וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבירה פלילית: בחרתם אדריכל? עכשיו תבדקו טוב טוב שהוא באמת כזה

המשטרה המליצה לפרקליטות לפתוח תיקים פליליים כנגד בעלי משרדים החשודים בהתחזות לאדריכלים. מדובר בתופעה רחבת היקף שמטעה את הציבור ותחשב ככל הנראה לפלילית

מעצבת פנים או אדריכלית?. ShutterStock
לא כל מי שיודע לבחור ספה יפה הוא אדריכל/ShutterStock

"שוק העבודה הישראלי הוא מקום קשוח" אומר האדריכל עופר פורת, המכהן כיו"ר הוועדה להגנת המקצוע בעמותת האדריכלים. "הישראלים רוצים מקצוע מכניס, יוקרתי, שקל להתקבל אליו וקל ללמוד אותו בלי יותר מדי מאמץ. אבל באדריכלות זה לא עובד כך. יש ללמוד 5 שנים אחר כך להמשיך להתמחות ולאחר מכן מגיע שלב הרישיון. גופים שמסמיכים רופאים, עו"ד ואדריכלים מעמידים אמות מידה שמייצגים את המקצוע. כאשר כל אחד אחר, שלא למד את המקצוע ומכריז על עצמו ככזה - יוצר בעיה אתית חמורה".

מאחר והבעיה האתית הפכה לעניין שבשגרה בישראל מעצבי פנים, הנדסאים וחמור מהם, אנשים שיודעים לבחור צבע וספות לבית - מכנים עצמם אדריכלים או אם תרצו "אדריכלי פנים", החליטו בעמותת אדריכלים מאוחדים לפעול בנדון. למה? כי זה יוצר בלבול והטעיה בציבור. הם יזמו פתיחת מספר תיקים פליליים כנגד בעלי משרדים החשודים בהתחזות לאדריכלים, ולפני כחודש המשטרה סיימה את חקירת החשודים והעבירה לפרקליטות את המלצתה להגשת כתבי אישום והעמדה לדין.

עמותת האדריכלים החליטה לראשונה בתולדותיה להקים ועדה ייעודית לצורך הטיפול בתופעה בראשות אדריכל עופר פורת יו"ר, עו"ד גיא לנדאו יועץ משפטי ואדריכל אבישי ליכטנשטיין. "מדובר בשוק פרוץ לגמרי" מוסיף פורת. "מעצב פנים לצורך העניין יכול ללמוד קורס באוניברסיטה או לחילופין קורס של שלושה חודשים. הכשרה של תואר הנדסאי מעניקה סמכות לתכנון מבנים פשוטים ובתי מגורים - לא יותר מזה. בדרך זאת, נוצר טשטוש מוחלט של גבולות המקצוע. יתרה מכך, גופים שאינם מוסמכים גילו בעניין מכרה זהב ומציעים הכשרה זריזה לאדריכלים".

פעילות העמותה מרוכזת כרגע בעיקר בתחום המשפטי. הוא מחולק למסלול הפלילי ולמסלול האזרחי. במסלול פלילי, מתבצע תהליך בו המדינה חוקרת, תובעת, שופטת ומפעילה אמצעי ענישה ככל שהחשוד נמצא אשם באחת מן העבירות הבאות: עבירה על חוק העונשין: התחזות לבעל תעודה, עבירה על חוק הגנת הצרכן: הטעיה, עבירה על חוק המהנדסים: התחזות למהנדס או אדריכל עבירות שדינן במצטבר עד 3.5 שנות מאסר. בהליך האזרחי מדובר בתביעת פיצויים על הטעיה. לעמותה הגיעו תלונות של לקוחות שהבינו כי הם מתקשרים עם אדריכל, אך גילו עם הזמן שנפלו קורבן לתרמית מאחר והוא בכלל מתחזה. התחזות לבעל מקצוע הנה הטעיה ועבירה על חוק הגנת הצרכן.

"בערים שונות בעולם אין תופעה כזאת. אף אחד לא מעלה בדעתו להתהדר במקצוע שלא למד ולהוליך שולל אנשים" כלשונו של פורת. "הסמכויות המיוחדות שיש לאדריכלים לא נועדו לקישוט אלא לשירות הציבור. ומכאן, אנחנו מחויבים לשמור על המקצוע הזה. מדובר בזילות המקצוע, לא מעט מהמתחזים מנצלים את אמון הציבור, גוזרים קופונים עם קבלנים,וספקים שאיתם הם עובדים לביצוע פרויקט הבנייה".

עמותת האדריכלים משתפת בימים אלה פעולה עם המועצה הישראלית לצרכנות שמוצאת בתופעת ההתחזות לאדריכלים הטעיה צרכנית. "בדרך הזאת, המתחזים משיגים יוקרה, שכר ומעמד מתוך הטעיה פרופר. יש וכאלה שאף עוברים על חוק המהנדסים. הנקודה החשובה ביותר היא בהצגה של אדם כבעל מקצוע כשהוא לא". מסכם פורת.

ממשטרת ישראל, מחוז תל אביב נמסר כי אכן החקירה נפתחה ובסיומה הועברה לפרקליטות מחוז תל אביב למתן החלטה סופית.

עוד בנושא

הטכניון בחיפה. ShutterStock
לומדים 5 שנים, אחר כך מתמחים ואחר כך רישיון. הטכניון בחיפה/ShutterStock
שני אדריכלים בפרויקט בנייה. ShutterStock
רק בישראל אנשים מרשים לנכס לעצמם תארים שלא למדו/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully