כל כך עם האמן נגלית כאן מחדש בדמותם של שילובים בהירים ונוצצים בגוונים של צהוב, אדום, לבן, שחור, סגול וכחול".

ידיות בהשראת אנדי וורהול. יח"צ חו"ל, דומיסיל,
שילוב בין הסגנון הקלאסי האריסטוקרטי מתקופת לואי ה-15 לבין הגאונות הצבעונית של וורהול/יח"צ חו"ל, דומיסיל
ידיות בהשראת אנדי וורהול. יח"צ חו"ל, דומיסיל,
"הצבעוניות העזה שמזוהה כל כך עם האמן נגלית כאן מחדש"/יח"צ חו"ל, דומיסיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully