וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטריות הקסם: אדריכלות שובה לב לילדים

דידי רפאלי ואפרת בראשי

28.10.2016 / 12:13

ההשקעה באדריכלות המיועדת ילדים צוברת תאוצה. לא רק בתי ספר וגנים מושקעים מסביב לעולם - גם אזורי משחק ידידותיים מפתחי חשיבה. הפעם, הבשורה מגיעה מצרפת בצורת פטריות פלא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעוררת את החשק לחזור לילדות/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל הורה וילד חולמים על גינה מטופחת וקסומה שמשלבת מוטיבים משחקיים. הרצון להגשים לילדינו את הפנטזיה של בית על העץ או אומגה ביתית, הוא במידה מסוימת שייך גם ההורים שכמהים לנוף ילדותינו. הבעיה היא שברוב המקרים, הבית על העץ מתחלף במבני פלסטיק חביבים שלא ממש משתלבים עם החצר הירוקה ורחוקים מאוד מאמא אדמה וטבע. אבך בשורה משמחת מגיעה מצרפת - בקתות שמעוצבות כמו פטריות, לא דורשות התקנה מיוחדת ומבטיחות לפזר על החצר האחורית שלכם קסם מעולם האגדות.

מעצבי הנוף הצרפתים, קורין גוליט דיטרוי וקלוד בסקוור, צללו אל זכרונות ילדותם ושיחזרו את הקסם שחוו בנוף ילדותם. הבקתות המוקננות נוצרו בהרמוניה עם אמא טבע, הן בנויות בצורת פטריה על מנת ליצור תחושה של מקום בטוח וקסום למשחק שמעורר את הדמיון. הפטריות הן למעשה מבנים אדריכליים קטנטנים שמשלבים את תשוקתם של המעצבים לחומרים טבעיים ומלאכותיים, פונקצינליות ומוטיבים קסומים שמקורם באגדות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מידות קטנות במיוחד לילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

צמד המעצבים יצר "אוצר מילים חדש" בתחום עיצוב הנוף- כזה שמדבר אל הילד שקיים בכל אחד מאיתנו. בתי הפטריה מעוררים את המודעות לצלילים, ריחות ותנועה של הטבע. דרך קירות שעשויים חבל קלוע, אפשר להציץ אל הסביבה החיצונית, ולהתבונן מתוך בתי המסתור מבלי שאף אחד יבחין בך. הודות לווריאציות השונות בגדלים ובפונקציות השונות שכל אחת מהבקתות מציעה, הילדים יכולים להנות מעולם שלם ומגוון.

הבקתה המרכזית שמקבלת את פני הילדים מכילה ארבעה ספסלים ושולחנות קטנים ומיועדת למשחקים ואינטרקציה חברתית. הבקתות הנוספות שקטנות בגודלן מזמינות את הילדים לשחק במחבואים ולהשתמש בעולם הדמיון. הבקתה האחרונה, עוצבה כשטח איחסון אידיאלי עבור צעצועים, ספרים ועוד. בניגוד לבקתות טיפוסיות, לבקתות הקלועות אין חזיתות או חלונות. הכניסה אל מבנה שבנוי ב 360 מעלות יוצרת תחושה של מעבר אל עולם אחר. בנוסף, תאורת לילה עדינה מאירה את פנים הבקתות ויוצרת תפאורה קסומה ואינטימית.

עוד באותו נושא

חינוך מיוחד: בתי הספר היפים בעולם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך הפטריות נראות בשעות החשכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבקתות האמורות מצטרפות למגמה שצורת תאוצה ברחבי העולם והיא מעניקה תשומת לב יתרה לעיצוב ואדריכלות עבור ילדים. היא באה לידי ביטוי בבתי ספר וגנים שנראים כמו מוזיאונים לאמנות מודרנית וכל עיקרם הוא לתת לילדים ערך מוסף של אסתטיקה. הרי אף גורם חינוכי בכיר לא מעלה על דעתו ללמד בגיל כל כך צעיר שיעורים בנושא עיצוב ואסתטיקה ובטח שלא מבוא לאדריכלות, אך יחד עם זאת, חישבו כמה ילדים יתפתו לקשקש על הקירות שצבעוניים במילא? או לחילופין יזממו להדביק מסטיק בתחתית הכיסא, הנוח והמגניב שהם כל כך אוהבים לשבת עליו? מלבד התחושה הנעימה, ילדים שמגיעים בוקר בוקר לבתי הספר המעוצבים עתידים לקלוט את הסביבה על פי ראותם האישית בלי שמי מהמורים יפרש אותה עבורם.

צרפת, אוסטרליה, סלובניה, אוסטריה ושבדיה נמנות ברשימה המתארכת של מדינות המקדמות מרכזי חינוך מעוצבים. וכפי שניתן לראות באמצעות הפטריות, הנושא מקבל חיזוק גם באדריכלות של ממש, בגני שעשועים ומשחקי רחוב.

בנוסף לאלו, גם מעצבי משפיעים החלו לשים את המניות שלהם על הדור הצעיר. בשבוע העיצוב שנערך במילאנו באפריל האחרון הוצגו ניכר כי המושכים בחוטים הבינו את הפוטנציאל העסקי של פלח השוק הזה ומכאן, אין תמה שהשנה עיצוב עבור תינוקות וילדים קיבל חיזוק משמעותי. בין המציגים נמנו המעצב ההולנדי מרסל וונדרס, בוגרי הפוליטיכון במילאנו, צמד המעצבות השבדיות סופיה לגרקביסט ואנה לינדגרן , מותג העיצוב מאגיס שציין השנה 40 וגולת הכותרת - Kartell שהשיקו ליין מיוחד לילדים בעיצוב התותחים הגדולים: פיליפ סטארק, פיירו ליסוני, אוקי סאטו ופירוצ'יו לביאני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קירות עשויים מחבל קלוע/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט ללמעלה מתוך הפטריה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויש גם ספסלי ישיבה בתוך הפטריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully