וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבשורה מפריז: דיווח מיוחד לקראת תערוכת Maison & Objet

חדוה קלינהנדלר

26.8.2012 / 0:52

תערוכת העיצוב שתיערך בתחילת ספטמבר נעה השנה בין מינימליזם לאקסטרווגנזה - שתי מגמות קיצוניות שילחמו על מקום מרכזי בעיצוב הבית במהלך השנה הקרובה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ספת BLUR של "מורוסו" עשויה בטכניקת צביעה המדמה מראה שנעלם בחלל/מערכת וואלה!, צילום מסך

תערוכת Maison & Objet נחשבת לאחת מתערוכות העיצוב הגדולות בעולם. העיצובים המוצגים בה קובעים את הטון בעולם העיצוב לעונה הקרובה. התערוכה הוותיקה, אותה תיאר בלוג העיצוב המוביל Designboom כ"אחת משלושת אירועי העיצוב החשובים באירופה... אוסף ענק של חדשנות וכישרון מרוכזים במקום אחד", מתקיימת בספטמבר ובינואר כמדי שנה זה 17 שנה, כשהחל מהשנה שעברה היא מציינת את פתיחת שבוע העיצוב הפריזאי בספטמבר.

לעומת תערוכות ואירועי עיצוב גדולים וותיקים יותר, כמו הסלון דל מובילה במילאנו (שנחנך לפני 51 שנה), התערוכה הפריזאית לא מתמקדת תדיר בהצגה וחשיפה ראשונית של קולקציות. הרעיון המוביל הינו ניבוי הלך הרוח והמגמות שירווחו בעולם העיצוב בעונה ובשנה הקרובה, ובהצגת רהיטים באופן שמשקף זאת.

בניגוד לשנה שעברה, בה התקיימה התערוכה בסימן שיגעון - מה שהתפרש במוצגים אקסטרווגנטיים וצבעוניים - השנה נבחר הנושא "נחיצות" לעמוד בראש התערוכה המרכזית. על פי ההודעה הרשמית שהפיצו מארגני התערוכה, הנושא נועד להשתחרר מהעומס הוויזואלי שעוטף אותנו מדי יום ולכוון לפשטות.

את התערוכה המרכזית אוצרים השנה אליזבת לה ריש, פרנסואה ברנאר ווינסנט גרגואר - שלושה חזאי טרנדים ותיקים שלקחו חלק בתערוכה בשנים עברו. הפעם ייחשפו שלוש מגמות, כאשר כל אחת מהן תהיה באחריותו של כל אחד מהאוצרים השונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת התערוכה ספטמבר 2012, בסימן נחיצות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מינימום שבמינימום

מגמת מינימליזם, באוצרות לה ריש, עוסקת בפילוסופיה המוכרת "פחות הוא יותר" (אותה הגה האדריכל המוערך של המאה ה-20, מיס ואן דר רוהה) ובחתירה תחת תרבות הבלינג-בלינג. בקבוצה הזו בולטים במיוחד רהיטי הזכוכית והמתכת מקולקציית Grado שעיצב המעצב הישראלי רון גלעד, עבור חברת העיצוב האיטלקית מולטני. קולקציה זו הוצגה בתערוכת העיצוב סלון דל מובילה במילאנו באפריל האחרון, אך נבחרה לככב שוב בפני אלפי המבקרים, מאחר והיא מייצגת נאמנה את המגמה הגיאומטרית והפשוטה לכאורה, שבחרה לה ריש להציג. בין הפריטים המעניינים בקטגוריה זו נמנית גם ספת ה-Blur (דהייה) של מורוסו, בעיצוב מארק ת'ורפ, שהרעיון הפשוט לכאורה של צביעתה המדורגת גורם לה להיראות כאילו היא נעלמת אט אט.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזה נוספת מהתערוכה המרכזית שעוסקת גם בחזרה לפשטות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המינימליזם הולך לתת פייט לעושר הפרטים שמאיים להשתלט על הבית המודרני/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רהיטי ה"גראדו" בעיצוב רון גלעד לחברת "מולטני", מייצגים פשטות גיאומטרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

עושר של דיטיילז

משמעות המונח "לחיות טוב" משתנה כל הזמן, לדברי האוצר פרנסואה ברנאר, ומעצבים מקבלים יותר ויותר השראה מן האלמנטים שמקיפים אותנו - החל בקווים גיאומטריים וכלה בצורות מולקולריות ואבסטרקטיות שמזכירות לנו את היסודות הנצחיים ובהם אש, מים ואדמה. בקטגוריית האלמנטים יבלטו עיצובים עשירים בפרטים כמו למשל סט קופסאות מעור של לין רוזה והשעון האוונגארדי שעיצב פייר פאברס הצרפתי, במחווה לשעונים הכבדים מהמאה ה-19, כפי שסיפר למגזין France Today.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת תצוגות סצנות פנים - אקסטרווגנטיות במלוא יופייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כן לעתיד

הקטגוריה השלישית, בראשותו של וינסנט גרגואר, היא מחווה לטכנולוגיות ולחומרים שיביא איתו העתיד, עם קריצה לעיצוב העתידני של עשורים קודמים. בין המוצגים הבולטים, אוהל לונה של חברת Inflate וכיסא גאודי, שכדי לתכנן את החלק התחתון שלו נוצרה תוכנה מיוחדת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פריטים של המעצב והאוצר לה גאל, מוצגים בצורת אותיות שמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

גן החיות של יוברט לה גאל

מעבר לתערוכה המרכזית, Maison et Objet נחלקת גם השנה לשמונה תצוגות שונות וביניהן שיק אתני, טקסטיל, עיצוב פנים ואביזרים, אך גולת הכותרת הפעם היא ללא ספק תצוגת סצנות פנים (scènes d'intérieur) כמחווה למעצב השנה, יוברט לה גאל הידוע בעיצובים השואבים השראה מעולם הצומח, ואף אצר את התערוכה המרכזית בשנה שעברה וצפוי להתמקד השנה בעולם החי. בכניסה לתערוכה, יסודרו הרהיטים שעיצב בצורת אותיות שמו במיצג אקסטרווגנטי שיכלול שפע של בדים מקטיפה וברונזה שיבואו בסתירה גמורה עם תערוכה המרכזית והמינימאליסטית, על משקל של גן חיות.

בתצוגה יחשפו עבודות של כ- 140 מעצבים מפורסמים לצד אנונימיים. לצד המחווה ליוברט לה גאל ייערך מיצג בשם Scenography מאת המעצבת פאולה נבונה, "הכוהנת הגדולה של הסגנון האיטלקי" כפי שמגדירים זאת המארגנים. לעומת המינימליזם והעתידנות שצופים חזאי הטרנדים, כאן יתמקדו המעצבים והחברות בפנטסיה, יוקרה ותיאטרליות שמזכירות יותר את התערוכות שנערכו בשנה שעברה. האם מארגני התערוכה לקו ברגליים קרות וחששו שהתערוכה המרכזית לא תרגש את המבקרים? או שמא המעצבים הידועים בתצוגת סצנות הפנים נרתעים ממינימליזם? כך או אחרת, נראה שדווקא ניגוד הטרנדים הזה הוא זה שמנבא יותר מכל את השנה הקרובה בתחום העיצוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיסא נמס בעיצוב פיליפ אדוואץ האוסטרי, שנעשה מחומר נוזלי שהתקשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדע וטכניקה בתוך הבית ומחוצה לו

תצוגה חשובה נוספת בתולדות התערוכה הנוכחית היא תצוגת ה- outdoor/ indoor שבה העיצוב יוצא החוצה. מארגני התערוכה מציינים כי תצוגה זו חוגגת את התפתחות המחקר והטכנולוגיה בענף, לצד "החיים הטובים" ועל כן יציגו בה חברות יוקרה שלא התמחו בריהוט מלכתחילה כדוגמת Fendi, ולצידן מעצבים כגון קנת' קובונפיו הפיליפיני שמתמחה למעלה מ- 25 שנה בעיצוב רהיטי חוץ. בין המעצבים שיציגו בתצוגה נמנה אריק לוי, מעצב ישראלי שקנה לעצמו שם כמעצב רב – תחומי (חי ופועל בימים בצרפת) קארים ראשיד, כוכב הרוק של עולם העיצוב ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שולחן הזמן של המעצב סרג?יו גומז/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיסא נוסף בעיצוב פיליפ אדוואץ שנעשה תוך כדי מחקר מעמיק בחומרים ביניהם תאי דם/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוח פטריוטית

בתצוגה Now! Le Off יציגו על פני 1,500 מ"ר 80 מעצבים צעירים, בוגרי בתי הספר לעיצוב הגבוהים בצרפת. רק חמישה מהמעצבים הללו אינם צרפתיים, מה שממחיש את כוונותיהם של המארגנים לניצול התערוכה הנחשבת לעידוד התעשייה המקומית. דוגמה נוספת לעניין זה, הינה שבוע העיצוב הפריזאי שהוצמד לתערוכה ובמסגרתו מתקיימים אירועים, תערוכות ומיצגים ברחבי העיר, לרבות הביאנלה לעתיקות. התקופה שבין שתי התערוכות, המתקיימות בספטמבר ובינואר, היא הרווחית ביותר מבחינה מסחרית לעיר, והצרפתים נחושים לשמור עליה כך.


תערוכת Maison & Objet:

Paris Nord Villepinte
Villepinte, Paris, 93420, France

שישי - שלישי, 7-11 ספטמבר 2012
שעות פתיחה: 9:30 - 19:00
יום שלישי: 9:30 - 18:00
טלפון: 39 18 21 76 01 33
דוא"ל: maison-objet@badgeonline.net

מחיר כניסה משולב לכל 5 ימי התערוכה: 57 יורו בהזמנה מראש, 60 יורו בקנייה במקום
לאתר התערוכה


מה חידשה התערוכה בשנה שעברה

סיקור מיוחד של תערוכת העיצוב המקבילה במילאנו, אפריל 2012

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully