וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 שיטות מנצחות למלחמה בקרדית האבק

יעל חן

3.2.2013 / 8:01

היא נחשבת לדיירת קבע בהרבה בתים וגורמת לדיירים להתגרד ולהתעטש ללא הפסקה. קרדית האבק אמנם בלתי נראית לעין, אך אפשר להפטר ממנה בכמה צעדים יעילים של ניקיון

מזרן שינה עם כרית ושמיכה ללא בסיס מיטה. karam Miri, ShutterStock
לייבש בשמש כדי שהקרדית תתנדף/ShutterStock, karam Miri

זה נשמע כמו סרט אימים אבל מסתבר שזה חלק מחיי היום יום שלנו - חרק מיקרוסקופי שחי בסביבתנו בעיקר במקומות חמימים מאובקים ולחים, גורם לנו לתופעות אלרגניות שונות. מדובר בקרדית אבק הבית שחיה בין ספרים (בעיקר ישנים), מתנחלת בתוך שמיכות הפוך והצמר, נחבאת בתוך הספות, ונתלית על מעילי החורף שלנו שנחים במשך הקיץ בארון הסגור. המזון של החרק המיקרוסקופי הזה הוא קשקשי העור שלנו שנמצאים בשפע בכל הבית, ובמיוחד בתוך המצעים והבגדים. בארץ, נפוצה הקרדית בעיקר באזורי שפלת החוף, בשל הלחות הגבוהה והחום השוררים במיקום הזה שנחשבים כתנאים טובים במיוחד לגידולה. עם זאת, אנשי ההר אינם פטורים מהצרה, גם במקומות יבשים וקרירים יותר הקרדית אורבת לכולנו. אז מה מרגישים בבית שהקרדית מתנחלת בו? הקרדית מפרישה הפרשות שמעוררות תגובה אלרגית כמו גירוד בעינים, גירוד באף, התעטשויות, שיעול, נזלת, גירויי עור ועוד. כמובן שתופעות אלרגיות כאלה נגרמות גם מפריחה של עצים שונים במיוחד בזמן האביב ומתופעות אחרות, עם זאת האלרגיה לאבק, קרי לקרדית, נחשבת כאלרגיה השכיחה ביותר. מכיוון שהיא כה זעירה, נדמה שאי אפשר להילחם בה, שהרי קשה להלחם באויב בלתי נראה. לכן, העיקרון במיגור הקרדית נעוץ במאבק כמעט יומיומי שאמור בעצם למנוע את הימצאותה בבית.

שעון תכניות מכונת כביסה. ShutterStock
סובבו ל-60 מעלות בלי פחד - רק אז החרק המטריד תיעלם/ShutterStock

ידוע שהקרדית רגישה לשינויי טמפרטורה קיצוניים: היא אינה מתקיימת בחום של מעל ל-60 מעלות צלזיוס, או מתחת ל-5 מעלות צלזיוס. לכן, מומלץ לכבס את המצעים, הבגדים, השמיכות וכל מה שבא במגע עם הגוף, ב-60 מעלות, ולבצע סיבוב של לפחות שעה במכונת הכביסה.

הקרדית שונאת שמש לכן לפני שלובשים בגד שהיה מאוחסן זמן רב יחסית, רצוי לאוורר אותו בשמש, ולהניח עד כמה שניתן את מצעי הלילה והשמיכות על אדן חלון הפונה לשמש.

הקרדית לא מסוגלת להיאחז היטב במשטחים ולכן ניתן לנער אותה ממקום מושבה. לכן, כדאי לנער את המצעים ואת הבגדים לפני שלובשים אותם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקום מושבה האהוב של החרקית הוא השטיח/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקרדית אוהבת שטיחים, ולכן מומלץ לשאוב אותם בשואב אבק עם עוצמה גבוהה ולחבוט בהם עד שתצא נשמתה של הקרדית שנאחזה בהם. כמו כן, רצוי גם לשאוב פעם בשבועיים את המזרונים. יש שואבים מיוחדים ששואב אבק מיוחד בעל עוצמה שנלחמת בקרדית, אך גם אם אין לכם אחד כזה בבית שאיבה שבועית עשויה לעזור במיגור הקרדית. מי שעומד לרכוש שואב אבק, חשוב לבדוק שהעוצמה חזקה דיה כדי לשאוב את החיידקים המקרוסקופיים.

אם יש מישהו בבית שסובל מאסטמה או מאלרגיות קשות לאבק שכוללות התעטשויות, גירודים, שיעול, קוצר נשימה, ועוד תסמינים מסוג זה, מומלץ שהחדר בו הוא שוהה ולן יהיה נטול שטיחים או וילונות. במקרה זה- כמה שפחות בדים - יותר טוב.

אילוסטרציה - שואב אבק. ShutterStock
ויש שואבים שמיועדים במיוחד לטיפול אישי בקרדית/ShutterStock

מומלץ לשאוב לפחות פעם בשבוע את הספות והכורסאות המרופדות בבד, ולהיפרד מכריות העטופות בבדים שאינם סינטטיים לטובת בדים סינטטיים, אותם הקרדית מתעבת.

חשוב לאבק את הספרים בספריה מידי כמה שבועות, במיוחד אם היא מכילה גם ספרים ישנים. איך מאבקים מבלי להתעסק עם זה שעות ארוכות? פותחים שני ספרים באמצע ומכים זה בזה, בזהירות, על מנת שהספר לא יתפרק.

קרדית האבק נאחזת בחוזקה בסיבי הטקסטיל. במידה ויש בבית בגדים ישנים שמחכים שתרדו במשקל כבר שנים רבות, זה הרגע להיפרד מהם. ככל הנראה אריגים אלו משופעים בקרדית.

כריות  נוי ורודות. Tiah1, ShutterStock
נערו כל פריט טקסטיל בבית אם אתם לא מעוניינים בדיירים המינאטוריים/ShutterStock, Tiah1

מקום נוסף בו אורבת לנו הקרדית הוא ברכב הצובר אבק מבלי שנרגיש. רובנו לא מקפידים על הנקיון הפנימי של הרכב, אבל שם מצטבר האבק ועמו הקרדית. זה אומר שלפחות כמה פעמים ביום אנחנו נושמים אויר מזוהם בהפרשות של המיקרוסקופית הזו. לכן, מומלץ לנקות את הרכב באמצעות שואב אבק, להצליף בשטיחונים ולנקות משטחים באמצעות מגבונים לחים או סמרטוטים טבולים בחומר ניקוי.

במידה וכל הפעולות המונעות לא סייעו בהרחקת הקרדית, כדאי לקרוא לבעל מקצוע, מדביר - לטיפול מיוחד בנושא. כמו כן, כיום ניתן לרכוש חומרי ניקוי שאמורים להמעיט את הימצאותה באמצעות ריסוס על שטיחים ומזרנים.


לכתבות טיפים נוספות ולסביבה נקייה:

כל השיטות לצחצוח חדר האמבטיה

איך הבגדים יצאו הכי נקיים?

כך תשארו נקיים אחרי הלכלוך שמביא איתו החורף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully