וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את לגום: סוד האושר של השבדים

אור רוזנשטיין

12.1.2018 / 9:20

השבדים עלו על משהו שאנחנו הישראלים חייבים לאמץ - במיוחד עם הלך החיים הלחוץ שלנו. לא מדובר בהרכבה של רהיטי איקאה כמובן, אלא הסתפקות במה שיש, סדר, ארגון ונעלי בית

טרנד הולך וטרנד בא, וכמדי שנה מחפש הציבור רעיון סקנדינבי אקזוטי שיציל אותו מאורח החיים המודרני. אם עד כה התחממנו לאורה המנחם של Hygge (הו?ג?ה) הדנית, שהציעה לנו שלל דימויים צפון אירופאים מתכרבלים וחמימים לחורף, של שתיית שוקו חם לצד אח בוערת, השנה עושה רושם שנפל הפור על הרעיון השבדי הקרוי Lagom (לגום). מהו ה-Lagom? ובכן, בתרגום חופשי מדובר בהסתפקות במועט, או מידתיות: אורח חיים שדורש רק את מה שמספיק לנו. אז הכינו את עצמכם, כי האהבה השבדית לאיזון מושלם עומדת להגיע גם אליכם.

לפי הפילוסופיה השבדית, עלינו לאמץ אל חיקנו את הממוצע בחיים. כמו בשיר "ככה היא באמצע" של כוורת או בסיפור זהבה ושלושת הדובים, יש לחיות תוך חיפוש מתמיד אחר ה"לא יותר מדי" - בדיוק באמצע. לא מלוח מדי, לא מתוק מדי, לא גדול מדי ולא קטן מדי, וכו'. חיים מאוזנים, שקטים וממוקדים, בהם חשיבותו של האיזון עולה על חשיבות השגת המטרה בכל מחיר. סוג של זן צפון אירופאי.

לגום, צורת חיים על פי השבדים. יחצ,
המוטו: לא יותר מדי. הסתפקו במה שיש/יחצ

איך עושים את זה? ובכן, היופי ב-Lagom הוא שניתן להחיל אותו על כל תחומי החיים. החל מהגבלת השימוש בסלולרי ועד למינוני אוכל נכונים, ה-Lagom בכל והכל בו. בעיצוב הבית זה מתבטא בעיקר ברכישה מודעת של פריטים מעטים אבל טובים והצטמצמות לכדי מה שמספיק. בניגוד למינימליזם הסגפני, כאן המחשבה היא על התאמת כמות הרכוש שלנו לאורח חיינו ולצרכינו, אבל יחד עם זאת הקפדה יתרה לא לרכוש יותר ממה שמספיק לנו. אמרו להתראות לגדג'טים שמתאימים רק לביצוע פעולה אחת, ושלום לאחסון המודולרי.

אך טבעי כי בעולם של משאבים מוגבלים נשאף להסתפק בחלקנו, אבל מטבעו מעורר הרעיון היפה מחלוקת, אפילו בשבדיה עצמה, שם מדובר בחלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית. האם האמצע הזה באמת נחשק, או שמא מדובר פשוט בשאיפה לבינוניות? השבדים דווקא מרוצים מאוד.

עוד באותו נושא

סדרו את הבית כאילו אתם מתים מחר: ספר ושיטת המוות השבדי כובשים את העולם

לכתבה המלאה

"בתקופה של תרבות צריכה מוגזמת" אומר הפסיכולוג Niels Eék לאתר Travel + Leisure, "Lagom הוא המפתח לניהול חיים יותר מאוזנים ומאושרים, הרחק מהיומיום המלחיץ", הוא מוסיף. "במקום לשאול את עצמכם 'האם אני יכול להשתפר?' או 'האם עליי להשתדל יותר?', שאלו את עצמכם 'האם זה טוב מספיק?' ו'האם עשיתי כמיטב יכולתי?'. כך תתמקדו יותר במציאת האיזון הנכון במקום פשוט לדחוק בעצמכם".

אז איך תיישמו את ה-Lagom בחייכם? הנה עשרה טיפים מומלצים:

* קחו הפסקות. לא מדובר בהפסקה לשם בדיקת הוול בפייסבוק, אלא הפסקה אמיתית של מודעות עצמית והתרעננות. כן, ללכת לשירותים לגמרי נחשב, אבל לא רק: בלו את הפסקות הצהריים שלכם מחוץ למשרד. צאו להליכה קצרה. ההפסקות הללו מסייעות לוודא שלא נטבע בעבודה ובסטרס הנלווה אליה.

* סדרו את החפצים שלכם באופן קבוע. אם יש משהו שלמדנו מאיקאה, הרי שמדובר בהפקת המירב מהחפצים שלנו. ודאו שאין ברשותכם יותר חפצים ממה שאתם צריכים; בית מבולגן תורם לתחושת מצוקה ואי-סדר גם בשאר תחומי החיים.

* אל תוסיפו לבלגן הקיים. אם רכשתם פריט כלשהו, היפטרו מאחר. כך לא יהיה לכם רכוש מיותר.

עציצים. ShutterStock
גדלו את צמחי התבלין בעצמכם/ShutterStock

* גדלו צמחי תבלין באדנית. אנחנו יחסית ריאליים, אז לא נגיד לכם לגדל את האוכל שלכם, אבל דרך פשוטה לבזבז פחות כסף ולצמצם את טביעת הרגל הפחמנית היא לגדל צמחי תבלין בבית. כך תוכלו להשתמש רק בכמות הנחוצה לכם במקום לקנות ואז לזרוק. זה גם מאוד מספק ומרגיע.

* העדיפו איכות על כמות. גם באורח החיים שלכם וכמובן גם בעיצוב הבית: העדיפו מעט פריטים איכותיים על פני הרבה פריטים זולים. העריכו את מה שכבר יש לכם במקום לחפש כל הזמן את הדבר הבא.

* אל תנעלו נעליים בבית. הורידו את הנעליים בכניסה ושמרו על הבית נקי ומסודר יותר בלי להתאמץ. המהדרין השבדים אף מחזיקים סלסלה עם נעלי בית וגרביים צמריריות עבור אורחיהם.

* השאירו את הסלולרי מחוץ לחדר השינה. שמרו מקומות מסוימים בחייכם ללא ההשפעה הדיגיטלית.

נעליים בבית. ShutterStock
השאירו את הנעליים בכניסה לבית והסתובבו עם נעלי בית/ShutterStock

* אשרו במדיה החברתית רק משתמשים שאתם באמת מחבבים. זה אולי די מובן מאליו, אבל אל תוסיפו אנשים שמשעממים אתכם! עקבו רק אחרי חשבונות אינסטגרם שמעניינים אתכם, אל תאשרו בפייסבוק מישהו רק "בשביל הקונקשן". בסופו של דבר, המעקב אחרי דברים שיש לכם בהם אפס עניין יותיר אתכם עצבניים וחסרי מעוף. הוסיפו אנשים שמרחיבים את חייכם ומוסיפים להם השראה, צחוק והרגשה טובה.

* שמרו על המרחב האישי גם בזוגיות. תנו מקום גם לשתיקה, ולא רק לדיבורים אינסופיים. קראו זה לצד זה. צאו לשיעור יוגה ביחד. והכי חשוב: השתמשו בשתי שמיכות במקום לריב על השמיכה כל לילה. בחיים לא תמצאו סט מצעים שמתאים לכם בול, אבל ללא ספק תהיו הרבה יותר מאושרים.

* פשוט טפלו בעצמכם. אמנם זה נוגד לחלוטין את כל מה שמדינת ישראל והעולם הערבי מבוססים עליו, אבל בכל זאת: נסו להוריד כמויות סטרס מיותרות מהחיים שלכם. בדקו את סדר העדיפויות שלכם בחיים ושנו אותו בהתאם לצרכים שלכם. הרבה פעמים לוח הזמנים הצפוף לא מחזיר את ההשקעה שהשקענו בו, ועדיף לפתח אורח חיים שיאפשר לנו משאבים ומרחב לנשימה כדי שנוכל בסופו של דבר לשרוד את כל המחויבויות שלנו. אין מצב שאנחנו שוכחים לטעון את הנייד, אבל לעתים קרובות, הגוף והנפש שלנו פועלים על סוללה ריקה במשך ימים ושבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully