וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבידה עצומה: האדריכלית זאהה חדיד הלכה לעולמה בגיל 65

האדריכלית זאהה חדיד לקתה בהתקף לב והלכה לעולמה, בבית חולים במיאמי בו שהתה בימים האחרונים. "זה שוק גדול, זאת אבידה עצומה" אומר האדריכל רון ארד, "נאלץ ליהנות ממה שעשתה עד היום ולהפסיד את מה שלא הספיקה"

זאהה חדיד. GettyImages
תכננה מאות מבנים מסביב לעולם בסגנון הייחודי רק לה. האדריכלית זאהה חדיד 1950-2016/GettyImages

היא הייתה קונצנזוס. היא הייתה האישה החזקה ביותר בתחום שנשלט בידי גברים. היא לא חששה מתגובות וביקורות שהמבנים שלה ספגו. האישה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר לאדריכלות (2004). האישה היחידה שהתמודדה בתחרות שיפוץ הגדלת מכה. והערב (חמישי) הכל נדם. זאהה חדיד הלכה לעולמה ואיתה גם הסגנון הייחודי שהמציאה והובילה בנחישות ללא התפשרות.

חדיד חלתה לאחרונה במחלת הברונכיטיס והתאשפזה בבית חולים במיאמי, אך הערב היה זה התקף לב שעצר הכל, ותוך שעות ספורות עשרות ידיעות בנושא החלו להציף את הרשת מכל קצוות העולם. זאהה חדיד מתה.

"למדנו יחד אדריכלות ב-AA" אומר המעצב והאדריכל רון ארד לוואלה! בית ועיצוב, מיד עם היוודע דבר מותה של חדיד. "היא למדה שנתיים מעליי וכבר התחילה ללמד אדריכלות כשעוד הייתי סטודנט. היא הייתה מאז ומתמיד דיווה. ועם כל הקונצנזוס שהיה סביבה, היא הייתה טיפוס יחיד במינו. ציפיתי לראות אותה בעוד שבוע וחצי במסגרת שבוע העיצוב במילאנו. עשינו פרויקט משותף לסוורובסקי. פתאום כל הביקורת מתפוגגת, ומה שנשאר זה המבנים המיוחדים שעשתה. אנחנו נהנה מהם ונפסיד את אלה שלא הצליחה לסיים. ניסיתי להביא אותה לישראל מספר פעמים" מוסיף ארד, "אבל זה היה בלתי אפשרי עבורה בשל לחצים פרו פלסטינים שהופעלו עליה". חדיד אמנם חיה ופעלה למעלה משלושה עשורים בלונדון, אך נולדה בבגדד למשפחה אמידה ומוכרת. היא סיימה לימודי מתמטיקה באוניברסיטה האמריקאית בביירות ומשם המשיכה ללימודי אדריכלות ב-AA.

בתום לימודי האדריכלות חדיד החלה לעבוד במשרדו של האדריכל ההולנדי רם קולהאס, אך תוך שנים ספורות הבינה שהיא רוצה לעמוד בראש משרד מוביל ומכאן, ב-1980 פתחה בלונדון משרד משלה. המשרד שמונה כיום כ-350 עובדים אחראי על כ-1,000 הפרויקטים שחדיד חתומה עליהם ברחבי העולם. לצידם עוד 150 עובדים פזורים בשטח ומלווים צמוד את בניית הפרויקטים. אלו מאופיינים בדי אן איי קבוע של מראה עתידני, דיגיטלי, דה קונסטרוקטיביסטי (צורות נשברות, מרחפות, מתעגלות). חדיד כמו מאתגרת את הבנייה העכשווית עם תכנון שמזכיר סצנות מסרטי מדע בדיוני, שזכה לא מעט לביקורות קשות. ברשימה המתארכת של פרויקטים לבית היוצר של חדיד נמנים מוזיאון רוזנטל לאמנות מודרנית בסינסינטי, ארצות הברית, מרכז ספורט המים שנבנה לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו בלונדון ב-2012, מוזיאון מקסי לאמנות עכשווית בצפון רומא, המבנה המרכזי של BMW‏ בלייפציג, גרמניה ועוד ועוד.

בשנים האחרונות חדיד משכה אש סביבה. ביוני 2015 פרסם מרטין פילר המגזין הספרותי "ניו יורק ריוויו אוף בוקס" (New York Review of Books) ביקורת על ספרו של רוואן מור, "למה אנחנו בונים: כוח ותשוקה באדריכלות". בביקורת הספר האשים פילר את חדיד בכך שהיא "אינה לוקחת אחריות או מביעה דאגה" אודות מותם לכאורה של פועלים בקטאר המקימים את אצטדיון אל וואקרה שעיצבה לרגל מונדיאל 2022 שיתקיים שם. בניית האצטדיון, עם זאת, טרם החלה כשפורסם המאמר. "נכון ליוני 2014, תאריך פרסום המאמר, העבודות הראשוניות לקראת הבנייה רק החלו", נכתב בתלונה מטעם משרד עורכי הדין המייצגים את חדיד. "הבנייה עצמה צפויה להתחיל רק ב-2015".

עוד מקרה שהסעיר את חדיד אירע ביולי 2015. אז בוטלה בניית האצטדיון האולימפי בעיצובה של זאהה חדיד בטוקיו. ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הודיע כי הוא עוצר את תכנית בניית האצטדיון שהיה אמור להיפתח לרגל המשחקים האולימפיים ב-2020 ולהכיל כ-80 אלף מושבים, בשל העלויות המאמירות הדרושות להשלמתו. ההחלטה הדרמטית בבחינת בלתי נתפסת, בעיקר בשל העובדה שעיצובה של חדיד היה גורם חשוב שסייע ליפן לנצח את איסטנבול ומדריד בדרך לקבלת הזכות לארח את המשחקים האולימפיים ב-2020.

"זאהה הייתה אמורה לעבור בקרוב למבנה הישן של מוזיאון העיצוב בלונדון" מספר לנו רון ארד. "המוזיאון עבר למשכן אחר וזאהה רכשה את המבנה הישן בו תכננה להקים את הסטודיו ולהתגורר שם במקביל. אני בעיקר מרחם על פטריק שומאכר, שהיה יד ימינה במשך שנים רבות ובילה במחיצתה ימים שלמים".

במשרדה של חדיד שמרו על איפוק בערב העצוב הזה. הידיעה על מותה נכתבה בצורה רשמית. סביר להניח שכך חדיד הייתה רוצה. האדריכלית המוערכת בעולם לא הראתה יותר מדי רגשות במישור האישי. היא בחרה במכוון שלא להביא ילדים ולהתרכז בעבודה שלה בצורה אבסולוטית. נכון לרגעים אלה האתר הרשמי של "זאהה חדיד אדריכלים" קרס לחלוטין, בעקבות אלפי מתעניינים והמומים מהידיעה בדבר מותה.

עוד בנושא:

שדה תעופה העתידי בבייג'ין, סין, שייבנה בתכנון האדריכלית זאהה חדיד. Render by Methanoia © Zaha Hadid Architects,
שדה התעופה בבייג'ין בתכנון זאהה חדיד/Render by Methanoia © Zaha Hadid Architects
מוזיאון מקסי ברומא. AP
מוזיאון מקסי ברומא בתכנון זאהה חדיד/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכנית מרכז האמנויות, הקונצרטים והאופרה באבו דאבי בעיצובה של זאהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעליים בעיצוב זאהה חדיד ליונייטד ניוד/מערכת וואלה!, צילום מסך
זאהה חדיד. GettyImages
גלריית סאקלר בלונדון שעיצבה חדיד ב-2013/GettyImages
זאהה חדיד. GettyImages
ביתן השבלול שתכננה זאהה חדיד לשאנל/GettyImages
זאהה חדיד. GettyImages
זאהה חדיד ומעצב האופנה קארל לגרפלד. היו חברים טובים/GettyImages
זהה חדיד מעצבת לראשונה פנטהאוזים בניו יורק. מערכת וואלה!
מגדל פנטהאוזים בניו יורק הנבנה בימים אלה בתכנון זאהה חדיד/מערכת וואלה!
תכניות אצטדיון בתכנון זהה חדיד עבור אולימפיאדת טוקיו 2020. הדמיות,
תכנון האצטדיון בבייג'ין שנגנז בשל עלויות גבוהות/הדמיות
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חנות הנעליים וייצמן סטויוארט המפוארת במילאנו בתכון זאהה חדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך
מבנים בתכנון האדריכלית זאהה חדיד. ויקיפדיה,
מרכז BMW בליפציג, גרמניה/ויקיפדיה
מבנים בתכנון האדריכלית זאהה חדיד. ויקיפדיה,
מרכז התרבות בבאקו בעיצוב זאהה חדיד/ויקיפדיה
מבנים בתכנון האדריכלית זאהה חדיד. ויקיפדיה,
תחנת כיבוי אש בויטרה, גרמניה בעיצוב זאהה חדיד/ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully