וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי השנה של וואלה! בית ועיצוב: המתחזים לאדריכלים

מעצבים וסטייליסטים שגילו כמה קל להתחזות לאדריכלים הוליכו שולל את לקוחותיהם. אבל לא עוד. השנה הואר עליהם הזרקור - מדובר בעבירה פלילית שתטופל במשטרה

עד השנה הם פעלו מתחת לזרקור. עבדו במרץ, עם מעגל לקוחות שמתרחב, קפצו מחנות רהיטים לאולם מטבחים והעניקו ללקוחות שלהם שירות מלא תחת הטייטל: אדריכלים. אלא שלאחרונה הם זכו לחשיפה. קולקטיבית ומשמעותית. מדובר במעצבי פנים וסטייליסטים שלמדו מספר קורסים קצרים בעיצוב הבית ובסיומם, נגשו מיד להדפיס לעצמם כרטיס ביקור. על הכרטיס המעוצב והמתוחכם מתנוסס התפקיד הנחשק: אדריכל/ית. זה מוכר, זה מכובד ובעיקר יש בזה המון פרסטיג'. וכשמתרגמים את התפקיד הזה לרובד הפרקטי, אין ספק שזה מושך הרבה יותר לקוחות, שכל חלומם הוא לבנות בית בישראל. חלום שכידוע, לא כולם זוכים להגשים ואלה שכבר מגיעים למעמד המרגש נצבים לעיתים בפני סיכון. בדיוק בגלל אותם מתחזים, המכנים עצמם אדריכלים. כאילו שלא די במסע המפרך לרכישת בית בארץ.

אז על מה כל המהומה - אתם שואלים? מה הביג דיל לקרוא לעצמך אדריכל כשאתה מעצב פנים? יחי הסמנטיקה והרבה מעבר לה. המתחזים לאדריכלים פותחים למעשה ערוץ משולל חוקים, נורמות וכללי אתיקה. משום שבשעה שאדם מסמיך את עצמו למקצוע - אין לו כל מחויבות כלפי אותו התחום וחמור מכך, כלפי אף לקוח שנקרה בדרכו, זולת עצמו. התופעה מחריפה כאשר נוצרת אופציה זולה ואטרקטיבית עבור יזמים, שמיותר לציין מעדיפים לשלם הרבה פחות לאדם שלא סיים לימודים גבוהים בטכניון או בבצלאל למשל. מכאן, ההמשך כמעט ברור לכולם. טעויות, תקלות, ולפעמים (לא עלינו) גם אסונות שמתומצתים בשתי מילים: חוסר מקצועיות. אותה חוסר מקצועיות שמשליכה על החברה כולה ולא רק בתחום הבנייה. חאפרים ושרלטנים קיימים בכל התחומים. ומשאין אכיפה נוצרת מצוקה בשוק העבודה, תחרות לא שווה ובנוסף, פגיעה בתדמיתם של אנשי המקצוע.

המפלט של אותם מתחזים מגיע הרבה פעמים בהגדרת תפקידם כ"אדריכלי פנים". אלא שהתפקיד האמור כלל לא קיים בישראל. אין הסמכה של המקצוע ואין מסלול לימודים מסוג זה בארץ. כדי לעשות סדר בסיסי בדברים חשוב להבין שאדריכל מוסמך לבנות בתים ולעומתו, מעצב פנים מוסמך לחלק את הפנים ולא מעבר לכך, בטח שלא לגעת במעטפת הבית או הדירה.

השיח בעניין זה עומד ותלוי באוויר כבר מספר שנים. הוא מוכר במיוחד בקרב העוסקים בתחום, במסדרונות בתי הספר הגבוהים לאדריכלות וגם בארגונים המציעים קורסים זריזים לעיצוב הבית. אלא שבחודש נובמבר האחרון עלה הנושא לידיעת הציבור הרחב (כמו שגם פורסם כאן אצלנו) . זה קרה בזכות החלטה משכילה של עמותת האדריכלים, אשר ביקשה להקים לראשונה ועדה שתטפל בתופעה המטעה את הציבור ומוגדרת כפלילית. המשך הטיפול בנושא החשוב עבר לעמותה להגנת הצרכן ולידי המשטרה.

מאותו הרגע, גם אצלנו כאן בוואלה! בית ועיצוב הקפדנו לדייק בנושא במסגרת מדור שבו אנו מבקרים בבתים ודירות ברחבי הארץ. הרי לא נוכל כחברה לעבור לסדר היום כשאח יכנה את עצמו רופא לכן, אין שום סיבה שנעשה זאת כשאדם מתחזה לאדריכל. במיוחד כשהדבר עלול להוביל לסכנה בטיחותית של ממש.

שרטוט אדריכלי - אילוסטרציה. ShutterStock
לא מספיק קורס בן חודש כדי להיות מוסמך לבנות בית/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully